Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Roleta zewnętrzna z silnikiem nie otwiera się

26 Mar 2020 20:31 924 22
  • Poziom 11  
    Witam,
    mam problem z roletami zewnętrznymi które mają około 10 lat i zostały nabyte z domem.
    Kasety tych rolet są w domu nad oknem.
    Problem polega na tym, że roleta nie otwiera się do końca.
    Dostałem się do kasety i widzę tam, że koniec tej rolki na którą się nawija od strony przeciwnej niż silnik po prostu lata.
    Dla zobrazowania umieszczam zdjęcia i filmik.
    1. czy podpowie mi ktoś co mam uszkodzone? czy jest to ta część w rurze czy cały boczek?
    2. Jakie części mam kupić, aby to naprawić? Jak się fachowo nazywają?
    3. Jak zdjąć wieszaki z belki żeby nic nie uszkodzić? wieszaki smofy 1780759
    Na początek chcę wyjąć rolkę z silnikiem żeby to dokładnie obejrzeć ale nie wiem jak się dobrać do zdjęcia tych wieszaków.


    ............................................................................
    Ogłoszenie


    Zapraszamy do zapoznania się z poradnikami, tematami wyróżnionymi, artykułami, z zakresu systemów zabezpieczeń takich jak domofony, automatyka bram i szlabanów, systemy alarmowe, kamery, kontrola dostępu:
    Poradniki dot. systemów zabezpieczeń


    Jeżeli w w/w tematach nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, zapraszamy na forum:
    Systemy zabezpieczeń


    Zachęcamy również do odwiedzenia sekcji Poradniki Ogólne, gdzie znajdziecie materiały z pozostałych działów forum, w tym dla osób rozpoczynających swoją przygodę z elektroniką:
    Poradniki Ogólne
  • OptexOptex
  • Poziom 24  
    Chyba kwestia wyregulowania krańcówek w silniku.
  • Pomocny post
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Wałek wydaje się w poziomie, więc należy wyregulować krańcówki. Jak? To zależy od zastosowanych silników.
    Jednak ten luz nie powinien występować. Piasta wałka powinna być umocowana na łożysku które prawdopodobnie wyszło z boczku lub boczek(mocowanie łożyska) jest uszkodzony. Wieszaki działają jak tzw. trytytka i najprościej je zdjąć przesuwając część białych pierścieni w kierunkach na zewnątrz wówczas trytytka wysunie się z uchwytu.
    Potem należy wsunąć plastikową piastę(obsadkę) w rurę ośmiokątną aby uzyskać luz potrzebny do wyjęcia wałka.
    Silnik też jest zapewne mocowany do drugiego boku. Musisz też to mocowanie zdemontować/odkręcić/zdjąć (w zależności od typu silnika). Wówczas po odłączeniu przewodów silnik wraz z wałkiem i piastą powinien "wyjść".
  • Poziom 11  
    Dzięki kolego. Dzisiaj będę to demontował i popytam Cię jeszcze w razie czego o jakieś szczegóły. Mam już pewne podejrzenie co tam się stało, ale muszę się upewnić na 100% i wkleję zdjęcia jak już wszystko zamontuję.
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Zapomniałem dodać że piasta/obsadka może być zabezpieczona przed wsuwaniem się do wałka. W większości przypadków jest to nit łączący piastę z wałkiem.
  • Poziom 11  
    Kolego w tym przypadku nit był ścięty i obsadka wałka rury nawojowej weszła do rury i wyciągnęła łożysko z siedzenia.
    mam pytanko czy jeżeli to później będę nitował to czy jeden nit jest wystarczający tak jak wszyscy na filmikach pokazują czy zanitować może w dwóch miejscach?




    rurę mam fi 60 i potrzebuję kupić dobre łożysko i dobrą obsadkę, abym nie musiał tam zaglądać co najmniej ze 3 lata
    czy to jest jakiś standard czy muszę coś pomierzyć aby kupić łożysko i obsadkę?



    mimo zastanowienia na filmie chcę wymienić łożysko i obsadkę, bo na wałku jest luz i samo łożysko też ma luz

    tak wygląda siedzenie łożyska myślę że jest ok oraz zestaw do kupienia
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Łożysko powinno dość ciasno wchodzić w bok. Nie masz co kupować nowego łożyska i obsadki. W nowych elementach też będzie luz. Jest to typowe dla tych elementów rolet. Mało prawdopodobne aby nit sam się ściął. Prawdopodobnie roleta była kiedyś naprawiana i piasta nie została zanitowana. Z reguły jeden nit wystarcza. Ja nie stosuję nitów lecz ciasne wkręty. Może bowiem się zdarzyć że np. silnik ulegnie uszkodzeniu a nit będzie po niewidocznej stronie wałka...
  • Poziom 11  
    Sugerujesz żeby to złożyć na tym co mam? Tylko zabezpieczyć nitem czy wkrętem? Co Ci daje że to będzie wkręt po niewidocznej stronie A nie nit?

    Jedną złożyłem na starych częściach i narazie chodzi. Tylko problem jest taki że otwiera się do polowy. Jak ustawić w niej krańcówki? Silnik jak na zdjęciu i dodatkowo sterowanie modułem ze zdjęcia A pilot elmes STX. Da się to zrobić z pilota albo łącznika? Nie mam dostępu do krancowek.
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    pieczka napisał:
    Sugerujesz żeby to złożyć na tym co mam?

    Tak.
    pieczka napisał:
    Tylko zabezpieczyć nitem czy wkrętem? Co Ci daje że to będzie wkręt po niewidocznej stronie A nie nit?

    Twój wybór. Wkręta wykręcisz małym wkrętakiem lub bitem a spróbuj rozwiercić nita gdy masz tylko kilka centymetrów miejsca...
    pieczka napisał:
    Jak ustawić w niej krańcówki?

    Masz model silnika Simu T5E 8/17. Wygoogluj instrukcję.
    pieczka napisał:
    Da się to zrobić z pilota albo łącznika?
    Pilotem nie, używając łącznika żaluzjowego z blokadą też raczej nie...
  • Poziom 11  
    Kolego z tym googlowaniem tego francuskiego produktu nie jest tak łatwo i wczoraj trochę na to czasu poświęciłem.
    Jedyne co znalazłem i co mogło by pasować to to z załącznika, ale mam wątpliwości ponieważ na górze instrukcji jest numer 5013732D a u mnie na silniku 5051526A.
    Czy tak czy siak domyślam się, że muszę dokupić jakiś specjalny przełącznik do programowania krańcówek jeżeli chcę to zrobić sam tylko:
    1. czy na pewno to jest ten przełącznik podany w instrukcji który ja potrzebuje ?
    2. czy to, że roleta otwiera mi się tylko 1/3 do góry i normalnie zamyka daje mi 100% pewność, że to tylko wymaga regulacji krańcówek czy jeszcze może być coś z silnikiem ?

    mam w sumie 9 rolet więc przełącznik zwróci się po jednym serwisie.
  • Pomocny post
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    pieczka napisał:
    1. czy na pewno to jest ten przełącznik podany w instrukcji który ja potrzebuje ?

    Zwróć uwagę, że przełącznik używany do regulacji krańcówek to tak naprawdę dwa przyciski dzwonkowe połączone z fazą na wejściu w przeciwieństwie do systemów żaluzjowych gdzie mechanicznie lub elektrycznie zablokowana jest możliwość podania fazy na obydwa kierunki obrotów jednocześnie. Więc po co chcesz kupować przewód serwisowy z przełącznikiem???
    pieczka napisał:
    2. czy to, że roleta otwiera mi się tylko 1/3 do góry i normalnie zamyka daje mi 100% pewność, że to tylko wymaga regulacji krańcówek czy jeszcze może być coś z silnikiem ?

    Na to pytanie może odpowiedzieć jedynie wróżka, ale od regulacji krańcówek bym zaczął bo to najprostsze i nie generuje kosztów.
  • Poziom 11  
    dzięki wielkie kolego. Kupię dwa przyciski dzwonkowe i sprawdzę. Myślałem, że to jest tylko uproszczony schemat i może tam coś jeszcze siedzi w środku takiego przycisku, bo kosztuje on około 50-60 euro.

    A powiesz mi tak z ciekawości dlaczego mogło się to rozregulować?
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Powodów może być kilka. Od przypadkowego podania fazy na obydwa kierunki (wejście w tryb programowania) poprzez zwiększony opór rolety (te silniki mają detekcję przeszkód) na uszkodzeniu silnika/sterownika wewnętrznego skończywszy.
  • Poziom 11  
    A czy ten zwiększony opór to mogło być to, że łożysko wypadło z siedzenia i cała rura nawojowa opadła jednym końcem?
    Czy np te boczne prowadnice też mogą być na tyle brudne po 10 latach, że to też robi dodatkowy opór?

    Zauważyłem też że teraz idzie do dołu jakby trochę skokowo i jakby krzywo tą stroną. Jest też głośniejsza od tej strony z łożyskiem.
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Raczej jest objaw/odgłos gdzieś haczącego o obudowę lub ślizgacz płaszcza rolety. Musisz się dokładnie przyjrzeć podczas pracy.
  • Poziom 11  
    Kolego, a to co widać na filmie, który teraz wklejam coś sugeruje?
    Roleta otwiera się do tego poziomu co widać i później wraca sama trochę do dołu.
    Po kilku otworzeniach i zamknięciach nie otwiera się nawet do połowy okna.

  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Wygląda na to, że zadziałała detekcja przeszkód. Jeżeli nic nie blokuje ruchu rolety (gdzieś może zawadzać o czym świadczy poprzedni filmik) to spróbuj jej pomóc przy podnoszeniu lekko popychając od dołu i zaobserwuj efekt.
  • Poziom 11  
    No właśnie też pomyślałem o tej detekcji, ale nic nie chciałem sugerować Ci. Popychalem ją od dołu już wcześniej i też się blokowała. Czy dobrze myślę żeby rozpiac wieszaki i zobaczyć jak sama rurą chodzi bez rolety?
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Możesz spróbować. Zobacz też jaka jest czułość zaciskając powoli rękę na wałku.
    Jeżeli wałek będzie obracał się bez problemu, to daj mu się obracać w kierunku opuszczania aż sam się zatrzyma. Wtedy ponownie załóż wieszaki.
  • Poziom 11  
    Dzięki za rady będę się z tym bawił w czwartek albo piątek by musiałem wyjechać służbowo. Nie odpuszcze tej rolecie :) dam znać co wyszło
  • Poziom 11  
    Kolego Marek udało mi się dzisiaj ogarnąć dwie rolety. Powiesiłem je na starych łożyskach, zresetowałem ustawienia silnika i ustawiłem krańcówki. Wszystko działa ok. Zauważyłem tylko, że jak porządnie płynem umyłem szczotki w tych prowadnicach to poprawiło to jakość pracy rolet. Szczotki były przyczyną, że roleta idąc w dół albo szła skokowo, albo zatrzymywała się i widać było, że rozwija się w kasecie.
    Czy mógłbyś mi powiedzieć, tak z doświadczenia czy są jakieś preparaty, żeby te szczotki miały lepszy poślizg? Widzę że są sztywnanwe i trochę tępe. Czy można te szczotki wymienić jakoś w łatwy sposób? W jednej rolecie zauważyłem że nie ma jednej szczotki.
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    pieczka napisał:
    Czy można te szczotki wymienić jakoś w łatwy sposób?


    Kiedyś w prowadnicach stosowano też gumę i była ona zagniatana w prowadnicy na stałe (prowadnice aluminiowe). Teraz są obie wersje (w prowadnicach PCV chyba tylko "szczotki"). Można je wymienić łatwo jeżeli nie są zagniatane w prowadnicy lub klejone (bez klejenia łatwo wysuwają się same i potrafią zablokować pancerz rolety) lecz dostęp na zmontowanej rolecie jest trudny gdyż trzeba je wysunąć i wsunąć nowe od góry lub dołu.
  • Poziom 11  
    No tu się łatwo szczotek nie da zmienić jednak, już się temu przyjrzałem. Wygląda na to że prowadnice są pod styropianem mocowane i musiałbym elewację zniszczyć aby szczotki wymienić.
    Natomiast mam problem z jedną roletą. Jak ją zaprogramowałem to chodziła do czasu kiedy używałem pilota i puszczałem ją do dołu lub do góry. Jak tylko wcisnąłem 3 przycisk STOP i zatrzymałem ją traci ustawienia i już maksymalnie do góry nie pójdzie. Dojdzie do połowy okna, zatrzyma się i opada trochę na dół i dopiero to jest jej końcowe położenie. Jakiś pomysł co to może być i jak to naprawić ?