Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

mercedes 124 sterownik świec żarowych nie świeci lampka grzania

11 Nov 2020 08:42 612 27
  • Level 4  
    Nie świeci się lampka grzania świec na konsoli. Czy ktoś może naprawiał taki sterownik? Za radą użytkownika innego forum sprawdziłem wszystkie tranzystory. Co oprócz tranzystorów może jeszcze nawalić? . Jakieś pomysły co dalej-np. kondensatory puste? Poza lampką wszystko działa świece grzeją i wyłącza się po 30 sek. Mała wtyczka 4-pinowa -po zworce we wtyczce lampka świeci.....Jest tam jeszcze układ scalony -co jeszcze można sprawdzić. Poza tym wszystko sprawne, świece grzeją i wyłącza się grzanie po około 30 sekundach. Samochód odpala.
  • TespolTespol
  • Level 4  
    Znam ten schemat. Bardziej chodziłoby o schemat elektroniki w samym sterowniku. Ale dzięki za zainteresowanie.
  • TespolTespol
  • Mercedes specialist
    Japi65 wrote:
    Bardziej chodziłoby o schemat elektroniki w samym sterowniku

    Były różne wersje sterownika - w zależności od producenta, w zależności od rozcnika, od liczby cylindrów. Jest mało prawdopodobne, żeby ktoś ci dobrał właściwy. Poza tym, że takich schematów NIE MA.
    Przedstawiony schemat, to wersja najstarsza z możliwych. Zwróć uwagę, że pomiar prądu jest tylko na jednej świecy (kontaktron). Wystarczy, że świeca bedzie stara (mniejszy pobór prądu) i już kontaktrona nie załączy. Pod warunkiem, że masz własnie taki przekaźnik. Z czego sądzisz, że świece grzeją? Sprawdziłeś napięcie na każdej z nich? Sprawdziłeś, jaki każda z nich ma pobór prądu? Mozna to zrobić na dużej wtyczce: amperomierz do plusa i po kolei w każdą dziurę wtyczki. Po podaniu prądu powinno być ok. 20A, w miarę nagrzewania spada do ok. 15.
    Te przekaźniki wcale się tak bardzo namiętnie nie psuły. W ostateczności pozostaje zakup nowego "starego" - to wcale nie jest jakiś kolosalny wydatek. Oferty zaczynają się już poniżej 100 zł. Takie przekaźniki były również w modelu 201, 126 i w pierwszej generacji Vito oraz Sprintera. A także w busie, który był poprzednikiem Sprintera.
  • Level 4  
    Amperażu na świecach nie sprawdzałem, Nie mam miernika o takim zakresie. Wykryłem 1 spaloną świecę na 1-szym cylindrze więc ją wymieniłem. Pozostałe świece jak uważam są sprawne -mają jednakową oporność. . Gdzie jest umiejscowiony ten kontaktron-poza płytką ? Mam wersję sterownika z 4-pinową małą wtyczką i bezpiecznikiem blaszkowym. Wszystkie świece podłączone są równolegle do tej samej ścieżki. Napięcia są właściwe-na każdej świecy. Co do kontaktrona-jest on odpowiedzialny za włączenie lampki?
  • Helpful post
    Mercedes specialist
    Ostatnio rozbieralem ten typ sterownika jakieś ćwierć wieku temu. Kontaktron był dobrze widoczny po zdjęciu obudowy. Chyba że masz inny typ sterownika- późniejsza wersja miala swiece rozdzielone i pomiar prądu na każdej z nich. Chyba ten kontaktron odpowiadał za lampkę. Możesz sprawdzić.
  • Level 43  
    Świece spawdz amperomierzem. Jak świeca uszkodzona nie zapali kontrolki. Zaświeci ją po rozruchu
  • Mercedes specialist
    andrzej20001 wrote:
    Jak świeca uszkodzona nie zapali kontrolki. Zaświeci ją po rozruchu

    Upraszczasz kolego. Wszystko zależy od wersji przekaźnika. Jeżeli rozpatrujemy ten, który jest na powyższym schemacie, to jak kolega zapytywowujący stwierdził:
    Japi65 wrote:
    Wszystkie świece podłączone są równolegle do tej samej ścieżki.

    To jak przekaźnik ma stwierdzić, że jedna jest spalona?
  • Level 4  
    Jutro zajrzę do niego i dam znać co z kontaktronem..................Ale i tak zamierzam kupić pasującą używkę .A ten po mam nadziieję skutecznej naprawie posłuży jako zmiennik jak by co
  • Mercedes specialist
    Jak podasz VIN to ci dobiorę numer.
    Ale w zasadzie wystarczy, że na dużej wtyczce będzie miał tyle bolców co cylindrów silniku, a na małej cztery.
    Z tego, co widzę na Alledrogo to były stosowane nawet w VW LT z tamtego czasu.
  • Level 43  
    W 124 wszystkie na jednym przewodzie????? niemożliwe
  • Mercedes specialist
    Umiesz czytać schematy? To popatrz powyżej...
  • Level 43  
    Wewnatrz sterownika to tak . Z 1 świecy idzie kontaktron na lampke. Już myslalem ze wiązka idzie równolegle
  • Level 4  
    Kontaktron wymieniony-nadal lampka nie świeci. Pozostaje zakup używki takiej jak na foto mercedes 124 sterownik świec żarowych nie świeci lampka grzania
  • Level 4  
    sprawdziłem 2 używki podobno sprawne-lampka nadal nie świeci...............nie mam już pomysłu..............
  • Helpful post
    Mercedes specialist
    Japi65 wrote:
    sprawdziłem 2 używki podobno sprawne

    Nie możesz sobie pozwolić na "podobno" - albo 100% dobre, albo się nie nadają. Najlepiej sprawdzić w innym aucie i wtedy masz pewność. Jeżeli jest faktycznie dobry, to masz sygnał, że jest coś nie tak z autem. Dobrze sprawdziłeś wszystkie obwody małej wtyczki? Nie masz założonego jakiegoś odcięcia zabezpieczającego na którymś obwodzie? Na rozrusznik lub na zapłon? Jak na małej wtyczce wszystko jest OK, to musisz sprawdzić wszystkie świece po kolei amperomierzem na dużej wtyczce. Do plusa z jednej strony i w każdą dziurę wtyczki. Początkowy prąd po załączeniu to ok. 20 amperów, potem spada w miarę nagrzewania na ok. 15A. Więcej filozofii tam nie ma. Pomiar oporności nie zawsze jest miarodajny - na zimno może być w porządku, a po nagrzaniu może ujawniać się usterka.
  • Helpful post
    Level 28  
    a żarówka w liczniku w ogóle dobra i łączy? sprawdzone czy po odpięciu małej 4 pinowej wtyczki modułu i podaniu plusa z akumulatora na 3 pin świeci lampka na zegarach?
    jak zaświeci to nie łatwiej tą kontrolkę podłączyć pod dowolną świecę żarową zamiast pchać się w koszty i kupować kolejne moduły?
  • Helpful post
    Mercedes specialist
    Japi65 wrote:
    -po zworce we wtyczce lampka świeci..
  • Helpful post
    Level 43  
    Odlacz pin 50 rozrusznika, moze jakiś prad pasozytniczy idzie i on nie pozwala na zaświecenie lampki. Tak strzelam
  • Mercedes specialist
    andrzej20001 wrote:
    Odlacz pin 50 rozrusznika, moze jakiś prad pasozytniczy idzie

    To wszystko jest koniecznie do sprawdzenia. Pamiętam, że przy założonym odcięciu zabezpieczającym właśnie na rozrusznik były cyrki z kontrolką żarzenia.
  • Level 4  
    .Żarówka sprawna (po zrobieniu zworki w małej wtyczce ). Muszę wytrzasnąć amperomierz na co najmniej 20A.....Bo miernik ma do 10A więc padnie. Odcięcia w obwodzie małej wtyczki nie ujawniłem. Zobaczę jeszcze ten "prąd pasożytniczy"....i odłączę zacisk rozrusznika 50. Jak to nie wyjdzie to faktycznie podłączę żarówkę pod przekaźnik i będzie wskazywała czas grzania. Tylko wtedy nie wykryje przepalonej świecy. Ale w sumie jak spaliła mi się świeca na 1-szym cylindrze to żarówka nic nie sygnalizowała.
  • Mercedes specialist
    Ta pierwsza generacja przekaźnika (z kontaktronem) miała bardzo słabą diagnostykę spalonej świecy. Prędzej się kapnąłeś po kiwaniu motora niż po kontrolce.
  • Level 4  
    Otóż tak. Odpiąłem pin 50 -brak świecenia lampki. Zasymulowałem pracę kontaktronu zbliżając magnesik neodymowy-kontaktron pracuje poprawnie-łączy styk. Zrobiłem nawet zworkę na kontaktronie-lampka nie świeci. Jutro wymienię 3 kondensatorki elektrolityczne. Jakieś sugestie?
  • Moderator of Cars
    Ja bym sprawdził termistor ntc w przekaźniku, piszesz, że świece grzeją przez 30sek, a zgodnie z opisem taki czas jest normalny w temperaturze -30°C, a nie jesienią gdy jest +10
  • Level 4  
    Z tego co doczytałem to 30 sekund jest dogrzewania po uruchomionym silniku. Odpalić można po zgaśnięciu kontrolki i jak działała to latem wyłączała się b. szybko a zimą to ładnych kilka sekund pozostawała włączona. Czyli reagował układ na temperaturę. Jeszcze jest tam układ scalony- w necie kosztuje parę groszy....może kupię go też. A ten termistor to gdzie jest wmontowany-w jakim miejscu?
  • Mercedes specialist
    Japi65 wrote:
    Z tego co doczytałem to 30 sekund jest dogrzewania po uruchomionym silniku.

    Gdzie tak doczytałeś? Pierwsza generacja przekaźnika nie miała dogrzewania. Pojawiło się później, jak zaczęły się pojawiać normy ekologiczne dla diesli.
    Tu masz tabelkę:
    mercedes 124 sterownik świec żarowych nie świeci lampka grzania
    carrot wrote:
    piszesz, że świece grzeją przez 30sek, a zgodnie z opisem taki czas jest normalny w temperaturze -30°C, a nie jesienią gdy jest +10

    Tu bym polemizował. Termistor oddziaływuje na długość świecenia kontrolki - całkowity czas grzania się nie zmienia.
    W pierwszej serii termistor był w przekaźniku, i w zasadzie reagował na temperaturę otoczenia - a nie na temperaturę silnika. No - powiedzmy, że temperatura w komorze silnika w jakiś tam stopniu odpowiadała bardziej temperaturze silnika niż otoczenia. Ale to nie do końca było to. Dlatego w jednej z kolejnych generacji przekaźnika pojawił się na małej wtyczce piąty pin który był połączony z termistorem umieszczonym w bloku silnika i od teraz przekaźnik rejestrował temperaturę płynu chłodzącego - czyli ten parametr, o który chodzi.
    Przekaźnik działa tak: właczamy zapłon, zapala się kontrolka świec i ten czas świecenia zależy od temperatury zadanej termistorem (gdziekolwiek by on był). Po tym czasie lampka gaśnie. I tutaj pierwsza uwaga: nie ma żadnej konieczności czekać aż lampka zgaśnie! To tylko informacja - a nie żaden obowiązek! Jak motor jest zimny jest rzeczywiście pomocą, ale jak jest ciepły zapala się tylko na chwilę informując o sprawności układu. Ciepły, niezajechany motor nie potrzebuje do odpalenia świec żarowych. Możesz palić jak benzyniaka i na pewno nic nie popsujesz.
    I wracamy do momentu jak lampka gaśnie. Lampka gaśnie - ale świece dalej grzeją! Mamy teraz dwie możliwości: odpalamy silnik, jak długo kręci rozrusznik to świece grzeją, jak puścimy kluczyk świece gasną. Druga możliwość: nie uruchamiamy silnika - świece grzeją ok. 30 sekund i się wyłączają. Długość grzania nie zależy od temperatury otoczenia.
    Nie dodaję tu możliwości dogrzewania bo akurat to nie dotyczy zapytania. Jak ktoś zainteresowany, to sobie przejrzy tabelkę.
  • Level 4  
    Czyli mój sterownik nie ma dogrzewania-jego numer zaczyna się od 001 i był wyprodukowany we wrześniu 1988r (tak ma wybite ), więc nic się nie stanie jak kontrolkę podłączę bezpośrednio pod + za przekaźnikiem równolegle do świec i będzie ona gasła po puszczeniu rozrusznika po uruchomieniu silnika ?

    Dodano po 7 [godziny] 25 [minuty]:

    Więc wykonałem zworkę pinu 1-szej świecy z lampką i przekaźnik działa jak trzeba, lampka gaśnie po starcie silnika a jak nie zakręcę rozrusznikiem to grzanie wyłącza się po ok. 30 sekundach. Biorąc pod uwagę że jest to pierwsza generacja przekaźnika to chyba nie jest to złe rozwiązanie