Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kominek wolnostojacy! Pomysł, ale czy dobry?

kordam 15 Oct 2005 13:37 10238 21
  • #1
    kordam
    Level 11  
    Witam wszystkich!
    Korzystam znowu z rad tegoz forum :) i mam nadzieje ze poraz kolejnuy beda trafione :)! Wiec tak mam mieszkanie 80m^2 w kamienicy w sklad wchodza :2pokoje po 20 m^2 1pokuj 12m^2 kuchnia 12m^2 przedpokój i lazienka po 8m2! Mieszkanie bylo ogrzewane elektryka lecz ze wzgledu na koszty kupilismy 2 kominki wolnostojace. ze wzgledy na okazyjne ceny (nie moglismy zalozyc centralneog z roznych wzgledow) !
    Wiec dom ogrzewany jest orzez 1 komine wolnostojacy w pokoju 20m i do tegoz pokoju przylega pokoj 20m polaczony lukiem :) !kominek ten ma 7kw i przy niewilkich mrozach ogrzewa 2 pokoje bez problemu lecz przy mrozach ok-10jest juz problme gdyz w pokoju z komikiem jest gorac a w tamtym chlodek :(!
    W pokoju 12 m2 znajduje sie kominek o mocy 4kw i ogrzewl przedpokuj i pokoj :) podbna sytuacja jak wyzej :) ! wszystko byloby fajnie i bym tutaj nic nie pisal gdyby nie to ze kuchania ( laczy sie z przedpokojem) jest nieogrzewana i mozna w niej solidnie zmarznac ;(!
    A teraz wlasciwe pytanie :) Co myslicie o usprawnieniu kominkow ?? WIem ze to jest glupie co wymyslilem wczoraj wieczorem alee.....
    Wiec tak,pomyslaem sobie ze skore w tym piecu jest tak strasze goraco to mozna by to cieplo jeszcze dodatkowo wykorzystac np. od boku paleniska wprowadzic a wlasciwie nad juz przy ujsciu do komina wprowadzic rurke miedzialna ktore nie tyle ze przejdzie przez kominek nad paleniskiem ale zrobi pare zawijasow :) i woda ktora sie wniej ogrzeje wyjedzie z kominka i pojdzie rurkami przez okolo 12 metrow do karoryfera w kuchni :) ! to samo w pokoju 20m2:). Co o tym myslicie ?? pewnie sa to bzdury ale ja nic madrego w sprawach grzewczych nie umie wymyslec i pytam was :). Jak wymusic obieg wody?? co z tym jakby woda ogrzewala sie za bradzo??na ile sie woda moze ogrzac??jak z woda podcza grzania?? chlodzic ja czy co??woda musi byc co jakis czas uzupelniana??A jak uszczelnic miejsce wprowadzenia i wyprowadzenia rurek?? pomozcie! Dodam tylko ze kominek daje ciepla na ok 1,5m tak duze ze nie da sie przy nim stac a jak sie zlapi raczke bez rekawiczki to reke sie parzy :(! A co musi dziac sie w srodu??
    Czy to ma wogole sens??[/b]
  • Helpful post
    #2
    jpserwis
    Home appliances specialist
    Nie wiem czy to ci pomoże ale mój kumpel mieszka w starej kamienicy (1 pokój z kuchnią). Posiada starą kuchnię opalaną węglem z wężownicą w środku a w pokoju dwa kaloryfery. Odległości są małe więc nie potrzeba żadnej pompy a woda porusza się przez konwekcje.
    Ale jak to zmontować to już zależy od konstrukcji pieca, możesz wykorzystać wężownice od gazowego przepływowego ogrzewacza wody.
    Pozdrawiam
  • #4
    kordam
    Level 11  
    Z tym ze to nie sa wklady kominkowe ale kominki wolnostojace ala koza :) z tym ze duzo ladniej wygladaja no i maja szybe zaroodporna ! A jak niby z nich cieplo lapac do rur??
  • Helpful post
    #5
    misiekmisiek
    Level 17  
    Faktycznie w twojej sytuacji najprościej będzie rozprowadzić gorące powietrze od kominka do miejsc najchłodniejszych. Pomysł z wodą jest bardzo dobry, ale w Twojej sytuacji może okazać się za drogi i wymagający sporego nakładu pracy.
    Już 3 sezon korzystam z kominka własnej roboty z tzw. płaszcem wodnym. Projektowałem wszystko od podstaw, ale jeszcze na etapie budowy. Kominek grzeje głownie wodę którą następnie kieruję do co. Na parterze zrobiłem ogrzewanie podłogowe co okazało sie również strzałem w dziesiątkę, na piętrze kaloryfery. Jak napalę w kominku i potrzebuję ciepła w garażu to również żaden problem - odkręcem kaloryfer i grzeje.
    W Twoim przypadku pomyśl o kosztach bo zakup np. grzejników może się równać opłacie za prąd do ogrzewania niedogrzanego punktu mieszkania przez cały sezon, a może i dłużej.
    Misiek
  • #6
    kordam
    Level 11  
    Z tym ze rurki miedziane sa w piwnicy a i parenascie zeberek kalorywerow sie znajdzie?? A pomijajac koszty?? jak krazylaby woda??jakas pompa?? jakiej mocy?? ile kosztuje?? a co ggdy temp bylaby za wysoka?? co wtedy?? czy to wogole mozliwe zeby temperatura wzrosla do niebezpiecznej temperatury?? Ps chodzi o dogrzanie kuchni o pow 12m2 no i do kalowyfera musialbym doprowadzic 10 m rurki po scianie

    Doadam ze w kominku tym mniejszym zmieszcza jakies 70cm rurki miedzianej ( nie wiecej) ! na ile woda sie nagrzeje w takiej rurce??

    Moderated By skryn:

    Proszę poprawić ortografię. Warto zapoznać się z regulaminem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php

  • Helpful post
    #7
    pio_k
    Level 12  
    Nie bardzo wyobrażam sobie ingerencję w budowę kominka wolnostojącego. Może się skończyć jego zniszczeniem. Może dałoby się zrobić dolny odcinek komina w postaci rury z płaszczem wodnym. Rura musiałaby być chyba z nierdzewki bo jakby sie woda wykraplała ze spalin to zwykłą stal szlag trafi. Instalacja powinna zawierać zbiornik wyrównawczy, zawór bezpieczeństwa, jeżeli z obiegiem wymuszonym to pompę np. Grundfos (najlepsze).
  • #8
    kordam
    Level 11  
    pio_k wrote:
    Może dałoby się zrobić dolny odcinek komina w postaci rury z płaszczem wodnym. Rura musiałaby być chyba z nierdzewki bo jakby sie woda wykraplała ze spalin to zwykłą stal szlag trafi. Instalacja powinna zawierać zbiornik wyrównawczy, zawór bezpieczeństwa, jeżeli z obiegiem wymuszonym to pompę np. Grundfos (najlepsze).

    hmm nie bardoz rozumie :( czyli ze niby jak?? woda ogrzewana bylby w rurze doprowadzajacej spaliny do komina??
  • Helpful post
    #9
    pio_k
    Level 12  
    No mniej więcej - rura w rurze, a pomiędzy nimi woda. Jeżeli wlot do komina będzie pod samym sufitem to taki wymiennik może mieć ze dwa metry. Woda coś się powinna ogrzać, ale czy wydajność będzie wystarczająca?
    A jaki masz komin?- z czego jest zrobiony. Może powstać inny problem- jeżeli schłodzimy spaliny to może zacząć się wykraplac woda w kominie i go niszczyć jeżeli jest ze zwykłej cegły.

    Trzeba było zrobić jeden tradycyjny kominek z wkładem i rozprowadzeniami powietrza. Sam taki robiłem. Można to zrobić samemu i działa znakomicie.
  • #10
    kordam
    Level 11  
    To plasz wodny odpada :( A nowy kominek tez :) nie zapominajmy ze jest to kominek wolnostojacy! To moze zrobmy tak ! Na ile woda moze sie ogrzac woda w kominku?? czy bedzie trzeba ja chlodzic?? jaka pompa powinna byc zastosowana?? z czego wykonac naczynie wyrownujace??
  • Helpful post
    #11
    pio_k
    Level 12  
    Woda nie może się zagotować. Naczynia wzbiorcze są do układów zamkniętych i otwartych. Do układów zamkniętych kupuje się gotowe jak do instalacji CO- taki baniak z gumową przeponą w środku, z jednej strony woda z drugiej sprężone powietrze. Do układów otwartych to zwykły zbiornik, który musi być w najwyższym punkcie instalacji ( na poddaszu), i jest połączony z atmosferą, trzeba kontrolować w nim poziom wody. W kominku trudno regulować temperaturę i raczej lepszy byłby układ otwarty ze względu na niebezpieczeństwo niekontrolowanego wzrostu ciśnienia.
    Pompa jak do instalacji CO, koszt ok. 200 zł.
    Zauważ, że temperatura w kominku wynosi kilkaset stopni, spaliny mają 400.
    Czy wężownica ze zwykłych rurek miedzianych nie będzie za słaba?

    Poczytaj w internecie na temat instalacji CO i kominków z płaszczem wodnym.
  • #12
    kordam
    Level 11  
    zamiast miedizanej w piecu moze byc stalowa zeliwna czy inna wezownica ;P! ale jezeli jest tam 800C to rzeczywicie....a moze zamiast nad paleniskiem wsadzic rurki stalowe w rure spalin?? mysle ze okolo 2m rury bym ram zmiescil bez liku!! na ile sie wtedy woda nagrzeje?? ten sposob bylby latwieszy do wykonania no i bez ingerencji w sam piec!! A jakiej mocy pompe bym potrzebowal do ogrzania samej kuchni?? a moze woda ogrzana w tej rurze wystarczylaby na ogrzanie 2 pomieszczen?? Pio masz moze zdiecie jakiegos naczy wyrownawczego?? najlepiej tych 2 rodzajow co podales :)Co nato drogi pio_k??

    Przepraszam najmocniej ze zadeje pytania podstawowe ale czasem jak cos mie najdzie to jestem w stanie prawie wszystko przeeskoczyc :)
  • Helpful post
    #13
    agiles
    Level 12  
    Spotkałem się z płaszczem wodnym który zakłada sie na otwór wylotu spalin gdzieś w internecie nie moge znaleźć w tej chwili ale to wlaśnie jest to o co wam chodzi a jeśli chodzi o naczynie to prosze pod ten adres a najlepiej niech się Pan skontaktuje myśle że ktoś z tej firmy dużo panu powie sam kozystałem z usług http://kratki.pl/sklep/?id=pokaz_kategoria&id_kategoria=38&t=2
    Marcin

    Dodano po 2 [minuty]:

    Może się przyda http://www.kominki.radom.pl/index.php?akcja=uzycie

    Dodano po 2 [minuty]:

    A oto i ów płaszcz http://www.firesystem.pl/opis.html
    Zycze powodzenia i prosze informować o przebiegu prac
  • #14
    pio_k
    Level 12  
    Schemat ideowy masz na stronach, które podał kolega agiles. Naczynie wzbiorcze przeponowe do układu zamkniętego trzeba kupić gotowe. Sam tego nie zrobisz. Jest w każdym sklepie z materiałami, urządzeniami do CO. Ale podobno do pieców węglowych i kominków przepisy zabraniają stsować układy zamknięte. Zbiornik otwarty można bez problemu uspawać samemu lub zamówić u znajomego ślusarza.
    Jaka pompa? hmm do tej kuchni to najmniejsza jaka jest. Ja mam założoną w instalacji chyba Grundfos UPS 25-40.

    Nad konstrukcją płaszcza wodnego trzeba by się zastanowić, żeby kominek nie stracił ciągu.
    pozdrawiam
  • #15
    kordam
    Level 11  
    Albo jeszcze inaczej :)
    Piec sklada sie z plaszcza wewnetrznego (palenisko) i zewnetrznego ktory dba o estetyke :0 miedzy nimi jest jakies 5cm wolnej przestrzeni! Jakby tam zrobic cos ala plasz?? zalozmy z jednej strony?? do tego pompa (najslabsza) naczynie wyrownawcze :) ?? zdaloby to egzamin?? czy woda nagrzeje sie dostatecznie?? Do jakiej temperatury powinna sie nagrzac woda zeby byla wystaraczajac??
  • #16
    agiles
    Level 12  
    Drogi Panie Kordan za wszelką cene chce Pan wykombinować tą węrzownice rozumiem potrzebę ale nie jest to bezpieczne by ingerowć w budow nawet najprostszych użądzeń grzewczych. Przecież konstruktor tego pieca nie pozostawił tej przestrzeni bo miał za dużo stali te 5 cm jet bo najprawdopodobniej ono musi tam i tyle być (podejżewam że to z powodu właśnie bezpieczeństwa)więc proponuje jednak pzreanalizować mojąwcześniejszą propozycję. Żyzce powodzenia.
    Marcin
    Prosze o informacje dot rozwiązania tego problemu
  • #17
    WoŹnY
    Level 28  
    Czytając cały wątek niestety dochodzę do wniosku że autor tematu niezabardzo wie z czym ma do czynienia i co chce robić. Koledzy juz wcześniej napisali: Woda nie może się zagotować, czyli przy normalnym cisnieniu nie powinna osiągac 100 st celsjusza. Z drugiej strony nie wyobrażam sobie grzejnika o temp bliskiej 100 st. można conieco poparzyć. W takim przypadku należy zastosować odpowiedniej wielkości grzejnik jak i sam płaszcz wodny. Jednak to trzebay by policzyć znając choćby temp w miejscu gdzie płaszcz zamontujemy, jego powierzchnię do tego pojemność cieplną wody i powierzchnię grzejnika.
    Obieg wymuszasz pompą. Najprościej jest jak koledzy napisali obieg powietrza odbierający ciepło spalin i ciepło rurkami spiro pchasz za pomocą elektrowentylatora gdzie chcesz.
  • #18
    kordam
    Level 11  
    TO oczywiste ze temp wody nie mzoe osiagnac 100C! A poza tym na pewno (o ile odwarzylbym sie) nie robilbym tego w tym sezonie grzewczym :)! mimo wszystko dziekuje za wszelkie cenne rady i czekam na nastepne ;)

    Ps. Panie WoŹnY wiem co to jest woda do jakich temp. sie nagrzewa i co moze spowodowac cisnienie ktoro powstaje w wyniku jej ogrzewania dlatego nie robie czegos takiego odrazu ( o ile wogole zrobie)
  • #19
    Nstan
    Level 31  
    Witam
    Wszystkie wasze pomysły są dobre, dochodzi tylko kwestia dobrego wykonania. Można podgrzewać powietrze i doprowadzić rurami do pomieszczeń. Należy tylko pamiętać aby instalacja przez nas wykonana miała spadek do pieca tak aby wykorzystać to że ciepłe powietrze zawsze unosi się do góry. W przypadku gdy nie będzie takiej możliwości tak położyć instalację będziemy musieli zastosować dodatkowy wentylator który wymusi obieg powietrza. Można także podgrzewać wodę i jeśli jest tylko taka możliwość należy wykorzystać obieg grawitacyjny lub zastosować pompę przepływową do centralnego ogrzewania(koszt w granicach 100zł).
  • #20
    Szymek_14
    Level 16  
    Wykonałem kilka zdjęć instalacji którą wykonał mój dziadek. Ogrzewał on dom dwoma piecami kaflowymi. Gdy temperatura spadała znacznie, był duży mróz tylko w tych pokojach z piecami było ciepło. W pozostałych dwóch pokojach i przedpokoju zamontował na ścianie panele z ogrzewania CO. Do zasilania ich wykorzystał wodę podgrzewaną w piecach kaflowych w tzw. podkowach. Podkowy tewykonał z rury i zamontował w palenisku. Wykonał dodatkowo instalacje łączącą podkowy z grzejnikami. Teraz nawet gdy niewiele pali jest ciepło w całym domu. Dołączam kilka fotek.:arrow:
  • #22
    Nstan
    Level 31  
    kordam wrote:
    TO oczywiste ze temp wody nie mzoe osiagnac 100C! A poza tym na pewno (o ile odwarzylbym sie) nie robilbym tego w tym sezonie grzewczym :)! mimo wszystko dziekuje za wszelkie cenne rady i czekam na nastepne ;)

    Ps. Panie WoŹnY wiem co to jest woda do jakich temp. sie nagrzewa i co moze spowodowac cisnienie ktoro powstaje w wyniku jej ogrzewania dlatego nie robie czegos takiego odrazu ( o ile wogole zrobie)


    ************
    Widzę, że temat, choć tak ładnie się rozwijał nagle przestał. Jeśli dobrze wykonasz podkowę, czy płaszcz wodny (dobierzesz odpowiednią wielkość) to nie musisz się obawiać zagotowania wody. Przecież ty nie robisz zbiornika zamkniętego, gdzie nie ma wymiany wody i cały jest ogrzewany płomieniem. Podgrzewana jest tylko podkowa lub płaszcz wodny a woda ciągle jest wymieniana i schładzana przez grzejnik i rury(liczy się powierzchnia, która oddaje ciepło). Dodatkowo wykonaj instalację otwartą ze zbiorniczkiem wyrównawczym, który jest zarazem zaworem bezpieczeństwa, jak wyżej na fotkach. Nawet, gdy woda zagotuje się to na ten czas podniesie się tylko poziom wody w zbiorniczku, który gdy temperatura spadnie obniży się.