Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zawyżony pomiar licznika (Norax 3)

flgmnft 15 Jan 2021 14:52 3645 20
e-mierniki
  • #1
    flgmnft
    Level 12  
    Cześć
    Jak w temacie.
    Licznik został założony jakoś w maju/czerwcu ubiegłego roku.
    Po montażu zauważyłem że wzrosło dwukrotnie zużycie prądu. Mam taryfe G12W, nie chodzi mi o samą wartość faktur tylko o zużycie energii. Wzrosło dwukrotnie. Z ok 300kWh na 2 miesiące do 550-600kWh. Proporcje zużycia między taryfami są cały czas na podobnym poziomie.
    Pierwsza faktura przyszła na ok 400 pln, druga była w normie czyli ok 230pln. Natomiast dwie ostatnie ponad 300-350 pln. Złożyłem pismo do Tauronu z prośbą o weryfikacje labolatoryjną licznika. Zanim podjechali zdemontować licznik, przez dwa dni mierzyłem pobór energii w mieszkaniu przez monitor parametrów sieci schneider pm710 z przekładnikami prądowymi oczywiście. Wyglądało to tak, pobór energii na liczniku Norax 3 wynosił 20kWh natomiast na pm710 w tym samym czasie ok 12kWh.
    Parę dni temu licznik został zdemontowany, założony nowy (Przebieg ok 3kWh), liczy sobie już pare dni i teraz wskazanie pokrywa się na obu licznikach (nowym Norax 3 oraz w mieszkaniu PM710)
    Dziś z Tauronu przyszło pismo że licznik który został wysłany do ekspertyzy jest sprawny.
    W zasadzie uzyskałem to co chciałem, mam sprawny licznik który poprawnie mierzy zużycie. Ale z drugiej strony Tauron wysłał mi rachunki wyższe na kwotę jakiś 400 pln plus teraz jeszcze 200 za ekspertyze. Zastanawiam się czy dalej w to brnąć czy zostawić temat. Bo oczywiście mam możliwość wysłania licznika do innego laboratorium, tylko pytanie czy warto.
  • e-mierniki
  • #2
    kosmos99
    Level 38  
    Pewnie ten stary zaniżał. A jak chcesz sprawdzić to zamontuj swój wewnętrzny licznik i porównaj.
  • #3
    flgmnft
    Level 12  
    Nie przeczytałeś dokładnie.
    Mam monitor sieci energetycznej. Mam porównanie teraz, ten zdemontowany zawyżał pomiar, a ten który jest teraz w mojej ocenie poprawnie liczny. Teraz zużycie się pokrywa.
    Mam to zamontowane:
    https://www.se.com/pl/pl/product/PM710MG/mier...zyty-podstawowe%2C-thd-%2B-min-max-%2B-rs485/
    Jest zamontowany tak żeby tylko był, nie mam miejsca w skrzynce bezpiecznikowej na podlicznik.
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #4
    anchilos
    Level 36  
    flgmnft wrote:
    z Tauronu przyszło pismo że licznik który został wysłany do ekspertyzy jest sprawny.


    Koniec.
    Płać za "eXpertyzę" i ciesz się, że nowy- wymieniony liczy poprawnie.
    Masz nadzieję, na chyba 9 lat spokoju.
    Pozdrawiam.

    Żeby uciąć dywagacje.

    Po "ekspertyzie" u operatora, licznik na pewno jest sprawny. :D

    Nie ma co wysyłać do biegłych sądowych.
  • #5
    kj1
    Electrician specialist
    flgmnft wrote:
    Zastanawiam się czy dalej w to brnąć czy zostawić temat. Bo oczywiście mam możliwość wysłania licznika do innego laboratorium, tylko pytanie czy warto.

    możesz złożyć reklamację przedstawiając im odczyty (zdjęcia) ze zużycia energii przez stary licznik w porównaniu z analizatorem. O ile takie zdjęcia zrobiłeś. I przeciwstawić to takiemu samemu porównaniu z nowym licznikiem.
    anchilos wrote:
    Po "ekspertyzie" u operatora, licznik na pewno jest sprawny.

    Licznik w jednym miesiącu liczył dobrze, w innym źle - niekoniecznie udało im się go "naprawić"

    Tym niemniej uważam, że brnięcie w dodatkowe koszty (ponowna ekspertyza licznika) niewiele da
  • #6
    flgmnft
    Level 12  
    Przecież napisałem przecież, że jest złożony teraz nowy licznik. Stary ten który zawyżał odczyt został zdemontowany, wysłany do laboratorium. Nie montują ponownie licznika, zostaje ten który jest założony.

    Ale zostawiam temat, mam wrażenie że nie warto dalej w to brnąć.

    Dzięki
  • #7
    kj1
    Electrician specialist
    flgmnft wrote:
    Przecież napisałem przecież, że jest złożony teraz nowy licznik.

    Zauważyłem. Zrozumiałem również, że chciałbyś zwrotu (kompensacji) za niepobraną energię oraz za badanie licznika
    Napisałem tylko, że jeżeli masz dowody, że stary licznik zawyżał zużycie (zdjęcia liczydeł licznika i analizatora), to możesz złożyć reklamację. Porównanie zużycia energii rejestrowane przez nowy licznik ze zużyciem wykazanym przez analizator uwiarygadnia tamte pomiary (tu zdjęcia możesz zrobić na bieżąco).
    To będzie Cię kosztowało trochę czasu (i zapewne nieco nerwów)
    Ale rzeczywiście szanse, że coś ugrasz są bardzo małe.
  • #8
    flgmnft
    Level 12  
    Szkoda mi nerwów na to jak tak na spokojnie to przemyślałem.
    Dzięki
    Zostawiam temat tak jak jest, bo w zasadzie osiągnąłem to co chciałem. Czyli mam sprawny licznik
  • #9
    adammardom
    Level 4  
    anchilos wrote:
    flgmnft wrote:
    z Tauronu przyszło pismo że licznik który został wysłany do ekspertyzy jest sprawny.


    Koniec.
    Płać za "eXpertyzę" i ciesz się, że nowy- wymieniony liczy poprawnie.
    Masz nadzieję, na chyba 9 lat spokoju.
    Pozdrawiam.

    Żeby uciąć dywagacje.

    Po "ekspertyzie" u operatora, licznik na pewno jest sprawny. :D

    Nie ma co wysyłać do biegłych sądowych.


    Dodano po 4 [minuty]:

    Witam, mam ten sam problem z licznikiem założyłem podlcznik i już przez 1 miesiąc Norax3 miał 240 kW więcej niż mój w domu . Przyjechali z Tauron zrobili ekspertyzę i jest wszystko ok, jak chcę to mogę jeszcze wysłać do laboratorium ale nie wiem czy warto.
  • #10
    zbich70
    Level 43  
    adammardom wrote:
    założyłem podlcznik
    Jaki to podlicznik i gdzie go zainstalowałeś? Bo albo to jakiś chińskie badziewie, albo nie opomiarowałeś nim całego domu.
  • #12
    zbich70
    Level 43  
    Merlin Gerin to obecnie Schneider, czyli OK. Pozostaje druga część pytania.
  • #13
    adammardom
    Level 4  
    Elektryk podłączył 1 na 1 zaraz za licznikiem to myślę że ok.
  • #14
    zbich70
    Level 43  
    adammardom wrote:
    elektryk podłączył
    Oj kiepski ten elektryk, skoro wszystkie zaciski przyłączył do N. ;)
    Żart oczywiście, wszystkie żyły są barwy niebieskiej. To rzecz jasna nie wpływa na pomiar, ale budzi wątpliwości co do fachowości tego "elektryka".
    A jeśli podłączył nieprawidłowo, to licznik może zaniżać, nawet o 1/3 lub 2/3 faktycznego zużycia.
  • #16
    zbich70
    Level 43  
    adammardom wrote:
    Ja się na tym nie znam
    No to wezwij tego elektryka i przedstaw mu to, co napisałem. Albo lepiej zaproś innego i niech ten sprawdzi.
  • #17
    adammardom
    Level 4  
    Ok dzięki pozdro będę coś myślał.
  • #18
    flgmnft
    Level 12  
    Przecież skoro zrobili ekspertyze to zdemontowali licznik, zabezpieczyli w specjalnej torbie i zabrali. A założyli Ci nowy. Jeśli tego nie zrobili to żadna ekspertyza to nie jest.
  • #19
    adammardom
    Level 4  
    Witam. Oni przyjechali z swoim sprzętem, podłączyli, pokazali że mi nawet zaniża 0,98 choć i tak się na tym nie znam i czy wysyłać do laboratorium? Czy to sens? Napisali że mogę wysłać do ich laboratorium, jest od nich to po co. Teraz różnica była z 2 miesięcy - 360 kW między licznikami, to powiedział (nie widział licznika), "może być źle podłączone". Myślą że oni są najlepsi, masakra.
  • #20
    =Grzegorz=
    Level 23  
    Jeżeli zdecydujesz się na ekspertyzę to dostaniesz nowy licznik, być może innej firmy, nawet jak ekspertyza wyjdzie że licznik jest sprawny to zostaniesz na tym innym liczniku :)

    Możesz również złożyć wniosek o wymianę licznika na zdalny, zapłacisz ale zyskasz zupełnie nowy inny licznik.

    Możliwości jest kilka.