Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ściemnienie żarówek LED w motocyklu

Clear_ 09 Dec 2021 17:50 474 14
Relpol
  • #1
    Clear_
    Level 9  
    Witam. Posiadam motocykl Yamaha Drag Star 650 (a w zasadzie jest to V-Star) z USA. Standardowo te motocykle posiadają w kierunkowskazach światła pozycyjne świecące na pomarańczowo (włókno o mocy 8W). Żarówka w kierunkowskazie jest dwuwłókowa - w momencie naciśnięcia kierunkowskazu zaczyna "palić się" drugie włókno żarówki kierunkowskazu (włókno o mocy 27W) . Od kiedy zobaczyłem jadący w moim kierunku motocykl, który posiadał w tym miejscu kierunkowskazów białe światła pozycyjne zapragnąłem zrobić tak u siebie. Szybki przegląd allegro i znalazłem - żarówki LED Dual Color - światło białe jako pozycyjne i pomarańczowe jako światło kierunkowskazu. Światło białe jest rozłączane, kiedy wciśnięty jest kierunkowskaz. Są to dokładnie te żarówki: Link.

    Żarówki zamówiłem, zamontowałem (musiałem spiłować jedną "nóżkę", bo się okazało, że Yamaha wymyśliła własny standard żarówek z trzema "nóżkami" bocznymi zamiast dwóch). Świeci to bardzo dobrze. Tak dobrze, że chyba aż za dobrze :D . Dlaczego? Poprzednie światło pozycyjne świeciło z mocą 8W, a teraz te żarówki LED świecą z mocą 21W (w przeliczeniu na moc normalnych żarówek).

    I teraz pytanie: Jak ściemnić te żarówki, aby świeciły z podobną jasnością jak te poprzednie (albo po prostu mniejszą niż teraz)? Instalacja jest na 12V. Wystarczy coś typu Przetwornica regulowana step-down czy coś dedykowane LEDom typu ściemniacz do taśm LED? A może nie ma możliwości przyciemnić tych żarówek? Zostawiłbym tak, jak jest, bo motocykl jest o wiele bardziej widoczny, ale podejrzewam, że w takim stanie nie przejdzie przeglądu :) .

    Będę bardzo wdzięczny za rady.
    Pozdrawiam
  • Relpol
  • #2
    LEDówki
    Level 38  
    A skąd mamy wiedzieć, co siedzi w tych lampach LED (ledówkach)? Lampa żarowa (żarówka) to drucik wolframowy, który przy jakimś tam prądzie i napięciu świeci. Lampy LED wyposażone są prawdopodobnie w przetwornice ograniczające prąd diod świecących. Dlatego bez ingerencji w układ tej przetwornicy nie da się łatwo przyciemnić diod. Klosze w motocyklu są bezbarwne?
  • #3
    Clear_
    Level 9  
    Tak, są bezbarwne klosze.

    Właśnie tego się obawiałem, że mogą być problemy ze ściemnieniem tych LEDów.
    Może zaklejenie części diod taśmą izolacyjną załatwi stawę :D ?
  • #4
    LEDówki
    Level 38  
    Nie wiem, co na to pracownik wykonujący przegląd techniczny. Metoda oklejania jest dziwna. Może najprościej i najszybciej użyć żarówki jak to sobie wymyślił producent?
  • #5
    vstm
    Level 14  
    Odłącz przewód zasilający pozycję a w to miejsce podłącz inny biały led mniejszej mocy i umieść w tym samym kloszu.
    W takiej dualnej żarówce LED biały led i tak dosyć szybko wysiada - mruga albo przestaje zupełnie świecić.
  • #6
    Clear_
    Level 9  
    LEDówki wrote:
    Nie wiem, co na to pracownik wykonujący przegląd techniczny. Metoda oklejania jest dziwna. Może najprościej i najszybciej użyć żarówki jak to sobie wymyślił producent?

    W stanie fabrycznym diagnosta i tak kręcił nosem na świecące cały czas kierunkowskazy jako pozycyjne na pomarańczowo, ale przegląd podbijał. Po Wgłębieniu się w Dziennik Ustaw taki stan motocykla jest dopuszczalny od 2018 roku od lipca bodajże (o czym diagnosta chyba nie zdawał sobie sprawy).

    vstm wrote:
    Odłącz przewód zasilający pozycję a w to miejsce podłącz inny biały led mniejszej mocy i umieść w tym samym kloszu.
    W takiej dualnej żarówce LED biały led i tak dosyć szybko wysiada - mruga albo przestaje zupełnie świecić.

    Dzięki, to też jest opcja. I ewentualnie dodać włącznik na kierownicy włączający te białe żarówki w kierunkowskazach.
    Albo w ogóle zaszaleć i zrobić z tych białych żarówek w kierunkowskazach światła do jazdy dziennej (tak, nie będzie to zgodne z homologacją, ale chyba żadna przeróbka nie jest zgodna).
  • #7
    web69
    Level 32  
    Przecież takie masz ledy, biały DRL, pomarańczowy kierunek. Zostaw jak jest, będziesz widoczny.
  • #8
    Clear_
    Level 9  
    W sumie fakt. Świateł pozycyjnych według przepisów motocykl nie musi mieć. Musiałbym tylko dokupić przekaźnik wyłączający światła dzienne w momencie włączenia świateł mijania - tak mówią przepisy. Ewentualnie jeśli chciałbym jednak mieć włączone te dzienne (dobrze doświetlają pobocza te białe ledy) razem z mijania to zastosowałbym przełącznik trójpozycyjny i bezpośrednio pod 12v dać układ. Warto byłoby wtedy ciągnąć (+) z akumulatora czy mogę wpiąć się w jakikolwiek kabel, który będzie dawał 12v?
  • #9
    Millaka
    Level 22  
    A czy rezystor nie zmniejszyłby jasności tych LEDów?
    Np. taki, jaki stosują do CAN:
    Ściemnienie żarówek LED w motocyklu
  • #11
    Clear_
    Level 9  
    No dobrze, dajmy na to, że nie da rady ściemnić tych białych LEDów - użyjmy ich zatem jako świateł do jazdy dziennej.
    Przepisy mówią, że po włączeniu świateł mijania światła do jazdy dziennej powinny zostać wyłączone. U mnie światła mijania włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika. Jak to ugryźć? Czy wystarczy zastosować najprostszy włącznik 0-1 oraz taki przekaźnik z allegro: Link ? W opisie jest, że należy jeden z kabelków podłączyć pod światło pozycyjne. Czy mogę się podłączyć pod światło mijania?

    Nie mam teraz dostępu do motocykla, ale po włączeniu świateł drogowych światło mijania najprawdopodobniej gaśnie (żarówka H4 z dwoma żarnikami 55W/60W). Jeśli ten przekaźnik będzie wyłączał światło do jazdy dziennej po włączeniu świateł mijania to po włączeniu świateł drogowych światła do jazdy dziennej się włącza (bo światło mijania zgaśnie) - co jest niezgodne z prawem. Natomiast światło pozycyjne tylne w przypadku motocykla może być włączone, gdy świecą się światła do jazdy dziennej.

    Jak ugryźć ten temat?
  • #12
    piachu1994
    Level 38  
    Klasycznie. Z włącznika świateł na pewno idzie przewód na przełącznik LO/HI. I właśnie ten przewód podłączasz pod przekaźnik. Cała robota.
  • #13
    vstm
    Level 14  
    Clear_ wrote:
    oraz taki przekaźnik z allegro:

    Musisz mieć dwie diody, taniocha np 1n4148. Anody - jednej podłączasz do drogowych a drugiej do mijania. Katody łączysz razem i dołączasz do sterującego przewodu kupionego przekaźnika. Wówczas którekolwiek światła włączysz to drl zgasną. No i przydałoby się uniezależnić od wymuszonego włączenia sw mijania. Ale to oddzielna sprawa.
    Ps
    Nie ta kolejność bo najpierw napisałem, później sprawdziłem ten link. To co znalazles to zwykły przekaźnik samochodowy, na biedę moze być ale lepszy byłby elektroniczny. Samemu możnaby taki złożyć bo prosty tylko nie wiem jak Twoje mozliwosci. Jak jesteś w stanie to podrzucę Ci schemat.
  • #14
    Clear_
    Level 9  
    Niby prosty temat, a niezła rzeźba :D . Nie ma to jak Fabryczne rozwiązania.

    Trudno wybrać najlepszą opcję. Chciałbym zrobić to tak, żeby jak najmniej było kombinowania. Na elektryce nie znam się zbytnio, także sam żadnych układów nie stworze i wolałbym kupić gotowe układy na portalu aukcyjnym :) .

    Do starych samochodów są przekaźniki, które działają na 100%, a przerobienie tego w motocyklu i to z rynku amerykańskiego to wyzwanie :D .
  • #15
    vstm
    Level 14  
    No to zrób na przekaźniku. To wprawdzie dodatkowy odbiornik prawie 1W ale działa tylko wtedy gdy świecą mijania lub drogowe bo tylko wtedy rozłącza drl. Masz poglądowy rysunek na szybko.

    Ściemnienie żarówek LED w motocyklu


    Potrzebny Ci przekaźnik samochodowy ale musi mieć konektor (centralny) 87A to ważne. Czasem jest tam pusto a czasem powtórzony jest 87. I trzy diody prostownicze (groszowa sprawa) np. https://allegro.pl/oferta/dioda-prostownicza-1n4007-1000v-1a-10szt-7641932208 Ta trzecia to dla bezpieczeństwa, wygaszająca SEM.
    Tylko musisz uwolnić się od wymuszonego załączania świateł mij. To na pewno musi być tam prosto rozwiązane bo prawie każda instalacja przystosowana jest do USA/EU. Hondę 1100 miałem i był tam przekaźnik, który załączał się gdy zaczynał pracować alternator. W Yamacha musi być podobnie ale szczegółów nie znam.