Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna

Thunderbird 01 Feb 2022 01:53 1341 38
Relpol
  • #1
    Thunderbird
    Level 10  
    Witam, tak jak w temacie, zmywarka działa, zmywa, cały cykl przebiega sprawnie z jednym problemem - nie załącza się grzałka.

    Grzałka ma przejście, rezystancja 50 Ω więc to nie jest jej problem, spec od zmywarek powiedział, że wg. niego jest to wina modułu sterującego. Sam moduł już wyjąłem, nie wydaje się, żeby coś było popalone.

    Czy macie może jakiś pomysł czego może być to problem? Tak jak mówię grzałka się nie załącza, sprawdzone watomierzem, przez cały cykl zmywania maksymalny pobór to 80 Watów.

    Płytka to https://north.pl/karta/49038150-modul-sterujacy-do-zmywarki,708-VV-3869.html

    Dziękuję za przeczytanie. Od czego zacząć? Czy są jakieś proste rzeczy do sprawdzenia? Czy lepiej oddać to do elektronika? Kable wewnątrz też nie wydają się wadliwe, generalnie to dość nowa zmywarka (2 lata), kupiłem z OLX niestety sprzedawca okazał się nieuczciwy - podobno długo stała.
  • Relpol
  • Helpful post
    #2
    mały1083
    Level 20  
    Może uszkodzony jest przekaźnik sterujący grzałką?
  • #4
    Thunderbird
    Level 10  
    Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna

    Dziękuję za odpowiedzi. Wklejam zdjęcia płytki. Może coś zauważycie.
    Który to przekaźnik? 😀 Jedna z tych czarnych kostek? Co do tego wyłacznika to sprawdzę po pracy.
  • Helpful post
    #5
    Piotr2608

    Level 41  
    Thunderbird wrote:
    Grzałka ma przejście, rezystancja 50 omów więc to nie jest jej problem

    I znowu połowiczna robota, a zmierzył ktoś upływność tej grzałki?
    Thunderbird wrote:
    spec od zmywarek powiedział że wg niego jest to wina modułu sterującego

    ... a potem weźmiesz naprawisz lub wymienisz moduł a zmywarka jak nie grzała tak nie grzeje? I co wtedy?

    Prawidłowa diagnoza to 99% sukcesu w naprawie.
  • #6
    mały1083
    Level 20  
    Czemu R1 ma odciętą nóżkę ?
  • #7
    Thunderbird
    Level 10  
    mały1083 wrote:
    Czemu R1 ma odciętą nóżkę?
    Wiesz co, może to tak wygląda na zdjęciu ale z tego co widzę ma dwie nóżki.
    Quote:
    I znowu połowiczna robota, a zmierzył ktoś upływność tej grzałki?
    Niestety jestem tylko amatorem :/ A pan spec od zmywarek też za bystry nie był... Co miałbym zrobić aby sprawdzić upływność? Mam multimetr.
    Quote:
    ... a potem weźmiesz naprawisz lub wymienisz moduł, a zmywarka jak nie grzała tak nie grzeje? I co wtedy? Prawidłowa diagnoza to 99% sukcesu w naprawie.
    W 100% się zgadzam.
    Możecie powiedzieć jak mam sprawdzić ten przekaźnik grzałki? Która to część na płytce? Ta największa kostka i jak ją sprawdzić czy działa? Dzięki za odpowiedzi!
  • Relpol
  • #8
    Kenworth 18
    Level 43  
    Idź za radą pana Piotra i wpierw zrób pomiary grzałki. Tutaj przykład jak wykonać pomiar upływności: https://youtu.be/0gIfXZHdGQU
    Jeżeli wszystko będzie ok to zajmiemy się przekaźnikiem.
  • #9
    Thunderbird
    Level 10  
    Panowie, wiem że minęło sporo czasu, ale udało mi się powrócić do zmywarki, najpierw zająłem się płytką. Mam nadzieję, że jeszcze tu jesteście.

    Płytkę zawiozłem do znajomego elektronika. Wymontował i wmontował wszystkie przekaźniki na płytce, sprawdził je jakąś maszyną i powiedział że wszystkie są git, łącznie z tym od grzałki (największym?). Zatem wychodzi na to że to nie płytka. Przypominam że zmywara działa - cykl przebiega normalnie tylko nie grzeje.

    Przyznam, że nie wiem jak sprawdzić tą upływność grzałki z załączonego filmiku, czy ktoś mógłby mi napisać jak to zrobić? Rozumiem że nie chodzi tylko o oporność obwodu grzałki? Mój znajomy podpowiedział, że na upartego można by ją po prostu podłączyć pod 230V i sprawdzić czy grzeje. Czy taka metoda jest OK, zakładam że nie? Zatem jak sprawdzić tą grzałkę?

    Dzięki za przeczytanie, pozdrawiam Was :)
  • Helpful post
    #10
    Kenworth 18
    Level 43  
    Przecież masz już film z YouTube pokazujący poprawny pomiar grzałki. Mierzysz rezystancję pomiędzy jedynym pinem a masą i analogicznie z 2 przyłączem grzałki multimetrem o zakresie pomiaru przynajmniej 50MΩ. Kolego pytałem czy Twoja zmywarka nie ma przypadkiem ciśnieniowego włącznika grzałki, który ulega czasem awarii i jak widzisz jest on częścią korpusu grzałki i jego również należy sprawdzić: https://north.pl/karta/grzalka-pompy-myjacej-...ywarki-do-candy-cdcp-6-e,08G-I9-C2M2-1KY.html
  • #11
    Thunderbird
    Level 10  
    Wracam po ponad trzech miesiącach! Dopiero teraz udało mi się do tego przysiąść... Kupiłem miernik, krokodylki, rozbebeszyłem to wszystko (chociaż strasznie ciężko zdejmuje się niektóre kabelki z tych 'bolców', a kable do zakończeń grzałki są przylutowane...). :D

    Generalnie grzałka gdy przyłączam do obu zakończeń grzałki ma oporność 50Ω, czyli normalnie ~ jest to grzałka ok 1kW.

    Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna
    Sprawdziłem także przyłączając jednego krokodylka do 'spirali grzałki' a drugą do zakończenia grzałki i przekręciłem na multimetrze na 200kΩ przy oporności i wskazuje 1 czyli wnioskuję, że poza skalą, czyli że dobrze (nie ma przebić, nie zachodzi elektroliza). Próbowałem też 'odwracać bieguny' i wszystko git nadal odczyt poza skalą, czyli oporność ogromna, brak przebić.

    Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna

    @Kenworth 18
    Widzę ten ciśnieniowy włącznik grzałki, tam jest taka dziurka i rozumiem że tam ma woda wchodzić i uruchamia wtedy grzałkę? Jak mam go sprawdzić? Co teraz robimy?

    Dzięki za przeczytanie i pozdrawiam
  • Helpful post
    #12
    Kenworth 18
    Level 43  
    Ten przełącznik musi mieć przejście czyli zamykać obwód gdy pompa wytwarza ciśnienie wody. Niestety Twój multimetr nie ma dźwiękowego sygnalizowania pomiaru ciągłości obwodu: https://youtu.be/Dt3N81yhzeM
  • #13
    Thunderbird
    Level 10  
    Czyli potrzebuję multimetru z sygnalizacją dźwiękową najpierw tak? I co potem? Jak mam wywołać to ciśnienie? Czyżbym musiałbym podłączyć multimetr do terminali przełącznika i następnie uruchomić cykl zmywania? Nie ma innej opcji?
  • #14
    Kenworth 18
    Level 43  
    Naciskasz delikatnie palcem na wewnętrzną część wyłącznika symulując jego pracę w zmywarce. Bez tej funkcji multimetru będziesz mógł tylko zmierzyć jego rezystancję jeżeli będzie sprawny a gdy będzie uszkodzony to multimetr wskaże cyfrę 1. Chociaż funkcja pomiaru ciągłości daje większą pewność po prostu.
  • #15
    mały1083
    Level 20  
    Kenworth 18 wrote:
    Chociaż funkcja pomiaru ciągłości daje większą pewność po prostu.

    A funkcja pomiaru ciągłości na jakim pomiarze jest oparta? Nie na pomiarze rezystancji?
  • #16
    Thunderbird
    Level 10  
    Witajcie, a więc udało mi się sprawdzić ten przełącznik, niestety palcem nie mogłem go uruchomić, dopiero wepchnięcie śrubki do tej szczeliny i użycie trochę siły uruchamia przełącznik. Czy tak powinno być? W takim razie całkiem spore ciśnienie musi tam być żeby to uruchomić... Może ciśnienie w pompie jest za małe żeby on zadziałał i w tym cały problem? Przy przełączaniu słychać charakterystyczny klik, a przy zmywaniu takiego klika nie było... Załączam filmik :D

    EDIT: Podbijam temat. Może jest jeszcze coś co mogę zrobić, żeby naprawić tą zmywarkę? ;)



  • #17
    mały1083
    Level 20  
    Napisałeś że cały cykl mycia przebiega poprawnie tylko grzałka nie grzeje wody. Czy podczas mycia grzałka dostaje napięcie? Próbowałeś to zmierzyć?
  • #18
    machefi
    Home appliances specialist
    Thunderbird wrote:
    Może ciśnienie w pompie jest za małe żeby on zadziałał i w tym cały problem?

    I tu jest cały pies pogrzebany. Podstaw drugi kondensator rozruchowy pompy bodajże 3 mikrofarada lub zmierz prąd pobierany przez pompę w trakcie pracy, przy pompie 80W powinno to być około 0,34A. Jeśli prąd jest znacznie większy a uzwojenia grzeją się to pompa do wymiany.
  • #19
    Sebastian_M26
    Level 22  
    Thunderbird wrote:
    Może ciśnienie w pompie jest za małe żeby on zadziałał

    Miałem tą zmywarkę kiedyś, po 5 latach ciśnienie tak osłabło, że ramiona stawały, ale grzała dalej.
  • #20
    machefi
    Home appliances specialist
    Sebastian_M26 wrote:

    Miałem tą zmywarkę kiedyś, po 5 latach ciśnienie tak osłabło, że ramiona stawały, ale grzała dalej.

    Jesteś pewien że ciśnienie osłabło a nie zapchały się żarciem otwory napędowe w śmigłach? Bo to chyba to drugie...
    Po coś wymyślili inżeniery ten włącznik ciśnieniowy.
  • #21
    Sebastian_M26
    Level 22  
    machefi wrote:
    Jesteś pewien

    Jestem pewien, po pewnym czasie w czasie działania, w zależności od ułożenia talerzy, ramiona stawały. Nie wiem ile jeszcze działa bo poszła za 100 na akademik (mniej naczyń może nie stawały ramiona). Do małej kuchni taka zmywarka nablatowa super sprawa. 800-1000 zł na pięć lat, robotę zrobiła.
  • #22
    dasieq
    Level 2  
    Thunderbird wrote:
    Podbiłem post, może macie pomysł jak to naprawić? Dziękuję za przeczytanie. :)


    Ahoj, mam Candy CDCP8 i robi cały cykl oprócz grzania, czyli rzeczy są nadal brudne, tylko trochę rozmoczone :)
    Twój problem mi pomógł znaleźć przynajmniej odpowiednią diagnozę.

    U mnie - grzałka nie grzeje (pomijając jakiekolwiek pomiary...), czyli problem może być m.in. w:
    1) grzałce (działa/nie działa),
    2) module sterowania (ciężko stwierdzić),
    3) wyłączniku ciśnieniowym (złączy obwód - działa grzałka/rozłączy obwód - nie działa grzałka).

    Dla mnie najłatwiejsze było (biorąc pod uwagę piętrzące się stosy naczyń i narzekającą żonę...) obejść wyłącznik ciśnieniowy (odłączysz te 2 przewody od wyłącznika ciśnieniowego, połączysz je z sobą i zaizolujesz oczywiście).

    I...wszystko działa :D

    Oczywiście rozwiązanie jest niepoprawne i czysto diagnostyczne (...), ale muszę umyć naczynia.

    Teraz:
    1) spróbuję wyczyścić wyłącznik ciśnieniowy,
    a jeżeli to nie pomoże:
    2) spróbuję kupić tylko wyłącznik ciśnieniowy,
    a jeżeli nie jest to możliwe:
    3) kupię nową grzałkę z tym wyłącznikiem ciśnieniowym.

    Mam nadzieję, że jakoś Ci to pomoże :D

    Aktualizacja - wystarczyło wyłącznik ciśnieniowy "rozruszać". Pierwszy raz szło opornie, ale teraz cyka jak na filmiku poniżej. Zmywarka teraz tak samo dobrze działa jak z opcją zwarcia na wyłączniku ciśnieniowym :D


  • #23
    Thunderbird
    Level 10  
    Super! Mi chyba cykał od początku ale spróbuję nim poklikać jeszcze raz i uruchomię cykl. Jak nie będzie grzania to zewrę te kabelki od przełącznika! Cieszę się że mamy podobny problem. Dam znać czy u mnie to rozruszanie pomoże. :D

    EDIT: Niestety rozruszanie przełącznika nic nie dało, grzałka nadal się nie załącza. @dasieq Powiedz mi jak wyjąłeś te kabelki z przełącznika ciśnieniowego? Wydają się być przylutowane do tej 'czarnej' kostki...

    Zaznaczyłem te końcówki czerwonym kolorem (te których nie mogę wyjąć...)

    Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna
  • #25
    Thunderbird
    Level 10  
    @Kenworth 18
    No właśnie próbowałem je wyciągnąć i niemal wyrwałem terminale z tego przełącznika, mam nadzieję że nic nie uszkodziłem... Mam po prostu ciągnąć czy tam trzeba coś odgiąć? Strasznie topornie to wszystko jest zrobione, albo ja nie umiem się z tym obchodzić... :D

    @dasieq, @Kenworth 18
    Czym mam zewrzeć te terminale? Jakimś kablem?

    @dasieq
    Jak wyciągnąleś ten cały moduł z grzałką z tych gumowych przewodów? Są mocno przymocowane i nie mogłem jej odczepić...
  • #26
    dasieq
    Level 2  
    @Thunderbird W tych złączkach jest taka wypustka metalowa i trzeba to ściągać na pałę siłowo.

    Chociaż ja po prostu:
    1) rozciąłem i usunąłem gumową izolację na złączkach (ta czarna, która zakrywa złączki) - z tą izolacją nie zrobisz nic,
    2) odgiąłem śrubokrętem te dwa zagięte półkola żeńskiej złączki - wtedy była luźna i zeszła - przed montażem polecam docisnąć półkola z powrotem kleszczami :D,
    3) potem jedną złączkę wpychasz w drugą (zachodzą tylko 1 półkolem do siebie, wsuwasz jak na zdjęciu poniżej) i owijasz taśmą izolacyjną typu szkot.
    Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna


    Opaski wokół węży gumowych to jednorazowa akcja - jak już to zerwiesz (musisz rozchylić śrubokrętem taki trapez na tej opasce), to bardzo ciężko dać z powrotem i najlepiej usunąć jednorazówkę i dać odpowiednich rozmiarów opaskę na śrubce, np. taką:
    Candy CDCP 6/E - zmywarka nie grzeje, a grzałka wydaje się być sprawna

    Chociaż na Twoim miejscu bym tego nie ruszał. Jeżeli dobrze tego nie zaciśniesz, to będzie ciekło. Opaska na śrubkę kosztuje 2-3 złote (są tam dwa rozmiary...).

    Ściągnąłem wszystko, bo chciałem przeczyścić... ale miałem opaski w zanadrzu 8-)
  • #27
    Thunderbird
    Level 10  
    @dasieq

    Jesteś genialny, rozbebeszyłem te izolacje, zrobiłem ten trik ze zwarciem kabelków od czujnika i grzałka działa, skąd wiem? Pobór mocy jest na pięknym poziomie tzn ponad 1kW. Pytanie czy mogę sobie zmyć naczynia? Czy mogę coś uszkodzić w ten sposób? :D

    No i drugie pytanie; Co teraz? Mówiłeś coś o wyczyszczeniu czujnika; Czyli czeka mnie zdejmowanie całego tego modułu grzałka-czujnik, czy może mogę go jakoś przeczyścić z założonymi gumami itd?

    EDIT: Nie mogłem się oprzeć i uruchomiłem cykl. :D Jak zpauzuję zmywanie to pobór wraca do zera więc git. Zobaczymy jak się umyją. Pobór - cały czas 1100 W. Grzeje pięknie, para bucha bo zpauzowałem i otworzyłem. Naczynia mówią że cieplutko :D Edit 2 Widać że czujnik temperatury tez działa bo wyłacza grzałkę od czasu do czasu.
  • #28
    Kenworth 18
    Level 43  
    Wymień ten wyłącznik ciśnieniowy bo jeszcze spowodujesz pożar urządzenia. Ta część ma być sprawna w zmywarce.
  • #29
    dasieq
    Level 2  
    @Thunderbird
    Cieszę się, że działa :D Jest to tylko rozwiązanie diagnostycznie, ponieważ grzałka nie wie czy ma dostateczną ilość wody, czyli brak wody= pożar. Przynajmniej wiesz, co nie działa.

    Nie udało mi się wymontować tego wyłącznika (musiałbym go jakoś wyłamać), na szczęście po prostu zaczął sam działać po rozruszaniu. Kup nowy czujnik (o ile to możliwe), lub całą nową grzałkę z czujnikiem.
  • #30
    Thunderbird
    Level 10  
    @Kenworth 18
    Jaasne to była tylko jednorazowa akcja. :D

    @dasieq
    Z tego co widzę to niestety nie da się kupić samego czujnika, chyba że coś źle sprawdzam?

    Tutaj znalazłem chyba najtaniej, no niestety 144zł + przesyłka.
    https://north.pl/karta/17476000007482-grzalka-pompy-do-zmywarki,717-WC-1826.html

    Tu jest identyczna, ale pisze że do elektroluxa:
    https://north.pl/karta/4055341590-grzalka-pompy-do-zmywarki,707-YY-3508.html

    Znaleźliście może gdzieś sam czujnik, albo taniej tą grzałkę?

    @dasieq
    Co zrobiłeś żeby rozruszać ten przełącznik? Klikałeś tylko nim czy coś dodatkowo? :D