Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania 420 HPI 2011 - Scania Opticruise 5 Nie przełącza z wysokiego zakresu na n

junior133 01 Mar 2022 17:56 627 13
  • #1
    junior133
    Level 3  
    Witam.
    Mam problem ze Scanią z 2011 roku, 420 HPI. Coraz częściej występuje problem ze zmianą z wysokiej skrzyni na niską tj. z 7 na 6 bieg. Pojawia się wtedy na wyświetlaczu: Usterka skrzyni biegów. Wtedy ręcznie też nie da się przerzucić skrzyni na dolną. Najczęściej po wielu próbach, zgaszeniu i zapaleniu pojazdu, lub podjechaniu do tyłu i próbie jazdy do przodu skrzynia za którymś razem zareaguje poprawnie, błąd znika i zaczyna działać poprawnie. Najpierw zdarzało się to raz na 10-20 dni, teraz zdarza się to już nawet kilka razy dziennie.
    Czynności, które zostały już wykonane: Zmiana oringów nic nie pomogła.
    Błąd który występuje to : 17060 Elektrozawór dla niskiego zakresu. Jest tam też napisane : zwarcie na do obwodu +30 ?? (chyba, zrobiłem zdjęcie monitora, ale akurat w tym miejscu słabo widać, jutro podłączę jeszcze raz to spiszę dokładnie)
    Jest też błąd: Niewiarygodne zużycie sprzęgła, ale jak kupiłem tą Scanie to już błąd był, wydaje mi się że przy wymianie sprzęgła, nie została zrobiona kalibracja i stąd ten błąd.

    Z tego co poczytałem na forach to sterownik skrzyni biegów, elektrozawór, lub oczywiście wiązka. Ma ktoś pomysł jak ocenić co tworzy problem? Od czego zacząć?
    Mam do dyspozycji AUTOCOMa, a nie oryginalny komputer Scanii.
  • #2
    marcos5
    Level 18  
    Zmierz rezystancje cewki i porównaj z cewką od dolnej skrzyni. Opór;15,7 Ohma przy + 20 stopniach C.
  • #3
    GRISZA14
    Level 16  
    miesiąc temu wymieniłem jednostkę gms na ten sam problem teraz jest ok
  • #5
    szaman108
    Level 31  
    Witam

    Opis niestety jest nie do tej skrzyni,opis jest do starszych skrzyń stosowanych do 2007 z obudową żeliwną.
  • #6
    junior133
    Level 3  
    Wymieniłem sterownik na regenerowany, został zaadoptowany przez komputer scaniowski (pożyczyłem ). Po adaptacji błąd. Czujnik położenia przekładni ( z pamięci pisze ). Po wejściu w szczegóły. Chodzi o czujnik t109 od górnego zakresu. Napisane że jest na nim zwarcie. Więc zacząłem dłubać.
    Znalazłem czujnik, odłączyłem kostkę. Sprawdziłem rezystancję tego czujnika i porównałem z czujnikiem od dolnego zakresu- identyczna.
    Przejść między kablami nie ma, a wiec przetarcie też w miarę możliwości wykluczam
    Dorobiłem kawałek kabla przez który spowodowałem zamianę czujników. I co ciekawe! Po zamianie błąd nie występuje, ale niestety w tej konfiguracji samochód nie ma prawa działać. Sama zamiana czujników w obudowie nie daje efektu. Trochę glupieje.
    Kolego marcos5, którą cewkę masz na myśli ? Gdzie jej szukać.
    Kolego Grisza14, mówisz o OPC? Sterowniku skrzyni? Też właśnie wymieniłem. Ale nic to nie dało
  • #7
    marcos5
    Level 18  
    Oporność czujnika T106 i T109 ;63,5 Ohma przy 20 stopniach C, zasilanie na styk 1. 12V jednostka sterująca pin C7, styk 2 napięcie sygnału wyjściowego 50% PWN , jednostka sterująca pin C3. Kolego ja bym jeszcze raz sprawdził oporność ale przy sterowniku, przy sterowniku musi być oporność taka sama jak na czujniku, sprawdź oba czujniki w ten sposób. Jeżeli nic nie wyniknie z tego pomiaru to rozłącz wiązkę przy sterowniku i czujnikach , potem podłącz 24V z np .akumulatora i żarówkę np, H7 . Jeżeli Sdp3 widzi zwarcie to coś musi być nie tak z czujnikiem albo z instalacją.
  • #8
    junior133
    Level 3  
    Z tego co pamiętam to 59 omów pokazało mi na obydwu czujnikach. Mierzone przy czujniku. Temp ok. 0°C Jutro zerknę przy sterowniku. Te piny które piszesz to są na sterowniku OPC?
  • #9
    marcos5
    Level 18  
    E5, Jednostka sterująca GMS, znajduje się pod bezpiecznikami po prawej stronie. Czujniki możesz lekko podgrzać( ciepła woda albo opalarka) i sprawdzić oporność w różnych temperaturach pracy.
  • #10
    junior133
    Level 3  
    Na czujniku :56.6 ohma
    Na kablu dochodzącym do sterownika: 57.1 ohma
    Temp ok. 0 st

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    Zamieniłem czujniki ze Scanii kolegi. Pomogło. Błąd niewystepuje.. ale Scania nie chce przełączać biegów. Po przełączeniu na D próbuje wbić bieg. Słychać ciągle powtarzający się dźwięk siłownika pneumatycznego który próbuje przesunąć wybierak. Za którymś razem się uda lub nie. Jeżeli się uda to ruszy, ale gdy sama próbuje lub próbuje się ręcznie zmienić bieg to podczas jazdy mimo wielu prób nigdy jej się to nie udało. Skąd ten problem ? Zero błędów na komputerze. Gdzie szukać ?

    Dorobiłem nowa wiązkę na moment od czujników do sterownika, nic to nie zmieniło.

    Dalej zero błędów na sdp3.
    Jedyna nieścisłość jaka znalazłem to jest :

    Scania 420 HPI 2011 - Scania Opticruise 5 Nie przełącza z wysokiego zakresu na n

    Czujnik, którym był problem pokazuje herezje. Dolna skrzynia jest ciągle włączona, a on pokazuje skoki raz jest raz nie ma. Nie ważne czy na nowej wiązce czy starej.

    Jak włączam skrzynie w tryb awaryjny to zmieniam ręcznie wszystkie biegi (na zgaszonym silniku). Jak odpalę silnik automatycznie gaśnie tryb awaryjny i robi się problem opisany wyżej.
  • #11
    marcos5
    Level 18  
    Może przyszedł czas na zrobienie aktualizacji programu sterownika.
  • #12
    junior133
    Level 3  
    Wyjąłem czujniki t106 i t109 żeby zobaczyć czy pracują te "bolce". Nie pracują. Załączam elektrozawór dolnej skrzyni to zaczyna coś syczeć w środku a górnej skrzyni to słychać tylko klik ale sam ten bolec stoi i miejscu. Poszedłem krok dalej, i zgodnie z schematem z sdp3 dmuchałem powietrzem żeby wysterować. Od górnej skrzyni słychać było klik a od dolnej powietrze ucieka bokiem. Tak czy siak te bolce stoją w miejscu.
  • #13
    chaker1386
    Level 2  
    Znalazłeś przyczynę od jakiegoś czasu mam to samo brak błędów ale nie idzie przy gwałtownym hamowaniu na dolną jak delikatnie działa ok
  • #14
    junior133
    Level 3  
    U mnie okazało się, że sterownik regenerowany był wadliwy( mój oczywiście wcześniej też). Dopiero po wymianie na kolejny- wszystko wróciło do normy. Działa na moich starych czujnikach. Ogólnie wszystko powodował sterownik.


    Temat do zamknięcia.