Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

walnęła lod-zam Ariston MBA 3832 V- spalone dwa opory i coś

rafalqk 07 Nov 2005 17:05 11169 23
  • #1
    rafalqk
    Level 11  
    Potrzebuję pomocy. Był mały trzask w górnej części lodówki i cała przestała działać. Prąd dochodzi do modułu przy sprężarce i stamtąd do góry, do płytki z przodu lodówy. Jak wyciągnąłem ten układ to zobaczyłem dwa spalone opory. Po ich wymianie lodówa na początku nie zareagowała jak ja podłączyłem, ale po chwili na moment zajarzyły sie białym światłem wszystkie trzy diody i zgasły. Po wyciągnięciu płytki okazało się że jeden z tych dwóch oporów jest znów spalony. Co mogę z tym zrobić? Jak mam dalej postępować? Help me!:cry:[/b]
  • Helpful post
    #2
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Które to opory?
  • #3
    rafalqk
    Level 11  
    10 ohmów (R 23z płytki) i 1 Kohm (L1)
  • #4
    rafalqk
    Level 11  
    wymieniłem oba, dodatkowo diodę prostowniczą. Wydaje mi się, że jeden spalony opór był niejako bezpiecznikiem płytki, bo po wymianie i wstawieniu na miejsce , spalił się już tylko jeden, ten większy.
    Próbowałem odpalić sprężarkę na krótko, troczę pochodziła. Wydawało mi się że chodzi trochę głośniej. Po ok. 5 minutach się wyłączyła i okazało się, że jest bardzo ciepła. Zastanawiam się czy brak freonu mógł spowodować wszystkie te konsekwencje? Jeśli ktoś się w tym dobrze orientuje to proszę o pomoc.
  • Helpful post
    #5
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Brak czynnika nie miał wpływu na uszkodzenie elektroniki, bo niby jak? Że cały czas jest zasilany przekaźnik sprężarki? -nie sądzę.

    Co do reszty to nieszczelność układu chłodniczego na pewno może powodować głośniejszą pracę i po dłuższym czasie może uszkodzić sprężarkę.
    Jeżeli spężarka sama się wyłączyła to masz pecha i zastanów się czy warto to naprawiać, bo gdy masz nieszczelny układ (w tym typie to NORMA), oprócz tego sprężarka i elektronika na złom, to cienko widze Twoje finanse po naprawie ;)
    Pozdrawiam
  • #6
    rafalqk
    Level 11  
    To co powinienem twoim zdaniem teraz zrobić? Wyrzucić tę lodówkę bez póby naprawy? A jaką teraz kupić? Znasz takie co się rzadko psują? Jakie polecasz?

    Dodano po 23 [minuty]:

    Gdzie ewentualnie można dostać (oprócz serwisu) ten moduł elektroniczny?
  • Helpful post
    #7
    servisant
    Home appliances specialist
    Modul to koszt ok 400zl i naprawa nieszczelnosci to koszt ok 500zl, wiec lepiej se kupic nowy sprzet ---polecam electrolux(chyba jeden z lepszych na rynku ;) Nowy modul to chyba tylko serwis:)
  • Helpful post
    #8
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    servisant wrote:
    Modul to koszt ok 400zl i naprawa nieszczelnosci to koszt ok 500zl, wiec lepiej se kupic nowy sprzet ---polecam electrolux(chyba jeden z lepszych na rynku ;) Nowy modul to chyba tylko serwis:)


    ...zapomniałeś o sprężarce (prawdopodobnie, o ile jest rzeczywiście tak jak autor napisał)
    Czyli można dodać jakieś 250 PLN do tego rachunku (o ile nie ma to być oryginalny Danfoss) ;)
  • #9
    rafalqk
    Level 11  
    właśnie jestem po wizycie jednego "chłodziarza" czyli pana od napraw lodówek itp.
    Podłaczył mi agregat na krótko - działa mówi "jak złoto". Jego zdaniem to problem albo w płytce albo któryś z czujników jest uszkodzony.
    Czy uszkodzenie czujnika temperatury może powodować przepalenia w płytce?
    Jaki jeszcze może byc powód?
    Drogą eliminacji chcę dojść do sedna.
    I jeszcze jedno. Gdzie szukać tych czujników? Jaka powinna być ich wartość?
  • Helpful post
    #10
    _Klark
    Level 15  
    Witam
    Prześlij foto modułu, może mam podobny sprawny.

    _Klark
  • #11
    rafalqk
    Level 11  
    Hej Klark
    Podaj swój mail lub nr GG
  • Helpful post
    #12
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Jak stary jest ten sprzęt?
  • #13
    rafalqk
    Level 11  
    listopad 2001 kupiliśmy tę lodówę
  • Helpful post
    #14
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    rafalqk wrote:
    listopad 2001 kupiliśmy tę lodówę


    To ja na Twoim miejscu byłbym ostrożny przy pakowaniu kasy na elektronikę bo nieszczelność jest bardzo prawdopodobna.
    Proponuję dokładnie sprawdzić przy połączeniu na krótko sprężarki, dobrze byłoby zmusić do chłodzenia i jedną, i drugą część i ocenić.
  • #15
    rafalqk
    Level 11  
    Zamrażarka działa bez zarzutu ,ani nie jest specjalnie zaszroniona. w chłodziarce z tyłu po ok 3 godz. osadza się szron ale myśle że to wina tego, że nie są podłączone żadne czujniki. Od dwóch dni lodówka chodzi "na krótko". Wyłączam ją co 6-8 godzin na 1 godzinę. Moduł jest sprawdzany przez znajomego elektronika. wiatrak, światło nie zwierają. Nie wiem jak sprawdzić resztę tzn czujniki i co tam jeszcze jest do sprawdzenia.
  • Helpful post
    #16
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Trochę to dziwne, bo w tym modelu i pokrewnych nie ma możliwości chłodzenia górnej cześci gdy zamraża część dolna. Odwrotnie owszem, gdy jest załączona góra to po schłodzeniu komory chłodziarki zaczyna zamrażać zamrażarka.
    Gdy masz elektronikę u fachowca a sprężarka podłączona na krótko to nie ma innej możliwości niż wyżej opisane.

    Czujniki mogłyby być uszkodzone gdyby np. słabo chłodziła. Jeżeli spaliły Ci się rezystory zasilacza to przyczyna leży w innym miejscu. Elektronik powinien to naprawić bez większych problemów, to takie "chamskie" uszkodzenie ;)
  • #17
    rafalqk
    Level 11  
    Po całonocnym chodzeniu od 19 do 7 rano w zamrażarce i chłodziarce był mróz, mleko zamrożone można było jeść łyżeczką.

    Dodano po 24 [minuty]:

    co masz na myśli pisząc "chamskie" uszkodzenie

    Dodano po 2 [minuty]:

    jeszcze jedno. Czy po podłączeniu modułu i włączeniu do sieci, dioda "on" powinna się zaświecić od razu czy po 8 minutach?
  • Helpful post
    #18
    servisant
    Home appliances specialist
    Dioda on zapala sie odrazu, ale agregat startuje po okolo 8 minutach
  • Helpful post
    #19
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    rafalqk wrote:
    co masz na myśli pisząc "chamskie" uszkodzenie

    Chamskie to znaczy chamskie - zwykłe "ostre" zwarcie któregoś elementu (np. elektrolita, ale to byłoby za proste ;) )
    Może padł któryś z D2NC60?
    Tu zasilacz niestety jest trochę bardziej skomplikowany niż zwykłe trafo i mostek prostowniczy...
  • #20
    florek75
    Level 2  
    Jezeli jestes zainteresowany to mam taki uklad - nowka sztuka na gwarancji.
    Jakies dwa tygodnie agregat przestal sie wylaczac - przyjechal serwis (nie aristona) i stwierdzil, ze to modul sterujacy. Po wymianie okazalo sie, ze jest cos sie jeszcze gdzies zapchalo i trzeba znowu placic. Generalnie zrezygnowalem z naprawy i zostalem z dwoma modulami (podejrzewam, ze ten pierwszy tez jest dobry)

    Jak chcesz to z modulem w tej samej cenie dam ci cala lodowke.
  • #21
    florek75
    Level 2  
    florek75 wrote:
    Jezeli jestes zainteresowany to mam taki uklad - nowka sztuka na gwarancji.
    Jakies dwa tygodnie agregat przestal sie wylaczac - przyjechal serwis (nie aristona) i stwierdzil, ze to modul sterujacy. Po wymianie okazalo sie, ze jest cos sie jeszcze gdzies zapchalo i trzeba znowu placic. Generalnie zrezygnowalem z naprawy i zostalem z dwoma modulami (podejrzewam, ze ten pierwszy tez jest dobry)

    Jak chcesz to z modulem w tej samej cenie dam ci cala lodowke.


    Sorki - nastapila pomylka z modelem - chodzi o MBA3831V
  • #22
    rafalqk
    Level 11  
    Jestem odchudzony o 563 zł. Serwis przyjechał, wymienił moduł, poprosił o długopis i wypisał: "wymiana modułu, moduł - 413 zł, robocizna - 50 zł, dojazd (50 km w jedną stronę) - 100 zł. "
    Jego zdaniem nastąpiło małe przepięcie tzn zbyt duży prąd prawdopodobnie spowodował uszkodzenie pamięci lub procesora i od tego poszła w ułamku sekundy cała reszta.
    Jedne z najdroższych 5 min za jakie płaciłem. Fuck.
    Przy następnej awarii nie będę się zastanawiał i od razu kupię nową lodówkę. 3majta się ludziska.
  • Helpful post
    #23
    zayzayer
    Home appliances specialist
    A może żeczywiscie było jakieś przepięcie. Może zastosować jakieś zabezpieczenie przeciwprzepięciowe?, choćby najprostsze.
    Moje gniazdka są na jednej fazie i mam 4 prymitywne zabezpieczenia, każdy z bezpiecznikiem 10A (2xkomp, lod. i RTV) i jak walnął pare lat temu piorun w trafo to wszyscy mieli popalone wszystko co było wlączone, a mnie wybiły tylko dwa bezpieczniki pod rząd, a w tych zabezpieczeniach nawet nie ruszyło, bo ich amperaż się zsumował i pokonal nawet zabezpieczenie gł.
  • Helpful post
    #24
    User removed account
    Level 1