Cześć. Mam taką zasadę, że problemy, nawet dosyć ciężkie, z zakresu elektroniki staram się rozwiązywać we własnym zakresie i tak chyba przez 20 lat utworzyłem tylko 1 temat, ponieważ nie było czasu, no i dzisiaj, po 20 latach, przychodzi pora na kolejny. Dla jasności, nie jestem początkującym w tej dziedzinie, ale może zafiksowałem się na czymś i może potrzebny jest ktoś, kto spojrzy na problem, jak to się mówi, z poza pudełka. Temat już był na Elektrodzie i to wręcz identyczny (to samo urządzenie i przyczyny), ale u mnie jest więcej problemów. Chodzi o falownik FV, inwerter Growatt SPF 6000 ES Plus. Kolega zrobił zwarcie na terminalu baterii i wybuchły w dużej części mosfety i kilka IGBT, oczywiście rezystory bramkowe i sterowniki bramek z optoizolacją. Przed wymianą podzespołów efekt był taki, że falownik się uruchamiał, podłączony do 230 V, ale po chwili, kiedy uruchamiał swoje kolejne bloki, dochodzi do jakiegoś zwarcia i wywala bezpiecznik 230 V. Wszystkie tranzystory wymieniłem na oryginalne z Mouser/TME (poza chińskimi, które kupiłem w Chinach), wymieniłem na nowe sterowniki mosfet i oczywiście rezystory bramkowe. Po wymianie wszystkiego efekt jest dokładnie taki sam, czyli falownik się włącza i po chwili strzał, i bezpiecznik wyrzucony - dzięki Bogu podzespoły się nie uszkodziły, bo kosztowały spore pieniądze. Sprawdzałem w wielu miejscach, czy nie ma dziwnych rezystancji, przebarwień i niczego nie widzę także pod mikroskopem. Płyta jest bardzo zła do serwisowania, bo jest masywna, wielowarstwowa i duża, i jeszcze pokryta lakierem. Oczywiście o schemacie można pomarzyć, naprawa ze schematem to pójście na łatwiznę wręcz. Myślę, że w 5 min bym znalazł usterkę
Jeśli o czymś zapomniałem, to proszę zadać pytanie, postaram się odpowiedzieć rzeczowo. Kolorem pomarańczowym zaznaczyłem wymienione elementy.