Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Samoloty s這neczne

29 Gru 2005 03:02 7173 57
  • Poziom 32  
    Poniewaz zamiescilem w dziale baterie s這neczne kilka post闚 , ktore gdzies znikn瘭y a zauwazylem zainteresowanie tym tematem chcia豚ym sie pochwalic tym co uda這 mi si skonstruowac i zobaczyc jakie inni maja rozwi您ania - do鈍iadczenia.
    Moja konstrukcja budowana by豉 jako robocik- 鄉ig這wiec kt鏎y moze dzwigac kamerk i zawisn帷 nad jakim terenem , ca這嗆 zasilana bateriami s這necznymi , p霩niej okazalo sie , ze na pokladzie powinny byc tez akumulatory ze wzgledu na zmiany w o鈍ietleniu .
    Pr鏏y naziemne polegaly na zamocowaniu wirnika w osi obrotu tak aby mogl si podnie嗆 wzd堯z pr皻a w przypadku uzyskania wystarczaj帷ej si造 no郾ej.
    Zbudowalem 2 wersje pierwsza jest to dwu這patowy wirnik pokryty ogniwami s這necznymi , niestety ci庵 okaza sie zbyt ma造 i do這篡貫m jeszcze 2 這paty
    druga wersja uzyska豉 wystarczaj帷y ci庵 .
    W za豉cznikach obie wersje filmik z pierwsz i jak wygl康al poprawiony robocik .
  • Poziom 18  
    Witam!

    W!O!W! TO LATA? :o :D Bardzo ciekawy projekt, naprawd! Jakie by造 koszty (g堯wnie ogniw s這necznych)? Co wchodzi w sk豉d takiego Wirolota? Jakie zastosowa貫 silniki i 鄉ig豉? Opisz troch bardziej t konstrucj, jestem pewien, 瞠 wiele os鏏 b璠zie zainteresowanych budow takiego cacka. :)

    -Gratuluj pomys逝 i pozdrawiam,
    -Piqu
  • Poziom 32  
    Co do samej konstrukcji to uzylem najmniejszych silniczkow elektrycznych do napedu samolotow seria 200 niestety nie pamietam jakie smiglo ale bylo ich kilka dobor byl na zasadzie prob i bled闚 - mysle ze to lepiej skonsultowac z fachowcami , wszystkie ogniwa 豉czone w szereg silnik byl na 6-9V , te male ogniwa na krawedzi natarcia mialy sluzyc do zasilania elektroniki zdalnego sterowania , ogniwa to plytki 60x60mm 0,5V 1,5A ale takie bardzo lekkie i cienkie 1,7g kazde , mozliwe ze takie foliowe jak w lampach ogrodowych pomimo malej sprawnosci bez obudowy oczywiscie i przy podwojeniu powierzchni tez zdalyby egzamin , te ktore uzylem osiagalne byly na Allegro.
    Sama konstrukcja byla bardzo nieambitna deseczki z balsy wzmosnione rowingiem weglowym kilka pasemek - czarne kreski widoczne na zdieciu , nastepny model wykonalbym ze skrzydla samolotu i pomiedzy zebrami elestycznym klejem - silikonem powklejal ogniwa a calosc okleil bezbarwna folia , kat natarcia 這patek ok 5stopni - powinien byc regulowany nawet tak na stale z mozliwoscia przestawiania go .
    pod spodem miala byc podwieszona gondolka z 2 silniczkami do ruchu poziomego .
    Idealnym rozwiazaniem bylyby 2 wirniki jak w smiglowcach transportowych .
    Zastosowanie uklad闚 napedowych na koncach 這pat nie powoduje powstawania momentu obrotowego calej konstrukcji jak ma to miejsce w smiglowcach gdzie nap璠 na wirnik przekazywany jest od osi wirnika , silniczki tez moga byc niewielkiej mocy co nie znaczy ze jest to perpetum mobile , poprostu chodzi o obroty wirnika z tym zeby je uzyskac male silniczki na koncach 這pat musza sie nabiegac.
  • Poziom 29  
    Masz mo瞠 nr. tej aukcji ???
    A jak nie to powiedz ile za ogniwa da貫 ???
  • Poziom 32  
    teraz te ogniwa chodza ok 15zl/szt przy ok 100szt
  • Poziom 32  
    No w tym roku niebede wiedzial :) ale jak uda sie zebrac wiecej chetnych to zawsze mozemy sciagnac od producenta , nie wiem czy moge tu reklamowac i pozostaje problem duzych ilosci tzn jak to tanio kupic w malych ilosciach.Wypowiem sie jak to wszystko potwierdze.
  • Poziom 26  
    ja zrobi貫m taki samolocik sk豉da sie tylko z silniczka i bateri s這necznej szybko lata ale raz polecia pionowo w dul
  • Poziom 32  
    haha czyli jedna z pierwszych kraks takich samolocikow teraz pewno wiesz jak wazne jest nawt troche energii z akumulatora chociaz na pare sekund no i sterowanie rownie wazne , dlatego nie przeprowadzalem prob w locie bo bylaby to jednorazowka , mozesz cos wiecej napisac o parametrach ogniw i silnika?
  • Poziom 26  
    silnik sie kr璚i tylko wiatr zawia a mi sie niechcia這robic zadnych ster闚 jak by mozna by這 to bym po prosi jakis schemacik jak zrobis ster. o ogniwach nic niewiem by by豉 3cm na 6 cmbaterja s這neczna mia豉 wydajnosc 25ma bo to by這 od zabaweczki (samochodzik) na 4,5 wolt silnik by od aparatu fograficznego prze這zenia by這 tak bo zembatka od silnika by豉 wieksz 2razy niz od osi smigie趾a silnik by s豉by pobiera 20mA by na 5 volt a baterja s這neczna mia豉 wydajnosc 25ma bo to by這 od zabaweczki (samochodzik) na 4,5 wolt
  • Poziom 32  
    a mozesz wykonac przynajmniej jakis rysunek a przede wszystkim coc o bateriach slonecznych smigle i silniku? stery to chyba dobry pomysl przedstawili tu koledzy na elektromagnesach , moze cos w ten sposob.

    ok za szybko odpisalem ale z tego co piszesz to chyba zdecydowanie za malo aby to moglo latac inaczej niz szybowiec , tak z 20x za malo , to moze dlatego tak szybko sie rozbil.
  • Poziom 26  
    to bardziej szybowa豉 ale nastepnym razem dam akumulatorki a i uk豉d zeby sterowac to zdalnie
  • Poziom 15  
    OJ KOLEGO
    FAJNY POMYS ALE JESZCZE ZE 20 KATASTROF ZALICZYSZ NIM TYM POLECISZ.

    Uk豉d sterowania 鄉ig這wca nie jest taki prosty (nawet tak prostego)
    Jak wyspu軼isz to na dworze i wiatr zawieje w tedy 這paty znajduj帷e si kraw璠zi natarcia do wiatru b璠 mia造 wieksz si喚 no郾, a te co znajd sie natarciem do kierunku wiatru mniejsz.
    To samo b璠zie jak b璠ziesz chcia lecie do przodu.
    W obu przypadkach 鄉ig這wiec zacznie sie przechyla i "przewr鏂i" si w powietrzu.

    Da si to obej嗆 bez sterowania elektronik (podobnie jak to jest robione w 鄉ig這wcach) ale mas ca這軼i wzro郾ie.
    Nie poddawaj si po tych 20 kraksach.

    Pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Panie Piotrze to jak pan domnie pisze to ja zrobi貫m samolocik
  • Poziom 32  
    Tak Piotr Lotnik ma racje aby takie cos bylo odporne na wiatr to musi istniec mozliwosc sterowania tarcza wirnika , przy takiej konstrukcji jak przedstawilem - wirnik samolot niejest mozliwe sterowanie katem natarcia lopaty bo calosc sie rozsypie jest mozliwe natomiast umieszczenie w strumieniu zasmiglowym malenkich sterow - o malej bezwladnosci ktore podczas obiegu lopaty beda zmieniac wychylenie , poniewaz w ten sposob bedzie istniec mozliwosc sterowania tarcza wirnika to niema potrzeby podwieszac gondolek z wirnikami napedu w poziomie a aby obraz w kamerce nie wirowal to najlepiej albo przesylac obraz klatka po klatce wykonane przy odpowiednim kacie obrotu lub obracac obraz elektronicznie.
  • Poziom 15  
    Zastanawiam sie jak pr璠ko嗆 obrotow ma tw鎩 wirniko-samolot i w jaki spos鏏 chcesz sterowa tymi male鎥imi sterkami.
    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Wygodne byloby takimi elektromagnesami jak chyba w autkach , tylko nawiniete aluminiowym drutem i przyciagajace ster z magnesem neodymowym raz w gore raz w dol , ale jak to sie nie sprawdzi to pozostaje jakas nieambitna pneunatyka - szcze rze mowiac nad nia jeszcze nie myslalem , mam tez druga koncepcje tak jak to jest w zabawkach , tzn jeden duzy wirnik z bateriami wirujacy w jedna strone i w srodku niego otwor z otunelowanym smigielkiem wychylane na boki sterowane serwomechanizmami w 2 prostopadlych osiach.
    Masz moze jakies przemyslenia - sugestie?
  • Poziom 15  
    Pyta貫m sie o pr璠ko嗆 obrotow bo jak zastosujesz jakikolwiek mechanizm (elektromagnesiki czy pne軛atyka) to cz瘰totliwo嗆 zmian wychyle b璠zie Vobr * 2
    Najwieksze jesdnak pytanie to sk康 uk豉d steruj帷y b璠zie wiedzia kiedy ma wychyli ten mini ster w g鏎e a kiedy w d馧, dok豉dniej m闚i帷 to z k徠 b璠zie wiedza jaki jest kierunek wiatru czy kierunek lotu.

    Kilka rozwi您a ju nasune這 mi sie na my郵, ale tu konieczne jest najprostrze z mo磧iwych rozwi您a i najmiej pr康o瞠rne.
    I chyba najlepiej b璠zie wyko篡sta prawa aerodynamiki - Co ty na to?
  • Poziom 32  
    przy probach predkosc obrotowa byla kilkaset obrotow na min przy srednicy ok 1m (200-400obr/min) co do reszty -elektroniki sterujacej polozeniem planowalem akdelerometr 3 osie xyz mikrontroler i poprzez wzmacniacze sterowac elektromagnesami sterow takie 3 polozeniowe (gora, neutral ,gol)
    mikrokontroler "wiedzialby" z jaka predkoscia wiruje wirnik i w jakm jest polozeniu i na tej podstawie okrseslal jak dlugo powinien byc wychylony ster (takie pwm aerodynamiczne) . Czestotliwosc pracy sterow to kilkadziesiat Hz niby nie szybko ale jakies serwa o skomplikowanej budowie dosc szybko sie rozsypia. Wg mnie konstrukcja musi byc prosta i nie wymagac precyzji wykonania aby byla trwala przynajmniej jesli chodzi o mechanike.
    A jaka koncepcja nasunela sie Tobie na mys?
  • Poziom 15  
    A oto i m鎩 pomys. Co na styl lotki na skrzydle.
    czarn kresk jest rysowany profil skrzyd豉 no郾ego a czerwon m鎩 mechanizm stabilizacji sk豉daj帷y si z lotki i klapki.
    Si豉 no郾a powstaj帷a na skrzydle zale篡 od pr璠ko軼i Vobr, Vwiatru, k徠a natarcia skrzyd豉( i profilu) oraz od k徠a ustawienia lotki.

    Lotka jest ustawiona przez klapke po陰czon na szytwno, je郵i skrzyd這 obraca sie pod wiatr si豉 powstaj帷a na klapce wzrasta i powoduje wygi璚ie lotki do g鏎y co jest jednoznaczne ze spadniem si造 no郾ej (a oto w tym przypadku, chodzi)

    Oczywi軼ie wielko嗆 klapki i lotki trzeba albo wyliczy, albo do鈍iadczalnie ustawi (albo na czuja) ale powinno dzia豉.

    Jest jeszcze jedna wada albo zaleta tego uk豉du.
    Wychylenie lotki b璠zie zale積e te od pr璠ko軼i obrotowej i wzrast ze wzrostem obrot闚 si豉 no郾a b璠zie spada.
  • Poziom 32  
    Piotr Lotnik czy punkty zawieszenia-lozyskowania lotki sa na ktoryms jej koncu?
    Bardzo ciekawe rozwiazanie masz moze fotki z zastosowaniem tego w czyms co lata chodzi mi glownie o proporcje , jak to zamocowane jest w skrzydle , jakie stawia opory ...

    Jeszcze jedno pytanie czy jesli umiszcze w strumieniu zasmiglowym dodatkowe lotki przezone tak aby oslabiac dzialanie tych lotek co przedstawiles to regulacja np podnoszonego ladunku bedzie polegac tylko na regulacji pradu silnikow napedowych?

    Pozostaje jeszcze tylko rozwiazanie ruchu w poziomie ja nic moadrzejszego od 2 smigielek prostopadlych do osi wirnika nosnego nie wymyslilem , czy moze masz tez jakis pomysl?
  • Poziom 15  
    Punkt zawieszenia-這篡skowania lotni jest w miejscu styku Lotka-Skrzyd這, nie musi by to 陰czenie skomplikowane, wystarczy po陰czenie za po郵ednictwem kawa趾a gumy.
    Fotki z zastosowaniem tego nie mam bo nigdzie si z tym nie spotka貫m (wymy郵one tylko na twoje potrzeby).
    Jak chcesz 瞠by regulacja podnoszenia sie i opadania odbywa豉 sie za pomoc pr皻ko軼i obrotowej silnik闚 to lotka nie musi by na ca貫j d逝go軼i i obok niej mo瞠sz da lotki sterowane elektrycznie s堯膨ce do wznoszenia lub opadania (w 鄉ig這wcach podczas lotu pr璠ko嗆 obrotowa ma by sta豉 a regulacje odbywa si zmian k徠a natarcia)

    Realizacja ruchu w poziomie to tez skomplikowana sprawa, jest kilka mo磧iwo軼i, najlepiej by這 by po przez pochylanie ca貫go wirnika (jak w 鄉ig這wcu) przy pomocy przemieszczania 鈔odka ci篹ko軼i lub zmian si造 no郾ej na skrzyd豉ch znajduj帷ych sie w odpowiednim miejscu.
    Jak rozwi捫esz problem stabilizacji to sterowanie ju b璠zie 豉twe.
    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Mala pomylka mialem zapytac o klape nie lotke i jej zaczepienie , myslac o umieszczeniu lotek-sterow w strumieniu zasmiglowym chcialem aby zaproponowany przez Ciebie uklad samoregulacji dotyczyl takze takiej samoregulacji przy zmiennym obciazeniu , jak wspomniales zwiekszenie predkosci ukladu wzgledem powietrza spowoduje zmniejszenie sily nosnej tak wiec zwiekszenie udzwigu poprzez tylko zwiekszenie mocy na silnikach spowoduje wieksza predkosc obrotowa ale samoregulacja zmieni sile nosna - pomniejszy przez co tylko wzrosnie predkosc wirnika ale nie sila nosna wiec wykombinowalem cos co przy wiekszej mocy strumienia zasmiglowego czesciowo skompensuje dzialanie twojego systemu regulacji.
    tak czy inaczej chyba to jest dobry pomysl zastosowac ten uklad samoregulacji do dwoch koncentrycznie wirujacych wirnikow w przeciwne strony . Jeden wielki zewnetrzny z ukladem samoregulacji i wewnatrz smiglo wirujace w duza szybkoscia w przeciwnym kierunku ale z wychylana plaszczyzna wirowania (w locie posiomym prawie prostopadle do kierunku lotu)
  • Poziom 15  
    Klapka zamocowana do lotki mo瞠 by na sztywno, przy wychylenu lotki do g鏎y b璠zie zmniejsza sie kont natarcia klapki ale to nie szkodzi.

    Jak si da lotk na np. 1/4 d逝go軼i zaczynaj帷 od ko鎍a czyli w strugach za鄉ig這wych i klapk poza tymi strugami to wzrost pr璠ko軼i 鄉ig豉 zadzia豉 na lotk zmiejszaj望 jej k徠 wychylenia.

    Troch zacz掖em gubi si w tym twoim projekcie, jak mo瞠sz jeszcze raz kr鏒ko napisa co ma robi tem skrzyd這lot bo jak dla mni nie ma co komplikowa.
  • Poziom 32  
    Ja chyba zrozumialem troche inaczej stad moje pytania o punkty zaczepienia klapki ale podsunales mi bardzo dobry pomysl bo cale sterowanie mozna zrobic nie komputerem ale aerodynamika w tym momencie jeszcze nie wiem co pozre wiecej energii ale bede intensywnie myslal, bo znam takie tematy w lotnictwie gdzie superkomputery do sterowania skrzydelkami (stery wysokosci w ukladzie kaczka)zastapiono sprezyna i dziala rownie dobrze a w calosci to zapewne mniej awaryjne .
    Calosc ma tylko latac :) i byc w miare odporna na wiatr , te obawy co do udzwigu- zmiana wysokosci to chyba mozna wyregulowac stopniem samoregulacji i nie ma co komplikowac dodatkowymi klapkami
    Czy nie wystarczy wygiac do dolu krawedzi splywu lotki?
  • Poziom 15  
    Wygi璚ie lotnik w zupe軟o軼i wystarczy (w lotnictwie tak wyglada klapka oci捫aj璚a stery i podobnie dzia豉 trymer). I ja troche przekombinowa貫m bo chcia貫m t klapke wyci庵n望 poza strugi, w豉軼iwie nie potrzebnie.

    Trudno przewidzie jak ten system rebulacji b璠zie dzia豉 my郵e, 瞠 lepiej ni sterowanie komputerowe.

    Zasatnawiam sie nad jeszcze jedn metod stabilizacji podobnie jak w modelu "Jask馧ki" czyli wygi璚ie ko鎍闚ki skrzyd豉 pod k徠em 35'. Dobrze to dzia豉 w samolotach ale nikt jeszcze nie sytosowa tego na wiruj帷ym skrzydle:)
    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Wlasnie sie zastanawiam czy przypadkiem te transportowce dwuwirnikowe nie maja calych lopat wygietych pod katem tworzac litere V w kazdym razie niektore wiatrakowce chyba tak maja , jest to chyba najprostsze rozwiazanie i nie wymaga skomplikowanych przerobek , czyli plaszczyzna wirnika nosnego powinna tworzyc odwrocony stozek , wtedy pochylanie na ktorakolwiek ze stron spowoduje zwiekszenie sily nosnej podobnie jak jest to w wodolotach i wyprostowanie do pionu osi wirowania. To pozostaje tylko rozwiazac problem ruchu w poziomie .
  • Poziom 15  
    妃ig這wce transportowe nie maj wygi皻ych 這pat do g鏎y (napewno nie w tym rozumieniu). υpaty wirnika wyginaj sie na przegubie w kszta速 litery V na skutek dzia豉nia si造 no郾ej, jedynie dzi瘯i sile od鈔odkowej utrzymuj sie poziomo.
    Sterowanie 鄉ig這wcem odbywa si po przez zmiane k徠a natarcia 這pat i jest troszke skomplikowane.

    Co sie tyczy wygi璚ia 這pat na kszta速 litery V jak i samych ko鎍闚ek to ma to znacz帷 wade kt鏎 zobrazuje prostym rysunkiem.

    W przypadku gdy zaczyna wia wiatr lub zaczynamy si przemieszcza w poziomie jak ju ustalili鄉y 這paty z jednej strony b璠 mia造 wi瘯sz si貫 no郾 co spowoduje 瞠 wirnik zacznie przechyla si na bok. Uk豉d V mia by powodowa powr鏒 do poziomu ale by nie powodowa bo si造 dzia豉j帷e na osi pionowej (Y) by sie wyr闚na造 (po przechyleniu sie wirnika o konkretny k徠). Dodatkowo powsta豉 by si豉 dzia豉j帷a na osi poziomej (X) czyli wirnik zacz by sie przemieszcza w bok do wiatru (za這穎nego kierunku lotu) a to spowodowa這 by kolejn zmiane si造 na innej po這wie 這pat i przechylanie si wirnika w innym kierunku itd itp .................
    Czyli wirnik zacz掖by 豉dnie ta鎍zy w oko這.
  • Poziom 32  
    czyli bez komploikacji z aktywnymsterowaniem lub lotkami nic madrzejszego niz obnizenie srodka i to mocno wiecej niz srednica wirnika ciezkosci sie pewno nie sprawdzi , widzialem takie zabawki czlowiek w rekach rozpedzal wiatraczek a on lecial bardzo stabilnie najwyzej podskakiwal na wietrze.
  • Poziom 15  
    Tylko jak zrobisz 瞠by te wiatraki steruj帷e na ko鎍u tego kijka nie obraca造 sie?
    Nie bawi貫m si tymi zabawkami ale one chyba lataj gdzie je poniesie.

    Mo積a zrobi dwa wirniki na jednej osi kr璚once sie przeciwbierznie jak to jest w 鄉ig這wcach Kamova Ka-50.
    My郵e, 瞠 takie rozwi您anie by這 by najlepsze pod wzgl璠em stabilizacji, my郵e te prosty uC do sterowania pr璠ko軼ia obrotow wytarczy.

    Jak cie ten pomys na Kamova wci庵nie to daj zna.