Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ pulsującej diody na 12V - potrzebny

24 Lut 2006 23:41 18342 61
  • Poziom 9  
    Witam,
    Potrzebuję zrobić prosty układ na 12V z pulsującą diodą. Schemacik na rys. Tam gdzie jest wej 12V zastosowałem trafo 230/ 18V 1,5A mostek prostowniczy i dodatkowo kondensator filtrujący podłączony równolegle 470uF/50V dodatkowo dałem stabilizator L7812CVreszta jak na rys. Oznaczenia dla elementów na rys. :
    R1 = 2,2K
    C1=2200uF/16V
    T1=C547B
    Cytat:
    Zasada działania:

    Po podłączeniu do napięcia zasilania 12V zacznie płynąć prąd w obwodzie R1, C1. Napięcie na kondensatorze C1 będzie się zwiększać, aż do momentu przebicia złącza emiter - kolektor tranzystora T1. Gdy napięcie na C1 osiągnie wartość przebicia T1 to rozładuje się on przez diodę D1 dając w efekcie jej rozbłyśnięcie. Tranzystor T1 wejdzie w stan blokowania i kondensator ponownie zacznie się ładować, aż do ponownego rozbłyśnięcia diody. Cykl ten będzie się powtarzał. Dioda będzie migać z częstotliwością zależną od R1 i C1.

    Elementem wykonawczym tego układu jest tranzystor T1 włączony inwersyjnie tzn. emiter do plusa a kolektor do minusa. W typowym włączeniu tranzystora npn jest odwrotnie. Nie wszystkie tranzystory włączone inwersyjnie będą się zachowywały tak jak T1, zależy to od technologii wykonania. Dla większości tranzystorów włączonych inwersyjnie napięcie przebicia zawiera się w przedziale 8 V do 9V. Tranzystor taki zachowuje się podobnie jak diak. Układ przedstawiony na rysunku można zastosować jako ekonomiczny wskaźnik działania wielu urządzeń dobierając odpowiednio R1 i C1. Dla R1 - 2k i C1 - 1000uF dioda LED rozbłyskuje około 60 razy na minutę pobierając prąd około 2 mA. Przy odpowiednim dobraniu R1 i C1 uzyskuje się powolne rozjaśnianie diody LED.

    I jest taki problem że dioda nie mryga:( Miernikiem sprawdziłem wszystkie elementy i są dobre 12V dochodzi do T1 ale za nim już jest 0V i nie chce się on otworzyć i dać impuls.( A i tak wogóle nie robiłem zasilania symetrycznego jak by wynikało ze schematu).Czy ktoś może mi powiedzieć czemu T1 się nie otwiera? może inny tranzystor trzeba zastosować proze o podpowiedz z góry dziękuję
    pozdrawiam.
  • AdexAdex
  • Poziom 9  
    hmm, zmienilem ten rezystor na 1k i nadal nie dziala ten uklad:( moze powinienem zastosowac inny tranzystor ktory przepusci ten prad? Moze jakies sugestie ktos ma? Ja stosuje C547B, do niego dochodzi 12V ale nie przebija ono zlacza E-C :(. Jesli komus zadzialal ten uklad to niech poda dokladnie na jakich elementach to chodzi!!!

    Dodano po 6 [minuty]:

    Wsumie jak czytalem w tym linku to deejay stosowal BC 548 wiec moze o to chodzi. Jak patrzylem w specyfikacji to 547 i 548 sa prawie identyczne!wiec radzicie mi zakupic 548???
  • Poziom 26  
    Te elementy są odpowiednie, tranzystor też. Tylko czy aby sprawne? Druga sprawa (WAŻNA) jest taka, że jak podłączysz zasilanie, to nie rób nic, tylko odczekaj chwilę, ten układ potrzebuje chwilki żeby "odpalić".
    Układ działa na większości tranzystorów biplarnych NPN.
    Tak więc drogi kolego... cierpliwości. Ten pierwszy błysk pojawia się dopiero po dłuższej chwili, a następne błyski już "normalnie" ;)

    Pozdrawiam
    Łukasz.

    PS: Też mam kilka LEDów na BC547B i one również działają :D
  • Specjalista elektronik
    Działanie tego układu zależeć będzie od egzemplarza użytego tranzystora, napięcia przewodzenia diody LED.
    Tranzystor musi mieć napięcie przebicia między emiterem a bazą nie większą niż 8V( tranzystor w tym układzie działa na przebicie złącza emiter-baza, a producent gwarantuje tylko tyle, że to minimum 5V, a jakie może być największe, to nie podaje, jak się trafi ponad 10V, to nie zadziała)
    U mnie układ działa z tranzystorem BC546 czy tez BC549 bo tranzystory te mają napięcie przebicia Ueb akurat cos około 8V i z jedną niebieską diodą przy zasilaniu 12V. A na przykład nie działa jak użyje BC337 lub PNP BC556 bo maja napięcie przebicia Ueb 11V.
    Ja u siebie dałem R=10k i C=330uF bo akurat nie mama większego kondensatora w domu.
    I układ generuje coś w okolicy jednego błysku na sekundę.

    Aha i układ ten należy traktować jako ciekawostkę a nie rozwiązanie godne polecenia.
  • AdexAdex
  • Poziom 26  
    jony napisał:
    Aha i układ ten należy traktować jako ciekawostkę a nie rozwiązanie godne polecenia.


    Ooo, a dla czego tak?
    Jeśli układ działa (nawet na dobieranych elementach) to co stoi na przeszkodzie żeby go stosować do czegoś?
    Ja akurat jestem na etapie budowania czegoś w rodzaju podwieszanej "ściany" z błyskających LED na tym układzie.
    Taka siatka będzie wieszana na tylnej (oczywiście wewnętrznej) ścianie estrady na imprezach plenerowych, na których "świecimy". Do tego po drugiej linii zasilania na każdy żądek LED (z góry na dół) i podzielona na odcinki po 8 sekcji, no i sterowana jakimiś programami ze sterownika + po podaniu napięcia na 9 linię, wszystkie będą błyskać losowo, jak w powyższym.

    Mam pytanie:
    Dla czego układ przy pierwszym podłączeniu musi chwilę odczekać? (Nie wiem jak u Was, ale u mnie, kiedy kondensatory są rozładowane, układ potrzebuje kilku sekund do startu. Potem, przy każdym następnym podłączeniu startuje normalnie)

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Wiec chyba zmienie teranzystor na BC546 bo to chyba przez to nie dziala. Uklad polaczylem jak na zdjeciu. Po podlaczeniu zasilania wpinam miernik na zaciski kond jest 12V po wylaczeniu napiecie spada powoli do 0 wiec kon jest ok, dalje wpinam miernik na tranzystor E-C wynik 10,5V , wpinam miernik pomiedzy A i K diody U=0 (powylaczeniu zasilania podpinam sam miernik i dioda sie pali wiec tez jest sprawna). Z tego krotkiego opisu co mi proponujecie ?znalezc BC546??
    pozdr
  • Specjalista elektronik
    Układ nie jest zalecany ponieważ jego działanie nie jest pewne tylko zależy od typu tranzystora od napiec zasilania i diody, jak dasz więcej diod to może nie działać itp.
    Na przykład pewniejszy w działaniu jest książkowy generator astabilny z wykorzystaniem dwóch tranzystorów i dwóch kondensatorów i cztery rezystory.

    Co do wolnego startu to jedyne co mi przychodzi teraz na myśl to jak używasz tak dużej pojemności to kondensator o tak dużej pojemności ma znaczny prąd upływu i musi minąć trochę czasu zanim się zaformuje.
    I to może być przyczyna wolnego startu podczas pierwszego uruchamiania. A po tę gdy kondensator jest już zaformowany startuje znacznie szybciej.


    Decel
    spróbuj podłączyć to tak jak na schemacie czyli dioda do kolektora i powinno zadziałać i daj R1=10k i C1=100uF i raczej będzie działać z tym tranzystorem co masz.
  • Poziom 26  
    DECEL -> Przeczytaj uważnie temat pod linkiem jaki podałem wyżej. Jest tam wyjaśnione, że na zdjęciu, które przedstawiłeś JEST BŁĄD !!! Potem gdzieś niżej podałem prawidłowe schematy.

    JONY -> Dzięki za wyjaśnienie tego startu.

    Pozdrawiam i odsyłam do tematu: "Niebo -> Gwiazdy -> Sufit -> LEDy???"
  • Poziom 9  
    Zmienilem podlaczernie diody jest tak jak na schemacie ktory jako pierwszy umiescilem, teraz A diody jest podlaczona do C tranz. zmienilem pojemnosc C=100uF i R na 10k. Uklad nadal nie dziala:( ale za to nap C-E tranzystora zmniejszylo sie do 10,3 V (wczesniej bylo 10,5). Moze jeszcze jakies podpowiedzi.
  • Specjalista elektronik
    a jakie jest napiecie miedzy E-B
  • Poziom 9  
    Nap E-B = 2,5V (jak podlaczam miernik dioda zaczyna siwecic:) )
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    To jednak raczej wina tranzystora musi dąć jakiś inny jak masz to wypróbuj z innymi tranzystorami. I właśnie dla tego nie polecam tego układu.
    To jednak raczej wina tranzystora musi dąć jakiś inny jak masz to wypróbuj z innymi tranzystorami. I właśnie dla tego nie polecam tego układu. Bo działanie jego zależy od egzemplarza użytego tranzystora.
  • Poziom 9  
    Ok wielkie dzieki jeszcze pokombinuje z tym ale chyba zrobie gen. astabilny tak jak ty wczesniej radziles. Pozdr
  • Poziom 26  
    Specjalnie dla Ciebie jony ;) (10 x LED - użyte tranzystory: BC 547, BC 548, BC 549 i jakieś ruskie, takie małe, pomarańczowe )

    http://seba.net.pl/~lord/Jony%20:D/

    Pozdrawiam.

    PS: Słaba jakość, ale taki to już aparacik ;)
  • Specjalista elektronik
    Hehe fajny filmik, umie też działa z tranzystorami serii Bc547B i Bc549B(choć z Bc337 nie działa)
    I właściwie ciężko powiedzie czemu u kolegi nie działa z Bc547.
  • Poziom 9  
    Jeszcze jedno pytanko znalazlem tranz. C945 i jak sie okazalo po wlaczeniu do sieci po jakis 3 sek dioda sie zapala ale nie wiem dlaczego nie chce zgasnac ? moze ktos mi to wyjasnic (na c547 wogole nie dziala).
    konfiguracja:
    R=1k
    C=2200uF
    T=c945
    pozdro
  • Specjalista elektronik
    To normalne szukaj innego tranzystora dalej
    U mnie z bc337 tez tylko świeci
  • Poziom 9  
    Eureka znalazlem inny c547 i ukladzik dziala !!! Super dzieki wam wszystkim za pomoc!!! Diodka mryga tak jak trzeba!!!
    Pozdrowienia
  • Specjalista elektronik
    Tylko ze w tym czasie jak męczyłeś się z uruchomianiem tego układu już dawno zbudował być generator astabilny na dwóch tranzystorach który dział z każdym tranzystorem.
    Choć istnieje taka możliwość nie zadziałanie i tego układu jeśli oba tranzystory wejdą w stan nasycenia i w nim pozostaną. Żeby to nie nastąpiło rezystory w bazie powinny być większe niż w kolektorze.
  • Poziom 9  
    Witam. właśnie jestem w trakcie robienia gen astabilengo. :)a tamten układ musiałem skończyć bo jak coś zaczynam to i kończę. Nie lubię jak coś nie dziła :) pozdro

    Dodano po 2 [minuty]:

    na bazy daje R=10k a na kolektory R=470 Mam nadzieje ze tak moze byc ?! :)
  • Specjalista elektronik
    Może być i pamiętaj że jak używasz kondensatorów elektrolitycznych i generatora na npn to plus kondensatorów ma być skierowany w stronę kolektora.
  • Poziom 23  
    Zastosowałem tranzystor BC538 i też działa.

    A jakie wartości C i R dobrać, aby układ spełniał swoją rolę przy napięciu 3 V?
  • Specjalista elektronik
    Niestety przy 3V ten układ w ogóle nie będzie działał.
  • Poziom 23  
    Użyłem R1 = 150 Ohm i C1=220uF/16V.
    Jak sprawdzałem, to mruga dopiero przy 10 V, powyżej tego napięcia świeci już światłem ciągłym. :|
  • Poziom 17  
    jestem poczatkującym ale mi nie pasuje coś w tym układzie dla 12v bo chyba kondensator się naładuje do wartości max i pozostanie tak bo tranzystor nie ma podpięcia kondensatora do bazy tylko jak się nie myle to do emitera poprawcie mnie jak sie myle to jest tylko moja sugestia spróbuje to zbudować i sobacze ja to działa i czy wogóle działa
  • Specjalista elektronik
    Układ ten działa na 100%. Z tranzystorami BC546 i BC549 czy BC107 i z innymi też.
    W układzie tym wykorzystuje się fakt, ze złącze baza-emiter spolaryzowane napięciem wstecznym (czyli dla tranzystora NPN plus do emitera) zachowuje się jak dioda zenera.
    I schemat zastępczy będzie wyglądał tak jak w załączniku.
    Jak widać ze schematu kondensora naładuje się nie do 12V tylko do napięcia przewodzenia tej „wbudowanej” miedzy emiter a bazę diody zenara plus spadek na „diodzie” baza- kolektor i plus napięcie przewodzenia diody LED. A nastopnie kondensator zostanie rozładowany przez te diody i gdy napięcie na kondensatorze napięcie spadnie poniżej napięcia przewodzenia tych diod, znowu będzie lądować się przez rezystor R i cała zabawa będzie się powtarzać. Zresztą przeczytaj wcześniejsze posty
  • Poziom 2  
    Witam. Mam takie pytanie: czy da się w tym układzie przyspieszyć mruganie tej diody? Chodzi mi o to żeby częstotliwość mrugania była prawie taka jak w stroboskopie diodowym ale nie musi być aż tak szybko. Obecnie dioda mruga mi tak 1 raz na sekundę a dobrze by było jak by mrugała kilka razy/s. Ma ktoś jakiś pomysł żeby to przerobić? (Ja niestety słabo się na tym znam). Dzięki pozdrawiam
  • Poziom 27  
    limak.s napisał:
    Witam. Mam takie pytanie: czy da się w tym układzie przyspieszyć mruganie tej diody? Chodzi mi o to żeby częstotliwość mrugania była prawie taka jak w stroboskopie diodowym ale nie musi być aż tak szybko. Obecnie dioda mruga mi tak 1 raz na sekundę a dobrze by było jak by mrugała kilka razy/s. Ma ktoś jakiś pomysł żeby to przerobić? (Ja niestety słabo się na tym znam). Dzięki pozdrawiam


    Zmniejsz wartość pojemności kondensatora.
    Zmniejszanie rezystancji opornika może być zbyt niebezpieczne.