logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Moc czynna, bierna i pozorna

sambo123 29 Kwi 2006 10:20 91620 14
  • #1 2573086
    sambo123
    Poziom 14  
    Ocena: 13
    Witam

Jestem początkującym elektronikiem, ktry ma pytanie. Dokonuje pomiaru napięcia i prądu na transformatorze z próbkowaniem 1ms. Czy z tych pomiarów można obliczyć podane w temacie moce. Nie wiem jak wyznaczyć kąt fi o ile da się go wyznaczyć z tych pomiarów.
  • #2 2573198
    Piotrek.pxf
    Poziom 27  
    Ocena: 65
    Nie za bardzo wiem jak mam to interpretować. Czy chodzi o to, że podłączasz transformator do jakiegoś żródła i mierzysz z stanie jałowym napięcie i prąd na uzwojeniu pierwotnym? Obwód będzie miał charakter indukcyjny. Moc wydzielana w takim układzie będzie bardzo mała.

Mierzysz napięcie i prąd jakimś urządzeniem, które próbkuje co 1ms te wartości. Możesz zmierzyć tym kąt przesunięcia pomiędzy napięciem i prądem (przynajmniej w przybliżeniu).
    Moc pozorną (S) policzysz z loczynu wartości skutecznych napięcia i prądu.
    S = U * J

Moc bierną (w tym układzie będzie miała wartość dodatnią) wyliczysz z iloczynu watrości skutecznych napięcia i prądu oraz sinusa kąta przesunięcia fazowego.
    Q = U * J * sin(φ)

A moc czynną tak samo jak bierną, tylko cosinusa kąta.
    P = U * J * cos(φ)

Nie za bardzo rozumiem po co takie obliczenia. To jakieś zadanie do szkoły?
  • #3 2573227
    sambo123
    Poziom 14  
    Dokładnie jest to zadanie. Tylko, że nie mam urządzenie do pomiaru właśnie tego kąta fi. Mam tylko do pomiaru napięcia i prądu z próbkowaniem 1ms. Czy da się wyznaczyć na podstawie tego kąt fi?
  • #4 2573275
    Piotrek.pxf
    Poziom 27  
    No przesunięcie da się wyznaczyć tym urządzeniem z pewną dokładnością.