Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak podłączyć silnik od pralki

Bzyczek999 19 Maj 2006 12:41 9367 10
  • #1 19 Maj 2006 12:41
    Bzyczek999
    Użytkownik obserwowany

    Witam mam silnik od pralki. jakiejs starej. chcę wykorzystać go na szlifierkę stołową. jak podłączam 230V pod niego to stoi w miejscu i buczy. jak pokręvce wałem to dopiero wtedy się rozpędza w normalne obroty. tam jest 6 przewodów. jak to podłączyć aby on sam ruszał i kręcił się w jedną a nie w dwie strony zależnie jak pokręcę. pozdrawiam

    1 10
  • #2 19 Maj 2006 12:47
    numerek12
    Poziom 21  

    zdaje się że brak kondesatora -ale moge sie mylić
    podaj chociaż typ pralki lub (lepiej) typ silnika

    0
  • #4 19 Maj 2006 22:25
    Bzyczek999
    Użytkownik obserwowany

    no niewiem czy brak kondensatora. nie podam Ci jaki model pralki ani silnika. modelu pralki nie pamiętam, a na silniku nie ma tabliczki znamionowej. silnik jest od starego automatu.

    0
  • #5 19 Maj 2006 23:11
    romanik99
    Poziom 10  

    z tego co mi sie wydaje to w silnikach indukcyjnych jednofazowych pradu przemiennego moment rozruchowy jest równy zero i nie ruszy nawet w stanie jałowym, gdy zadmy mu na wale moment rozruchowy większy od momentu obciążenia to osiągnie on ustaloną predkość. Jest to wada tych silników, przeciwdziałmy temu poprzez zastosowanie kondensatora, który połaczony jest z dodatkowym uzwojeniem umieszczonym w żłobkach stojana, przy zastosowaniu odpowiedniego kondensatora prąd płynacy w uzwojeniu pomocniczym bedzie przesuniety o kat pi/2 względem pradu głównego i wten sposób zostanie wytworzony dodatkowy moment który spowoduje rozruch silnika. (tyle pamietam z laoborki na polibudzie :) )

    stawiam na to że coś z kondensatorem jest nie tak albo go nie ma.

    zastanawia mnie fakt że jest 6 zacisków, bo jeżeli jest to silnik od pralki automatycznej to on posiada dwa uzwojenia jedno trójfazowe i jedno jednofazowe i silnik moze pracować na 2 prędkościach (do prania i wirowania) nto skąd 6 zacisków?


    pozdrawiam

    jak ktos ma jakieś screeny to wrzućcie koledze w którym miejscu jest kondensator i niech sobie zobaczy czy ma go u siebie

    0
  • #6 19 Maj 2006 23:12
    rysikgo
    Poziom 12  

    witam

    Kondensator poznasz po kształcie.Jest to walec przykręcony do obudowy
    silnika.Możliwe usterki to:
    1.Jeżli jest kondensator i jest podłączony to prawdopodobnie
    utracił swoje parametry i trzeba go wymienić.
    2.Możliwe jest także uszkodzenie wyłącznika odśrodkowego, który
    znajduje się w korpusie silnka na ośce wirnika.
    3.uszkodzenie uzwojenia rozruchowego.
    Na pokrywie listwy zciskowej powinie być schemat połączeń.
    Jeśli jest to silnik od pralki automatycznej , to kondensatora na obudowie
    nie będzie .kondensator był przykręcony do obudowy pralki i był załączany
    programatorem.Silnik posiada uzwojenie wolnych obrotów, obrotów
    wirowania i uzwojenie rozruchowe.

    0
  • #7 20 Maj 2006 19:21
    Bzyczek999
    Użytkownik obserwowany

    hehe ze mną nie jest aż tak źle. elektroniką zajmuję sie od paru lat. wiem jak wygląda kondensator. ja mam sam silnik. obudowa od pralki poleciała na złom. tam wyżej kolega pytał po co aż 6 zacisków. jeden dochodzi jeszcze może od wyłącznika termicznego. nigdzie nie ma jak podłączyć zasilanie ani kondensator. nawet nie ma tabliczki znamionowej. może dorzucic zdjęcie tego silnika??? jak to w czymś pomoże to może podać rezystancje między zaciskami co wy na to???

    0
  • #8 20 Maj 2006 21:21
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    A jaka to była pralka?6 zacisków było stosowane w Tamatach 3 szybkie obroty i 3 wolne.

    0
  • #9 20 Maj 2006 21:22
    rysikgo
    Poziom 12  

    Dorzuć jak już masz zdjęcie ,może ktoś rozpozna na jego podstawie
    typ pralki.

    1
  • #10 21 Maj 2006 22:24
    Bzyczek999
    Użytkownik obserwowany

    dobra jutro dorzuce parę fotek tego silnika. pytałem taty to jest od włoskiej pralki. ale nazwy nie pamięta

    0
  • #11 22 Maj 2006 15:22
    Bzyczek999
    Użytkownik obserwowany

    dzięki za pomoc. kombinowałem na chybił trafił. podpiąłem zasilanie do jednego uzwojenia tam gdzie miały być odpowiednie obroty a potem sprawdzałem kondensatorem z jednej strony od 220 a drugi dotykałem do pozostałych zacisków i silnik się uruchomił. dzieki i pozdrawiam

    1