Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

3-fazowy autotransformator

mlynek13 21 May 2006 20:38 1422 3
  • #1
    mlynek13
    Level 11  
    witam mam do państwa pytanie dotyczące autotrafa moje doświadczenie w tym kierunku jest znikome oczywiście wiem że U1/U2=Z1/Z2 ale jeśli chodzi o 3 fazy niemam zielonego pojęcia czy są jakieś zasady dotyczące strumieni i kierunku nawijania potrzebuje rady autotrafko ma wyciągnąć minimum 10A i posiadać zakres regulacji od 0 do 400V POMOCY...

    Dodano po 7 [minuty]:

    tak odrazu jeszcze dołoże więcej pytań czy wystarczy rdzeń EI jaka musi byc grubość drutu by osiągnąć te 10A ile zwojów uzwojenia pierwotnego ile wturnego na każdej fazie jakie muszą być rozmiary rdzenia żeby wszystko było hirurgicznie wykonane z góry dziekij za pomoc
  • #2
    menek
    Level 19  
    Zakładając średnią gęstość prądu w uzwojeniu równą 2,5 A/mm kw. wychodzi średnica 3,5 mm. Ilość zwojów zależy od wymiarów rdzenia. Jeśli rdzeń typu EI to chyba symetryczny, tzn. wszystkie kolumny o jednakowym przekroju. Z założeń wynika, że potrzebna jest moc ok. 7 kVA, więc małe to nie będzie... Wtórnego uzwojenia jako takiego w autotransformatorze nie ma, bo ma tylko jedno uzwojenie.
    Ogólnie uważam, że łatwiej, a możliwe że i taniej będzie zakupić fabryczy aparat niż kombinować samemu: sam mechanizm do zmiany przekładni autotrafa 3f będzie trudny do wykonania ...
  • #3
    mlynek13
    Level 11  
    z mechanizmem rolkowym do regulacji nie będzie problemów gorzej z rdzeniem jaki wymiar będzie najodpowiedniejszy żeby uzwojenie zmieściło się idealnie a obszar regulacji byl pełny zakładając grubość drutu myśle że można zjechać do 5A.....menek sprecyzuj o co chodzi z tym jednym uzwojeniem nie jest odizolowane galwanicznie pierwotne od wturnego jak dokładnie z tym jest
  • #4
    menek
    Level 19  
    W klasycznym autotransformatorze (jednofazowym)jest tylko jedno uzwojenie. Zasilanie dołączasz do końców uzwojenia(dokładnie to do punktu wspólnego dla wejścia i wyjścia - jeden koniec uzwojenia i do odczepu - dzięki temu napięcie wyjściowe może być trochę większe niż zasilające). Dla strony odbiorczej wyjściem jest punkt wspólny i część uzwojenia; jaka to część to zależy od ustawienia suwaka/pokrętła czy co tam jest jeszcze stosowane. Wyjście nie jest odseparowane galwanicznie od zasilania, choć są i takie z separacją.
    Do obliczenia parametrów rdzenia autotransformatorów można zastosować te same wzory co dla transformatorów.