Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki BEZPIECZNIK bo zakrecilem sie juz!!!!!!

Otas2 22 Lip 2006 14:00 2000 22
  • #1 22 Lip 2006 14:00
    Otas2
    Poziom 11  

    witam..... mam mini problem-pytanie. Czy bezpiecznik pomiedzy akumulatorem a wzmacniaczem ma miec wiekszosc wartosc niz ten we wzmacniaczu czy mniejsza??????

    np. wzmak ma 20A to ten przy aku powinien miec >20 czy <20

    dzieki za odpowiedz z gory pozdrawiam Otas2

    0 22
  • #2 22 Lip 2006 14:11
    dave_19
    Poziom 23  

    ja mam na wzmaku bezpiecznik 20 A a na kablu kolo akuma 30 A. pozdr

    0
  • #3 22 Lip 2006 14:13
    ArthurCC
    Poziom 23  

    Oczywiście ze większy. Tylko po co dublować bezpieczniki ? No chyba że chesz mieć 100% bezpieczeństwa w aucie :D Dodatkowy bezpiecznik to spadek napięcia zasilającego na wzmacniaczu.

    0
  • #4 22 Lip 2006 14:23
    Otas2
    Poziom 11  

    dzieki za odpowiedzi...tak myslalem ze wiekszy. A po to by nic sie nie zjaralo i nie mam super extra sprzetu dlatego nie przerazaja mnie jakies spadki :) Niektorzy chyba za bardzo jaraja sie teoriami i cyferkami zamiast tym co przypadnie do gustu ich uszom :) pozdrawiam

    0
  • #5 22 Lip 2006 14:35
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ArturCC doadtkowy bezpiecznik i to jak najbliżej akumulatora jest KONIECZNY!!! Zabezpiecza on auto przed spaleniem w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy pojazdu. A tkie przypadki sie zdarzają. Może być stłuczka, możesz przeciąć izolacje na kancie blachy... I wtedy przewód przepuści cały prąd z aku przez siebie zamieniając sie w okrutną grzałkę, która podpali ci auto.
    Bezpiecznik powinien mieć większą wartość. W zasadzie, to może mieć nawet i ze 100A, bo ma zadziałać tylko w sytuacji zwarcia przewodu, a nie uszkodzenia wzmacniacza, bo ten ma własne bezpieczniki.

    0
  • #6 22 Lip 2006 14:39
    ArthurCC
    Poziom 23  

    Haha - jest tyle przewodów podłączonych bezpośrednio do akumulatora w samochodzie ! I praktycznie wszystkie nie mają bezpiecznika przy akku. Poza tym taki przewód układa się tak by takie niebezpieczeństwo nie wystąpilo. Pracowalem troszkę przy instalacjach w samochodzie i wiem co piszę. Mierzył ktoś spadek napięcia na bezpieczniku 30A prz 20A? Z tym 100A to się zgodzę - to ma sens. Takie rozwiązania są stosowane fabrycznie.

    Nie byłbym taki pewien ż przepalają sie przy zwarciu. Widziałem wiązki stopione w taki sposób że zaczynały przewodzić podobnie jak przewód główny rozrusznika - co więcej na nich zwykle pojawiał sie płomień. To samo dotyczy przewodu zapalniczki - nie zawsze jest zabezpieczony! Ale zgodzę się że najlepszym rozwiązaniem jest bezpiecznik przy akumulatorze o wartosci 100A - spadek jest już mały, a bezpieczeństwo jest wieksze.

    0
  • #7 22 Lip 2006 17:09
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak się składa, że ja też pracowałem troszkę...
    I widziałem jak wygląda próg auta, po podgrzaniu przewodem zasilającym. Człowiek robił coś w progu sam i zamykając go wbił metalową zapinkę centralnie w przewód. Udało mu się...
    W samochodach w tej chwili stosuje się też bezpieczniki o wytrzymałości setek amper. I są one montowane zazwyczaj w okolicy klemy dodatniej, czy wręcz na aku (grupa vw).
    Poza tym w aucie jedynym przewodem o podobnej grubości jest przewód rozrusznika. I jeśli by do niego dotrzeć w czasie stłuczki, to reszta komory silnika wtedy już nie isnieje...
    A reszta przewodów jest zabezpieczana i są takiej grubości, że przepalą się jeśli puścić nimi aku na zwarciu (bo jest różnica między 1,5 - 2mm kwadrat a 10 - 16 mm kwadrat).
    Piszesz, że przewód układa się by niebezpieczeństwo nie wystąpiło... Wypadków nie wykluczysz. A uderzenie w bok pojazdu, to częsty przypadek...

    0
  • #8 22 Lip 2006 17:44
    wojtus87
    Poziom 21  

    bezpiecznik musi byc! sam sie o tym przekonalem, polozylem kabel jak najdokladniej ale pewnego dnia cos ojciec po bagarzniku grasował cos poruszal przesunol suba i kabel zasilajacy od wzmaka, pojezdzilem 2h i nagle cos zaczelo smierdziec, stanolem na swiatlach (muzyka grała) a tu z pod maski dym leci! no caly kabel sie zaczol topic, dobrze ze nie zapalil sie srodeka auta(dywaniki itp).
    a to sie kabel od zasilania przekrecił i byl pomiedzy skrzynia i wzmacniaczem i obcierało, a wzmak bym przykrecony do oparcia..
    wiez zabezpieczenie musi byc! ja mam takie jak na wzmaku czyli 30A

    0
  • #9 22 Lip 2006 18:10
    ArthurCC
    Poziom 23  

    Z drugiej strony za duży bezpiecznik moze nie zadziałać. Jaki optymalny? Widziałem jak przewód 6mm² miło się fajczył, a bezpiecznik nic. Właśnie 100A. Znów 30A po pewnym czasie sporo zostawia na sobie. (i też potrafi sie ładnie dymić, chociaż rzadko jest płomień) Może 50A? Moze duży przekrój i duży bezpiecznik (100)? W inst. energetycznych to własnie jest pilnowane. Przekrój nie może być za mały w stosunku do bezpiecznika. No ale tam są inne napięcia i prady zwarciowe.

    0
  • #10 22 Lip 2006 19:50
    mlody1921
    Poziom 29  

    właśnie i jaki ja mam tez 30 A na wzmaku i chyba dam przy aku 50

    0
  • #11 23 Lip 2006 09:38
    <<80Hz
    Poziom 14  

    ja na kablu 35mm2 mam bezpiecznik 100A ale wg mnie jest za duży i niedługo zmienie na 80A czyli sumaryczną wartość bezpieczników wzmacniaczy. moje zdanie jest takie - nie oszczędzać na średnicy kabla ale za to wstawić odpowiednio mały bezpiecznik - wtedy zanim zacznie grzać się przewód pójdzie zabezpieczenie. pozdrawiam!!

    0
  • #12 25 Lip 2006 14:46
    arecki99
    Poziom 10  

    Skoro o bezpiecznikach mowa to dołączę się z pytaniem:

    Mam dwa wzmaki GTA 400 i GTA 1300, zasilanie do nich mam zamiar, jak mi doradzono, jednym kablem pociągnąć (podobno 20 starczy) i teraz pytanie o bezpiecznik na kablu - czy ma mieć sumaryczną wartość bezpieczników we wzmacniaczach???

    0
  • #13 25 Lip 2006 14:50
    <<80Hz
    Poziom 14  

    ja bym tak zrobił. po co dawać większy skoro przez ten kabel zasilać będziesz tylko wymienione rzeczy. im mniejszy tym lepiej - szybciej zadziała.

    0
  • #14 25 Lip 2006 16:32
    mlody1921
    Poziom 29  

    niby szybciej zadziała ale majac sume 80A przykadowo i dac 80A przy aku i majac kabla 4 metry to bedzie jakiś spadek i moze niedojść taki prąd do wzmaków bez kondka czy jest w tym cos prawdy ??

    0
  • #15 25 Lip 2006 16:56
    mukade
    Poziom 31  

    Chyba raz wezme miernik i pomierze te spadki na bezpiecznikach przy glosno rozkreconej muzie :) Cos mi sie nie chce wierzyc zeby na tak krotkiej blaszce mialo cos konkretnego spasc. Kupcie se wszyscy kondensatory i przestancie marudzic, hehe :) (oczywiscie zartuje). Pozdrowionka. ps: rowniez uwazam ze bezpiecznik przy aku jest konieczny, przekonalem sie raz...

    0
  • #16 25 Lip 2006 22:06
    mlody1921
    Poziom 29  

    hehe mistrzuniu mukade ja tez sie przekonałem jak mi sie zaczoł palić lanos :)

    0
  • #17 25 Lip 2006 22:13
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeszcze raz powtarzam: bezpiecznik musi mieć wartość CO NAJMNIEJ taką jaką ma zabezpieczenie wzmacniacza/sumaryczne wzmacniaczy. Lepiej dać większą, bo ten bezpiecznik kosztuje minimum 5 zł, a te do wzmacniacza (zwykłe samochodowe) kilka groszy. Górna wartość właściwie nie ma znaczenia, bo przy zwarciu przewodu zasilającego do masy, przy takim przektroju, spali się każdy. Ja nie chwaląc się uwaliłem, krótkim zwarciem w trakcie montażu, bezpiecznik 160A. Jednak nie daje się więcej niż 50A przy małym systemie i 100A przy większym.

    0
  • #18 26 Lip 2006 00:09
    brati
    Poziom 23  

    Wartosc bezpiecznika dobiera sie do przekroju kabla zasilającego na jakim sie znajduje. Wartosci bezpiecznikow we wzmacniaczu nie mają w tym przypadku zadnego znaczenia.

    0
  • #19 26 Lip 2006 21:33
    arecki99
    Poziom 10  

    No to jak w końcu z tymi bezpiecznikami??? Bo ju też zgupłem.
    Dobrane do kabla czy sumarycznie do tych ze wzmacniaczy. We wzmakach mam 2x25 i 3x20 co daje 110A jak by nie liczył. Do nagłośnienia jest van więc myślę, że kabla zużyję jakieś 5-6m. Nie ma to być dyskoteka tyko miłe słuchanie mniej lub więcej głośne.

    0
  • #20 26 Lip 2006 23:00
    brati
    Poziom 23  

    Aby instalacja była wykonana prawidłowo powinienes zastosowac kable min. 35mm^ i zamontowac na przewodzie plusowym bezpiecznik o wartości max.135A w odległosci nie większej niz 30cm. od akumulatora.

    0
  • #21 27 Lip 2006 07:58
    arecki99
    Poziom 10  

    brati napisał:
    Aby instalacja była wykonana prawidłowo powinienes zastosowac kable min. 35mm^ i zamontowac na przewodzie plusowym bezpiecznik o wartości max.135A w odległosci nie większej niz 30cm. od akumulatora.


    No. I to jest rzceczowa i zadowalająca mnie odpowiedź.:D
    Dzięki

    0
  • #22 27 Lip 2006 09:00
    <<80Hz
    Poziom 14  

    poczekaj aż zobaczysz ceny komponentów:)

    0
  • #23 27 Lip 2006 09:20
    arecki99
    Poziom 10  

    <<80Hz napisał:
    poczekaj aż zobaczysz ceny komponentów:)


    Powiedzmy, że jestem na to psychicznie przygotowany :cry:
    Jeszcze w kwestii kondensatora.
    Myślę, że jeden 1F styknie co???

    0