Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ASTRA II - wskaźnik temperatury silnika kłamie..?

26 Wrz 2006 19:38 7648 9
  • Poziom 10  
    Opel Astra II 2003r silnik Z 16 XE. Zaczęło się od tego, że stwierdziłem zbyt wczesne otwieranie się termostatu na duży obieg, tzn. wskazówka na wskaźniku temperatury silnika dopiero podnosi się, a już rura dostarczająca płyn do chłodnicy jest ciepła. Wymieniłem termostat w serwisie, ale objaw ten sam. Termostat winien otworzyć się przy temp. 92stC, a z wskaźnika temperatury wychodziło, że już przy ok. 70stC jest otwarty. Kolejna wizyta w serwisie, ale stwierdzono że termostat wydaje się być ok. Wymiana czujnika temp płynu - bez zmian. A - wg. wskaźnika, wentylator włącza się przy ok 90-92stC a powinien przy 100stC. Inna sprawa, jeżdzę tym autem pół roku i nie udało mi się zobaczyć na wskaźniku temp. o wartości 100stC, zawsze max 90-92st. Więc coś nie tak, a wygląda jakby wskaźnik kłamał o ok. 10stC w dół. I teraz pytanie - starać się na próbę podmienić zegary i sprawdzić czy na innym wskaźniku pokazuje poprawnie? Czy może Moduł Chłodzenia Silnika (chyba taka jest jego nazwa), w tym modelu tu jest chyba Multec (wg schematu elektryki, nie pamięyam dokładnie nazwy producenta), daje popalić i wystawia złe sygnały? Podpinania do TECH-a wolałbym uniknąć - w ASO zawołali 200PLN!
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Czy podpięcie pod TECH-a na bank da odpowiedź co jest nie tak? Bo jeśli da - to odżałuję i pojadę tam :)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Pojechałem podłączyć autko pod TECH-2. No i mogę powiedzieć tyle - wskaźnik, a raczej elektronika kłamie! Celowo!
    Ale po kolei. Rozgrzewanie silnika - temperatura rośnie mniej więcej podobnie na wskaźniku na desce i na wyświetlaczu TECH-a. Różnica - no może kilka st. C. Jeśli na wskaźniku jest ok. 86 st. to na TECH-u ok. 89-90st. Temperatura dochodzi do 90st - zaczynają dziać się chece. Wskaźnik się zatrzymuje na 89, TECH jedzie w górę... 91, 92, 93, 95, 98, 99. Włącza się wentylator. Wskaźnik pokazuje 89! Temperatura na TECH-u spada do 96st, na wskaźniku - drobne wahnięcia, może będzie 88st. Temperatura na TECH-u znów rośnie, na wskaźniku wskazówka stoi w miejscu! Różnica odczytów wskaźnik a TECH - ok. 10st.!! A więc wniosek - wskaźnik źle pokazuje, a więc albo on do naprawy albo Multec.
    Ale kolejny test - program testowy w TECH-u do kontroli poprawności wskazań wskaźnika na desce. Na TECH-u 80st - na wskaźniku 80st. Na TECH-u 90st - na wskaźniku 90st. Na TECH-u 100st - na wskaźniku 100st. Czyli sam wskaźnik sterowany z Multec'a działa poprawnie!!!
    Moja teoria jest taka: ponieważ płyn w układzie chłodzenia jest pod ciśnieniem, więc może spokojnie osiągać 110-115 st.C i jest to w normie. Ale że wskaźnik na desce jest wyskalowany do ok. 110 st, więc Multec wprowadza "kant" we wskazywaniu temperatury na wskaźniku o 10st. C. Ten kant zaczyna działać przy ok. 87 st i pewnie działa, aż temeperatura płynu przekroczy 110 st. C., a potem wskazówka wskaźnika jedzie w górę do 100 i powyżej.
    Sądzę, że jest to po to aby ludzie nie wpadali w panikę, że im się auto gotuje, bo jest ponad 100 i tragedia i zawracanie głowy w serwisach.
    Kumpel ma identyczny model silnika i wyposażenia, nawet rocznik. Pytałem go o doświadczenia z wskaźnikiem... Po chwili stwierdził, że faktycznie u niego też temperatura wskazywana na wskaźniku nie wychodzi ponad 90-92 stopnie! Czyli sytuacja identyczna, a więc jest to celowy zabieg Opla w elektronice Multeca'a.
    Jakie są wasze refleksje? Ktoś może potwierdzić lub obalić powyższe spostrzeżenia...?
    Model auta: Opel Astra II - Njoy Diamant, 2003r, silnik Z 16 XE (1.6 16V)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    elektrit napisał:
    Widac ten typ tak ma :)


    i nie tylko ten :D
  • Poziom 33  
    Mam też taki silnik w AII i nie zauważyłem żeby temp. podniosła się wyżej niż ok. 92st. I jeszcze pytanie: ile czujników temp. ma ten silnik, czy czujnik po lewo na termostacie jest od komputera? jest on czarny dwuprzewodowy.
  • Poziom 19  
    Jestem diagnostą w serwisie Opla i rzeczywiście tak jest z temperaturą. To zamierzone działanie ponieważ ludzie myślą że 100 stopni to granica lecz nie biorą pod uwagę ciśnienia i odpowiednich płynów. Dlatego w pewnym zakresie zmieniono wskazania zegara, gdy jednak przekroczy się bezpieczny pułap temperatury to nagle skoczy lawinowo do góry alarmując użytkownika o możliwości usterki w układzie chłodzenia :)
  • Poziom 10  
    Najciekawsze jest to, że nie wszystkich serwisach o tym wiedzą. Pytałem w kilku, tylko w jednym człowiek to potwierdził. Tak więc po własnych doświadczeniach i dociekaniach stałem się uboższy o koszt nowego termostatu, podpięcia do TECH-a i trochę niepokoju :)