Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki głośnik do piecyka gitarowego zamiast GDN 20/20?

bodik 05 Oct 2006 22:27 2572 17
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    bodik
    Level 11  
    Witam!
    Zbudowałem piecyk do gitary (kopia fendera frontman 15g). Zastosowałem głośnik polski GDN 20\20 i nie jestem specjalnie z niego zadowolony (wiem że tego typu głośnik nie nadaje się za bardzo do tego celu ale taki miałem pod ręką). Mam w związku z tym pytanie : Czy ktoś mógł by mi polecić jakiś głośnik w umiarkowanej cenie do ww piecyka? Głośnik powinien mieć 20 cm średnicy(rozmiar obudowy i otworu).Mile widziana propozycja głośnika poparta o doświadczeniem praktycznym . Gdyż teoria niekoniecznie pokrywa się z praktyką.:cry: Dodam również że sprzęt używany jest amatorsko i nie musi to być żaden głośnik z "górnej półki".Tak jak wspomniałem wcześniej "umiarkowana jakość" za "umiarkowaną cenę".:D
    pozdrawiam
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Gilotyn@
    Level 30  
    Na forum pojawiał się dość ciekawa konstrukcja na 4 głośnikach tesla ARZ 660X ( na jedną kolumnę) może warto w tym kierunku skierowac swoja budowe.


    pozdrawiam Gilotyn@
  • #3
    demanufacture
    Level 17  
    o jejku... ale nie wiem czy ten piecyk pociagnie taka wielka kolumne. do gitary elektrycznej polecalbym raczej 2 x 12"

    do gitary elektrycznej stosuje sie glosniki estradowe szerokopasmowe. i raczej pod tym haslem szukaj glosnikow. ja nie wiem jaki kakretnie glosnik ci doradzic bo jestem basista i raczej w tym kierunku jestem ukierunkowany. Ale Tesla to dobra i niedroga firma i polecam ja. Rozejzyj sie w ofertach tego typu i pytaj...
  • Altium Designer Computer Controls
  • #4
    wiatrrr
    Level 17  
    Witam! ja bym polecał zrobić wiekszy piecyk na głośniku np.30cm.najlepiej na tonsilu -można czasem kupić niedrogo na allegro(oczywiście mam tutaj na myśli głośniki po regeneracji)Ale jesli musi być to 20 cm i niedrogi to proszę GDS-22-120-4-SE firmy stx głośnik ma coprawda 22cm ale to tylko jego obręcz wokół membrany jest szersza a w żeczywistości powinien pasować pod otwór (no może nie idealnie ale...)
  • #5
    demanufacture
    Level 17  
    zaraz zaraz czy ten piecyk nie jest wlasnie do basu? a to sorry... pisz ze do gitary basowej.

    wyczytalem ze to jest 15wattowe combo... Totalna cienizna. Gitara basowa potrzbeuje duzego zapasu mocy ze wzgledu na wytwarzanie glownie niskich tonow. Ja uwazam ze 100W to jest minimum. radze przebudowac ten piecyk (zmienic koncowke mocy na cos ok 100W) albo w ogole zbudowac nowy. Polecam schematy ampega. tu masz stronke z aplikacjami:

    tremolo.elektroda.pl

    jezeli chcesz budowac kolumne basowa musisz sie zastanowic jaka muzyke chcesz grac i jakim stylem. bo wszystko jest istotne.

    naprawde przerob ten piecyk bo gwarantuje ze nie bedziesz zadowolony.
  • #6
    KrzysztofK
    Level 21  
    demanufacture wrote:
    zaraz zaraz czy ten piecyk nie jest wlasnie do basu? a to sorry... pisz ze do gitary basowej.

    wyczytalem ze to jest 15wattowe combo... Totalna cienizna. Gitara basowa potrzbeuje duzego zapasu mocy ze wzgledu na wytwarzanie glownie niskich tonow. Ja uwazam ze 100W to jest minimum. radze przebudowac ten piecyk (zmienic koncowke mocy na cos ok 100W) albo w ogole zbudowac nowy. .


    Po co od razu 100W? Jeżeli ktoś robi sobie mały piecyk to po to, że taki właśnie potrzebuje. Wiadomo, że bas zjada moc ale w domu to 15W w zupełności wystarczy. Zobacz moją zabawkę: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic590565.html
    I jeszcze jedną
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic515971.html
    Obydwie konstrukcje sprawują się wyśmienicie i wystarczająco.
    Odnośnie głośnika proponuje Testlę ARZ 6604, o której na Elektrodzie wiele. Kosztuje około 30zł i wiele osób ją chwali.
    Pozdrawiam i życzę kolejnych konstrukcji.
  • #7
    demanufacture
    Level 17  
    widzisz do cwiczenia w domu to ok... ale jak nagle zechce grac z kapela?? budowa nowego piecyka??

    roznica cenowa wyjdzie niewielka bo chodzi tu glownie o koniec mocy. preamp mozna zostawic taki sam. co do glosnikow proponuje te sa ponoc lepsze od tesli:

    http://westmusic.pl/index.php?d=produkt&id=660
  • #8
    Tremolo
    Level 43  
    Jesli chodzi o ARZ 6604 to starcza im w zupelności TDA 2030 które sa w tanich piecykach.

    no ale gitara basowa to inksza inkszość. Nie imeszajmy za bardzo. 40-100W to minimum dla basu. A do gitary 5 W zagrzmi potężnie (o ile maice powiedzmy 4x 12" na V12 z eminenca)

    Zrób tak:

    Kup wzmacniacz audio, jakis stary polski 2x 30W
    będize to prostsze niż robienie ampega. Wepnij go za przedwzmacniaczem od tego fendera (o ile jest tam takie wyjscie) Tak, oba kanaly trzeba rozdzielic i wpakować albo do wyjścia słuchawkowego albo do petli efektów. Jęsli nie ma MONO OUt CD OUT czy czegos takiego. Wtedy i 50 glosników zasilisz. Dodatkowe regulacje, podbicia, czasami filtr wysokich tonów czasami to się możę przydać.

    Co do ARz 6604 gralem na czterech pod Laneyem 15 Watowym o podobnej konstrukcji co ten fender, i grał ladnie szczególnie na przesterowanym. Weźcie pod uwage że 4 glośniki to skutecznosc +6dB.

    inna sprawa to podobienstwo GD 20/20 do ARZ 6604 jesli komuś nie pasuje GD to ARZ jest czyms podobnym. Może lepszy byłby GD 30/50 ale droższy i też pewnego rodzaju kompromis. podobnie GDS 30/30 z wywalonym lejkiem

    Wadą tego i tego fendera jest to że nie poradzi sobie z większymi membranami. ja bym polecał coś takiego: Zostawić GD 20/20 (najlepiej zabudowac go w obudowie zamknietej) powienien sobie poradzić w wyzszych czestotliwościach. Do tego dolożyć na osobnym wzmacniaczu jakiegoś mocniejszego lub dwa z osobnych kanałów: 2x30cm GDS ze starych eletronów

    I trzeba coś powiedzieć, do gitary się stosuje glośniki gitarowe. Są one specjalnie oznaczone, gdyż w odroznieniu od szerokopasmowców, sluchanie na nich muzyki to nie jest dobry pomysł, sa to specjalne glośniki do nagłośniania instrumentów. O poszarpanej charakterystyce, bo i tak zazwyczaj gra używając efektów typu Fuzz, distortion, proco rat, overdrive, tube screamer, metal, poszarpana charaketrystyka jeszcze bardziej wykształca brzmienie.

    Zauwazcie, że fuzz to taki jakby mini wzmacniacz, który bardzo wzmacniacz napięcie z gitary, no i powstaje dzięki czemu zamiast sinusa: kwadrat, ale ten kwadrat jest poszarpany na końcach, są to drobne harmoniczne. Są bardzo krótkie na wykresie, i na bardzo wysokim poziomie. Są krótkie - a odwrotność czasu to czestotliwość, zatem są wysokiej częstotliwości. Jak wstawisz tam szerokopasmowy glosnik za fuzem, to będizesz słyszał te bzyczenia, szumy piszczałki; glosnik gitarowy ma przeciwdziałac temu.

    dzięki czemu charakterystyka glośnika gitarowego kończy sie około 5kHz, i szybko maleje nawet kilkadziesiąt decybeli, tam już nic nie ma.

    jesli masz glośnik szerokopasmowy to przy 16kHz jeszcze coś jest... No to gratuluje sluchania piasku na czyms takim. Oczywiście, jak ktos ma szczęście i wie jak to ustawić to sobie poradzi. Albo użyje efektu cyfrowego, który ma juz zaprogramowane charaketrystyki paczek gitarowych, albo bedize produkował filtr aktywny bo pasywna zwrotnica do takiego celu mija się z celem, albo kupi glosnik gitarowym ktory ma wszystko co niepotrzebne tłumione naturalnie : mechanicznie. Z tonsili może 30/100E z aluminiowej serii się do czegoś nada, albo GD 30/80 Guitar, byl tez kiedyś głośnik bodajże GDG.

    Z tańszych polecam łosniki Fane, raczej uznana brytyjska firma.

    Tesla ARZ 6604 to na wstepie trzeba by uciąć lejek.

    Poszukaj na allegro głosnika Celestion 10" gościu z Warszawy sprzedaje je po 90złotych, to taniocha. Ma 25 W wysoką rezonansowa, szybko tłumi.
  • #9
    demanufacture
    Level 17  
    wystarczy zeby glosnik byl estradowy. do gitary basowej to niskotonowiec kanczacy sie wlanie na tych 5kHz

    wiesz co z moca tego wzmaka to 100wat uwazam nadal ze jest dobrze... ponizej to juz mozna zapomniec o graniu z kapela. moj LDM ma 130 i naprawde jest wporzadku.
  • #10
    Tremolo
    Level 43  
    Własnie nie starczy, zalezy dla kogo, jak ktoś chce po prostu buczyć i cos tam ponaparzać rytmicznie to starczy... Jak ktoś gra klangiem, swapem, tapingiem, stukaniem, a jak ktoś gra kostka no to wyższe rejestry mu nie sa potrzebne; jesli chce poklupac sobie posolować jak reszta kapeli juz wypila piwo to potrzebuje co najmniej 9kHz. I wtedy do 15" wstawia się tuby powiedzmy GDWT 150 z tonsila. No i mozna sobie pukac rogiem kciuka o struny, podciągać struny tak by uderzały o gryf, czy też stukac w struny w poszukiwaniu alikwotów.
  • #11
    bodik
    Level 11  
    Panowie obserwuje wasze wypowiedzi i wydaje mi sie że dyskusja troche zboczyła z tematu. A mianowicie:
    1. Piecyk FRONTMAN 15G jest do gitary "solowej"(jeśli tak ją można nazwać) a nie do gitary basowej (przynajmniej tak mi się wydaje :D)
    2.Nie chodzi mi o jakieś "mega" moce.(Woodstock raczej nie wchodzi w gre :cry:)
    3.Jak wcześniej wspominałem potrzebuje czegoś do brzdąkania w domu.
    4.Do "wiatrrr": podoba mi się głośnik GDS-22-120-4-SE ale mimo wszysto jest ciut za duży:cry: (paka już zrobiona i oklejona)
    5.Do tremolo czy proponując "ARZ 6604" miałeś na myśli wzmacniacz do gitary solowej czy basowej (niepokoi mnie malutki magnes w tym głośniku)
    nakra czekam na dalsze sugestie ale nie pod kątem gitarry nie z czterema ale sześciema strunami:D
    BODIK
  • #12
    Tremolo
    Level 43  
    Słuchaj ja z tych wypowiedzi nie wiem jaką masz gitarę. Czy bas czy elektryka. Bo DemanFacture zrobił zamieszanie.

    No bo to jest różnica w mocy jakies 5x. Bas to wogule lepiej jakbby był tranzystor. 400W nie bedzie tu jakąś przerażającą mocą nawet jak na combo.

    Głośniki 4..6x10" ale nie GDN tylko Eminency 15" GDN jak co to z serii estradowych.

    Lub 15", 12" z głośnikami wysokotonowymi

    na przykład SELENIUM

    ARZ 6604 to głośnik szerokopasmowy duzo ładniej grający ze względu na fakture czystej celulozy, ale do gitary elektrycznej, i to małej modyfikacji - usunięciu lejka z przodu i zastapieniem go kopułą.

    O ile na basie pograsz sobie fajnie na sprzęcie estradowym z głośnikami wysokotonowymi czy też szerokopasmowymi no to z gitarą moga być malutkie problemy. No bo gitara na przesterze tworzy dodatkowe harmoniczne, które brzmią jak piasek.. Nieciekawie.

    100W to nie jest duzo, na warunki basu to jest tylko około 2x głosniej jak 10W. Zresztą poczytaj o skuteczności. To główna cecha 3dB to oszczędność mocy 2x.

    Co do glośności ARZ jest troszkę chyba głośniejszy od GD20/20. POtrzebujesz głośniczka powiedzmy 95dB z możliwie największa membrana i driver wysokotonowy jak chcesz glać klangiem i dobrze myśle że to bas.

    Jesli jednak masz tylko 15W to zapomnij wogule o basie kup jakis stary polski wzmacniacz 2x40W a z frontmana wykorzystac możesz co najwyżej wyjście z preampu. Na wyjście dasz dwie duze 12" z eltrona i będzie działać.
  • #13
    bodik
    Level 11  
    Powatarzam jeszcze raz chodzi mi o gitare solową a nie o bas.
  • #14
    Tremolo
    Level 43  
    Poszukał bys w necie:

    EMINENCE pewniaki:(www.eminence.com): LEGEND: B15, CB15, 151, 121, V12, GB12, 125, 122, Modeling 12, FS12, V101, 105, 102, BP102, 875, 675, PATRIOT: The Copperhead, Ragin Cajun, Delta Demon,: Blue Tick Hound, Black Powder, Blue Tick Hound, Black Powder, Stonehenge, Swamp Thang, The Governor, Red White and Blues, Red Fang, Screamin Eagle, The Wizard, Red Ryder, Cannabis Rex, The Tonespotter, Man O War, The Tonker, BIG BEN i inne nowsze o przeznaczeniu gitarowym 10 o 12" w szczeólności

    CELESTION (http://celestion.com) : Rocket 50, Super 65, Seventy 80, G12T *Hot 100*, G12K-100, G12M, G12H, V12-60, Super 8, Tube 10, G12 Century, G12 Century Vintage, Celestion Blue, G12M *Greenback*, Vintage 30, G12H, G12T-75, Classic Lead, G10 Vintage


    BEYMA, (BEYMA.com), 12GU/EM, 12G350, 12M300, 12K200

    FANE (http://www.fane-acoustics.com/): AXA10, AXA.12, AX.12, AX.12.75, AX.12.100, AX.12.150, AX.10.75, AX.15.300B

    ELECTROVOX (wszsytko co znajdziecie)

    TONSIL: z serii w miare: GDG (kazdy jaki znajdziecie) GD 30/80 Guitar

    TONSIL kompromisowe rozwiązania (Tonsil, Tonsil prof.): GDS 30/30, GD 30/50, GD30/100, GD 30/50/3, GD25/50, GDS 30/100; GD 30/100E (nowy), GD 38/300

    INNE KOMPROMISY:

    DEXON (http://www.dexon.pl - BRB 8/100/01,8 - 05 029, DRFD 20/15/01,8 - 05 008 (tłuste głośniki)

    TESLA (TVM: ARZ 6604, ARZ 6608, ARA 312-00-8, ARA 312-00-4, ARA-389-00/4, ARA-389-00/8

    A teraz głośniki, które się nie nadają do gitary - nie kupujcie tego SYFU:
    ALPHARD - nie podaje strony, żeby nikt nie kupił... Chodzi o serie HW800, HW1000, HW1200, HW1500, HW1800, HWC-100... do gitary nie da rady.

    Po za ty,m pewnie w tym Fenderze siedzi na końcówce TDA 2030 lub 2050... z tego drugiego może brzmienie będize ale z tego pierwszego...

    Zbuduj najlepiej pełny tranzystor na końcówce. na przykład z Lanejów 70 Watowych - końcówka nie musi byc na jakichś BD249 czy TIP35/36 czy innych potęznych potęznych starczy BD 911/912
  • #15
    Venril
    Level 10  
    Ostanio widziałem na allegro Celestiony o mocy chyba 25W za naprawde małą kase 70 albo 90 zł koleś miał ich troche jakiś hurtownik czy coś, jeżeli nie grasz bardzo szatańskiej muzy to powinieneś być z nich zadowolony.
  • #17
    tatapiotrka
    Level 12  
    Witam, podłącze się do tematu: jaki 12 ' do bluesa (wzmak lampka 20 W) ? Cena , tak do 250 PLN.
  • #18
    Tremolo
    Level 43  
    V12?? albo jakiś Celestion. Z eminenców nowe, wszystkie co mają napis Blues ewentualnie jakieś z serii Vintage.