Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obniżenie napięcia. czy tak to ma wyglądać??

02 Jan 2007 15:01 3107 20
  • Level 14  
    Witam

    Mam takie pytanie czy to co jest na rys poniżej jest prawdą czy też czegoś tam brakuje jeśli tak to proszę o o wypełnienie braku:D

    z góry dzięki:D
  • Helpful post
    Level 40  
    Witam. Schemat jest ok. Zamiast UL7818 i UL7809 (stabilizatory napięcia) zastosuj odpowiednio LM7818 i LM7809. Dodam, że według tego schematu stabilizacja dotyczy tylko napięcia dodatniego.
    Zobacz też tu:
    http://www.elenota.pl/d.php?pid=129309&pdf=lm7818
  • Level 14  
    dzięki ale średnio coś z tego rozumiem zwłąszcza że to po ang. rozumiem ze LM jest w czymś leprzy od UL czy do LM trzeba stosować radiator ? i czy nie powinno być jakiegoś elektrolitu przed nim?? (jestem laikiem) :)
    pozdro:)
  • Helpful post
    Electronics specialist
    Mam wrażenie, że UL7809 ani UL7818 nigdy nie było - UL-e do stabilizacji napięcia nazywały się
    UL7505, UL7512 (odpowiedniki LM7805 i LM7812), UL7523 (odpowiednik uA723). I obecnie nie ma
    już CEMI, który produkował UL-e, więc mogą być trudne do kupienia, i drogie, bo to są zabytki.
  • Level 14  
    hmm w takim razie jak inaczej obniżyc napięcie skoro tych elementów można nie dostać??
  • Helpful post
    Level 12  
    _jta_ wrote:
    Mam wrażenie, że UL7809 ani UL7818 nigdy nie było - UL-e do stabilizacji napięcia nazywały się
    UL7505, UL7512 (odpowiedniki LM7805 i LM7812), UL7523 (odpowiednik uA723). I obecnie nie ma
    już CEMI, który produkował UL-e, więc mogą być trudne do kupienia, i drogie, bo to są zabytki.


    Optimus, przeczytaj uważnie post kolegi, istnieją zamienniki, a w zasadzie ostatnio juz sie mówi "poprosze stabilizator dodatni 5 woltów w TO-220" :P:P
  • Level 14  
    krzysiekbass no niby tak ale mam akurat LM7805 i daje on 5v a mi potrzeba 9 natomiast LM7812 daje mi 12 to ani nie jest 9 ani 18 więc mi nie pasuje chyba że jeszcze mam coś dodać do tego i mi wyjdzie 9 i 18v
  • Helpful post
    Level 17  
    Jeżeli potrzeba Ci 9V schemat, który przedstawiłeś niby jest ok z małym ale:
    1) jeżeli zasilacz (33V) ma jakieś elektrolity na wyjściu to nie potrzeba do tych stabilizatorów dokładać elektrolitów z wyjątkiem kondensatorów 100nF podłączonych pomiędzy wejście stabilizatora a masę i wyjście stabilizatora a masę
    2) jeżeli zasilacz (33V) nie ma elektrolita na wyjściu to ja bym coś tam wstawił...
    3) jeżeli z wyjścia "pociągniesz" np. 1A to na obu stabilizatorach wydzieli się ok. 24W mocy, co spowoduje że oba będą musiały być zamocowane na dość sporym radiatorze.

    A co do przedrostków LM, UL to najprościej wejść do sklepu i poprosić o "7818" i "7809" :D -> na pewno zrozumieją o co chodzi.

    Pozdrawiam,
    DS
  • Level 14  
    skalny7 dzięki:) coś już mi świta w takim razie okazuje sie że najprostsze rozwiązania są najlepsze

    w zasilaczu mam juz 6x4700uF
    i tu jako że jestem jeszcze zielony nasuwa mi sie pytanie załóżmy że miałbym ten 1A czy to nie ma wpływu na to że ma być pod to podłączony układ który normalnie chodził na 9v baterie czy tu bierze się tylko pod uwagę V??

    dzięki
  • Helpful post
    Level 40  
    Quote:
    i tu jako że jestem jeszcze zielony nasuwa mi sie pytanie załóżmy że miałbym ten 1A czy to nie ma wpływu na to że ma być pod to podłączony układ który normalnie chodził na 9v baterie czy tu bierze się tylko pod uwagę V?

    Jeśli zasilacz ma odpowiednią wydajność prądową (ok. 1A), i są kondensatory elektrolityczne po mostku prostowniczym, to dla odbiornika jest wszystko jedno.
    Co do schematu z ostatniego postu (odnośnie kondensatorów), to jest ok.
  • Helpful post
    Level 17  
    Tak. Schemat jest jak ok! Pamiętaj tylko o tym, żeby stabilizatory znalazły się na radiatorze, najlepiej żeby je przed przykręceniem posmarować pastą przewodzącą ciepło.
    A co do pytania to dla odbiornika jest wszystko jedno co mu dostarcza napięcie. Ważne jest tylko żeby było to odpowiednie napięcie (np. 9V) i wydajność źródła napięcia była wystarczająca dla zasilenia danego odbiornika.
    W Twoim przypadku na pewno nie będzie problemu z tym, skoro układ oryginalnie był przystosowany do zasilania z baterii, tak więc nie mógł pobierać dużo prądu.

    Pozdrawiam,
    DS
  • Helpful post
    Level 17  
    Zgadza się 78xx potrafią być niestabilne, ale z tego co się orientuje to wynikało to ze zbyt dużych kondensatorach na wyjściu stabilizatora.
    I jeszcze jedno mi się przypomniało stabilizatory 7818 i te na niższe napięcia mają dopuszczalne napięcie wejściowe 35V, tak że ostrożnie z tym :)

    Pozdrawiam,
    DS
  • Level 14  
    w sklepie dostałem stabilizator 18v ale niestety nie było 9v kupiłem za to 8v mam jeszcze w domu 10,5v teraz pytanie czy lepiej jakoś z tych 10,5v zrobić 9v czy olać to i włożyć 8v



    dzięki wielkie za pomoc:D
  • Helpful post
    Electronics specialist
    Możesz z 8V zrobić nieco więcej: końcówkę "masa" łączysz z masą przez diodę, i dajesz opornik od wyjścia, żeby
    przez tę diodę płynął jakiś prąd - i będzie więcej o spadek napięcia na diodzie. Jak to było na baterię 9V, to taka
    bateria nowa daje około 9.7V, więc można dać dwie diody i uzyskać 9.3V - pewnie będzie w sam raz.
  • Helpful post
    Electronics specialist
    Po pierwsze opornik nie w tym miejscu: ma być pomiędzy nóżkami "masa" i "wyjście" 7808;
    po drugie diody podnoszą napięcie o wartość napięcia przewodzenia (np. niebieski LED użyty
    z 7805 da 8.6V), i LED-y mają dość duże - jeden czerwony LED podniesie o 1.5-1.7V, raczej
    pasuje użyć jednego podczerwonego, albo dwóch zwykłych diód prostowniczych, np. 1N4001.