Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

matlab, simulink-kilka pytan do projektu sterownika silnika

12 Sty 2007 23:34 4516 5
  • Poziom 17  
    Witam
    mam do zrobienia projekt sterownika silnika (teoretycznie tylko-w matlabie) caly model sklada sie z objektu(silniki) czujnika, ukladu wykonawczego i sterownika ktory mam zaprojektowac
    a konkretnie kilka jego wersji:
    -typu P(proporcjonalny)- sterownie tylko wzmocniemiem(gain)(k)
    -typu P lead
    -typu P lead-lag
    -typu PID

    ale do konkretow..
    mam juz caly model wyznaczony w simulinku i teraz musze wyznaczyc dla jakiego wzmocnienia k(dla jakich zakresow k)(sterownik typu P) uklad jest stabilny... jest jakas funkcja w matlabie, simulinku ktora to bada?

    czytalem cos o wykresie niquista jak go czytac? czy to jest rozwiazenie mojego problemu?

    i 2 pytanie... czy jest jakas funkcjaw simulinku ktora policzy mi kilkoma kliknieciami transmitancje zastepcza calego modelu?

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Z nyquista mozna latwo przeczytac czy uklad zamkniety jest stabilny:) generalnie jak ch-ka przecina os Realis na prawo od -1 to uklad jest stabilny jak na lewo to nie, ale to tak bardzo w skrocie;) pokaz jaka masz transmitancje to cos sie wymysli:) Jak wykreslisz sobie juz nyquista to prawym kliknij i characteristics i zaznacz stability(all crossing) i jak masz zapas amplitudy(gain margin) wiekszy od 1 to znaczy ze uklad jest stabilny.
  • Poziom 17  
    ale niquist wykresla mi dla wielu k w ukladzie czy dla konkretnego k?
    bo np wyznaczajac linie pierwiastkowe mode okreslic K dla jakich uklad jest stabilny ale tam z tego co wiem jest problem z wzieciem pod uwage opoznienia czasowego(a mam je w kazdej transmitancji)
  • Poziom 33  
    Nyquist wykresla dla jednej transmitancji, ale jest funkcja w matlabie margin ktora zwraca zapasy fazy i amplitudy, wiec mozesz sobie napisac jakis programik zeby wyznaczyl ci z jakas dokladnoscia wzmocnienie graniczne.
  • Poziom 17  
    hmm... czyli dobieram sobie jakies sensowne k(doswiadczalnie) takie zeby tylko uklad byl stabilny, robie margin i wiem w jakich zakresach moge zmieniac k? zeby ten uklad byl stabilny?
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Raczej myslalem o funkcji ktora by zwiekszala k o jakis krok, za kazdym razem sprawdzasz zapas fazy i amplitudy. Jak juz uklad bedzie niestabilny to bierzesz ostatnia wartosc k dla ktorej uklad byl stabilny. A jesli chodzi o stabilnosc to juz nie pamietam dokladnie ale chyba musi byc zapas fazy>0 i zapas amplitudy>1, jesli jest tylko jeden warunek spelniony to nie mozna nic powiedziec o stabilnosci a jesli oba niespelnione to jest uklad niestabilny. Tylko musisz pamietac ze tutaj badasz uklad zamkniety na podstawie transmitancji uklad otwartego.