Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Żarówki LED i komputer samochodowy.

31 Sty 2007 16:36 45821 36
  • Poziom 10  
    Witam

    zakupiłem diody na postojówki do 2 aut. Są to gotowe diody w postaci żarówek W5W o napięciu 12V. Wg sprzedawcy żarówki mają już rezystory które umożliwiają podłączenie plug'n'play. I prawie tak jest, ale jednak... Żarówki podłączone do jednego auta - starszego działają bezpro blemowo. W drugim (z 2006 roku) już nie. Komputer nie widzi wogóle żarówek i wyświetla błąd, poza tym ledy nie świecią tylko raz zapalają raz gasną. Wg opinii sprzedawcy do nowych aut diody nie są dedykowane bo mają 2 bieguny i nie oszukam elektroniki auta.

    Czy tak jest rzeczywiście? jak mogę to obejść

    Dzięki piękne za odpowiedzi, mam nadzieję że dział jest także dopowiedzni
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    Z tego co mi wiadomo jest tak, jak powiedział Ci sprzedawca. Współczesna elektronika w nowych samochodach poszła do przodu do tego stopnia, że nawet spaloną czy niedziałającą żarówkę sygnalizuję, ja to obszedłem w ten sposób, że wykorzystałem (o ile to możliwe) starą żarówkę, tzn wziąłem tą metalowa "miseczkę" z całym środkiem i mi niby chodzi, tyle że to zależy, czy masz na tyle miejsca w lampie, próbuj mi się udało.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    zrobiłem dziś eksperyment by obejść komputer auta. Włożyłem żarówkę i dodatkowo podłączyłem diodę (jednocześnie) - śweciła normalnie i komputer nie zgłasza błędu. Jest to żarówka W5W 12V. Wyjąłem żarówkę i sprawdziłem jej opór - ok. 6ohm. I tak się zastanawiam czy rezystor 6ohmowy zastąpi żarówkę?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zapewne elektronika w autku sprawdza wartość prądu i ponizej pewnej wartości zgłasza "przepaloną" żarówkę.
    Tak - rezystorek oszuka elektronikę i błąd zniknie. tylko jaki jest sens tego rozwiąznia? Diody instalujemy aby obniżyć pobór prądu - po dołożeniu rezystorke prąd nie zmieni się bo "weźmie" go rezystor.

    P.S.
    Rezystancja żarówki zależy od temperatury włókna - jeśli "świeci" to jest znacznie wyższa, oblicz ją korzystając ze wzoru na moc. 6Ω odpowiada mocy ≈25W.
  • Poziom 10  
    sprawdzilem jeszcze dwie zarówki jedna ma 3,3ohm druga 5,3 różnią się kolorem. Przy obydwu nie ma błędu. Sens tego rozwiązania jest taki że gdy świeci xenon drugie światło jest żółte, przy diodzie obie barwy (mijania i postojowe) białe. Czy rezystor wkładam tak jak żarówkę +/- i przed tym diodę ze swoim rezystorem czy inaczej? Dziś podłączyłem 6,2ohma i szybko się nagrzał i zaczął "dymić". Jaki będzie optymalny?
  • Poziom 23  
    :arrow: piont

    Rezystor dobierz tak, aby komputer pokładowy myślał, że z "żarówką" wszystko OK i jednocześnie tak, żeby rezystor pobierał jak najmniej mocy.

    Może 68Ω (2W) (przy 12V rezystor będzie miał 2,1W; P=U*U/R)

    Ale próbuj więcej, może z nawet 200Ω się uda.
  • Poziom 10  
    dobra tylko jeszcze jak go podłączyć. Bo jeśli podłącze go tak:
    http://www.offroaders.com/tech/images/LED-diag.gif to raczej nic mi nie da. Bo tak podłączony rezystor mam już w żarówce led. Jak podłączałem bezpośrednio do +/- zaczął się smażyć co prawda 6,2ohma ale błędu na komputerze nie było
  • Poziom 23  
    Przez LED można dać max 20mA.
    Natomiast przez żarówke 5W płynie prąd: 5w/12v≈417mA.
    Przez rezystor 6,2Ω płynie prąd: 12V/6,2Ω≈1,95A (!) (ta wartość jest napewno nieodpowiednia).

    Wniosek:
    20mA - żarówka spalona
    417mA - żarówka OK

    (Aby popłynęło 400mA to: 12V/0,4A=30Ω)

    Równolegle do obwodu z LEDem musisz dorzucić odpowiedni rezystor, ale ja nie wiem kiedy komputer będzie myślał, że z żarówką wszystko OK. Może przy prądzie 100mA, a może dopiero przy 300mA. Trudno mi powiedzieć. Musisz przeprowadzić doświadczenia, albo spytać się mechanika, może poczytać w dokumentacji do samochodu.

    A tak wogóle to 1 LED nie da tyle światła co żarówka 5W, nie mówiąc już o homologacji.

    Może poszukaj LED większej mocy (np. firmy Edison), o większym maksymalnym prądzie przewodzenia. Równocześnie rozwiąże to problem bezsensownych strat na rezystorze.
  • Poziom 10  
    Wracając do tematu. Wczoraj miałem chwilę by posprawdzać inne rezystory. Niestety ze wszystkimi jest tak samo. Zaczynają się smażyć po włączeniu. Więc problem dalej aktualny. Aktualnie mam podłączone jak na rys a, czyli szeregowo siedzi żarówka która świeci za reflektorem. Rozwiązanie nieciekawe ale jedyne działające. Rys b przedstawia to samo ale zamiast żarówki równolegle podłączam rezystor. Rezystory które sprawdzałem to 6,2ohma,30ohm,62ohm. Przy każdym podłączeniu rezystor zaczął dymić. NIe wiem jak zastąpić tą zarówkę. Proszę o radę
    Żarówki LED i komputer samochodowy.
  • Poziom 39  
    Chce się powiedzieć, że samochód jest bardziej inteligentny od kierowcy. Po prostu konstruktorzy samochodu zabezpieczyli mechanizm przez odstępstwami od warunków homologacji. Tyle o tym mowy a niektórzy swoje. A do tego twoja inwencja ogranicza się do włożenia owych LEDów. Już proponowano tobie sprawdzanie na innych opornikach. W końcu te 5 W musi przeistoczyć się w ciepło. Domyślam się, że opornik ma moc 0,25 W więc wyciągnij wnioski. Rozumiem, że te dodatkowe ciepło będzie tobie przyadatne latem kiedy będą obowiązywały włączone całodobowo swiatła?
    Twoje wypowiedzi nie są dla mnie wystarczające. Ale skoro istnieje wersja z LEDami to prawdopodobnie jest możliwość adaptacji sterowników (oczywiście specjalistycznym oprzyrządowaniem).
  • Poziom 10  
    Nie zanaczyłem tego w opisie. Ale nie są to odstępstwa od homologacji. Kupiłem w serwisie oryginalną diodę która idzie w modelu po liftingu. Przed liftingiem jest zwykła żarówka, po liftinkgu już dioda zakończona walcem. Reflektor jest identyczny, mocowanie także, jedyne co się różni to kolor światła i no i wiadomo sama elektronika. Sama dioda jest wlutowana na płytce na której pełno obwodów. Więc do homologacji nie idzie się przyczepić i moja inwencja nie jest aż tak ograniczona. Dalej iśc w większe oporniki?
  • Poziom 23  
    Tak z ciekawości jaki to auto?? Rezystor jaki musisz zastosować to 5 watów. Możesz połączyć równolegle np. 5 x 1 W. Możesz spróbować ingerować w elektronikę i poszukać układu, który sprawdza czy żarówka jest przepalona. Sygnał z żarówki moim zdaniem na pewno nie idzie prosto do komputera.
  • Poziom 16  
    Witam.
    I=P/U...5/12=0,41 Amp
    R=U/I...12/0,41=29 Ohm

    Więc musisz zastosować rezystor 29 Ohm 5Watt (lub więcej), i do tego dalej dokładać LEDy.
    Kontrola żarówek w autach to nic innego jak zwykły "bocznik" do pomiaru prądu...
    Korzystając z w/w wzorów które towarzyszą nam od niepamiętnych czasów, możesz wyliczyć sobie wartości oporów dla wszystkich żarówek.
    Jeśli nie będziesz miał rezystora 29ohm, bo takiego chyba nie ma to wybieraj zawsze najbliższy z szeregu "w dół", albo tak dobieraj rezystory równolegle by łączna ich oporność wyniosła coś około tego co ciebie "interesi"

    pozdrawiam maras
  • Poziom 10  
    Ingerencja w elektronike nie wchodzi w gre. 5W to chyba 6,2ohma takie oznaczenia ma właśnie rezystor. Ten rezystor jest nieodpowiedni. 30ohm także. Led jest jeden i nie chce więcej dokładać. Sam led jak wspomniałem jest już uzbrojony w odpowiednie oporniki, tzn. podłączając go pod 12V działa bez problemu. Podłączając go natomiast pod gniazdo postojówek komputer go wyłącza. Jeśli zostawimy natomiast żarówkę i do tego podłączymy diode - wtedy bangla (jak na rysunku).
  • Poziom 23  
    Ponowię moje pytanie o markę i model bo jestem ciekawy w jakim aucie montują seryjnie żarówki led.
    Może lifting nie był znaczący i można dokupić też moduł wyłączający kontrolę, lub jakoś to obejść skoro tak jest w nowym modelu.
  • Poziom 10  
    Mercedes w211. Reflektory niestety mają inny system jak powiedzieli w serwisie.
  • Poziom 10  
    serio nikt nie wie? takie wielkie umysły :|
  • Poziom 23  
    Musisz puścić większy prąd. Ta moc musi się gdzieś wytracić (rezystor, który się będzie bez sensu grzał). Bez ingerencji w elektronikę nie ma innej możliwości.
  • Poziom 24  
    a to akurat kondensator jest. wyzej masz podane ze musi byc to rezystor na conajmniej 5W bo takiej mocy byla zarowka
  • Poziom 13  
    I jak Panowie, czy rezystor 1K włączony równolegle do diody LED pomógł?
    Mam VW i podobny problem z komputerkiem.
  • Poziom 10  
    Witam,
    jakiego rezystora należy użyć zamiast zarówki do świateł postojowych? jakieś konkretne, moze sprawdzone dane w praktyce?
    Wie ktoś?
  • Poziom 13  
    Problem niestety nie jest taki banalny, z uwagi na wydzielanie się ciepła.
    Ja drogą eksperymentu ustaliłem, że w VW rezystor powinien mieć 100Ohm, ale minimum na 5W i najlepiej w metalowym radiatorze.
  • Poziom 10  
    Hej, dzięki za reakcję, tak szybką, mam vw tourana i wypróbuję w tym tyg., dzięki wielkie.
    Rezystor jest gorący, czy tylko ciepły?
    pozdrawiam
  • Poziom 13  
    Niestety dosyć gorący, uwaga na plastiki. Mnie jak na razie nic się nie stopiło, ale jest taka możliwość, zwłaszcza latem.
  • Poziom 10  
    Dzisiaj właśnie zakupiłem rezystory (tj.już wczoraj) i wypróbowałem "na krótko" i działa! wszystko jest ok. Teraz tylko pozostał montaż.
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich .Pozwólcie że dołączę mam rownież vw tourana i chce zalożyć diody zamiast żarowek w reflektorach.Ja raczej poszedłbym w oporniki czy moze ktoś sie orientuje jaka wartość powinny mieć.pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Wyżej poczytaj, tam podane są wartości opornika, ale pamiętaj że powinien być o mocy min. 5W.
    Ja dostałem ceramiczne, wlutowałem koło diody i jest ok. - diody świecą i błędu komputer nie pokazuje.
  • Poziom 10  
    No i niestety przykre wieści, dioda najpierw jedna, a później druga przestała świecić, nowa włożona w gniazdo działa znowu, ale daje to do myslenia że jednak jest jakis bląd w doborze rezystora.
    Jaki wobec tego byłby odpowiedni? Dlaczego tak dzieje się? - spadki i wzrost napięcia w instalacji samochodowej?