Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyświetlacz zmiany biegów

viperPL 17 Wrz 2003 21:54 10951 26
  • #1 17 Wrz 2003 21:54
    viperPL
    Poziom 16  

    Witam.

    Szukam jakiegos rozwiązania na motocyklowy wskaznik biegów opartego np na wyswietlaczu led.

    Bardzo prosze o jakies pomysly. z góry dziekuje.

    Dopadl mnie taki pomysl aby kazdą cyferke na wyswietlaczu wysterowac microswithami tzn mam w motorku 1 przelozenie to jeden ze swithów jestwcisniety i pokazuje mi 1 na LED wyswietlaczu. PRoblem tkwi jedynie w umiejscowieniu tego mnustwa wlaczników :))

    PS. najlepiej jak by to byl jakis projekcik na zasadzie elektroniki.

    Za pomoc wielkie dzieki i posdrawiam . Hey :wink:

    0 26
  • #2 18 Wrz 2003 17:25
    MichW
    Poziom 12  

    Pomysl raczej o jednym magnesie na stopce od zmiany biegow i miniaturowych kontaktronach. To jest lepsze rozwiazanie od switchy bo nie ma mechanicznego kontaktu z pedalem od biegow! Elektronika to juz pryszcz.

    0
  • #3 23 Wrz 2003 20:38
    tomeq_
    Poziom 11  

    http://acn.waw.pl/index/biegi/biegi.html .Tutajjest wlasnie na kontaktronach ale do samochodu.W motorkach a w scigaczach szczegolnie ruch dzwigna zmiany biegow jest na tyle niewielki ze niestety moze byc problem z odpowiednim dobraniem odleglosci kontaktronow od magnesu/dzwigni.Ale wszystko sie da zrobic tylko trzeba troche posiedziec.Acha i jeszcze przypominam o wlasciwym zamontowaniu kontaktronow, tak zeby linie pola mag. z magnesu byly prostopadle do kontaktronu.A tak wogole to pasowaloby sie przywitac co niniejszym czynie.
    Witam Wszystkich :)

    0
  • #4 23 Wrz 2003 21:57
    MichW
    Poziom 12  

    Witam!
    wlasnie tu jest problem ze dzwignia ma zawsze luz.Myslalem tez o tym ze na kontaktrony bedzie miec wplyw pracujacy silnik i MAGNETO, ktore chyba w nowych motorach tez jest.Kontaktrony sa bardzo delikatne, wiem cos o tym, bo pracuje w fabryce wodomierzy i mamy podobny problem.Obudowa, ktora ma chronic kontaktron przed polem magnetycznym z zewnatrz sama ise po czasie magnesuje i zalacza kontaktron:( tak wiec pomysl moze i mialem dobry ale bez doswiadczen sie nie obejdzie!

    0
  • #5 24 Wrz 2003 12:45
    viperPL
    Poziom 16  

    bardzo dziekuje za Waszą pomoc która okazala sie b. cenna , dalem led wyswietlacz przez stablizatorek LM7805 i wszystko dziala cacy :)) a sterowanie uzylem zupelnie mechaniczne co pewnie bedzie niezawodne :)

    0
  • #6 24 Wrz 2003 19:48
    Kuba_25
    Poziom 13  

    Można też zrobić coś takiego jak w załączniku. Podono gość wykorzystał do tego mikroprocesor,a aktualny bieg określany jest na podstawie obrotów(nie ma części mechanicznej). Może ktoś wie jak takie coś można samemu zbudować i rozrysuje schemat ????

    0
    Załączniki:
  • #7 24 Wrz 2003 20:45
    MichW
    Poziom 12  

    Obroty nie moga byc jedynym wskaznikiem biegu. Majac motocykl, czy samochod na "luzie" i gazujac, bedzie zmieniac nam sie wskaznik biegu, to bez sensu przeciez. Jadac na jedynce komputerek nie bedzie wiedziec jaki to bieg, poniewaz takie obroty moga wystepowac rowniez na innych biegach. Logiczne jest ze nalezy uzyc jeszcze jednego odnosnika, jak np predkosc pojazdu. Wiec ja uwazam ze na samych obrotach silnika nie ma co polegac bo to nie da poprawnych wskazan.

    0
  • #8 24 Wrz 2003 20:51
    MichW
    Poziom 12  

    Teraz przeczytalem zalacznik Kuby_25. Wiec narysowac schemat to jedno, ale napisac program, to jest wazniejsza sprawa. Autor tamtego urzadzenia pisze ze jest to do predkosciomierzy wykorzystujacych VSS, o ile dobrze kojarze chodzi tu o zmiane predkosci na napiecie.Jesli tak to procesorek ktory uzyjemy bedzie musial mierzyc to napiecie i przeliczac je na predkosc, nastepnie jeden z licznikow procka musi zliczac obroty silnika i na podstawie tych wartosci ustalac jaki bieg jest wlaczony.Napewno trzeba by przeprowadzic szereg doswiadczen.

    0
  • #9 24 Wrz 2003 20:52
    Kuba_25
    Poziom 13  

    Masz całkowitą rację. Aktualne przełożenie skrzyni biegów określane jest na podstawie aktualnej prędkości i obrotów silnika.Więcej można dowiedzieć się na www.mavi.com.pl. wygląda,że autor tego pomysłu włożył w to dużo pracy.

    0
  • #10 26 Wrz 2003 00:28
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    branie informacji z obr. silnika jest bez sensu (jak wspomniano). wziecie pod uwage predkosci tez wiele nie da, w zaszdie wysatarczyło by policzyc stosunek prędkosci do obrotów. Sparwdzało by sie to tylko podczas jazdy. dodatkow podczas ruszania (sprzegło) taki wskaźnik mógł by ześwirować.

    wedłóg mnie jedyny sensowny pomysł to wokorzystanie jakieś "mechanicznego" wsakźniaka biegu, czyli jakiegos wałka, dzwigni czy czego kolwiek co zmienia swoje połorzenie przy danym biegu. swego czasu też myslałem o czyms takim (dodatkowo z biegiem "sugerowanym") do mojego komarka (MZtka). W sumie idzie zima- bedzie można troszke przy motorku poklęczeć.... :)
    Aha, żeby to było barzdiej nie zawodne, wypadało by znaleźć punkt przy którym by to było resetowane (niwelowanie ewentualnych błedów, żeby błąd nie narastał), pozatym jesli było by to zbudowane na zasadzie dwóch czujników (dodaj lub odejmij z wyświetlacza) to tak, aby po wyłączeniu i włączeniu zapłonu licznik pamietał jaki ma wsadzony bieg

    0
  • #11 26 Wrz 2003 19:43
    Kuba_25
    Poziom 13  

    bolek napisał:
    branie informacji z obr. silnika jest bez sensu (jak wspomniano). wziecie pod uwage predkosci tez wiele nie da, w zaszdie wysatarczyło by policzyc stosunek prędkosci do obrotów. Sparwdzało by sie to tylko podczas jazdy. dodatkow podczas ruszania (sprzegło) taki wskaźnik mógł by ześwirować.


    Chyba mylisz się, bo jednak ktoś to zrobił i podobno jest niedooszukania(takie są wypowiedzi ludzi z forum daewoo,którzy mają zamontowany ten układ u siebie w autach).

    0
  • #12 27 Wrz 2003 11:13
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    możliwe ze sie myle, ale powiedz mi w takim razie gdzie są zbierane informacje o prędkości?

    0
  • #13 27 Wrz 2003 14:47
    MichW
    Poziom 12  

    Jeny BOLEK nie uwaznie czytasz posty!Zobacz wszystko od poczatku, juz mowilismy ze moze to byc z licznika elektronicznego bo takie teraz sie stosuje, lub samemu skonstruowac takie cos.

    0
  • #14 28 Wrz 2003 15:46
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    a wy nie "uważnie" myślicie. zastanówcie sie jeszcze raz jaki bieg bedzie wskazywany w momencie wrzucenia biegu np: 3 i wciśnietego sprzęgła!!?? (np przy ruszaniu, gdy prędkosć -= 0). a jaki bieg bedzie gdy zamiast 3 bedzie powiedzmy 1ka?, co ten wskażnik pokarze- bedzie sie "domyslał". TEN SPOSÓB JEST ZŁY!! i kto nie wierzy niech zmeirzy... i pomysli
    jesli już ktos by ten pomysł chcial sobie rozwinać to tzreb aby było dodac do procka procedurke, która ni pokaże "nowego" biegu do puki kilka razy nie potwierdzi sie to w obliczenaich procesora.



    Kuba_25 napisał:
    bolek napisał:
    branie informacji z obr. silnika jest bez sensu (jak wspomniano). wziecie pod uwage predkosci tez wiele nie da, w zaszdie wysatarczyło by policzyc stosunek prędkosci do obrotów. Sparwdzało by sie to tylko podczas jazdy. dodatkow podczas ruszania (sprzegło) taki wskaźnik mógł by ześwirować.


    Chyba mylisz się, bo jednak ktoś to zrobił i podobno jest niedooszukania(takie są wypowiedzi ludzi z forum daewoo,którzy mają zamontowany ten układ u siebie w autach).


    wiesz, ja kilka lat temu słyszałem, że w Nokiach jest antyradar, też ponoć nie do oszukania- przynajmniej tak sie wypowiadali jego urzytkownicy...

    ja dalej obstaje przy swoim, sposób prosty, ale nie do końca żetelny

    0
  • #15 28 Wrz 2003 16:15
    Kuba_25
    Poziom 13  

    Tutaj jest link do http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=&Board=lanos&Number=270812734&page=&view=&sb=5&o=&vc=1 forum daewoo gdzie opisany jest monitor zmiany biegów a tutaj poczta(malpa)mavi.com.pl adres do gościa,który to zrobił. Niestety nie wiem jak to działa ,więc nic więcej nie mogę Ci powiedzieć. Ale pomysł jest bardzo ciekawy choć wątpię żeby autor tego urządzonka chciał zdradzić jakieś szczegóły.

    0
  • #16 28 Wrz 2003 19:53
    MichW
    Poziom 12  

    Kolega BOLEK ma racje, ze w czasie wcisniecia biegu bedzie blednie wskazywany bieg, ale tego raczej juz nie ominiemy.Wszystko zalezy jakie kto ma wymagania.Mozna by podlaczyc przycisk pod pedal sprzegla i w programie ujac, ze gdy zostanie wcisniete sprzeglo, procesor nie ma robic pomiarow i zmieniac stanu wyswietlacza.Wszystko jest kwestia ustalenia jak to ma dzialac.

    0
  • #17 28 Wrz 2003 20:38
    picador
    Poziom 33  

    mam takie małe pytanie , ile ten motocykl ma biegów , więcej niż 12 :wink: , co daje taki wskaźnik :?:

    0
  • #18 06 Paź 2003 20:55
    tomeq_
    Poziom 11  

    wskaznik z firmy mavi jest uzywany w rajdach w samochodoach n grupowych wiec nie ma mowy o bublu. tez mnie zastanawia jak up oblicza ze akurat wlaczony jest dany bieg podczas swobodnego toczenia sie z wysprzegleniem.sadze jednak ze nie jest to az tak wazne, poniewaz zliczajac sygnal z vss(vehicle speed sensor) i porownujac z obrotami jest w stanie idealnie okreslic bieg, a nawet optymalny moment jego zmiany.

    0
  • #19 07 Paź 2003 16:26
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    takie same bzdury bedą gdy jadac z górki wrzucimy na luz- ok, moze sie procek kapnac, bo silnik zejdzie na wolne obr. A co sie w takim przypadku stanie gdy naciśniemy pedał gazu? po kolei zaświeci nam sie 5,4,3...??

    moze najlepiej bedzie gdyby wypowiedzial sie ktoś,m kto takie cos urzywa, lub robi

    0
  • #20 12 Paź 2003 00:05
    Brzoza
    Poziom 14  

    Czesc, a czy myślał może ktoś z Was nad odczytem z komputera w samochodzie, chodzi mi o odczyt chwilowego spalania paliwa, wiadomo że samochód bez obciążenia na kołach (przy przysłowiowym gazowaniu lub podczas postoju) spala znacznie mniej paliwa niż przy obciążeniu na kołach. Jeżeli tą informacje wykorzystać- porównójąc ją z informacją na temat normalnej ilości spalanego paliwa podczas jazdy to może by coś z tego wyszło, wyeliminowalibyśmy wtedy problem mylnego odczytu spowodowanego wciśnięciem pedału sprzęgła podczas jazdy- bez jednoczesnej zmiany biegu. Jedyne pytanie, to jak szybko (z jakim opóźnieniem) taka informacja dociera z czujników w samochodzie do komputera.
    Pozdrawiam

    0
  • #21 15 Sty 2005 00:04
    djandriu
    Poziom 27  

    Zbudowałem kiedyś układ jaki jest przedstawiony wyżej przez urzytkownika Szczepko , część mechaniczną wykonałem na kontaktronach zamocowanych na płytce uniwersalnej przy skrzyni biegów , układ działa już dwa lata w moim golfie . Polecam takie rozwiązanie

    0
  • #22 15 Sty 2005 10:45
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Układy wyliczające bieg na podstawie obrotów i prędkości działają już od dosyć dawna w ciężarówkach. Jeżeli chodzi o wskazanie biegu neutralnego to jest wykorzystywany czujnik biegu neutralnego który jest prawie w każdej ciężarówce. Pod kabiną jest przycisk do uruchamiania silnika w czasie naprawy, ten czujnik zabezpiecza aby nie uruchomić silnika samochodu który jest "na biegu". Układ pokazuje dosyć rzetelnie (biegów jest dużo, najczęściej 12-16) choć z pewnym ok. półsekundowym opóźnieniem (czas wyliczenia) Oczywiście podpięty jest również czujnik rozłączenia sprzęgła.

    Pzdr.

    0
  • #23 19 Sty 2005 11:03
    IW
    Poziom 2  

    W Suzuki GS 500 na przykład jak w większości motocykli jest lampka "neutral". Jest ona włączana przez wałek w skrzyni biegów który w zależności od włączonego biegu ma różne położenie. Na wałku promieniowo jest dziurka w dziurce sprężynka ana niej styk (kształt podobny do gwoździa). Od czoła wałek zamknięty jest izolacyjna pokrywą która w jednym miejscu ma drugi stykz wyprowadzeniem. Ruchomy stykię obraca po pokrywie w jednym miejscu łączy ze stałym w ten sposób masa jest podłączana do kontrolki. Jeżeli twój motor ma kontrolkę luzu to może jest to skonsytruowane podobnie -dorobienie reszty styków czy całej nowej pokrywy jest już proste.

    0
  • #24 30 Sty 2005 14:45
    OKI
    Poziom 18  

    Ale według opisu na stronie producenta układ pokazuje dany bieg nawet w czasie gdy auto jest na luzie umożliwiając załączenie odpowiedniego biegu. Pomiar dokunuje z prędkości obrotów silnika i prędkości pojazdu.

    0
  • #25 30 Sty 2005 15:48
    virus_lx
    Poziom 17  

    Brzoza napisał:
    Czesc, a czy myślał może ktoś z Was nad odczytem z komputera w samochodzie, chodzi mi o odczyt chwilowego spalania paliwa, wiadomo że samochód bez obciążenia na kołach (przy przysłowiowym gazowaniu lub podczas postoju) spala znacznie mniej paliwa niż przy obciążeniu na kołach. Jeżeli tą informacje wykorzystać- porównójąc ją z informacją na temat normalnej ilości spalanego paliwa podczas jazdy to może by coś z tego wyszło, wyeliminowalibyśmy wtedy problem mylnego odczytu spowodowanego wciśnięciem pedału sprzęgła podczas jazdy- bez jednoczesnej zmiany biegu. Jedyne pytanie, to jak szybko (z jakim opóźnieniem) taka informacja dociera z czujników w samochodzie do komputera.
    Pozdrawiam


    A co sie stanie jak będziesz jechać pod górke, albo w 5 osób z bagazem Czy nie wzrośnie spalanie? Co wtedy pomyśli ten komputerek ?
    Pozdrawiam

    0
  • #26 30 Sty 2005 21:28
    OKI
    Poziom 18  

    Komputerek wyswietla nr biegu na którym auto się porusza.
    Do tego nie jest mu potrzebna informacja o ilości spalania, tylko prędkość obrotowa silnika oraz prędkość pojazdu. Według tych dwóch sygnałów wyswietla dany bieg.
    Np. jadąc 100 km/h na 5 biegu masz 3000 obr.
    ale zmienisz bieg przy tej prędkości na 4 to silnik kręci już 4000.
    Teraz to odwaracamy komp robi pomiar ilość obrotów 3000 prędkość 100 więc jedziemy na 5 biegu.
    Proste i logiczne. Układ się programuje na każdym biegu, więc zapisuje sobie proporcje prędkości pojazdu do prędkości obrotowej silnika na każdym biegu. Ale jak to zapisać w bascom ?

    0