Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kilka pytań odnośnie anten KF

18 Lut 2007 00:34 10326 23
  • Poziom 20  
    Witam. Pytanie nr 1 :
    - czy stalowa linka w izolacji PCV będzie gorsza od miedzianego przewodu, też linki tyle że z miedzi? czy bedzie jakaś różnica w parametrach?

    Pytanie nr 2:
    - czy będzie zauważalna różnica( w działaniu) pomiedzy balunem zrobionym z samego przewodu RG-58 nawiniętego w 37zwoi a balunem nawiniętym na pierścieniu ferrytowym?
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 38  
    1. Będzie różnica, przede wszystkim z powodu innych rezystywności obu materiałów (miedź: 0,0175; stal: 0,13÷0,2 Ωmm²/m) wiec oporność przewodu o tej samej średnicy i tej samej długości będzie ponad czterokrotnie większa. Dodatkowo biorąc od uwagę że głębokość wnikania prądu, przy zjawisku naskórkowości, zależy również od rezystywności, różnice w stratach jeszcze się powiększają, im wyższa jest częstotliwość. Są również niewielkie różnice w wymiarach anten. W zeszłym roku kolega kupił deltę i longwire'a, wykonane były z linki stalowej mosiądzowanej w PCW, w tym przypadku różnice są pomijalne. Pozatym linkę stalową bardzo ciężko się lutuje, a na stykach miedź żelazo (stal) powstają ogniwa galwaniczne, przyśpieszają korozję i są powodem dodatkowych szumów.

    2. Balun powietrzny z kabla wykonywałem dla kolegi do jego yagi 28/21/14 pracował poprawnie (10 zw. RG-213 na Φ 3,5" zwój przy zwoju). Jeśli chodzi o balun 36 zw. to nie praktykowałem. Zwykle stosuję baluny na pierścieniach ferrytowych, można stosować różne przekładnie 1:1, 2:1, 4:1 i inne w zależności od potrzeb, oraz kombinacje symetryczne na niesymetryczne itp, natomiast w przypadku baluna z pojedynczego kabla przekładnia zawsze jest 1:1.
  • Poziom 13  
    Kolego Redss307! A jakie jest konkretne pytanie? Wnioskuję, że chodzi Ci o klasyczny układ dipola. Logika i jakaś tam znajomość metali, podpowiada mi, że chcesz połączyć ramiona dipola, wykonane z linki stalowej z linią przesyłową z kabla koncentrycznego. Tylko jak połączyć stal i miedź bez tzw. korozji i powstawania mikroogniw? Lutowanie odpada, skrętka też, pozostaje połączenie na śrubkę, też bardzo zawodne w tym układzie... Zostaje tylko metoda wykonania anteny z drutu lub linki miedzianej (w izolacji PCV czy też bez niej) i polutowania tego wszystkiego zgodnie ze sztuką łączenia elementów wykonanych z Cu...
    A co do pytania 2, balun oblicza względem wyjścia nadajnika i wejścia anteny... Anteną może być też zwykła rynna!
  • Poziom 20  
    Chodzi mi o to że chce wykonać antene W3DZZ i szukam materiałów.
    Znalazłem oferty różne i jest stalowa linka w cenie 2 razy taniej niż przewód miedziany i dlatego pytam czy np w odsłuchu linka stalowa będzie gorsza?

    [/i]
  • Poziom 11  
    Ad. 1 Poza tym wszystkim co już zostało napisane powyżej: linka stalowa zachowa stałe wymiary, miedź się zawsze trochę "wyciągnie", co może po jakimś czasie skutkować koniecznością jej dostrojenia, (minimalnego), Dośc istotnym parametrem jest waga linek. Musisz to przemyśleć, i wybrać rozsądny w twoich warunkach kompromis pomiędzy grubością i wytrzymałością a wagą anteny (oczywiscie tylko przy dłuższych antenach, jakieś LW itp)

    Ad. 2. Balun na ferrycie jest mniejszy i lżejszy, ale awykle nie przenosi takich mocy jak ten zrobiony z kabla. Jesli planujesz max. 100 - 200 watt do anteny, dobierz ferryt. Jesli ma to być np. antena liczona na 1kW - przećwicz balun z kabla.
    Teoria np. w "Instalowanie i wyposażenie radiostacji amatorskich"

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeśli W3DZZ to poświęć dużo uwagi trapom. Rodzaj linki to szczegół, a żle wykonane trapy potrafią zepsuć cały efekt.
  • Poziom 20  
    balun to do 100W max ale nie mam takiego ferrytu. można go gdzies kupić?

    Trapy chcę kupic gotowe bo nie sa drogie. I zastanawiam się nad balunem ale własnie niewiem z kąd ferryt taki dorwać.

    Co więc polecacie? Kupić LGY miedzianą czy stalową ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kup PKL-kę. NA Alledrogo sa w niezłej nawet cenie.
    Cienka, lekka linka skręcona z miedzi i stali.
    Na balun kup Amidona T200-2 bywają po około 30zł.
    Antena bedzie poprawnie pracować na 80/40m pod warunkiem, żę baluny będą ok.
    Michał
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 38  
    aapsik napisał:
    Balun na ferrycie jest mniejszy i lżejszy, ale awykle nie przenosi takich mocy jak ten zrobiony z kabla. Jesli planujesz max. 100 - 200 watt
    Nie wprowadzaj kolegi w błąd na ferrytach można robić baluny nawet ponad 1kW http://www.amidoncorp.com/aai_cost_experimenter.htm

    Jeśli chodzi o kabel PKL i podobne wojskowe to jest owszem są wytrzymałe ale mało odporne na wilgoć. Linka stalowo miedziana bardzo szybko koroduje, jeśli woda dostanie się pod izolację. Ponadto izolacja po jakimś czasie po prostu kruszeje i pęka. Zaglądnij na stronę http://hamradio.pl/sq9jdo/_Technika/homebrew3.html jest tam prawie wszystko co trzeba.
    VY 73!
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Driver- napisał:
    Jeśli chodzi o kabel PKL i podobne wojskowe to jest owszem są wytrzymałe ale mało odporne na wilgoć. Linka stalowo miedziana bardzo szybko koroduje, jeśli woda dostanie się pod izolację. Ponadto izolacja po jakimś czasie po prostu kruszeje i pęka.

    Ma się to do 90% nie zabezpieczonych linek. Miedziana czernieje ale jak sie zabezpieczy końce. tp czy miedź, czy PKLka nic jej nie będzie.
    Mam anteny zmidzianej, PKLki i stalówki ocynkowanej. Wiszą długo i działają jak powinny :)
    Michał
  • Poziom 38  
    SP5IT napisał:

    Mam anteny zmidzianej, PKLki i stalówki ocynkowanej. Wiszą długo i działają jak powinny :)
    Miałeś szczęście do PKL-ki, ale jak się trafi na zleżałą ze starych zapasów, więcej jak dwa lata nie powisi.

    :arrow: Redss307 pooglądaj materiały FERYSTER, kupić możesz tu.
  • Poziom 38  
    Wygląda dosyć solidnie, mam nadzieję że będzie działać tak jak wygląda. Szczerze powiedziawszy nie jestem zwolennikiem W3DZZ. Od lat używam poziomej delty (80m), najlepiej się sprawdziła w moich warunkach, moim zdaniem od W3DZZ jest lepsza. Niestety nie każdy ma warunki na wieszanie delty. Jeśli już zmuszony byłbym powiesić antenę 40/80m to z pewnością była by to dwudipolowa inverted V, bez żadnych trapów, jedynie do zestawu potrzebny jest balun 1:1.
  • Poziom 33  
    Kilka uwag odnośnie materiałów na anteny drutowe KF. Przetestowane na żwym organizmie.
    1) Kabel PKL - dobry, odporny na warunki atmosferyczne, wytrzymały mechanicznie. Trzeba tylko dobrze zabezpieczyć końce przed wnikaniem wilgoci, gdyż żyły stalowe nie są pokryte powłoką anykorozyjną. Spotkałem się raz z kablem PKL który po dwóch latach na wolnym powietrzu dosłownie się rozsypał. Ale zakładam że był to jakiś zupełny wyjątek potwierdzający regułę o solidności tego kabla. I jeszcze jedno - odradzam wszelkich prac instalacyjnych z tym kablem na mrozie. Przy małych promieniach zagięcia potrafi pękać izolacja. Natomiast powieszony w ciepły dzień może być dowolnie mocno wielokrotnie zaginany. Jak już powiesi się go, to może być i -30°C.
    2) Linka stalowa w izolacji PCV lub bez - absolutnie odradzam ze względu na dużą rezystywność stali. Przetestowane, że nie można było zejść z SWR poniżej 2 przy zwykłym dipolu na 3,5 MHz.
    3) Linka stalowa mosiądzowana - Kolega znany tu na Forum jako GENERATOR odkrył taki towar u producenta:
    http://www.goralmet.pl/liny.htm
    Bardzo dobry materiał na antenę, łączący w sobie zalety linki stalowej - duża wytrzymałość na zrywanie oraz linki z mosiądzu - dobra przewodność elektryczna, niska podatność na korozję. Dodatkowa osłona z PCV odpornego na UV czyni ją idealną na anteny.
  • Poziom 36  
    Tak naprawdę PCV nie nadaje się do stosowania na zewnątrz
    z powodu braku odporności na UV.
    50 lat temu ten problem prawie nie istniał, a PCV jest tanie w produkcji
    (ale bardzo drogie w utylizacji - przy spalaniu powstaje m.in. chlorowodór)
    Większość kabli "RGxx" jest wg norm wojsk. USA z II Wojny Światowej...

    W przybliżeniu trwałość na dworze do czasu początku destrukcji :
    PCV białe, jasne, przezroczyste - kilka tygodni, miesięcy
    PCV czarne - kilka, kilkanaście miesięcy
    PE czarne - 5...30 lat !!!
    Głównie od UV (częściowo też od mrozu i agresywnych zanieczyszczeń
    atmosfery) powstają w PCV mikropęknięcia, wilgoć wchodzi do środka i...
    W parametrach anten drutowych zmiany parametrów są zauważalne dużo
    wolniej niż w tanich kablach koncentrycznych z oponą PCV (np. RG213)
    choć w przypadku pseudo-kabli z ekranem zawierającym folie z aluminium
    i oplot miedziany lub miedziany cynowany proces ten jest bardzo szybki
    (tworzy się ogniwo elektrochemiczne Cu-Al, Cu-Al-Sn, ekran zanika,
    tłumienie rośnie, zakłócenia wchodzą i wychodzą przez ekran, może
    nawet występować detekcja silnych sygnałów na prostowniku tlenkowym,
    ale "kabel" jest tani...)

    W czarnym PE są nowej konstrukcji przewody telefoniczne z linką nośną,
    które można wykorzystać na anteny KF (także używane, uszkodzone
    np. jedna para ma przerwę, zwarcie - kabel jest wymieniany
    i powinien trafić za drobną opłatą do krótkofalowca, a nie do ogniska,
    aby Pan Monter uzyskał dodatek do pensji w skupie metali).
    Przy przerabianiu na antenę należy dobrze połączyć
    WSZYSTKIE przewody i linkę nośną na każdym końcu kabla.
    Wytrzymałość linki nośnej jest tak duża (>300kg), że można wykonywać
    nie rozciągające się i nie zrywające anteny na 3.5MHz, ale i na 1.8MHz.
    Można podzielić kabel na linkę i resztę (np. z linki stalowej antena na
    3.5MHz, a z żył miedzianych na 21MHz), ale jest to mało wykonalne aby
    na odcinku wielu metrów zrobić to bez uszkodzenia opony żył lub linki.

    Istnieje możliwość zrobienia linki z drutów stalowych miedziowanych
    (np. 7 x 1mm) w oponie z czarnego PE, ale muszą być chętni
    (z funduszami) na minim. kilka km (mniej się nie wyprodukuje).
    Zastosowanie: anteny KF i odciągi masztów praktycznie wieczne
    (kilkanaście...kilkadziesiąt lat) i nie wymagające konserwacji !

    Anteny rozwieszane na KF można wykonać także z kabli koncentrycznych
    z ekranem 100%Cu i oponą PE (np. RG71, H500, H125CuPE, S544, S5LF5,
    S749) ale trochę ich szkoda i przy długościach >10m będą się rozciągać.
  • Poziom 11  
    Cytat:
    aapsik napisał:
    Balun na ferrycie jest mniejszy i lżejszy, ale awykle nie przenosi takich mocy jak ten zrobiony z kabla. Jesli planujesz max. 100 - 200 watt..

    driver napisał:
    Nie wprowadzaj kolegi w błąd na ferrytach można robić baluny nawet ponad 1kW

    Czuję się zmuszony odpisać. Nie miałem zamiaru wprowadzać w błąd, Nie przypuszczałem, że ktoś wpadne na pomysł sprowadzać rdzenie na takie moce. W każdym razie:
    1. nadal uważam, że balun z kabla ma sens przy dużych mocach, Powód: stawiając antenę na zawody w których będzie się pracowało np. na gu73b dużo łatwiej zwinąć sobie balun z kabla niż szukać sposobu na ściągnięcie AB 240-250. Nie wspomnę o kosztach. Sztuka dla sztuki.
    2. Moja wypowiedź miała w założeniu zaproponować pytającemu gotowe rozwiązanie. Z całym szacunkiem nie sądzę, żeby kolega zadający tu pytanie planował pracę z mocą "kalifornijskego kilowata", pozwoliłem sobie więc ocenić, że w Jego przypadku ferryt (np T200-2 ze sporym zapasem) będzie - z powodów podanych w poprzedniej wypowiedzi, tj waga, wymiary itp- najlepszy.
    Kolega Driver jakoś nie zaproponował niczego lepszego.
    Ażeby jednak nie sprowadzać tego postu do przelewania z pustego w próżne pozwolę sobie w kwestii W3DZZ i balunów wrzucić nowy kąsek, i tym razem to nie będzie moje twierdzenie :) lecz SP5QU. Podał on w "Instalowaniu i wyposażeniu..." informację, że W3DZZ bywa zasilana także bezpośrednio, co powoduje tylko niewielką zmianę charakterystyki promieniowania, za to może być przyczyną TVI.
    Moja interpretacja: jeżeli ktos mieszka na odludziu balun w W3DZZ nie jest mu potrzebny ;)

    Dodano po 2 [minuty]:
  • Poziom 20  
    Ja mieszkam w bloku i się zastanawiame ja to u mnie powiesze.

    Jak dam na jeden maszt i zrobie Inverted V to bedzie za blisko dachu i SWR bede musiał dokładnie dostroić anteny pracującej przy dachu. Maszty mam za blisko żeby ją w całości rozprostować, a znając spółdzielnie to nie pozwolą mi rożwiesić pomiedzy blokami. I sam się trochę boję żeby piorun jej nie pocałował.
  • Poziom 33  
    Kolega Mariusz SQ8JCB pracował ponad rok na antenie rozwieszonej nad blokiem w ten sposób, że jej środek znajdował się 1m nad dachem, a końce 20 cm nad dachem. Blok z płyty żelbetowej, czteropiętrowy, antena dipol na 80m. O dziwo ładnie się dała zestroić, SWR zszedł prawie do jedności na 3,7 MHz. Niestety, nawet nie zmierzyliśmy, po ile długości wyszły ramiona tego dipola. Oczywiście nikomu nie polecam takiego rozwieszenia anteny z powodów oczywistych. Była to tylko prowizoryczna konstrukcja na czas uzyskania pozwolenia na rozwieszenie anteny między blokami.
    Co do prawdopodobieństwa trafienia pioruna w antenę KF czy nad blokiem czy między blokami, to jest prawie jednakowe.
  • Poziom 38  
    Obojętnie jaką atene byś nie wieszał, każdą należy odpowiednio zestroić. Korzyść z dobrze zestrojonej anteny, jest bezsporna, więc warto nad tym popracować.
    Redss307 napisał:
    a znając spółdzielnie to nie pozwolą mi rożwiesić pomiedzy blokami. I sam się trochę boję żeby piorun jej nie pocałował.
    To nie gadaj ze spółdzielnią tylko z sąsiadem z bloku naprzeciwko, może masz jakiegoś znajomego mieszkajacego na najwyższym piętrze, jeśli już wyczerpią się inne możliwości. Nie rozumiem czemu wszyscy traktują spódzienię czy wspólnotę mieszkaniową jako ostateczną wyrocznię decydującą czy antenę powiesić można czy nie. Obytalel (najemca, właściciel lokalu) ma prawo korzystać z takich urzadzeń jak telefon, kablówka, odbiorniki radiowe i telewizyjne urzadzenia nadawczo odbiorcze (np CB) itp. i nikt nie może mu tego zabronić. Zacznijmy wreszcie egzekwować swoje prawa, a nie tylko prosić się o łaskawą zgodę. Tym bardziej że jesteśmy Służbą Radiokomunikacji Amatorskiej, zdaliśmy stosowne państwowe egzaminy i uzyskali pozwolenia. SRA (krótkofalowcy) w razie wystąpienia zagrożeń są w stanie zapewnić i utrzymać łączność awaryjną na potrzeby ludności cywilnej. Taką rolę na danym terenie, na wezwanie odpowiednich organów państwowych mogą spełniać krótkofalowcy. Pamiętajmy o tym i starajmy się to uświadomić innym, to nie tylko nasze chore hobby, jak sądzą niektórzy.

    :arrow: aapsik nie gorączkuj się tak to była uwaga merytoryczna celem uściślenia :)
  • Poziom 12  
    Witam !
    Mam pytanie do kolegów - jakiej linki na odciągi do W3DZZ użyć ?
    Mam linkę która ma wytrzymywać 140KG i ma średnicę 5mm . Czy taka wystarczy czy szukać mocniejszej ? :D
  • Poziom 33  
    Witam wypowiadają się w większości koledzy co anteny W3DZZ nie wykonali, antena wykonana poprawnie lepiej niż fabrycznie pracuję i stroi się doskonale na wszystkich pasmach
    1-warunek trapy
    2-drut miedziany lub fosforobrąz 3mm
    3 symetryzator może być z kabla koncentrycznego lub na balunie
    stroimy trapy7.060,następnie stromy na 7Mhz(symetryzator skraca antenę-ramiona) po zestrojeniu dolutowujemy ramiona i stroimy na 3650-3700 i sprawdzamy co wyszło na pozostałych pasmach swr wykonanej anteny mojej anteny nie przekracza1.2-1.3 na końcach pasm---wyjątek na 28 powyżej 28.500zaczyna rosnąć powyżej 2 (dla mnie bez znaczenia zależy mnie na paśmie telegraficznym
    trap nie nawijamy zwój przy zwoju (pojemności między zwojowe psują antenę na pozostałych pasmach -odstęp ok1.5 m nawinięte na karkasie żebrowanym z laminatu dwustronnego-pojemność laminatu jest jak C obwodu rezonansowego
    odciągi wykonane ze sznura poliestrowego uodpornionego na ultrafiolet 10 lat nie do zdarcia prod CCCP
    powodzenia 73!!! gb es gl fb dx

    Dodano po 5 [minuty]:

    trapy nawinięte srebrzanką 2.5mm zalakierowane lakierem odpornym na areozol morski (stosowanym przy lakierowaniu płytek elektroniki do radarów morskich) ,trapy są zabezpieczone w rurkach winidurowych (od wody) podwieszone pod izolator z laminatu szklanego

    Dodano po 2 [minuty]:

    7060 dlatego że dojdzie pojemność montażu ziemia i przesunie rezonans miłej zabawy
  • Poziom 33  
    Najlepsza by była poliamidowa lub podobna, co nie boi się warunków atmosferycznych. U mnie taka linka wisi już prawie 10 lat i nadal ma super wytrzymałość. A u kolegi co jakąś linkę z nieznanego materiału na bazarze kupował, po jednym roku zaczęła się strzępić, by w końcu pęknąć.
  • Poziom 12  
    A co do wytrzymałości linki to jaka powinna być dolna granica ?
  • Poziom 33  
    poliester- źle napisałem -- linka radziecka włókna ma podobne do używanych w kablach światłowodowych (chyba aramidowa) jest czarna uodporniona na UV
    najważniejsze żeby była odporna na promieniowanie ultrafioletowe słońca-czarna- musi być dodatek sadzy w tworzywie-patrz kable telekomunikacyjne
    73 !

    Dodano po 3 [minuty]:

    jeżeli nie jest uodporniona na UV to po 2-3 latach najbardziej wytrzymała rozsypie się.
  • Poziom 31  
    Witam ! Ja osobiście radziłbym przejść się do hurtowni elektrycznej i kupić przewód typu Dy 1x1,5 . Znany w telekomunikacji jako "Dyt" . Jest to kabel w igielicie i ten jest naprawdę odporny !! U mnie wykorzystałem demontowane dwa takie na dipola , które wisiały na linii ponad 15 lat . Potem u mnie wisiały drugie tyle . Igielit jak nowy , a pod spodem fantastyczna miedź po 25 latach używania . Myślicie ze pod koszulką coś jej jest ?? Wygląda jakby wczoraj wyszła z fabryki . To ten przewód trzeba kupić , a nie inne ! Zapłaci się trochę drożej ale spokój na długie lata . Kolego ! tylko " Dyt" i to w czarnym kolorze , ten jest w igielicie i jest naprawdę odporny ! Pozdrawiam !