Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zakłócenia w CB po włączeniu radia lub silnika - jak podłączyć filtr zasilania

fhufenix 27 Feb 2007 15:01 8662 10
Helukabel
  • #1
    fhufenix
    Level 11  
    mam problem z CB radiem: na wylaczonym silniku jest ok, ale jak wlacze radio samochodowe albo zapale silnik to sa straszne zakłocenia.
    kupilem filtr zasilania, ale nie do konca jestem pewien jak go podlaczyc. wiem ze troszke banalne pytanie ale czesto na takich smiesznych rzeczach sie polenia bledy... filtr ma trzy przewody: z jednej strony jest zolty i czarny(masa), z drugiej jest jeden czerwony. Mysle ze podlaczam tak: zolty do plusa, czarny masa, a czerwony do radia. Nie jestem pewien tylko z ktorej strony mam podlaczyc CB a z ktorej podac napiecie (czy CB do zoltego czy do czerwonego.
    Jesli sie myle - poprawcie mnie prosze :)
  • Helukabel
  • #2
    damiancz
    Moderator of Car Radios
    I myślisz że ktoś będzie wiedział tylko po kolorach :?: co to za filtr i jak w środku zrobiony

    Raczej napewno czarny powinien być masa ;) a wejście wyjście wg. fantazji producenta w każdym razie nic się na pewno nie stanie jak podłączysz odwrotnie wejście z wyjściem /tylko może być różna skuteczność/
  • #3
    fhufenix
    Level 11  
    no ze czarny to masa to wiem :) tak mi sie wydaje ze jesli jest w tym jakas logika to pewnie do instalacji samochodu wpinam sie tam gdzie sa dwa przewody, a odbiornik (cb radio) tam gdzie wychodzi jeden... ale niestety nie zawsze logika wygrywa, dlatego pytalem, bo moze jest jakas zelazna zasada.
    Producentem filtra jest firma DAX, na allegro pelno tych filtrow.
  • Helukabel
  • #4
    binis
    Level 22  
    Z filtrem dałbym sobie spoko. Nie piszesz jakie auto. Sprawdz czy pokrywa silnika jest dobrze umasiona. Sprawdz stan szczotek alternatora ewentualnie dodaj tam kondensator. Jeżeli antena to magnesówa to nie dziwota. Z doświadczenia wiem że takie filtry nie dają prawie nic.
  • #5
    fhufenix
    Level 11  
    alternator raczej moge wykluczyc, bo zaklocenia sa nawet przy wylaczonym silniku, jak wlacze radio np. slysze tez pompe wtrysku, pompke centralnego zamka itp.
    samochod do VW passat b3.
    zalozylem dzis filtr (nawet probowalem dwa rozne) i praktycznie zero roznicy :( podlaczalem tez pod rozne zrodla (akumulator, instalacja radia, plus po stacyjce itd) i tez zero roznicy. antena jest na dachu, magnesowa.
    juz naprawde nie mam pomyslow, na wylaczonym pieknie zbiera (antenke sobie slicznie wystroilem), jak zapale to dramat. a przeciez nie bede stawal co 5 kilometrow i sie pytal "jak tam drozka" :)
  • #6
    binis
    Level 22  
    Winy tego stanu szukał bym po stronie masy. Spróbuj mase tego radia poprowadzić stosunkowo krótkim i w miare grubym przewodem bezpośrednio do gołej blachy tak by styk był bardzo pewny.
  • #7
    fhufenix
    Level 11  
    no pokombinuje cos z ta masa, wszystkiego bede probowal.
    jak zapale silnik to sa zaklocenia, ale jeszcze cos slychac, ale gdy wlacze radio to juz tylko pisk :( slysze tez spryskiwacze...
    jest to strasznie irytujace, szczegolnie ze na wylaczonym silniku radyjko super lapie.
    musi sie dac cos z tym zrobic
  • #8
    SlaweK
    Level 43  
    Wbrez pozorom to bardzo trudny temat odkłcania auta. Ja myślę że jeśli słyszysz w radiu też spryskiwacze to radio jest niskich lotów. Nie sztuką jest zrobić czuły tuner w radiu, sztuką jest zrobić selektywny i odporny na zakłócenia a to się udaje tylko bardzo doświadczonym producentom radii. Z autami sprawa się ma tak że nie odbiorniki jak silniczki wycieraczek czy spryskiwaczy nie powinny emitować zakłóceń ale w praktyce każdy coś sieje. Niektóre auta mają na każdym takim odbiorniku filt (niedużą kostkę) by nie wprowadzał do instalacji swoich zakłóceń.
    Można do tego podejść na 2-3 sposoby. Eliminując żródła zakłóceń (dokładając filtry przy odbiornikach, altenatorze i zapłonie, zmieniając radio na lepszej klasy z nową markową anteną i kombinować jak koń pod górę. Najlepiej by było oba te pierwsze sposoby połączyć a filterek za kilka złotych nie zawsze pomoże rozwiązać rozległy problem.

    SławeK
  • #9
    duxxx
    Level 11  
    Z doświadczenia na róznych markach samochodu mogę dodać coś od siebie. Tak jak już koledzy mówili przyczyn może byc wiele.
    Podam takie co mogą wpływać na zakłocenia:
    - zasniedziałe bezpieczniki
    - przebicie na przewodach WN
    - zły kontakt miedzy swieca a kablem WN
    - przebicie na cewce zaplonowej
    - dobrze by było przeczyścić klemy i do klemy dokrecone przewody zasilajace skrzynke bezpiecznikowa.
    - iskrzenie stacyjki (mało prawdopodobne w nowoczesniejszych brykach niż maluch, ale nigdy nic niewiadomo, iskrzenie objawia sie gorącym kluczykiem zazwyczaj po dluższej jezdzie)
    - przebicie gdzies na jakimś kablu ( cieżko do z lokalizowania)
    - no i najwazniejsze, gdzie mozesz przeczysc konektory.

    Polecam spray "kontakt" według mnie najlepszy jest KOntakt do potencjometrów.

    Niestety jak to nie pomorze, to winna lezy po stronie CB, mialem kilka takich zdarzeń, że winna leżała po stronie sprzetu, za czułe CB.
  • #10
    fhufenix
    Level 11  
    no radyjko jest czule, ale... zalozylem na probe inne(noweczka) i efekt jest ten sam :(
    z lapaniem masy bezposrednio z karoserii tez kombinowalem i nic
    a moze wina lezy po stronie anteny? odpialem ja i wlaczylem radio (wiem ze tak sie nie powinno robic, ale jestem zdesperowany) i problem znikl. sprobuje jeszcze dzis zalozyc inna antene i zobaczymy co bedzie.
  • #11
    DJKompot
    Level 26  
    Wiem że stary temat ale może warto dodać. Filtry zasilania to tylko reklama bo nic nie dają. Nie mogłem nigdzie znaleźć rozwiązania więc podszedłem do niego od strony audio. Przetwornica własnej roboty DC/DC 50W 12V-12V rozwiązała całkowicie problem wszystkich zakłóceń do Car Audio oraz z auta do CB. Taktowana na 100kHz. Może jest inny sposób ale to dla mnie okazało się najlepsze. O zasilacz się nie boję bo wyłączam go.. takie przyzwyczajenie. Części do pozyskania z ATXów. Polecam.