Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uszkodzony dysk Seagate 40GB, model ST340810A

v1cks 16 Mar 2007 19:40 2067 13
  • #1
    v1cks
    Level 10  
    Hej
    Posiadam dysk Seagate 40GB, model ST340810A
    W każdym razie, dysk leżał sobie na zewnątrz komputerka, na ziemi i działał.
    W obudowie jest mu chyba za gorąco i sie zawieszał.
    Jakiś czas temu spadła na niego zapalniczka ( proszę sie nie śmiać;] ) z wysokości około 40cm
    Po czym dysk zaczął wydawać dziwne odgłosy, takie jakby klekotanie, jakby głowica odbijała się od ścianki dysku cięgle.



    Poradzono mi ze mogę sprobować rozkręcić dysk i zamienić talerze do innego lub spróbować nastawić głowice.
    Czy ktoś próbował cos takiego?
    Ma może jakieś linki które mogą być w tym pomocne? Lub inne rady?
    Chodzi mi o zrzucenie jak największej ilości danych z dysku, sam dysk może iść na śmieci po tym.
    Dysk przestał być wykrywany przez bios i cały czas tylko klekocze.. Pomocy! :)

    pozdrawiam, v1ck
    Moderated By TONI_2003:

    Poprawiłem temat postu!
    Zdania zaczynamy z dużej litery, a i przecinki czy kropki również by się przydały !
    Sugeruję poprawienie treści postu jak i jego gramatyki po napisaniu następnej odpowiedzi w temacie. Stosowne poprawki w tym już wykonałem, ale nie należy to do moich obowiązków.

  • #3
    v1cks
    Level 10  
    nieno nowy to on az tak nie jest :) ma z 8 lat juz chyba
  • #4
    ks_fenix
    Level 23  
    A więc jeśli posiadasz tam bardzo ważne dane to proponuje oddać go firmie zajmującej się odzyskiwaniem danych. A jeśli nie i nie masz nic do stracenia to możesz spróbować delikatnie go rozebrać i zobaczyć co w nim piszczy. Ale po takiej operacji raczej w 97% dysk nie będzie działał bo zazwyczaj dyski mają w środku próżnię lub po prostu idealnie czysto.
  • #5
    v1cks
    Level 10  
    z czystoscia mozna sobie jeszce jakos poradzic, ale proznia to bedzie gorzej, aczkolwiek wydaje mi sie ze dysk oblepiony tasma izolacyjna chyba jest wlasnie zamkniety prozniowo, jak myslicie?
  • #6
    ks_fenix
    Level 23  
    Tak właśnie ta taśma może "oznaczać" tę próżnię. Ja osobiście rozmontowałem kilka dysków i każdy miał próżnie w środku. A ta próżnia jest po to aby tależe w dysku poruszały się z jak najmniejszym oporem
  • #7
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    sliwek999 wrote:
    Ti każdy miał próżnie w środku

    Proszę opisać w jaki sposób kolega stwierdził że wewnątrz dysku była próżnia.
  • #8
    woytekp
    Level 26  
    A ja sobie rozmontowałem i żadnej próżni nie było, co więcej dysk posiadał okienko wentylacyjne zaopatrzone w bardzo gęsty filtr przeciwpyłowy.
    Obudowa dysku zazwyczaj jest tylko pyłoszczelna, a głowica unosi się nad talerzem dzięki poduszce powietrznej powstającej w czasie szybkiego ruchu talerzy.
  • #9
    ks_fenix
    Level 23  
    Być może teraz nie ma próżni w dyskach. Ale jak ja rozmontowywałem swój dysk około 3 lata temu bo padła mu elektronika To podczas rozbierania i zrywania tej właśnie zaślepki w postaci jakiejś foli, wyraźnie zostało zassane powietrze do środka.
  • #10
    v1cks
    Level 10  
    mialem nadzieje ze mi pomozecie zamiast klocic sie o proznie w dyskach ;]

    w kazdym razie rozkrecilem dysk, glowica w srodku wykonuje cykliczne ruchy tzn porusza sie od srodka do zewnatrz talerza trwa to jakies 1 , 2 sekundy i tak przez jakis czas, a pozniej dysk staje na dobre,

    bios proboje go wyszukac przez jakies 2 minuty po czym sie poddaje, chyba dobry znak, moglby go nie znalesc wogole a tak to sie chociaz stara:) w kazdym razie co to moze byc? padnieta elektronika ze glowica nie wie co robic? help please..

    jeszce jedno posiadam drugi dysk seagate, podpiety pod server, jest to troche starsza wersja 8gb oznaczona ST38410A
    w kazdym razie czy elektronika ( rozumiem ze ta plytka podspodem wykrecana) pasowalaby do mojego modelu zeby wprowadzic rozruch dysku?

    pozdrawiam
  • #11
    BIGOLSEN
    Level 31  
    v1cks wrote:
    w kazdym razie rozkrecilem dysk


    To dość poważny i jak dotąd dość powszechny błąd .

    Quote:
    glowica w srodku wykonuje cykliczne ruchy tzn porusza sie od srodka do zewnatrz talerza trwa to jakies 1 , 2 sekundy i tak przez jakis czas, a pozniej dysk staje na dobre


    Uszkodzony preamp - zespół głowic do wymiany .
    A tak wogóle , to najpierw należało podpiąć dysk do terminala i sprawdzić odczyt .

    Pozdrawiam .
  • #12
    v1cks
    Level 10  
    Do terminala? nie bardzo wiem o co chodzi?
  • #13
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    v1cks wrote:
    Do terminala? nie bardzo wiem o co chodzi?

    Czy kolega również nie będzie wiedział, o co chodzi, jak zapytam, co kolegę powstrzymuje przez użyciem funkcji SZUKAJ i wyszukaniem takiego oto ciągu znaków: +terminal +dyskowy ?
  • #14
    v1cks
    Level 10  
    probowalem szukac ale ta opcja byla przez jakis czas nieczynna ;]

    w kazdym razie znalazlem jakis schemat do seagate`a ale kompletnie sie na tym nie znam.. sa moze jakies sklepy gdzie mozna to dostac? allegro? albo ktos moglby mi to tanio wykonac..?