Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TECHNICS SA-323 i BLAUPUNKT od czego zaczac naprawe

bomber 23 Mar 2007 00:22 1644 14
  • #1 23 Mar 2007 00:22
    bomber
    Poziom 24  

    Witam.
    Dostalem w rozliczeniu wzmacniacz a nawet 2.
    Oczywiscie obydwa zepsute choc dostalem je jako niesprawdzone..
    Tak wiecpodlaczm tehnicsa .. bardzo fajny choc stary - widac ze wysoki model - new class A.
    I nic.
    Rozebralem wymienilem diody i bezpiecznik bo diody prostwnicze byly zepsute dla testu dalem 1n4007 bo innych nie mailem standardowo byly jakies 2A ale ja przecie nie bede gral teraz na max..
    I se odpalilem ladnie podlczylem jakis stary glosnik pod 1 kanal i jazda, tunerek dziala, wszystko ok. Tak wiec wzielem odlaczylem od mojego zestawu glosnik 30 watt i dawaj go. Pod kanalem 1 se posluchalem radia pobawilem sie funkcjami - super . No to trzeba sparwdzic kanal 2. Z glosnika poszedl dym w wzmacku cos trzasnelo - byly iskry. Jutro czeka mnie 1 w zyciu wymiana cewki :D
    Tak wiec sparwdzam diody - 2 na 8 spalone to wymienilem. I teraz jak wlacze - nie chcem staric nastepnego glosnika wiec bez glosnika to przez pare sekund wydaje sie normalnie ale potem sie wylacza tuner - wyswietlacz itd. Tak wiec chyba poszedl jakis stabilizator - Gdzie szukac usterki ... w stabilizatorach , moze cos zmiezyc bo mam fajny miernik ?
    Tak parwde to bralem te wzmacniacze z mysla wybebeszenia i wsadzenia tam TDA7294 ale jak tu widze class A to chyba lepiej troche slabie a A zamiast AB w dodatku pate opcji itd ...
    Prosze o wsztelkie wskazowki co najpierw zrobic bo nie chcem spalic kolejnego glosnika lub czegos we wzmacku. Oczywiscie sensowne wypowiedzi beda nagradzane a za cierpliwa pomoc moge dac punkty.
    Blaupunkt dziala ok ale jak sie podczepi go pod glosniki to buczy tez spalilem na nim glosnik ale byl to stary zjechany 5 warowy no name wiec zadna strata :D
    Tam nic nei wymienilam, jedyna regulacja jako znalazlem to strojenie wskaznika mocy. Tak wiec od czego zaczac tutaj ?
    Zdaje sobie sparwe ze moze trzeba bedzie wymienic koncowki mocy ale to potem bo musze wybrac 1 i naprawic a 2 wybebeszyc i zrobic z niego wzmacniacz do suba na TDA tak wiec jak sie troche wyjasni to dokonam wyboru. ALe bym wolal tenicsa bo ma tuner wypasiony i wiele opcji. Chociaz jak sie da naprawic 2 nieduzym kosztem to czemu nie ? Obudowe moge sobie zrobic sam a tak to bede mial 2 fajne wzmacki choc dosc wiekowe... Jednak jak wiadomo w audio starsze zazwyczaj lepsze .... nie bez powodu wraca sie do lamp ;)
    Chyba sobie kupie jakis rezystor 6 ohm dla bezpieczenstwa bo zostal mi ostatni badziwny glosni ktory jest na 8 ohm .. chyba dobry pomysl na sparwdzanie wstepne podczas napraw ?

    0 14
  • Pomocny post
    #2 23 Mar 2007 00:33
    Mamber
    Poziom 21  

    Wiec tak wezmy technicsa...

    niepotrzebnie ujarałes układ zasliacza przez ten 2 koncówke..
    teraz masz do wymiany napewno jakies tranzystory pracuajce w sekcji stablizacji...Czy ten ampli ma zabezpieczenie na stycznikach?? chyba raczej nie skoro sie po iskrzyło.... wiec do wymiany bedzie jeszcze koncówka mocy w 2 kanale.... Jak ogladne schemat postaram się napisac cos wiecej


    w blaupunkcie to samo końcowka do wymiany =objaw stałe napiecie na wysjciu w efekcie spalenie glosnika.

    0
  • #3 23 Mar 2007 01:08
    bomber
    Poziom 24  

    W technics jest tylko 1 koncowka. I na poczatku jak go dostalem to byly diody upalone czemus ale nie wiedzialem ze jak jest 1 uklad to mozec byc w polowie zwarty. Stycznikow nie widzialem w nim ...
    Uklad to STK tak wiec bede mial problem z dostniem orginalu .. chyba ze cos mi ktos poleci, tylko zeby cena nei byla jaka niewiadomo. Podronki chyba nie ma co bo wysiada w najmniej odpowiednim momenice, chyba ze to jest moja glupia opinia i mam kupic jakas podrobe?
    Sprawdze w tamtym blaupunkcie wyjscie mietrnikiem ale chyba jest tak jak mowisz. Tam tez jest stk ale juz 2 odzielne kostki . Czy jak wymienie kostki to raczej bedzie dzialac, czy jeszcze bede musial cos wsadzac ?
    Czy moge wylutowac 2 kosci , kupic 1 wsadzic dla testow i dopiero jak zobacz ze jest ok to 2 czt musza byc obie obecne zeby odpalac ?
    Pytanie techniczne - jak ja mam wylutowac te stk jesli to ma ponad 20 pinow ? Mam transformatotowke ale wiem ze to chyba nie do teho. Mam takze nowa lutowniczke 30 watt ale chyba zbyt slaba .. Mam tez jakas stara ruska ktora wyglada na jakies 50 w i chyba ta bedzie najlepiej ? Bo niezbyt chcem kupowac odsysacz cyny - brak funduszy .. no chyba ze jest konieczny :D
    Nie rozumiem czemu orginalnie bylo tylko 8 jakis malych diod - na oko jakies 1-2 A bo ciut wieksze od tych moich.. czyzby zabezpiecznie ? Jest tylko 1 bezpiecznik przed trafem potem juz nie ma zadnych a przecie to techics - co jest .. czyzby nie dbali o bezpieczenstwo ? . W tym drugim to juz jest mostek 20 A i pare bezpiecznikow :D wiec tak jak trzeba

    0
  • Pomocny post
    #4 23 Mar 2007 01:45
    Mamber
    Poziom 21  

    ad1 Podrobka moze działac dosc długo i dobrze jezeli zapewni sie jej dobre warunki pracy a w techniksie raczej sa... trzeba pamietac o sprawdzeniu jeszcze elelmentów najblizszych układowi czy sa sprawne.

    ad2. do blaupunkta wystarczy jak kupisz jedna koncowke i sprawdzisz czy działa oczywiscie tez upewniajac sie ze elementy najblizjsze koncówce sa sprawne na sucho zmierz piny na ktorych powinny byc zalecane przez note napięcia zasialania i czy na pinach nie ma zwarc. to samo sie tyczy techniksa.. to tak na wszelki wypadek zeby uniknac kolejnego uwalenia ukladu... jakze czasem drogiego..

    ad3. jak wylutowac. jezeli nie chcesz inwestowac w odsysarke to jezeli masz duzo kalafoni to wez linke dosc gęstą odizlouj cala i pobiel tak z 6cm i przykladaj ja w miesjce pinów i podgrzewaj przez transformatorówke przec dociskanie linki do pinu... linka odciagnie cyne na na siebie.. i wtedy i wtedy punkt bedzie czysty... za kazdy razem odcinaj kawałek zacynowanej juz linki.

    co do diod to wyglada mi to bardziej na podwojny mostek.... ale skoro diody były te same. nie przygladalem sie schematowi.

    0
  • #5 23 Mar 2007 07:37
    bomber
    Poziom 24  

    Moze i byly inne bo mi sie cos tak wydawalo ze byly wymieniane. Tak co mam tak wsadzic finalnie ? Na plytce w tych miejscach sa symbole diod, chyba pracuja po 2 polaczaone rownolegle. Narazie jak odpale na tym co mam czyli 2n a jak bedzie ok to chyba kupie jakies zwykłe na 2-3 A i wsadze bo wieksze nie wejda fizycznie :)
    Jak masz ten schemat to moglbys go tu dac ;)

    0
  • #6 23 Mar 2007 19:19
    bomber
    Poziom 24  

    Tak wiec chyba wlacza sie jakies zabezpiecznie albo cos sie nagrzewa i sie przegrzewa bo po wlaczeniu napiecie na module radia rosnie do okolo 8,7 v i po okolo 5 sekundach spada nagle do 3v.
    Tak wiec chyba poszedl jakis stabilizator, chyba nawet wiem ktory, taki z radiatorkiem malym tzn ten taki najwiekszy ze wszystkich stabilizatorow :D
    Moze najpierw wylutuje ten STK a nastepnie wykombinuje tak zeby bylo stabilne napiecie ( jakby ktos mial schemat to by mogl go dac - ja dam mu 10 pkt :D ) i smigal tuner. Potem kupie jakis STK - chyba nieorginalny bo nie chcem szukac niewiadomo ile .. tylko wlasnie czy sie nie spali mi oby tak znienacka (powiedzmi ze po naprawie przeprowadze pare godzin testu na tych glosnikach na ktorych potem bedzie mial grac) ?
    Taraz tak : od czego zaczac i jak sprawdzic bo wieze ze jest taki sobie tranzystorek albo stabilizator z radiatorekim - wiec chyba jakis glowny o symbolu d880 potem obok sa sobie takie 2 dodtakowe plytki z kondensatorami diodami itd. z ukladem 7060. Sa rowniez niedaleko jakies 2 tranzystorki lub stabilizatorki ale bez radiatorow jeden taki sam jak tamten z radiatorem a 2 to nec 8536 o zielonym kolorku ;) Jest oczywiscie mnustwo takich malych tranzystorkow ale raczej wszystko wyglada na sprawne, jak pamietm to przy graniu nagrzewal sie glownie ten z radiatorem wiec to chyba on jest glowny, choc z 2 strony tuner ciagnie malo wiec mozliwe ze ktorys z tych malych odpowiada za niego :D
    Co do blaupunkt to zachowuje sie stabilnie wyglada ze nie bylo grzebane. Jednak widac ze jest bardzo stary - nie ma cinch a te takie zabytkowe zlacza, wyjscia zreszta tez. Tam chyba trzeba bedzie wymienic same koncowki i gitara gra.. Wskazniki wysterownia stoja caly czas w 1 miejscu tzn swica, sa oparte na 2 kablach tak wiec wydaje sie mi ze sa poprostu podlaczone pod wyjscie wzmacka przez jakis rezystor i dostaja stale. Tu pytanie, jak go sobie zrobie to czy bede mogl pdlczyc na mostek suba 8 ohm , przy wyjsciach pisze min4 ohm. Posiada guzik o nazwie filtr dolnoprzepustowy :D CO bedzie pewniejsze :
    Naprawiony blaupunkt na nieorginalnych koncokach, cy wlasnorecznie zrobiony wzmacniacz w tej obudowie na tda7294 ?

    0
  • #7 24 Mar 2007 00:51
    Mamber
    Poziom 21  

    Wymien ten co sie grzeje. stosuj sie do tego co pisałem wyzej.

    to samo tyczy sie blaupunkta...

    raczej mozlowosci mostkowania nie bedzie.

    0
  • #8 24 Mar 2007 01:44
    bomber
    Poziom 24  

    W tym problem ze nic sie teraz nie grzeje. ALe widze ze niewarto z ta kostka, tak wiec chyba wezme wylutuje ktoskte i dam 2* tda7294 po przedwzmacniaczu bo zasilanie nawet pasuje, oczywiscie wezme przejze cala linie zasilana i wyminie co tam po drodze bedzie winne ;)

    0
  • #9 24 Mar 2007 01:50
    Mamber
    Poziom 21  

    Skoro tak uwarzasz.... to do dziela.. jak bys potrzebował pomocy to pytaj.

    0
  • #10 29 Mar 2007 21:47
    bomber
    Poziom 24  

    Nie no ja tu czegos nei rozumiem .
    W tym blaupunk niby sidza stk082. Ale kto wie czy nie byly wymieniane.
    Dziwi mnie to bo blaupunkt to dobra firma to czemu by mieli oszukiwac.
    Model to a-150 - jesli ktos ma schemat lub nazwe stosowanego w nim stk to bym prosil bo googlowalem ale nei znalazlem nic konkretnego oprocz tego ze ma 55 w sinus i 75 muzycznej . A stk082 ma 30 watt co mnie bardzo dziwi.
    Tak wiec wedlug mnie wniosek jest prosty - stk byl wymieniony na tanszy bo piny sa idenstyczne jak w wersji 084 i 086 ktora ma 70 watt...
    Tak wiec co ja mam tam wsadzic ? Bo trafo jest takiej samej wielsci a nawet ciut wieksze niz w tehnics ktory ma 320 watt poboru i 2*50 wyjscia (no ale wiodomo ze klasa A jest bardziej pradozerna).
    Czy wogle da sie gdzies jeszcze kupic jakis orginal. Gdzie polecacie kupowac zaminnik bo znalazlem sobie tanio tutaj :
    http://www.poltronic.com.pl/go/_search/full_search.php?search_query_words=stk086&x=0&y=0
    jednak dziw mnie to ze stk082 w tym sklepie jest drozsze o od 086 ktory ma identyczne wyprowadzenia i wieksza moc wiec moze rownie dobrze robic jako stk082. Podejzewam jednak ze ten stk086 z tego sklepu to jakas tandeta ktora sie zepsuje :/
    Zasilania jest 42 v wiec idelane do stk 086 i max dla stk082.
    Co mam robic :?:
    Chcem aby sprzet byl w miare mało awaryjny ...
    Oczywiscie z tym innym stk to jest moje gdybanie :D lec chyba podstawne.
    Tak jak radzil mi kolega zmiezylem zasilanie przed podjeciem decyzji o jakis zakupach.
    Jest stabilnne 42 v oczywiscie na 2 gałeziach , czy cos jescze moge sprawdzic bez inwestowania w układ ?

    0
  • #11 02 Kwi 2007 16:09
    nik156
    Poziom 18  

    na czym jest końcówka tego wzmaka TECHNICS SA-323 scalak czy trany i jaki/e

    0
  • #12 02 Kwi 2007 19:36
    bomber
    Poziom 24  

    Nie rozumiem o co ci chodzi . Jest tam stk2030 co jest potocznie zwane przez elektronikow scalkiem ale o tym stk mozna wyczytac wiec chyba chodzi o cos innego .

    0
  • #13 02 Kwi 2007 22:46
    nik156
    Poziom 18  

    nom tylko o to bo tu była mowa o stk082

    0
  • #14 02 Kwi 2007 23:09
    bomber
    Poziom 24  

    W temacie jest mowa o 2 wzmacniaczach bo jakbym zalozyl 2 odzielne temat y to by znowu admin sie czepail.
    Tak wiec w tehics jest stk203 a w blaupunkcie 082 ale on tam nie powienien byc - ktos wymienil ze wzgledow ekonomicznych na slabszy model ktory i tak zjaral :D

    0
  • Pomocny post
    #15 29 Maj 2007 22:56
    Madaa
    Poziom 14  

    Witam..przypadkowo natknalem sie na ten temat... jezeli jeszcze nie kupiles tych hybrydek stk, to proponuje Ci zrobic zakupy na www.huma.com.pl ... maja duzy wybor...sam kupuje u nich juz ze dwa lata... szybko , bez problemu a co najwazniejsze taniej niz na innych sklepach.

    1