Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wiatrak - jak obniżyć obroty? teraz jest 230 V

twardes 14 May 2007 23:20 14933 31
Przewód Toplex
  • #1
    twardes
    Level 10  
    Witam

    Nie znalazłem bardziej pasującej kategorii więc piszę swojego posta tutaj.

    Posiadam wiatrak - wiatraczek z wtyczką do kontaktu sieci domowej 220-230V podobny do takiego jak w okapach, ale o wiele szybszy. Chciałbym wykorzystać go jako wiatraczek w pokoju, ale do tego potrzebowałbym żeby był o wiele cichszy i żeby dawał wolniejszy pęd powietrza. Czyli chodzi po prostu żeby obniżyć jego obroty.
    Moje pytanie jest następujące. Jak zrobić aby obniżyć obroty takiego wiatraczka, a najlepiej co zrobić abym mógł je (w miarę) dowolnie regulować? Co potrzebowałbym dokupić?

    Oczywiście cała ta innowacja nie powinna być bardzo droga oraz możliwa do zastosowania w domu. Dodam jeszcze, że na elektryce znam się tak bardzo że potrafię co najwyżej rozróżnić ją od elektroniki :) No i może jeszcze wkręcić żarówkę, albo zimnic wtyczkę tak żeby się nie zabić.

    Proszę o pomoc i wyrozumiałość
  • Przewód Toplex
  • #2
    bibul
    Level 20  
    Witam,
    potrzebujesz regulatora obrotów (silnika jednofazowego) - na allegro jest tego dużo ale wszystkie w cenach >50zł. Dużo taniej by wyszło składając sobie to samemu korzystając ze schematów na elce lub z gotowego kitu np firmy AVT nr 1007.
    Pozdrawiam
    PS. Możesz coś takiego wyjąć np ze starego odkurzacza z regulacją mocy :D
  • #3
    kortyleski
    Level 43  
    kolego bibul - nie radz jak nie znasz tematu bo twoja rada doprowadzi jedynie do uszkodzenia silnika! Regulacja taka jak w odkurzaczu czy wiertarce nadaje sie jedynie do silników komutatorowych a w takich wiatraczkach stosuje się zazwyczaj silniki indukcyjne ze zwartą fazą rozruchową w ktorych regulacja obrotów odbywa sie poprzez zmianę częstotliwości zasilania. Autorze ty potrzebujesz urządzenia zwanego falownikiem malej mocy najpierw poczytaj co to falownik i jak dziala, póżniej pomówimy o budowie
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    kortyleski wrote:
    kolego bibul - nie radz jak nie znasz tematu bo twoja rada doprowadzi jedynie do uszkodzenia silnika! Regulacja taka jak w odkurzaczu czy wiertarce nadaje sie jedynie do silników komutatorowych a w takich wiatraczkach stosuje się zazwyczaj silniki indukcyjne ze zwartą fazą rozruchową w ktorych regulacja obrotów odbywa sie poprzez zmianę częstotliwości zasilania. Autorze ty potrzebujesz urządzenia zwanego falownikiem malej mocy najpierw poczytaj co to falownik i jak dziala, póżniej pomówimy o budowie
    Falownik do wentylatora pokojowego to tak jak koparka do posadzenia stokrotki jak ktoś napisał. W przypadku wentylatorów sprawdzają się regulatory fazowe na U2008b i U2009B, a czemu, to kolega Kortyleski sam sobie poczyta.
  • #5
    witek17
    Level 22  
    szeregowo do silnika indukcyjnego małej mocy kondensator (dobrać) na napięcie minimum 750 V, ja w swoim wentylatorku dałem 0.8mikro/1000V, regulacja fazowa całkowicie zawodzi, albo silnik buczy, albo zakres regulacji jest znikomy
  • #6
    twardes
    Level 10  
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi

    Ze schematami to sobie raczej nie poradzę, bo nic w nich nie rozumiem. regulator obrotów znalazłem i orientuję się w cenie, ale Witek17 (lub ktoś inny) podaj mi może na PW adres z aukcją na allegro do konkretnego kondensatora jaki mógłby pasować. Tak żebym mógł zorientować się w cenie.
  • #7
    kortyleski
    Level 43  
    FALOWNIK tłumacząc najprościej jest to urządzenie
    które umożliwia generacje napięcia o regulowanej częstotliwości... Typowy silnik wentylatora ma moc 1-3 W wiec taki falownik można zmieścić w pudełku od zapałek. Generator do tego dwa mosfety i prostownik napięcia sieci załatwia temat...
    Nie wiem tylko jak taki silnik zachował by sie przy przebiegu prostokątnym bo to by znacznie uprościło konstrukcje...
  • Przewód Toplex
  • #8
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    kortyleski wrote:
    FALOWNIK tłumacząc najprościej jest to urządzenie
    które umożliwia generacje napięcia o regulowanej częstotliwości... Typowy silnik wentylatora ma moc 1-3 W wiec taki falownik można zmieścić w pudełku od zapałek. Generator do tego dwa mosfety i prostownik napięcia sieci załatwia temat...
    Nie wiem tylko jak taki silnik zachował by sie przy przebiegu prostokątnym bo to by znacznie uprościło konstrukcje...


    Zdaniem kolegi sama zmiana częstotliwości wystarczy?.
    A spadek impedancji i wzrost prądu w uzwojeniach na skutek zmniejszenia częstotliwości ?
    Moim zdaniem regulacja obrotów wiatraka w zakresie 50 - 100% w zupełności wystarczy i do tego celu wybitnie nadaje się regulator fazowy na U209B, co spraktykowałem w dmuchawie do pieca CO.
  • #9
    witek17
    Level 22  
    jedna ze złotych zasad inżynierii:

    nie buduje się miotacza laserowego aby zabić muchę

    Kolega który założył temat nie zna się na elektronice, nie wiem czy dobranie kondensatora (zespołu mniejszych kondensatorów) nie będzie dla niego zbyt trudne, ale tego ja nie przeskoczę, nie pojadę przecież w Polskę :D

    ja to zrobiłem z kilku kondensatorów (połączenia szeregowe i równoległe) o parametrach 1 mikro/250V, mam takich sporo, więc je wykorzystałem

    próbowałem sterowania fazowego, układ podstawowy, wyniki w moim przypadku beznadziejne

    Dodano po 4 [minuty]:

    P.S. nie piszę pełnymi zdaniami, to nie forum literackie :D, piszę stylem który można nazwać "styl forumowo-uproszczony"

    P.S.2 Jeżeli istnieje taka potrzeba, potrafię pisać wykwintnym językiem. Oby wszyscy recenzenci moich wypowiedzi tak potrafili! :D
  • #10
    twardes
    Level 10  
    Powracam do pytania. Mam 2gi niemal identyczny wentylator.

    Wyczytałem, że rezystor by pomógł w stałym obniżeniu obrotów. Jaki mam wybrać? jakie parametry ma on posiadać? Może jakiś link??

    parametry wiatraka (zachowała się resztka tabliczki z danymi)
    230V
    50Hz
    X,16 (gdzie X to przypuszczalnie cyfra z ogonkiem 5,6,9,0)
    88 08
  • #11
    kortyleski
    Level 43  
    Znowu ten sam temat..... Kolega Robokop się zawziął jednak inni koledzy potwierdzili moje zdanie, regulacja fazowa nie przynosi efektów. No może poza grzaniem silnika. Wszelkie obniżanie napiecia też... Wypraktykowałem. Jednak idąc za Kolegą Robokop przyznam zmieniają się parametry cewki silnika po zmianie częstotliwości.

    Reasumując

    Rezystor jest najwredniejszym elementem w elektronice bo w zamian za ograniczenie napięcia generuje sporo ciepła....

    niestety elektroniczna i efektywna regulacja to aż sterownik przetwornicy impulsowej oraz mostek "H".
    W praktyce scalak, pięć rezystorów i cztery małe mosfety.

    A jak się nie bedziemy przejmowac czasami martwymi to NE 555 i cztery mosfety.

    Silnik indukcyjny nie daje się łatwo sterować...

    cyt. witek17"Kolega który założył temat nie zna się na elektronice, nie wiem czy dobranie kondensatora (zespołu mniejszych kondensatorów) nie będzie dla niego zbyt trudne, ale tego ja nie przeskoczę, nie pojadę przecież w Polskę Very Happy "

    Wydawało mnie sie że mamy za zadanie (jako elektroda) częściowo propagować swego rodzaju "samodziejstwo" ....
    Skoro się myle to po cholerę ja wieczorami ślęczę przy gg prowadząc dzieciaków z elki jak coś zbudować???
  • #12
    migdalr
    Level 2  
    Witam.
    Na początku pragnę zaznaczyć, ze nie jestem elektronikiem tylko chemikiem a elektroniką zajmuje się hobbistycznie. Stąd podejście do sprawy od strony użytkownika.
    Poszukiwałem sposobu na zmniejszenie obrotów wentylatora łazienkowego AirForce AF125 (produkt Castorama o mocy 16W i prądzie ~100mA). Ten model pomimo, ze na łożyskach kulkowych był głośny i miał za dużą wydajność w odniesieniu do oczekiwanej (zmniejszenie z fabrycznych 180m^3/h do 60m^3/h)
    Na Elektrodzie znalazłem kilka propozycji na ograniczenie obrotów silnika indukcyjnego:
    1) wstawiając szeregowo z silnikiem kondensator o odpowiedniej pojemności, (im mniejsza pojemność tym mniejsze obroty)
    2) wstawiając szeregowo z silnikiem żarówkę o odpowiedniej mocy (im mniejsza moc żarówki tym mniejsze obroty
    3) stosując regulator typu REB
    4) falownik lub przetwornica z układem regulacji częstotliwości.
    5) Inne rozwiązania bardziej zaawansowane
    Warianty: 3 odrzuciłem bo był za drogi (3 razy droższy od wentylatora), podobnie falownik (5 razy droższy od wentylatora), a samodzielna konstrukcja przetwornicy z dopasowanym do niej układem sterowania częstotliwością przekraczała poziom mojej wiedzy.
    Na samym początku podłączyłem wentylator do autotransformatora i zmniejszałem napięcie na silniku do chwili kiedy hałaśliwość urządzenia spadła do akceptowalnej wartości, a siła ciągu była jeszcze OK. Dla modelu AF125 optymalne napięcie 160-170V. Niższe napięcie to problemy ze startem, a wyższe to głośna praca urządzenia. Wąski przedział do sterowania.
    Rozwiązanie z żarówką odrzuciłem ze względu na problemy z doborem żarówki o optymalnej mocy (choć propozycja podświetlenia szybu wentylacyjnego ciekawa)
    Wybrałem rozwiązanie z kondensatorami. Podłączałem szeregowo kondensatory o różnej pojemności i mierzyłem spadek napięcia na silniku. Dla silnika z kondensatorem 500nF (na silniku było 130V i 40mA) … 800nF (198V i 87mA). Dla tego wiatraka idealnie pasował kondensator o sumarycznej pojemności: 660nF (połączone równolegle 4x150nF + 2x33nF co dawało napięcie 166V i i prąd 72mA). Do testów stosowałem kondensatory o napięciu przebicia powyżej 600V, bo napięcie na końcówkach kondensatorów wynosiło 310V. Dla rozładowania kondensatorów podłączyłem równolegle z nimi opornik 22MOm (0,25W). Kilka sekund po wyłączeniu zasilania kondensatory rozładowywały się całkowicie. Całość zmieściła się w małej obudowie IP54.
    Nie mam oscyloskopu i nie wiem jakie są przebiegi prądowe i napięciowe i czy w ten sposób nie niszczę silnika. Jedyne co porównywałem to ciepło wydzielające się na wiatraku. Układ z kondensatorami testowałem przez 5 godzin i silnik nie nagrzewał się bardziej niż gdy pracował bez kondensatorów. I jeszcze jedno przy zdławionym przepływie silnik nie rozpędza się - jak postulują niektórzy forumowicze. Więc według mnie rozwiązanie z kondensatorami sprawdziło się i co najważniejsze zajmuje mało miejsca. Koszt: sześć kondensatorów na 630V (6x1PLN), płytka drukowana (5PLN), obudowa bryzgoszczelna z dwoma dławikami (8PLN + 2x2PLN) 30 cm przewodu i kostka elektryczna. W sumie 23PLN, nie licząc kondensatorów do testów. Dodatkowe sprzęty: autotransformator i multimetr.

    I jeszcze jedna konkluzja z całej serii eksperymentów. Powyższe rozwiązanie to proteza dlatego, że producentom wentylatorów łazienkowych nie zawsze się opłaca inwestować w badania nad komfortem użytkownika. Szum (wibracje / turbulencje) powietrza w wentylatorze łazienkowym można wyeliminować stosując silikonowe podkładki antywibracyjne w silniku oraz zmieniając konstrukcję łopatek. Porównywalny model wentylatora SILENT 200 ma moc ~12 W i jest o ~20dB cichszy. Widziałem taki u kolegi – rzeczywiście jest cichy.
  • #13
    Robot17
    Level 12  
    Migdalr też kombinuje z obrotami dmuchawy pieca,i muszę przyznać że przejrzałem internet od......do.... kupując z allegro..... przeróżne urządzenia , zawsze było coś nie tak,ale z tym kondensatorem jestem najbardziej zaskoczony, gdyby nie jedna rzecz, kiedy domykam wlot powietrza dmuchawy to ona się rązpedza ......
  • #14
    kortyleski
    Level 43  
    Wykopałeś temat. Z czeluści internetu
  • #15
    Robot17
    Level 12  
    Czytać i pisać umiesz Korty........szkoda że nie na temat........
  • #16
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Robot17 wrote:
    Czytać i pisać umiesz Korty........szkoda że nie na temat........

    Co to za gwara? Język "polskawy"? Gdzie prawidłowe znaki przestankowe zastępowane są wielokropkiem?

    To że po zamknięciu wlotu dmuchawa się rozpędza to normalne - zasada działania pompy odśrodkowej.
    Regulacja prędkości - poślizgiem. Wentylator jest jedyną aplikacją silnika asynchronicznego gdzie ma ona rację bytu. Czemu? Jak wyżej.
  • #17
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Obroty takiego silniczka są zależne od częstotliwości napięcia zasilającego i wszelkie inne rozwiązania poza falownikiem to tylko półśrodki polegające na obniżeniu napięcia zasilania, a poprzez to na obniżeniu mocy silniczka, co daje w efekcie spadek obrotów ale silnie zależny od obciążenia.
    Robot17 wrote:
    ale z tym kondensatorem jestem najbardziej zaskoczony, gdyby nie jedna rzecz, kiedy domykam wlot powietrza dmuchawy to ona się rązpedza ......
    Rozpędza się bo się zmniejsza obciążenie silniczka. Przy sterowaniu fazowym może buczeć i przegrzewać się. Można też próbować sterowania grupowego, powinien być większy zakres regulacji i nie powinno być efektów dźwiękowych.
  • #18
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
  • #19
    Robot17
    Level 12  
    dziękuje bardzo wszystkim......
  • #20
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Regulacja fazowa - cytaty z linków robokopa ; • triakowe ze sterowaniem fazowym (generowanie zakłóceń do sieci, wyraźne wibracje wentylatora oraz potocznie tak zwane “buczenie” wywołane przydźwiękiem sieci)
    -Wadą takiego rozwiązania jest generowanie zakłóceń w sieci energetycznej z uwagi na obecność przebiegów odkształconych

    Grupowe - Innym sposobem regulacji prędkości wentylatorów AC jest grupowa regulacja mocy.

    Polega ona na okresowym "przepuszczaniu" do odbiornika grupy kilku okresów przebiegu sinusoidalnego wyodrębnionych z całego przebiegu sieciowego.
    Zaletą takiego rozwiązania jest brak jakichkolwiek zakłóceń

    A propo skwaśniałego mleka i kur - podłącz sobie pompkę CO poprzez fazowy regulator.
  • #21
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wawrzyniec wrote:

    A propo skwaśniałego mleka i kur - podłącz sobie pompkę CO poprzez fazowy regulator
    Próbowałeś tego rozwiązania i okazało się wadliwe, czy tylko tak sobie - jak to prawdziwy Polak, znający się na wszystkim - teoretyzujesz?
  • #22
    Wawrzyniec
    Level 37  
    robokop wrote:
    Próbowałeś tego rozwiązania i okazało się wadliwe
    Tak, próbowałem z pompą do CO. Stara padła więc założyłem jaką miałem i zmniejszyłem przepływ (obroty) regulatorem fazowym bo nie chciałem jej dławić. Efekt - pompa brzęczała i po paru godzinach nie dało się jej dotknąć. Podobny efekt był jak kiedyś podłączyłem do pompki UPSa z modyfikowaną sinusoidą. Wiatraczek pewnie taką operację wytrzyma bo studzi go przepływające powietrze, ale dla innych silników indukcyjnych takie eksperymenty mogą się nie najlepiej skończyć.
  • #23
    grzes-beton
    Level 10  
    >> podłączyłem równolegle z nimi opornik 22MOm (0,25W). Kilka sekund po wyłączeniu zasilania kondensatory rozładowywały się całkowicie.

    post okazał się pomocny.
    22 MegaOmy? Gdzie kupiłeś taki wielki? Chyba że łączyłeś z kilku innych.

    I mam pytanie techniczne: Czy jeśli silnik sterowany jest układem elektronicznym w kompaktowym urządzeniu, czy mogą temu układowi zaszkodzić jakieś udary napięciowe pochodzące np. z nierozładowanych kondensatorów?

    Jeśli silnik pobiera prąd 0,2A, jaka w przybliżeniu powinna być pojemność kondensatora (lub kompletu kondensatorów) by uzyskać ok 190VAC?
    wydaje mi się, że ok 2-2,5uF, ale czy mam rację?

    Dziękuję, Grzegorz
  • #24
    grzes-beton
    Level 10  
    Dziękuję za dobre chęci, odniosłem pełny sukces, 3,75 do 4uF, bardzo mały koszt, bez żadnej płytki drukowanej, bo kondensatory ze śrubą M8. Jeśli mogę pomóc chętnie odpowiem, proszę pytać o szczegóły.
    Grzegorz
  • #25
    Robot17
    Level 12  
    Ja do swojej dmuchawy dałem w szereg 1,5uF niby było dobrze ale obroty były tez zależne od ustawienia przesłony,ale np.przy pompie CO egzamin zdaje 1.5uF..
  • #26
    grzes-beton
    Level 10  
    Robot17 wrote:
    Ja do swojej dmuchawy dałem w szereg 1,5uF niby było dobrze ale obroty były tez zależne od ustawienia przesłony,ale np.przy pompie CO egzamin zdaje 1.5uF..


    Nie zapomnij o rezystancji - mały opór szeregowo, większy równolegle, aby chronić aparat załączający.

    Dodano po 33 [minuty]:

    robokop wrote:
    W przypadku wentylatorów sprawdzają się regulatory fazowe na U2008b i U2009B, a czemu, to kolega Kortyleski sam sobie poczyta.

    Np. w moim przypadku nie sprawdził się taki, owszem obniża obroty, ale silnik buczy jak osiedlowa stacja transformatorowa tym głośniej im bardziej skręcałem w dół. Tylko na żarówce prawidłowo.

    Dodano po 3 [minuty]:

    kortyleski wrote:
    Autorze ty potrzebujesz urządzenia zwanego falownikiem malej mocy najpierw poczytaj co to falownik i jak dziala, póżniej pomówimy o budowie


    ściślej mówiąc nie falownik, tylko przemiennik częstotliwości.
  • #27
    Robot17
    Level 12  
    Ale chce dodać ze,u mnie przy dmuchawie jest założony regulator na U2008 i działa do dziś Wiatrak - jak obniżyć obroty? teraz jest 230 V ....
  • #28
    grzes-beton
    Level 10  
    Robot17 wrote:
    Ale chce dodać ze,u mnie przy dmuchawie jest założony regulator na U2008 i działa do dziś


    To albo użyliśmy znacząco różnych regulatorów, albo mamy znacząco inne silniki.
    ja próbowałem tego:
    https://abc-rc.pl/product-pol-9156-Modul-regulator-MOCY-AC-do-2000W-maksymalnie-2kW.html
    specjalnie wcześniej zapytałem pracownika technicznego w tym sklepie, czy współpracuje z silnikami indukcyjnymi, odpowiedział że tak, więc kupiłem. Po podłączeniu i obniżeniu obrotów dmuchawa zamieniła się w trąbę jerychońską.

    W moim przypadku kondensatory to trafne rozwiązanie, Andrzej L pomógł dobrać oporniki do całego układu. Oczywiście jego wadą (układu, nie Andrzeja) jest to, że nie ma możliwości płynnej regulacji. Można natomiast zrobić skokową, czyli bateria kondensatorów z łącznikiem krzywkowym stopniowym np Apator. Tyle że to zajmuje miejsce.
  • #29
    Robot17
    Level 12  
    Grześ ale na fot. mój znacznie się różni,tak czy siak u mnie działa,ale z kondensatoramy to chyba najlepszy pomysł..

    Dodano po 15 [minuty]:

    Grześ jeszcze coś znalazłem można kupić na Ale..... -
    AVT 5360- chyba to by było dobre,ale musisz popytać na tym forum
  • #30
    grzes-beton
    Level 10  
    Robot17 wrote:
    Grześ ale na fot. mój znacznie się różni,tak czy siak u mnie działa


    Wiem, ale nie widzimy czy działają też różnie, na oko mogą być różnej mocy, różnych firm, ale mogą sie też różnić jednostkami wykonawczymi (u mnie był to triak) i np. taka różnica dopiero jest "znacząca".

    Robot17 wrote:
    Grześ jeszcze coś znalazłem można kupić na Ale..... -
    AVT 5360- chyba to by było dobre,ale musisz popytać na tym forum


    Mam 2 identyczne maszyny, Jedna ma dobre wolne obroty, a druga choć taka sama, ma większe. Więc chcę tylko raz na zawsze je zwolnić do tej pierwszej i zamknąć całe ustrojstwo, nie chcę już nic później regulować. Regulator również miał być ustawiany tylko raz :)