Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik/ładowarka akumulatorów.

robokop 26 Sty 2019 21:56 6870 33
  • Sprowokowany sąsiednim, podobnym tematem, traktującym na temat wykorzystania przetwornicy ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3546058.html#17732608 ) , dostępnej w sklepiku z gadgetami elektrody, postanowiłem pokazać swoje "dzieło". Obudowa po autotransformatorze, kupiłem ich kiedyś kilka, po 8zł/szt, transformator toroidalny 12V/100V/A, amperomierz-woltomierz, również kiedyś dostępny w sklepiku z gadgetami, mostek KBC5010, bezpiecznik samoczynny 10A, trochę pracy i gotowe. Nowa płyta czołowa, wycięta laserem w/g rysunku.



    Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów. Prostownik/ładowarka akumulatorów.
    Bezpośrednio na nogach mostka prostowniczego, dla zapewnienia lepszego komfortu pracy dla przetwornicy wlepiłem kondensator 4700uF, zaś dla ochrony przed odwrotnym podłączeniem ładowanej baterii, wyjście przetwornicy zabezpieczyłem diodą 30A, wpiętą antyrównolegle do zacisków - przepływ prądu zwarciowego przez nią, spowoduje zadziałanie bezpiecznika samoczynnego. Potencjometr CC wyprowadziłem na płytę czołową, służy do regulacji prądu, drugim potencjometrem - CV, ustawiłem napięcie 14,7V i tyle - urządzenie ładuje mi wszelkie możliwe akumulatory, znosząc prąd 5-6A bez stresu, tyle że w środku się ciepło robi. Dodatkowo przeniosłem z płytki przetwornicy dwukolorową diodę, zmieniając ją na led 5mm - zielonym, bądź czerwonym światłem sygnalizuje ładowanie.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    robokop
    Moderator Samochody
    Offline 

    Sprzedam falownik Schneider 2,2kw, trójfazowy. Cena wywoławcza 700zł.
    robokop napisał 25857 postów o ocenie 3147, pomógł 1496 razy. Mieszka w mieście Płońsk. Jest z nami od 2005 roku.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #2
    Tommy82
    Poziom 40  
    Zbudowałem coś takiego ostatnio na pająku na znacznie mocniejszym trafo i jeszcze się zastanawiam co dodam przed zamknięciem w pudełku na pewno 2x USB do ładowania telefonów i chyba jeszcze raz zdubluje obwód jako zasilacz na innych wyjściach.
    Póki co prostownik będzie pracował na kablach rozruchowych - miałem takie lipne co się nadawały tylko do odcięcia końcówek, żeby ktoś czasem rozruchu nie próbował nimi uskuteczniać. Ja dodałem diodę na wyjściu przetwornicy, ale równolegle póki co, ale ten pomysł z dioda jak u Ciebie chyba lepszy.
    Wyprowadzę też sterowanie napięciem, tak żeby mieć opcje podniesienia napięcia do 16V. Chce sprawdzić jak się ładuje Ca-Ca ze względu na gęstość elektrolitu. Waham się nad tym czy to robić na potencjometrze, czy na przełączniku rezystorów, bo ładowanie akumulatorów 6V też by się przydało, bo mam na stanie takie. Na pewno dodam wymuszone chłodzenie. Natomiast jeszcze nie wiem jaką obudowę potrzebuję
  • #3
    robokop
    Moderator Samochody
    Tommy82 napisał:
    Zbudowałem coś takiego ostatnio na pająku na znacznie mocniejszym trafo
    Do tej przetwornicy mocniejsze trafo nie ma sensu, przynajmniej w zastosowaniu do ładowania akumulatorów 12V - co prawda chińczycy z rozpędu podają 300W i 9A, ale niestety do pracy ciągłej trzeba z tego sporo ująć - pomimo dużej sprawności energetycznej, malutkie radiatorki szybciutko się grzeją do nieprzyjemnej temperatury przy forsowaniu dużym prądem. Żeby to "grało", trzeba by albo dołożyć wydajny wentylator, albo/i wyrzucić podkładki silikonowe spod diody i układu przetwornicy i dać większe radiatory, odizolowane elektrycznie od PCB.
  • #4
    Tommy82
    Poziom 40  
    Tak dla tego chce z tego zrobić coś jeszcze w jednym pudełku. Bo zapas na trafie jest.
  • #5
    puszak
    Poziom 28  
    Co do zabezpieczenia odwrotnego podłączenia akumulatora czy nie lepiej by było dać diodę szeregowo z wyjściem tak by puszczała prąd i skorygować napięcie o jej spadek i dołożyć diodę led tak by informowała o odwrotnym podłączeniu?
  • #6
    robokop
    Moderator Samochody
    @puszak A z czym by było lepiej, oprócz utraty 1V i wydzielania się ciepła na tejże diodzie, które trzeba by odprowadzić?
    Przypominam - transformator ma 12V napięcia zmiennego, bo to trafo od halogenów, więc szczytowo masz w okolicach 17V - odejmij od tego teraz spadek na mostku, spadek na przetwornicy (bo to step-down) - i zobacz czy jeszcze masz czym rządzić, dla uzyskania na akumulatorze napięcia końca ładowania - czyli w zależności od typu i temperatury zewnętrznej nawet 15,6V.
  • #7
    Koderr
    Poziom 30  
    Diodę szeregowo z wyjściem...(?)
    Ciekawa teoria ;-) Taka dioda będzie blokować przepływ prądu z akumulatora do prostownika, ale tylko przy prawidłowym podłączeniu, a raczej nie o to chodzi :-)
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #8
    kortyleski
    Poziom 42  
    Żeś mnie zmotywował. Tych setów z elektrody z pięć uzbierałem, trafo mam, mostek mam. Obudowa się znajdzie. Padnięty aku też mam. Idę na łyżwy a później lutować :)
  • #9
    robokop
    Moderator Samochody
    kortyleski napisał:
    Idę na łyżwy a później lutować
    To może zrób to w odwrotnej kolejności - kolejki na SOR-ach teraz do gipsowania...
  • #10
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    Witam

    W tego typu przetwornicach obniżających napięcie wyjściowe w przypadku przebicia klucza będzie takie same jak wejściowe, a akumulator byłby ładowany zbyt dużym prądem (ograniczeniem byłaby jedynie rezystancja akumulatora i transformatora). Dlatego moim zdaniem powinien być bezpiecznik na wyjściu.
  • #12
    puszak
    Poziom 28  
    [/url]
    Koderr napisał:
    Diodę szeregowo z wyjściem...(?)
    Ciekawa teoria ;-) Taka dioda będzie blokować przepływ prądu z akumulatora do prostownika, ale tylko przy prawidłowym podłączeniu, a raczej nie o to chodzi :-)

    Dioda schottky, ta z opornikiem LED sygnalizująca o odwrotnym podłączeniu
    Prostownik/ładowarka akumulatorów.
  • #13
    robokop
    Moderator Samochody
    puszak napisał:

    Dioda schottky, ta z opornikiem LED sygnalizująca o odwrotnym podłączeniu

    Fantastycznie, tylko co się stanie jak odwrotnie wepniesz akumulator? Popłynie prąd zwarciowy....
  • #14
    mkpl
    Poziom 37  
    Podpatrzcie sobie jak jest w raspberry pi zrobione zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją. Dodam, że jest to tranzystor mos wpięty bramką do masy i pozostałymi elektrodami jak dioda. Tranzystor przy poprawnej polaryzacji jest "włączony" i spadek napięcia taki jak na rezystancji wewnętrznej a przy odwrotnej polaryzacji, kanał się zamyka i przestaje przewodzić.
  • #15
    eurotips
    Poziom 36  
    Uszkodziła mi się ta przetwornica w takiej ładowarce.
    Coś tam łączyłem, zwierałem i pyk ...na wyjściu pełne napicie wejściowe.
    Ograniczenie CC miałem ustawione na 5A więc to nie było przegrzanie.

    Teraz dałbym przekaźnik na wyjściu. taki prosty układ z diodą w cewce aby styki załączały się tylko przy prawidłowym podłączeniu aku i jakiś tranzystor szeregowo do diody tej diody aby przekaźnik się wyłączał po przekroczeniu 15V. Stary przekaźnik samochodowy nadaje się idealnie na takie zabezpieczenie.
  • #16
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    Witam

    eurotips napisał:
    Stary przekaźnik samochodowy nadaje się idealnie na takie zabezpieczenie.


    Niestety, tego typu przekaźniki mają zwykle dość duży pobór mocy cewki rzędu 1W w porównaniu do tych stosowanych w sprzęcie elektronicznym.
  • #17
    robokop
    Moderator Samochody
    eurotips napisał:
    Teraz dałbym przekaźnik na wyjściu. taki prosty układ z diodą w cewce aby styki załączały się tylko przy prawidłowym podłączeniu aku i jakiś tranzystor szeregowo do diody tej diody aby przekaźnik się wyłączał po przekroczeniu 15V. Stary przekaźnik samochodowy nadaje się idealnie na takie zabezpieczenie.
    No ok, ale co jest złego w moim rozwiązaniu? Przy odwrotnej polaryzacji, prąd zwarciowy płynie przez antyrównolegle wpiętą diodę - wyskakuje bezpiecznik umieszczony między wyjściem a akumulatorem i tyle. W tym zastosowaniu można by zastąpić diodę transilem jednokierunkowym 18V i macie dodatkowo zabezpieczenie przed przepięciem. Rozwiązanie podpatrzone w jednym z profi sprzętów, produkowanych dla wojska, w latach '90, gdzie prostownik przetwornicy nie wybacza błędów.


    żarówka rtęciowa napisał:
    Witam

    eurotips napisał:
    Stary przekaźnik samochodowy nadaje się idealnie na takie zabezpieczenie.


    Niestety, tego typu przekaźniki mają zwykle dość duży pobór mocy cewki rzędu 1W w porównaniu do tych stosowanych w sprzęcie elektronicznym.

    Duży prąd mają do załączenia, czyli pewnego przyciągniecia kotwicy - utrzymują ją już od połowy napięcia znamionowego, a często nawet poniżej - kwestia "mocy" sprężyny powrotnej kotwicy.
  • #18
    eurotips
    Poziom 36  
    robokop napisał:
    No ok, ale co jest złego w moim rozwiązaniu?


    Nic jeśli to ty będziesz go używał bo wiesz co robisz.
    Ale ze względu na łatwość konstrukcji i dostępność użytych części na pewno ktoś zechce twoją konstrukcję powtórzyć. To dla nich moje porady. Bezpiecznik na wyjściu też lepiej dać typowy samochodowy i lutować na kablu, gniazdo bezpiecznika i prąd 5A średnio się lubią, gniazdo noname po prostu się stopi.
  • #19
    robokop
    Moderator Samochody
    eurotips napisał:
    Bezpiecznik na wyjściu też lepiej dać typowy samochodowy i lutować na kablu
    Chyba żartujesz? Aż się prosi o "zdrutowanie".
    eurotips napisał:
    gniazdo bezpiecznika i prąd 5A średnio się lubią, gniazdo noname po prostu się stopi.
    Jeśli jest takowe użyte. Ja używam takich -

    Prostownik/ładowarka akumulatorów.
  • #20
    puszak
    Poziom 28  
    robokop napisał:
    puszak napisał:

    Dioda schottky, ta z opornikiem LED sygnalizująca o odwrotnym podłączeniu

    Fantastycznie, tylko co się stanie jak odwrotnie wepniesz akumulator? Popłynie prąd zwarciowy....

    dioda zaświeci
  • #21
    robokop
    Moderator Samochody
    puszak napisał:
    robokop napisał:
    puszak napisał:

    Dioda schottky, ta z opornikiem LED sygnalizująca o odwrotnym podłączeniu

    Fantastycznie, tylko co się stanie jak odwrotnie wepniesz akumulator? Popłynie prąd zwarciowy....

    dioda zaświeci

    Taaak, a ta schotky nawet zapali...
  • #22
    puszak
    Poziom 28  
    A nie zablokuje? Przecież nie powinna puścić nic w odwrotną stronę?
  • #23
    robokop
    Moderator Samochody
    puszak napisał:
    A nie zablokuje? Przecież nie powinna puścić nic w odwrotną stronę?
    No tak by było - gdyby po jej drugiej stronie był odbiornik, nie źródło prądu.
  • #24
    Koderr
    Poziom 30  
    puszak napisał:
    A nie zablokuje? Przecież nie powinna puścić nic w odwrotną stronę?

    Wstawiłeś rysuneczek, przyjrzyj się co się stanie, jeśli zamienisz bieguny akumulatora. Przecież przez "zieloną gałąź" popłynie prąd zwarcia.
    Ta szeregowa dioda przed niczym nie zabezpiecza.
  • #25
    zworys
    Poziom 39  
    Kolego autorze żeby ta dioda spełniła swoje zadanie to : powinna mieć duży prąd przewodzenia ( większy niż wartość zabezpieczenia) i w szereg z nią bezpiecznik który ulegnie uszkodzeniu ZANIM uszkodzi się dioda.
  • #26
    robokop
    Moderator Samochody
    zworys napisał:
    Kolego autorze żeby ta dioda spełniła swoje zadanie to : powinna mieć duży prąd przewodzenia ( większy niż wartość zabezpieczenia) i w szereg z nią bezpiecznik który ulegnie uszkodzeniu ZANIM uszkodzi się dioda.

    robokop napisał:
    @puszak A z czym by było lepiej, oprócz utraty 1V i wydzielania się ciepła na tejże diodzie, które trzeba by odprowadzić?
    robokop napisał:

    puszak napisał:
    A nie zablokuje? Przecież nie powinna puścić nic w odwrotną stronę?
    No tak by było - gdyby po jej drugiej stronie był odbiornik, nie źródło prądu.
  • #27
    brofran
    Poziom 38  
    robokop napisał:
    Ależ jest:

    Jakoś nie mogę się domyślić jaki to bezpiecznik i jak działa ??
    Daj jakiś opis , bo fotka niewyraźna.
  • #29
    robokop
    Moderator Samochody
    brofran napisał:
    robokop napisał:
    Ależ jest:

    Jakoś nie mogę się domyślić jaki to bezpiecznik i jak działa ??
    Daj jakiś opis , bo fotka niewyraźna.

    No taki - wyżej pisałem. Prostownik/ładowarka akumulatorów.
  • #30
    E8600
    Poziom 38  
    Kolego jest to bezpiecznik powtarzalny czyli jeśli przekroczysz prąd jedynie wyskoczy czerwony przycisk, który należy wcisnąć aby nadał działał.