Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak działa impulsator w układzie pomiaru prędkości w VW?

bednarus3 16 Wrz 2007 02:04 10900 5
  • #1 16 Wrz 2007 02:04
    bednarus3
    Poziom 8  

    Dokładnie chciałbym zrozumieć zasadę działania całego układu pomiaru prędkości i muszę wiedzieć następujące rzeczy:
    1. Jak wygląda dany impuls? Czy to jest na zasadzie logicznej 0 i 1? tzn. 0 oznacza brak impulsu i 1 oznacza pojawienie się impulsu. Czy może jest to jakoś inaczej rozwiązane?
    2. Ile impulsów przypada na 1 km/h?
    3. Czy wzrost ilości impulsów jest wprost proporcjonalny do wzrostu prędkości? np.: 10 impulsów to 1 km/h a 20 impulsów to 2 km/h itd.
    4. Czy cały układ pomiaru prędkości jest oparty o TTL?

    3 5
  • #2 16 Wrz 2007 08:23
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 13 Mar 2010 15:32
    bednarus3
    Poziom 8  

    Teraz mam pytanie odnośnie czujnika od obrotomierza. Na jakiej zasadzie on działa? Czy w diesel'u i w benzynie zasada dzialania jest taka sama? Wiem, ze w diesel'u mieści sie on gdzieś w alternatorze, a w benzynie gdzieś w cewce zapłonowej. Na pewno te czujniki maja inne wartości, ale mnie interesuje tylko zasada działania.

    Co do czujnika prędkości, to udało mi sie znaleźć taki schemacik.
    Jak działa impulsator w układzie pomiaru prędkości w VW?
    Impulsy podawane sa w postaci masy (przepraszam za niefachowa terminologie)
    Ilosc impulsów przypadających na 1 kilometr (DPN - Distance Pulse Number) jest zależna od rodzaju silnika (mi sie wydaje ze raczej od dedykowanej do danego silnika skrzyni) i przedstawiają je poniższe wartości:

    do rocznika modelowego 94 (licznik z podziałką od 20 Km/h)

    Oznaczenie silnika | DPN
    ---------------------
    1Y | 3838 (Manualna)
    1Z | 3795 (Manualna i Autom.)
    2E | 3838 (Manualna)
    2E | 3795 (Autom.)
    AAA | 3764 (Manualna i Autom.)
    AAM | 3838 (Manualna)
    AAM | 3795 (Autom.)
    AAZ | 3838 (Manualna)
    ABD | 3770 (Manualna)
    ABF | 3800 (Manualna)
    ABS | 3838 (Manualna)
    ABS | 3795 (Autom.)
    ABU | 3770 (Manualna)

    od rocznika modelowego 95 (licznik z podziałką od 0 Km/h)

    Oznaczenie silnika | DPN
    ---------------------
    1Y | 3838 (Manualna i Ecomatic)
    1Z | 3819 (Manualna i Autom.)
    2E | 3862 (Manualna)
    2E | 3819 (Autom.)
    AAA | 3790 (Manualna i Autom.)
    AAM | 3862 (Manualna)
    AAM | 3819 (Autom.)
    AAZ | 3838 (Manualna)
    ABD | 3761 (Manualna)
    ABF | 3790 (Manualna i Autom.)
    ABS | 3862 (Manualna)
    ABS | 3819 (Autom.)
    ABU | 3761 (Manualna)
    ABV | 3790 (Manualna i Autom.)
    ADY | 3862 (Manualna)
    ADY | 3819 (Autom.)
    ADZ | 3862 (Manualna)
    ADZ | 3819 (Autom.)
    AEA | 4151 (Manualna)
    AEE | 4151 (Manualna)
    AEK | 3819 (Autom.)
    AEK | 4151 (Manualna)
    AEX | 4475 (Manualna / 4-Gang)
    AEX | 4151 (Manualna / 5-Gang)
    AEY | 3862 (Manualna)
    AFN | 3819 (Manualna i Autom.)
    AFT | 3819 (Autom.)
    AFT | 4151 (Manualna)
    AGG | 3862 (Manualna)
    AGG | 3819 (Autom.)
    AHU | 3819 (Manualna i Autom.)
    AKR | 3862 (Manualna)
    AKR | 3819 (Autom.)
    AKS | 3819 (Autom.)
    AKS | 4151 (Manualna)
    ALE | 3819 (Manualna i Autom.)
    ANN | 3862 (Manualna)
    ANN | 3819 (Autom.)
    ANP | 3862 (Manualna)
    ANP | 3819 (Autom.)
    ATU | 3862 (Manualna)
    ATU | 3819 (Autom.)

    0
  • #4 13 Mar 2010 20:53
    carrot
    Moderator Samochody

    To nie jest tak jak myślisz, w starych dieslach bez elektroniki, do obrotomierza idzie po prostu prąd zmienny z jednej z faz uzwojenia stojana alternatora. Elektronika w obrotomierzu to przetwornik f/u, który po uwzględnieniu przełożenia pomiędzy wałem korbowym a alternatorem wysterowuje woltomierz analogowy, który spełnia rolę obrotomierza. Mamy tutaj do czynienia z sinusoidą o częstotliwości zależnej od obrotów silnika. Podobnie jest w starszych silnikach benzynowych, do obrotomierza trafia sygnał z czujnika halla, bądź indukcyjnego w aparacie zapłonowym, lub sygnał brany bezpośrednio z pierwotnego uzwojenia cewki wysokiego napięcia. Bez wdawania się w szczegóły możemy tu mówić o impulsach prostokątnych o częstotliwości zależnej od obrotów silnika. W nowszych samochodach sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo obrotomierz i prędkościomierz to silniki krokowe sterowane przez mikroprocesor umieszczony w zestawie wskaźników, sygnał otrzymuje ze sterownika silnika i są to impulsy prostokątne, albo transmisja cyfrowa za pośrednictwem magistrali can

    0
  • #5 15 Mar 2010 15:40
    bednarus3
    Poziom 8  

    W przypadku VW Golfa MK3 sprawa wydaje się prostsza. Tylko Golf 3 mnie interesuje. Dla tego modelu liczniki produkowało trzech producentów. Motometer, TWR i VDO. W przypadku liczników Motometer, wskazówkami ruszają silniczki krokowe. Natomiast w licznikach VDO i TWR wskazówki ruszają się za pomocą cewki i sprężynki. Jednak impulsator w skrzyni biegów jest zawsze taki sam niezależnie od producenta licznika. Zegary te można stosować zamiennie. I tak będą działać. Wiec nie robi różnicy czy licznikach są silniki krokowe, czy cewka i sprężynka. Wszystko i tak będzie działać. Przejrzałem sobie schemat elektryki Golfa MK3 i wynika z niego, ze sygnał obrotomierza do licznika nie idzie bezpośrednio z czujnika w cewce/alternatorze tylko z ECU i właśnie ten sygnał mnie interesuje. Dodatkowa na schemacie widnieje "Engine speed sensor", z którego sygnał idzie do ECU. Mi jest potrzebny sygnał jaki jest na pinie 10 licznika - Sygnał obrotomierza.

    0
  • #6 05 Maj 2011 01:01
    bednarus3
    Poziom 8  

    To co napisałem wcześniej odnośnie sygnału obrotomierza na pinie nr 10 licznika w Golfie MK3 to jest totalna bzdura, jak i ten wykres. Z tego co się mi udało dowiedzieć to sygnał ten jest prostokątny o wypełnieniu 50%, amplitudzie ok 5V i częstotliwości wprost proporcjonalnej do obrotów silnika.
    p.s. proszę moderatorów o usunięcie tamtego fragmentu z poprzedniego postu.

    Moderowany przez carrot:

    proszę bardzo ;)

    0
  Szukaj w 5mln produktów