Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak działa impulsator w układzie pomiaru prędkości w VW?

bednarus3 16 Sep 2007 02:04 13564 5
  • #1
    bednarus3
    Level 9  
    Dokładnie chciałbym zrozumieć zasadę działania całego układu pomiaru prędkości i muszę wiedzieć następujące rzeczy:
    1. Jak wygląda dany impuls? Czy to jest na zasadzie logicznej 0 i 1? tzn. 0 oznacza brak impulsu i 1 oznacza pojawienie się impulsu. Czy może jest to jakoś inaczej rozwiązane?
    2. Ile impulsów przypada na 1 km/h?
    3. Czy wzrost ilości impulsów jest wprost proporcjonalny do wzrostu prędkości? np.: 10 impulsów to 1 km/h a 20 impulsów to 2 km/h itd.
    4. Czy cały układ pomiaru prędkości jest oparty o TTL?
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    bednarus3
    Level 9  
    Teraz mam pytanie odnośnie czujnika od obrotomierza. Na jakiej zasadzie on działa? Czy w diesel'u i w benzynie zasada dzialania jest taka sama? Wiem, ze w diesel'u mieści sie on gdzieś w alternatorze, a w benzynie gdzieś w cewce zapłonowej. Na pewno te czujniki maja inne wartości, ale mnie interesuje tylko zasada działania.

    Co do czujnika prędkości, to udało mi sie znaleźć taki schemacik.
    Jak działa impulsator w układzie pomiaru prędkości w VW?
    Impulsy podawane sa w postaci masy (przepraszam za niefachowa terminologie)
    Ilosc impulsów przypadających na 1 kilometr (DPN - Distance Pulse Number) jest zależna od rodzaju silnika (mi sie wydaje ze raczej od dedykowanej do danego silnika skrzyni) i przedstawiają je poniższe wartości:

    do rocznika modelowego 94 (licznik z podziałką od 20 Km/h)

    Oznaczenie silnika | DPN
    ---------------------
    1Y | 3838 (Manualna)
    1Z | 3795 (Manualna i Autom.)
    2E | 3838 (Manualna)
    2E | 3795 (Autom.)
    AAA | 3764 (Manualna i Autom.)
    AAM | 3838 (Manualna)
    AAM | 3795 (Autom.)
    AAZ | 3838 (Manualna)
    ABD | 3770 (Manualna)
    ABF | 3800 (Manualna)
    ABS | 3838 (Manualna)
    ABS | 3795 (Autom.)
    ABU | 3770 (Manualna)

    od rocznika modelowego 95 (licznik z podziałką od 0 Km/h)

    Oznaczenie silnika | DPN
    ---------------------
    1Y | 3838 (Manualna i Ecomatic)
    1Z | 3819 (Manualna i Autom.)
    2E | 3862 (Manualna)
    2E | 3819 (Autom.)
    AAA | 3790 (Manualna i Autom.)
    AAM | 3862 (Manualna)
    AAM | 3819 (Autom.)
    AAZ | 3838 (Manualna)
    ABD | 3761 (Manualna)
    ABF | 3790 (Manualna i Autom.)
    ABS | 3862 (Manualna)
    ABS | 3819 (Autom.)
    ABU | 3761 (Manualna)
    ABV | 3790 (Manualna i Autom.)
    ADY | 3862 (Manualna)
    ADY | 3819 (Autom.)
    ADZ | 3862 (Manualna)
    ADZ | 3819 (Autom.)
    AEA | 4151 (Manualna)
    AEE | 4151 (Manualna)
    AEK | 3819 (Autom.)
    AEK | 4151 (Manualna)
    AEX | 4475 (Manualna / 4-Gang)
    AEX | 4151 (Manualna / 5-Gang)
    AEY | 3862 (Manualna)
    AFN | 3819 (Manualna i Autom.)
    AFT | 3819 (Autom.)
    AFT | 4151 (Manualna)
    AGG | 3862 (Manualna)
    AGG | 3819 (Autom.)
    AHU | 3819 (Manualna i Autom.)
    AKR | 3862 (Manualna)
    AKR | 3819 (Autom.)
    AKS | 3819 (Autom.)
    AKS | 4151 (Manualna)
    ALE | 3819 (Manualna i Autom.)
    ANN | 3862 (Manualna)
    ANN | 3819 (Autom.)
    ANP | 3862 (Manualna)
    ANP | 3819 (Autom.)
    ATU | 3862 (Manualna)
    ATU | 3819 (Autom.)
  • #4
    carrot
    Moderator of Cars
    To nie jest tak jak myślisz, w starych dieslach bez elektroniki, do obrotomierza idzie po prostu prąd zmienny z jednej z faz uzwojenia stojana alternatora. Elektronika w obrotomierzu to przetwornik f/u, który po uwzględnieniu przełożenia pomiędzy wałem korbowym a alternatorem wysterowuje woltomierz analogowy, który spełnia rolę obrotomierza. Mamy tutaj do czynienia z sinusoidą o częstotliwości zależnej od obrotów silnika. Podobnie jest w starszych silnikach benzynowych, do obrotomierza trafia sygnał z czujnika halla, bądź indukcyjnego w aparacie zapłonowym, lub sygnał brany bezpośrednio z pierwotnego uzwojenia cewki wysokiego napięcia. Bez wdawania się w szczegóły możemy tu mówić o impulsach prostokątnych o częstotliwości zależnej od obrotów silnika. W nowszych samochodach sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo obrotomierz i prędkościomierz to silniki krokowe sterowane przez mikroprocesor umieszczony w zestawie wskaźników, sygnał otrzymuje ze sterownika silnika i są to impulsy prostokątne, albo transmisja cyfrowa za pośrednictwem magistrali can
  • #5
    bednarus3
    Level 9  
    W przypadku VW Golfa MK3 sprawa wydaje się prostsza. Tylko Golf 3 mnie interesuje. Dla tego modelu liczniki produkowało trzech producentów. Motometer, TWR i VDO. W przypadku liczników Motometer, wskazówkami ruszają silniczki krokowe. Natomiast w licznikach VDO i TWR wskazówki ruszają się za pomocą cewki i sprężynki. Jednak impulsator w skrzyni biegów jest zawsze taki sam niezależnie od producenta licznika. Zegary te można stosować zamiennie. I tak będą działać. Wiec nie robi różnicy czy licznikach są silniki krokowe, czy cewka i sprężynka. Wszystko i tak będzie działać. Przejrzałem sobie schemat elektryki Golfa MK3 i wynika z niego, ze sygnał obrotomierza do licznika nie idzie bezpośrednio z czujnika w cewce/alternatorze tylko z ECU i właśnie ten sygnał mnie interesuje. Dodatkowa na schemacie widnieje "Engine speed sensor", z którego sygnał idzie do ECU. Mi jest potrzebny sygnał jaki jest na pinie 10 licznika - Sygnał obrotomierza.
  • #6
    bednarus3
    Level 9  
    To co napisałem wcześniej odnośnie sygnału obrotomierza na pinie nr 10 licznika w Golfie MK3 to jest totalna bzdura, jak i ten wykres. Z tego co się mi udało dowiedzieć to sygnał ten jest prostokątny o wypełnieniu 50%, amplitudzie ok 5V i częstotliwości wprost proporcjonalnej do obrotów silnika.
    p.s. proszę moderatorów o usunięcie tamtego fragmentu z poprzedniego postu.
    Moderated By carrot:

    proszę bardzo ;)