Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kierownica i jej potencjometr...

BlackSon 20 Wrz 2007 16:51 4880 11
  • #1 20 Wrz 2007 16:51
    BlackSon
    Poziom 9  

    Witam, mam nadzieję że trafiłem do odpowiedniego działu.

    Mam taki problem, że od pewnego czasu w potencjometr odpowiedzialny za promień skrętu kierownicy zaczął szumieć, aż w końcu te szumy przekształciły się w poważne skoki... Jednym słowem kierownica stała się bezużyteczna.

    No ale zanim się kupi, trzeba pomyśleć o naprawie... Tak więc rozkręciłem kierownicę, znalazłem potencjometr (jest jeden). Jednak niestety po ściągnięciu obudowy potencjometru okazało się, że nie wygląda na jakoś specjalnie przybrudzonego...

    No i tutaj mam pytanie. Czy wie ktoś, czy można gdzieś zakupić taki potencjometr? Jedyne co na nim jest napisane to: 10 KB-270°. Dobrze, żeby to był potencjometr raczej lepszej jakości. Ewentualnie, czy istnieje możliwość regeneracji takiego potencjometru, jeżeli w ogóle jest sens takiego zabiegu :D

    0 11
  • #2 20 Wrz 2007 17:16
    tronic1
    Spec od komputerów

    Możesz próbować odgiąć ślizgacz, ścieżkę oporową posmarować cieniutko wazeliną techniczną. Poza tym chyba nie będzie problemu z wymianą, zwykły potencjometr 10 Kilo ohm A (liniowy). Potencjometr w garść i do sklepu.

    0
  • #3 20 Wrz 2007 17:18
    BlackSon
    Poziom 9  

    A to nie ma znaczenia, że ten potencjometr ma tylko 270°. Bo z tego co przeglądam po necie, to same jednoobrotowe...

    0
  • #4 20 Wrz 2007 17:25
    tronic1
    Spec od komputerów

    A który potencjometr oprócz wieloobrotowych ma pełne 360 ? Oprócz tego w kierownicy są chyba ograniczniki obrotu ? Nie sądzę aby to był problem. Możesz też naprawić stary jeśli ścieżka oporowa nie jest wytarta. Odgiąć delikatnie styki ślizgacza i po problemie.

    0
  • #5 20 Wrz 2007 17:55
    BlackSon
    Poziom 9  

    No to w takim razie wybiorę się do sklepu jutro :D Dzięki bardzo za pomoc

    0
  • #6 20 Wrz 2007 18:35
    Lepszy Johnny
    Poziom 13  

    A propos kierek...
    Wie ktos czy mozna podpiac dodatkowe klawisze w kierce 2 osiowej 4 przyciskowej?Ewentualnie dodatkowa os do sprzegla..
    Czy GAMEPORT pozwala na cos takiego bo w kontrolerach gier nie widzialem takich wypasów.
    Moze przerobic kiere na usb...:> robil to ktos?

    0
  • #7 21 Wrz 2007 14:51
    BlackSon
    Poziom 9  

    No i niestety jest problem. Szukam potencjometru w swojej okolicy, chodzi o ten 10KA, ale wszędzie mają nie taką ośkę, jaką ja mam. Ja mam taką pilowaną z boku (gdzieś 1/4 odcięta), a wszędzie są karbowane... Czy można użyć potencjometr o innych wartościach? Np 1KA?

    0
  • #8 21 Wrz 2007 15:23
    beamer.kun
    Poziom 18  

    Nie , nie można , ale możesz spróbować spiłować ośkę. Tzn. można , ale nie gwarantuję że kierownica będzie poprawnie działać

    0
  • #9 21 Wrz 2007 15:29
    BlackSon
    Poziom 9  

    No właśnie piłowanie średnio wchodzi w grę. Potencjometry tego typu mają taką budowę, żeby gałka i potencjometr miał zawsze jedną pozycję (balans, a tutaj kierownica prawo-lewo.

    Ale właśnie pojeździłem ołówkiem po ścieżce i troszkę jest lepiej. Są małe szumu, ale przynajmniej samo nie wyrywa do maksymalnego położenia. Oczywiście to zabieg chwilowy... Znacie jakieś dobre sklepy internetowe z potencjometrami? :D

    0
  • #10 21 Wrz 2007 17:13
    tronic1
    Spec od komputerów

    Spiłowanie to żaden problem. Potrzebne imadło i pilnik. Wkręcasz oś w imadło dokładnie równolegle do szczęk, ponad szczęki wystaje tyle ile ma być spiłowane. 2min. pracy. Według oryginału ustal w którym miejscu piłować.

    0
  • #11 21 Wrz 2007 17:47
    Lepszy Johnny
    Poziom 13  

    Oczywiscie ze mozna uzyc potencjometr o innej rezystancji ale koniecznie musi byc LINIOWY.
    W mojej jest 40k o spotyka sie nawet 100k..
    Po wymianie koniecznie ponownie skalibrowac!

    0
  • #12 21 Wrz 2007 18:59
    BlackSon
    Poziom 9  

    Tzn ja wiem, że prawdopodobnie się może dać spiłować :) Ale raczej wolałbym to mieć wykonane precyzyjnie przez fabrykę, ponadto w takich już gotowcach jest taki maleńki bolec, który zapewnia odpowiednie zamocowanie potencjometru. W kierownicy (z jednym potencjometrem) ważne jest, żeby dobrze określić ten środek.

    Znalazłem na jednym zdjęciu potencjometr taki jakiego szukam tutaj: http://www.unizet.com.pl/,, czyli ten widoczny na zdjęciu po lewej: http://www.unizet.com.pl/nowa/modules/Sklep/produkty/24849.jpg Napisałem do nich, może takowe mają...

    0