Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik czy da się przerobić z 3 na 1 fazowy.

15 Lis 2007 01:18 6695 23
  • Poziom 19  
    Jestem w temacie zielony. Czy da się w miare nie drogo przrobić falownik albo jakoś zasilić silnik 1 fazowy 3 fazowym falownikiem bez utraty mocy ?
  • HELUPOWER
  • Poziom 22  
    Przerobić się nie da, utracić mocy też sięnie da bo przecież i tak wydajnośc prądowa falownika na jedną fazę musiała być większa lub równa mocy silnika 1F i zgodność znamionowych napięć także.

    Starsze modele falowników z mniej zaawansowanym interfejsem obsługi spokojnie radziły sobie z obciązeniem na jedną fazę ale większość nowocześniejszych zaraz widzi asymetrię lub brak rezystancji uzwojeń silnika zadeklarowanych w programie i błąd, nawet nie wystrtują.

    Nie próbowałem , ale może można by na dwie fazy nie podłączone do silnika zamontowac jakieś sztuczne obciążenie typu rezystancyjnego, choćby żarówki, choć przy większych mocach może to być bardzo nieekonomiczne
  • Poziom 13  
    Witam. Oczywiście , że można podłączyć. Są tylko pewne ograniczenia dotyczące silnika 1-fazowego tzn nie może to być silnik z kondensatorem rozruchowym. Ponadto falownik musi byc dobrany do prądu silnika , a nie jego mocy. Falowniki np Schneider czy Siemens mają możliwość wyłączenia asymetrii prądu i wtedy można podłączyć silnik 1-fazowy. Ponadto typ falownika musi być taki, że jest zasilany 1-f (230V i wówczas silnik 3-fazowy musi być odpowidnio podłączony z reguły w trójkąt) i wyjście 3-fazowe na silnik 3-fazowy - przy stosowaniu silnika 1-fazowego podłączamy go na 2-fazy , a trzecia wisi w powietrzu, stąd potrzeba wyłączenia asymetrii w falowniku. Dodatkowo przypominam o chłodzeniu silnika poniżej 70% obrotów.
    Pozdrawiam
  • HELUPOWER
  • Poziom 12  
    Kolego jarek555 nie koniecznie falownik musi być zasilany 1f 230V. Falowniki Omron maja regulacje napięcia wyjściowego i w tym przypadku może to być falownik zasilany zarówno 1f 230V 3f230V i 3f400V a napięcie na wyjściu można zmniejszyć.
  • Poziom 27  
    Jeszcze nie widziałem falownika który ma neutralny na wyjściu...
  • Poziom 12  
    Neutralnego nie mają ale napięcie międzyfazowe 230V tak i to wystarczy, pod warunkiem że można w programie wyłączyć asymetrię obciążenia.
  • Poziom 18  
    panowie ...nie bijcie piany... żaden z was tego nie robił ,a dajecie dobre rady.klasyczny silnik jednofazowy z kondenatorem rozruchowym, ma tylko dwa uzwojenia robocze o różnej zresztą rezystancji, mówiąc nawiasem,więc jak proponujecie podłączyć ten silnik do falownika ???
  • Poziom 12  
    Od ok 20 minut mam włączony silnik 3f do falownika Omron ale odpiętą jedną faze - jakoś chodzi. W programie wyłączone zabezpieczenie termiczne i jest ok. Nie jest to co prawda silnik 1f ale prawie to to samo. Różnica polega na tym że w 1f uzwojenie rozruchowe ma inną rezystancje. Dla kolegi tolo2 postaram się na poniedziałek przetestować jakiś 1f silnik.
  • Poziom 18  
    medycyna notuje takie przypadki.ale na tym forum nie piszemy scenariuszy dla kolejnych przygód "mak gajwera".silnik 3 faz nie musi wcale pracować z falownikiem,kiedy to w czasie pracy odłączymy 1 fazę i silnik nadal się kręci,ale spróbuj go obciążyć i silnik stanie.natomiast nie uruchomisz go ponownie na 2 fazach.a tak naprawdę to chyba tracimy czas .
  • Poziom 27  
    Nie słyszałem o napięciu między fazowym 230V... 230V to napięcie które występuje między fazowym przewodem a neutralnym a nie między fazowymi. Co z przesunięcie fazowym w falowniku między wyprowadzeniami poszczególnych faz?

    Ja myślę że jeśli chcemy zmniejszać wydajność jedno fazowego silnika to najlepiej zastosować autotransformator ...
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    kolego tolo2 silnik 1f indukcyjny pozbawiony kondensatora podłączony do falownika 3f o napięciu 400v pracuje czy to się koledze podoba czy też nie. Jest to sprawdzone !!!
  • Poziom 27  
    bary1 napisał:
    kolego tolo2 silnik 1f indukcyjny pozbawiony kondensatora podłączony do falownika 3f o napięciu 400v pracuje czy to się koledze podoba czy też nie. Jest to sprawdzone !!!



    A to jest silnik na 230V czy silnik na właśnie między fazowe 400V...
  • Poziom 12  
    Kolego PAWEŁ74 widzę że trochę pogubiłeś się w tym wszystkim więc wyjaśnię:
    w sieci mamy 230V napięcia fazowego i 400v między fazowego. Falowniki Omron, te które używam produkuje się na napięcia:
    1f 230V
    3f 230V międzyfazowe (nawet nie wiem gdzie można takie zamontować)
    3f 400V międzyfazowe
    Większość produkowanych silników indukcyjnych klatkowych ma możliwość przełączania uzwojeń trójkąt/gwiazda. Silnik pracujący w gwieździe podłączamy na 400V międzyfazowego a w trójkączie na 230v międzyfazowego przy zachowaniu tych samych obrotów i mocy.
    W podanym przykładzie silnika 1f podłączyłem go do falownika 3f 400V ale na wyjściu zmniejszyłem mu napięcie do 230v miedzy fazami. W tym przypadku silnik pracował w "niby" trójkącie ( brak trzeciego uzwojenia)
  • Poziom 27  
    bary1 masz rację, można ustawić falownik na 230V ale co z przesunięciem fazowym... Nie wiem jak się zachowa taki silnik bo nigdy tego nie testowałem, wydaje mi się jednak że to nie jest dobre dla silnika...

    ... istnieją silniki na 690V/400V ....

    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Czy silnik pracuje na 230v czy na 400v czy to jest trójkąt czy gwiazda zawsze między fazami jest przesunięcie 120 stopni.
    Silniki są projektowane na 50/60 Hz i każda zmiana częstotliwości jest nie korzystna. Podobno silnik indukcyjny nie powinien pracować przy częstotliwości mniejszej niż 10Hz bo zachowuje się wtedy niestabilnie. Często ustawiam tak parametry falownika że silnik pracuje przy 3-4 Hz bo musi. Bardziej niekorzystne dla silników jest woda, wilgoć i notoryczne przeciążanie.
  • Poziom 27  
    Chyba teraz Ty nie zrozumiałeś mojego pytania. Na co dzień prawie że ustawiam falowniki ( a raczej przemienniki częstotliwości) i to na różne częstotliwości, 80Hz też się zdarza, ekstremalnie małych częstotliwości raczej nie stosuje ( brak potrzeby, wentylatory :)) i wiem co to gwiazda i trójkąt...

    Mnie chodzi o to jak zachowa się silnik JEDNO FAZOWY podłączony między fazy, pomijając napięcie. Czy ten prąd między fazami ( pomijając napięcie) jest taki sam jak prąd między fazą a neutralnym, czy to nadal jest sinusoida, czy jest prawidłowa by można było nią zasilać silnik...?
  • Poziom 16  
    Proponuja zajrzeć na stronę www.sew.pl Mają falowniki jakie byś nie chciał i śa naprawdę super..Tylko znaleść trzeba jeszcze takiego kto go zaprogramuje i napewno się do niego da podłączyć silnik jednofazowy...
  • Poziom 12  
    Żeby popłyną prąd przez uzwojenie silnika musi być różnica potencjałów.
    Między fazami mamy 230 V a między neutralnym a fazami w sieci też 230V, impedancja uzwojeń sie nie zmienia to skąd ma być większy prąd?
  • Poziom 11  
    Wedlug moich wiadomosci silnik 1-fazowy budowany jest z przesuniciem geometrycznym uzwojen o 90 stopni i prady zasilajace uzwojenia winny równiez byc przesuniete o 90 stopni, co przy dobrze dobranym kondensatorze jest do zrealizowania - wtedy silnik ma optymalna moc rozruchu i pracy. Natomiast przy zasilaniu 3-fazowym z przemiennika czestotliwosci to przesyniecie pradow plynacych w uzwojeniach jest 120 stopni. Oczywiscie silnik bedzie pracowal ale jego moc bedzie troche mniejsza - nie sprawdzalem tego ale tak wynika z teorii. Sprawdzalem natomiast silniki 3-fazowe zasilane z sieci 1-fazowej - dwa uzwojenia w szereg lub rownolegle, czy jedno z kondensatorem i pracuja ale oczywiscie sa wyraznie slabsze. (przepraszam za brak polskiej czcionki ale mam z tym problem)
  • Poziom 12  
    kolego Edward63 w całości sie z tobą zgadzam. Przełączenie silnika 3f na jeden 1f jak i w druga stronę wiąże się ze stratami. Jeżeli będziemy mieli silnik 1f z zapasem mocy a nie na styk to różnica 30 stopni nie będzie miała żadnego znaczenia. Ale gdy silnik będzie zdrowo obciążony to przy rozruchu trzeba będzie pomagać. Po zakończeniu rozruchu drugie uzwojenie (rozruchowe ) w niektórych silnikach jest odłączane a w tych silnikach które mają podłączone je na stałe po rozruchu jedynie poprawia współczynnik mocy.
  • Poziom 28  
    Jak dobrze kleję temat, to chcemy napędzać silnik jednofazowy (jaki by on nie był)falownikiem... A jakby pooglądać flaki i wydłubać przewód podłączony pomiędzy kondensatorami - jak napięcie jest rozkładane na dwie części, środek szyny DC (o ile producent zastosował dwa kondensatory szeregowo) - to byłby taki "lewy" przewód neutralny. Osobiście nie sprawdzałem, ale tak mi świta w głowie... Pracuje wtedy tylko jedna sekcja IGBT, mamy zarówno dodatnie jak i ujemne połówki sinusoidy, U szczytowe jest jak na pojedynczym kondensatorze, więc U skuteczne 230V to nie będzie wielki problem (jak falownik zasilany 3x400V)... Trzeba oczywiście wyłączyć zabezpieczenie przed asymetrią...

    Tak sobie tylko myślę. ;-)
  • Specjalista Automatyk
    Witam!
    Proponuję zrobić w ten sposób:
    Falownik czy da się przerobić z 3 na 1 fazowy.
    Wyłączyć kontrolę faz silnika (kontrolę zasilania falownika zachowujemy).
    Jeżeli falownik zasilany z sieci trójfazowej ustawiamy na falowniku napięcie 230V, jeżeli falownik zasilany jednofazowo nie ingerujemy w ustawienie napięcia wyjściowego.
    Pozdrawiam
  • Poziom 25  
    Witam. Różne to opisy spotkałem. Oto, co ja wiem na ten temat. Falownik zasilany napięciem 400V daje podobne napięcie wyjściowe. Najlepiej więc do zasilenia silnika jednofazowego zastosować falownik zasilany jednofazowo - z 230V. Falownik musi mieć możliwość wyłączenia kontroli asymetrii obciążenia, gdyż jednej fazy wyjściowej nie wykorzystamy. Silniki kondensatorowe napędzające wentylatory znakomicie pracują powyżej 10 Hz, a startują sprawnie przy kilkunastu Hz. Silniki z odśrodkowym wyłącznikiem uzwojenia rozruchowego nie nadają się do takiej pracy. Sprawdzone, a nawet przemysłowo stosowane! Pozdrawiam.