Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik czy da się przerobić z 3 na 1 fazowy.

15 Lis 2007 01:18 6695 23
  • Poziom 19  
    Jestem w temacie zielony. Czy da się w miare nie drogo przrobić falownik albo jakoś zasilić silnik 1 fazowy 3 fazowym falownikiem bez utraty mocy ?
  • HELUPOWER
  • Poziom 22  
    Przerobić się nie da, utracić mocy też sięnie da bo przecież i tak wydajnośc prądowa falownika na jedną fazę musiała być większa lub równa mocy silnika 1F i zgodność znamionowych napięć także.

Starsze modele falowników z mniej zaawansowanym interfejsem obsługi spokojnie radziły sobie z obciązeniem na jedną fazę ale większość nowocześniejszych zaraz widzi asymetrię lub brak rezystancji uzwojeń silnika zadeklarowanych w programie i błąd, nawet nie wystrtują.

Nie próbowałem , ale może można by na dwie fazy nie podłączone do silnika zamontowac jakieś sztuczne obciążenie typu rezystancyjnego, choćby żarówki, choć przy większych mocach może to być bardzo nieekonomiczne
  • Poziom 13  
    Witam. Oczywiście , że można podłączyć. Są tylko pewne ograniczenia dotyczące silnika 1-fazowego tzn nie może to być silnik z kondensatorem rozruchowym. Ponadto falownik musi byc dobrany do prądu silnika , a nie jego mocy. Falowniki np Schneider czy Siemens mają możliwość wyłączenia asymetrii prądu i wtedy można podłączyć silnik 1-fazowy. Ponadto typ falownika musi być taki, że jest zasilany 1-f (230V i wówczas silnik 3-fazowy musi być odpowidnio podłączony z reguły w trójkąt) i wyjście 3-fazowe na silnik 3-fazowy - przy stosowaniu silnika 1-fazowego podłączamy go na 2-fazy , a trzecia wisi w powietrzu, stąd potrzeba wyłączenia asymetrii w falowniku. Dodatkowo przypominam o chłodzeniu silnika poniżej 70% obrotów.
    Pozdrawiam
  • HELUPOWER
  • Poziom 12