Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik indukcyjny zdalne sterowanie.

makol5002 04 Gru 2007 10:18 2420 16
  • #1 04 Gru 2007 10:18
    makol5002
    Poziom 13  

    Witam
    Mam pewien problem ponieważ chciałbym na odległość załączać silnik indukcyjny 3 fazowy 400V o mocy ok. 3kW. Znalazłem pewną firmę która produkuje falowniki i było tam napisane iż można zdalnie silnikiem sterować za pomocą falownika lecz dla mojego silnika cena takiego falownika była bardzo wysoka a ja chciałbym zrealizować to w miarę tanio.

    Co do odległości tego zdalnego sterowania to będzie to ok. 60-70m.Myślę że można by było wykorzystać do tego sterowanie radiowe np takie które jest wykorzystywane w alarmach samochodowych i przekaźnik a do tego jakiś wzmacniacz albo bufor po pewnie napięcie które załącza alarm będzie stanowczo za niskie.
    Mam pytanie czy moja koncepcja ma szansę realizacji czy to nie zadziała.
    Z elektryki mam umiarkowana wiedzę ale trochę o tym czytałem i przyszło mi na myśl że może by można było coś takiego wykonać.

    Proszę o opinie i sugestie na ten temat.

    0 16
  • #2 04 Gru 2007 10:45
    forte39
    Poziom 18  

    Proponuję do załączania silnika zastosować niedrogi stycznik 3-fazowy(falownik rzeczywiście tani nie jest:). Przy pomocy nadajnika "włącz/wyłącz" można sterować cewką stycznika.

    Pozdrawiam.

    0
  • #3 04 Gru 2007 12:59
    makol5002
    Poziom 13  

    Cytat:
    Proponuję do załączania silnika zastosować niedrogi stycznik 3-fazowy(falownik rzeczywiście tani nie jest:). Przy pomocy nadajnika "włącz/wyłącz" można sterować cewką stycznika.


    A czy sygnał z odbiornika wystarczy aby wyzwolić cewkę stycznika czy może trzeba będzie zastosować jakiś wzmacniacz?
    Obecnie silnik podłączony jest również przez stycznik którego cewka załączana jest i wyłączana za pomocą dwóch przycisków "start" i "stop". I teraz chciałbym zapytać czy mogę do niego podłączyć odbiornik alarmu i w ten sposób sterować załączaniem czy może będe musiał dobrać odpowiedni stycznik do wielkości sygnału odbiornika??

    0
  • #4 04 Gru 2007 13:12
    gruby1
    Poziom 29  

    Witam,

    w handlu są dostępne kity, sterowniki załącz/wyłącz, na wyjściu mają najczęściej przekaźnik, którym możesz sterować cewką stycznika trójfazowego większej mocy. Myślę że jeśli chodzi o sterownik alarmu samochodowego będzie to samo, wystarczy na wyjściu dać przekaźnik i tym przekaźnikiem wysterować stycznik.

    Pozdrawaim

    0
  • Pomocny post
    #5 04 Gru 2007 13:17
    kortyleski
    Poziom 41  

    Pierwsze pytanie - co napędza silnik?
    Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę że nie w każdym przypadku wolno (przepisy) sterować maszynami na odległość?Co zrobisz jeśli w momencie krytycznym - konieczność szybkiego wyłączenia silnika padnie bateria w nadajniku?
    Samo sterowanie opisali koedzy wyżej.
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #6 04 Gru 2007 16:49
    forte39
    Poziom 18  

    kortyleski napisał:
    Pierwsze pytanie - co napędza silnik?
    Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę że nie w każdym przypadku wolno (przepisy) sterować maszynami na odległość?Co zrobisz jeśli w momencie krytycznym - konieczność szybkiego wyłączenia silnika padnie bateria w nadajniku?
    Samo sterowanie opisali koedzy wyżej.
    Pozdrawiam


    Słuszna uwaga. Proponuję oprócz sterowania (odbiornik, stycznik) dodatkowo między układ a instalację sieciową umieścić ręczny włącznik 3-fazowy który "normalnie" byłby włączony a w przypadku awarii umożliwiałby natychmiastowe odcięcie zasilania.

    Dodano po 3 [godziny] 21 [minuty]:

    makol5002 napisał:

    A czy sygnał z odbiornika wystarczy aby wyzwolić cewkę stycznika czy może trzeba będzie zastosować jakiś wzmacniacz?
    Obecnie silnik podłączony jest również przez stycznik którego cewka załączana jest i wyłączana za pomocą dwóch przycisków "start" i "stop". I teraz chciałbym zapytać czy mogę do niego podłączyć odbiornik alarmu i w ten sposób sterować załączaniem czy może będę musiał dobrać odpowiedni stycznik do wielkości sygnału odbiornika??


    Odbiornik alarmu powinien być wyposażony w przekaźnik którym można sterować bez problemu cewkę stycznika. Tylko jeżeli stycznik ma cewkę zasilaną z ~230V to upewniłbym się czy przekaźnik w odbiorniku posiada odpowiednie styki.

    0
  • #7 04 Gru 2007 19:02
    makol5002
    Poziom 13  

    przekaźnik w odbiorniku alarmu samochodowego nie ma na pewno na wyjściu 230V gdyż zasilany jest z akumulatora samochodowego więc takie napięcia na pewno tam nie występują, a ten stycznik wyglądami na sterowany właśnie takim napięciem tzn. 230V.

    Co do wyłącznika bezpieczeństwa to słuszna uwaga całkiem o tym zapomniałem, umieszczę tam taki jakie mieliśmy na pracowaniach tzn. grzybki które po wciśnięciu odłączały całą pracowanie od zasilania.

    0
  • #8 04 Gru 2007 22:05
    forte39
    Poziom 18  

    Nie wątpię, że centralka zasilana jest ze źródła 12V ale ni jak ma się to do styków roboczych przekaźnika a więc proszę sprawdzić, czy w centralce w ogóle przekaźnik jest (bo czasem potrafi go tam nie być a jedynie centralka sygnał podaje na zewnątrz w celu np. załączenia jakiegoś urządzenia zewnętrznego :D) bo jak nie ma w środku to trzeba na zewnątrz dostawić i wtedy można dać dowolny z cewką 12V i stykami roboczymi na minimum ~230V do których załączy sie dopiero cewkę stycznika.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Umieścić prosty(odręcznie zrobiony) schemat?

    Dodano po 2 [godziny] 39 [minuty]:

    Dodam jeszcze trochę o zasilaniu centralki.. W samochodzie nie ma raczej tylu "śmieci" w zasilaniu co w typowej sieci energetycznej. Szczególnie gdy stycznik będzie załączał silnik do centralki dostaną się impulsy które będą mogły zakłócić prawidłową jej pracę (może zacząć sama załączać i rozłączać stycznik, kiedyś siłownik zamka centralnego mi coś takiego powodował..) więc na pewno nie ma co żałować na dobrze filtrowany stabilizowany zasilacz sieciowy.

    0
  • #10 05 Gru 2007 10:39
    forte39
    Poziom 18  

    kortyleski napisał:
    http://www.allegro.pl/item277745185_szok_radiolinia_dwukanalowa_odbiornik_2piloty_.html
    gotowe. Styki spokojnie załączą stycznik silnika. I jeszcze drugi kanał zostaje...

    Proszę moderatora o skasowanie tego postu 7 grudnia, gdyż kończy się aukcja i link będzie nieważny.


    a oto cytat z instrukcji pdf z aukcji:

    "- parametry wyjść: 0,5A 125V DC"

    Tak więc bez dodatkowego przekaźnika ze stykami roboczymi na 230V AC dołączonego do centralki się niestety nie obędzie!

    Pozdrawiam.

    0
  • #11 05 Gru 2007 10:47
    kortyleski
    Poziom 41  

    No racja - nie dopatrzyłem. Swoją drogą moduł i tak trzeba zasilić 24V więc w styczniku można by było podmienić cewkę i całe sterowanie powiesić na bezpiecznym napięciu...

    0
  • #12 05 Gru 2007 11:00
    forte39
    Poziom 18  

    kortyleski napisał:
    No racja - nie dopatrzyłem.

    Zdarza się.
    Swoją drogą moduł i tak trzeba zasilić 24V więc w styczniku można by było podmienić cewkę i całe sterowanie powiesić na bezpiecznym napięciu...[/quote]
    Moduł zasilany jest od 12Vdc do 24dc. Zapraszam do ściągnięcia pdf i dokładnego go przestudiowania. A ta podmniana cewki na 24V w styczniku to też nie bardzo (dodatkowy kłopot) bo dowolny przekaźnik ze stykami okolo 2A/230V jest tańszy od takiej cewki. Przekaźnik w centralce ma styki na 0,5A! To trochę za mało jak na cewkę stycznika.

    0
  • #13 05 Gru 2007 14:51
    forte39
    Poziom 18  

    kierbedz4 napisał:
    Silnik podłącz pod trójfazowy stycznik o odpowiednich parametrach do mocy silnika.

    Autor posiada już stycznik :/

    kierbedz4 napisał:
    Cewka stycznika powinna mieć napięcie pracy 230v.Cewkę stycznika podłącz za pomocą wtyczki do urządzenia odbiornika sterowanego pilotem.


    Żadna nowość. Od początku o tym piszę!

    kierbedz4 napisał:
    Odbiornik jest zasilany napięciem 230v a zabudowany w nim 16A przekażnik realizuje w nim funkcje załącz- wyłącz.Wg producenta urządzenie radiowe ma zasięg do 40 m.


    Autor wyraźnie napisał, że potrzebuje 60-70m a więc odpada zupełnie :/


    kierbedz4 napisał:
    W zestawie znajdują się 3 odbiorniki radiowe oraz sciemniacz oświetlenia lampki nocnej oraz 1 pilot radiowy pracujący dla trzech odbiorników oraz wspomnianego ściemniacza. Z pilota możesz niezależnie załączać i wyłączać poszczególne urządzenia.


    A ta komplikacja to niby autorowi do czego??
    Wyraźnie ujął w pierwszym poście, że urządzenie jest tylko jedno!

    kierbedz4 napisał:

    Urządzenie zostało zakupione w markecie LIDL posiada 3 letnią gwarancję a jego cena to 100 zł. Instrukcja obsługi urządzenia jest w 5 językach w tym polskim.Symbol urządzenia 0682 Nazwa artykułu. Gniazdka wtynkowe radiowe.


    Kiedy bym ciekawego czegoś w tej sieci handlowej nie znalazł to jak idę tam by to zakupić to nigdy już na magazynie nie ma i odsyłają do innego sklepu bo może "tam mogą jeszcze mieć" :/ Porażka. Najlepszym rozwiązaniem pozostaje oferta z allegro +przekaźnik +zasilacz na 12V i po kłopocie.

    >kierbedz4
    Na przyszłość proszę czytać temat od początku do końca słowo po słowie i najlepiej po kilka razy!

    0
  • #16 06 Gru 2007 13:15
    makol5002
    Poziom 13  

    Dzięki za poprawienie schematu.Ten drugi stycznik to miał być wyłącznik bezpieczeństwa tyle tylko że ja nie wiedziałem jakie symbole mają te wyłączniki i narysowałem właśnie w taki sposób.

    forte39 jak coś to pomożesz mi dobrać poszczególne elementy tak żeby wszystko ze sobą współgrało???

    0
  • #17 06 Gru 2007 15:26
    forte39
    Poziom 18  

    Nie ma problemu bo to, że stycznik do załączania silnika już posiadasz to pisałeś wcześniej a jedynym dodatkowym jest przekaźnik sterujący stycznikiem ze stykami roboczymi na najlepiej 3-5A (co by na pewno dłużej działał, zapas MAX obciążenia dla styków w pracy układu nic nie przeszkadza a taki na 5A będzie jakieś 2-4zł droższy od 1A a więc niewiele a ile więcej spokoju :D ) 230VAC (bo sterujesz stycznik z cewką na właśnie takie zasilanie), i cewka przekaźnika na 12VDC bo taki sygnał wychodzi z centralki..

    Ten przekaźnik powinieneś dostać w dowolnym sklepie z częściami elektronicznymi bez problemu i za cenę około 5-8 zł(tyle mnie ostatnio za taki w moim pobliskim sklepie skasowali :D ).

    Wyłącznik bezpieczeństwa też pisałeś, że posiadasz więc wstaw go w te miejsce które zaznaczyłem ramką i gotowe.

    0
  Szukaj w 5mln produktów