logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Dobór silnika elektrycznego do sprężarki - moment obrotowy i parametry

tytus41 28 Lut 2008 20:35 1154 3
REKLAMA
  • #1 4856402
    tytus41
    Poziom 11  
    Ocena: 2
    Nie wiem gdzie ten post umieścić. Myślę, że tu powinno znaleźć się kilku mechaników nie tylko od samochodów. Jestem elektrykiem i mam problem z doborem silnika elektrycznego pod względem mechanicznym. Muszę przerobić zespół napędowy, silnik + sprężarka, który obecnie jest ze sobą sprzężony paskiem klinowym. Koło pasowe na silniku średnica 90mm, na sprężarce średnica 180mm. Obroty silnika 1450 obr/min. Teraz ten zespół muszę połączyć współosiowo poprzez sprzęgło elastyczne. Silnik o obrotach 750obr/min będzie odpowiadał prędkości sprężarki z obecnego zestawu, czyli po przełożeniu 1450/725. Ale co z momentem obrotowym?
    W kartach katalogowych silników są podane parametry mechaniczne: rated torque w Nm i moment of inertia w kgm^2.
    Pytanie jest takie, czy te wartości mechaniczne w zespole współosiowym mają być dpowiednio większe, czy mogą być mniejsze. Jak to obliczyć?
  • REKLAMA
  • #2 4856552
    Aleksander_01
    Poziom 43  
    Ocena: 3437
    Witam.
    Każde przełożenie obrotów z większych na mniejsze zaowocuje zwiększeniem momentu. Tak działa przeżutka w rowerze i skrzynia biegów w aucie, wycieraczki samochodowe itd.

Jeżeli miałeś przelożenie 1450/750 to moment na sprężarce wzrastał 1450/750 do momentu na silniku napędowym.
    Teraz chcesz mieć "połączenie" z przekłądnią równą jeden więc musisz zastosować silnik dwukrotnie mocniejszy, aby zachować poprzednie parametry.
  • REKLAMA
  • Pomocny post
    #3 4856645
    chomika
    Poziom 16  
    Ocena: 44