Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TV: FUNAI 29D-3228 F (nie działa - nawet zasilacz)

DamianRTV 14 Mar 2008 11:53 4804 10
  • #1 14 Mar 2008 11:53
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Telewizor Funai 29 D - 3228 F nie działa :(

    Nawet po podłączeniu żarówki zamiast hot-a, potem podłączyłem ją pod wyjście tego dużego napięcia z przetwornicy - zasilacza, też nic.
    Wymieniłem układ w przetwornicy 44608P40 - na nowy i ruszyła mi prawdopodobnie przetwornica :) bo gdy podepnę żarówkę w miejsce hot-a lub po wyjęciu dławika na (120V) i podłączeniu się żarówką , to przetwornica cyka - próbkuje - ale napięć żadnych - brak na wyjściu.
    Po zmierzeniu diod wychodzących okazało się że jest zepsuta dioda UN5402 ( czy jest to (IN5401) ? na dodatnie napięcie, sprawdziłem też tą na ujemne - dobra - ale odłączyłem je i przetwornica dalej cyka.

    Co mogę jeszcze odłączyć - a co nie? bym nie odłączył czasem sterowania na procek.

    Co mogę zrobić ? co go boli ?
    - pomysły mi się kończą :(

    0 10
  • #3 14 Mar 2008 18:16
    DamianRTV
    Poziom 27  

    No jedno zwarcie to takie że ta dioda była przebita :( UN5402 na dodatnim napięciu - zasila to prawdopodobnie końcówkę mocy.
    Na didzie od "120V" mam 12V
    Zwarć nie ma, a elementy wskazują na dobre - co mogę odpinać do minimum by na żarówce podpiąć przetwornicę? -sprawdzę jeszcze raz.

    Prawdopodobnie usterka się pojawiła z przegrzania i długo eksploatowania bo TV gra prawie 18 godz. dziennie i na "standby" był wyłączany - to przecież przetwornica eksploatowana na okrągło !


    Dodano po 2 [godziny] 58 [minuty]:


    Czy mam znów ten problem co tu :cunning: - w Belstarze ?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic832273-0.html

    Mirek Z. napisał:
    Na razie chyba wystarczy sprawdzić zasilanie na procesorze i/lub pamięci, sprawdzić napięcia na szynie.
    Po użyciu sprawnego(!) pilota (klawiatura lokalna może być zablokowana) powinien zmienić się stan na n.47 procesora (ON/OFF) i tym samym powinny zmienić się napięcia (o przeciwnej wartości - jedno otwierające, drugie blokujące tranzystor - st-by i st-by inv.) na bazach Q802 i Q804. Tym samym powinny zmienić się stany na ich kolektorach. Zmiana napięcia na wyprowadzeniach 1 i 2 transoptora oczywiście powinna uruchomić przetwornicę do stanu ON, czyli napięcia wyjściowe powinny być typowe dla stanu pracy. Trochę do sprawdzania jest.



    Tam miałem elementy smd wcześniej, a tu już przewlekane.:shii:

    Nie lubię tej przetwornicy tego typu :not: - bo kończy mi się to wybuchami :evil:

    0
  • #4 14 Mar 2008 19:24
    Mirek Z.
    Moderator

    Ja tu króciutko - nie mam niestety czasu na rozpisywanie się.
    Dioda 1N5401 to zwykła dioda prostownicza. UF5402 to dioda szybka - jak wszystkie w zasilaczu, i trzeba ją zastąpić taką samą lub podobną (odpowiednik z innego TV). Wybór jest spory.
    Pisałem już chyba we wspomnianym temacie, i wielokrotnie w innych - żarówka to ogólnie jest dla mnie dziwny, że tak powiem, wynalazek. Może służyć do sprawdzenia wydolności zasilacza, jeżeli są jakieś podejrzenia w tej kwestii.
    Jeżeli jest w tym TV chassis 11AK37 (mogę się mylić) to zasilacz jest bardzo podobny do omawianego w tamtym temacie 11AK30.
    Taki zasilacz należy podłączać bez żadnego dodatkowego obciążenia - bo w "realu" na st-by też go nie ma. Również załączony z pilota będzie miał (a raczej - powinien mieć) znamionowe +B na wyjściu również z wyjętym tranzystorem WN - bo to napięcie jest stabilizowane.
    Oczywiście dioda musi być właściwa, należy również sprawdzić jej obciążenie (wzmacniacz).
    Żarówkę można podłączyć - dla sprawdzenia zasilacza - dopiero po jego załączeniu (ON).

    0
  • #5 15 Mar 2008 15:18
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Proszę o wypowiedź Mirek Z. :please:

    Masz rację że to jest prosty zasilacz - ale jak Ci go ktoś porządnie wytłumaczy to tak - jeszcze raz wielkie dzięki za dokładne objaśnienie mi zasady działania tej przetwornicy :wink:

    johnny_west napisał:

    Za to zastanawia mnie jedna rzecz : dlaczego producent w odbiorniku zastosował zenerkę D801 na napięcie 11V :?: na schemacie widnieje że jest ona na 6,8 V :!: po wymianie tej zenerki 11V na 6,8V przetwornica pracuje tak jak powinna......zaznaczam że zenerka 11V była wlutowana przez producenta, tv wcześniej nie był naprawiany.....
    Jak to jest w innych egzemplarzach :?:


    Posiadam 3 płyty takich przetwornic i w jednej zenerka ma 6.1V , 7.5V , 11V , a w moim jest to 9,1V
    Jak to jest ? wkładają co im się podoba?

    Przetwornica mi ruszyła :P

    proszę o sprawdzenie mi napięć czy mam dobre

    - bo nie posiadam schematu :( mam tylko poszczególne fragmenty aplikacyjne układów - co są w TV
    - jakoś trzeba sobie radzić bez schematu :spoko:


    D808 140V
    D810 14.3
    D811 -14.39
    D805 11.2
    D803 11.4
    D806 8.4

    Zepsuta była dioda UN5402 - czy mogę zostawić UF5402 - z innej płyty telewizyjne wyjęta. Czy jest to to samo ? bo IN5402 nie może być !

    Teraz wnioski - dlaczego się popsuło ? akurat tylko to - i po wymianie ruszył od razu :D

    ___________________________________________________________________________________

    Ps : Mirku Z. naprawiam to u mnie, a kineskop zostawiałem u sąsiadki 29' i aby nie łazić po narzędzia i przyrządy pom. i części elektr. to wziąłem bebechy z TV i u mnie podłączam to pod żarówkę
    - jest ona podłączona zamiast tr. odchylania pionowego
    - wiem że się uparłem na tą żarówkę ale dzięki jej sprawdzić można wydajność zasilacza jak już wspomniałeś :yes:
    Jakie tam ustawić napięcie ? 120? 130? nie mam schematu - czy zostawić tam takie?

    0
  • #6 15 Mar 2008 19:06
    oldboy
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tytułem wyjaśnienia - ten model jest oparty na chassis 11AK53-3
    Jeżeli chodzi o napięcie systemowe to należy je ustawić na wartość +135V (VR801), wartości pozostałych napięć są w normie.
    Diody Zenera - jest ich kilka w zasilaczu, ponadto płyty nie muszą być tak do końca identyczne, stad różnice.

    Cytat:
    Teraz wnioski - dlaczego się popsuło ? akurat tylko to - i po wymianie ruszył od razu

    Pytanie retoryczne - z takimi przypadkami serwisant spotyka się na codzień, czasem można dopatrzyć się przyczyny, jednak najczęściej nie. Każdy element ma prawo popsuć się, stracić swoje parametry, tak to już jest w technice i nie tylko.

    0
  • #7 15 Mar 2008 19:18
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Oki - to skręcam TV i będę go testował czyli wygrzewał :) i dam znać jakie rezultaty i dopiero zamknę temat - to napięcie B+ dam 135V jak już będzie podpięty cały TV

    Tymczasem :

    0
  • #8 17 Mar 2008 18:56
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Moje uszanowanie dla wszystkich :sm9:

    Więc sprawdziłem - podłączyłem wszystko do (kupy) i działa :D

    Napięcie na płycie głównej pisze że ma być 145V , a na płycie kineskopu mam 175V - a powinno być 200V - tak pisze od strony ścieżek.

    Czyli jest to możliwe że ot tak sobie poszła dioda UF5402 ? - no pewnie tak :wink: i przetwornica nie działała, że końcówki mocy nie uszkodziła bo to no wzmacniacz m.cz. idzie - ciekawe.
    - bo jak wiadomo nie powie, że ją coś boli - he he - ale sprawdziłem nic się nie grzeje, tylko radiator od klucza w przetwornicy się dosyć mocno grzeje - czy to może być normalne czy jednak coś ciągnie prąd ? Napięcia zbytnio nie odchodzą od normy. :|

    A teraz ciekawostka :

    Więc wymieniłem tą diodę (zehnera) przy (tranzoptorze) - oryginalnie była 9.1V, w takim samy 29' miałem 6.2V i dałem taką jak w tamtym i przetwornica mi nie chciała sie załączyć próbkowała - chciała się załączyć w stan pracy ale nie dała rady bo przełączała się w (stadby) i tak cały czas. Więc nie pomogła wymiana diody jak kolega - w inny poście zrobił :( że zamiast 11V (zenherki) dał 6.8 i przestało pyrkać w stanie czuwania -gdy wyłączymy z pilota.


    Drogi Mirku Z. czy zostawić to w takim stanie jak jest ? czy kombinować dalej - bo na jednej przetwornicy straciłem sporo :oops:
    Ale z drugiej strony to jest już oznaka że coś się dzieje - psuje :cry: proszę o poradę - pozdrawiam.

    0
  • #9 18 Mar 2008 17:26
    Mirek Z.
    Moderator

    Zobacz może raczej, dlaczego jest zaniżone to zasilanie PK - elki w obwodzie czy inna przyczyna.
    Podane wcześniej napięcia (i numeracje diod) odpowiadają jednak chassis 11AK37 - schemat jest dostępny.
    Sprawdź, czy na st-by nie rośnie w jakiś znaczący sposób napięcie na katodzie D803 - stabilizator 5V st-by jest wtedy zasilany przez tyrystor i jak wiadomo, zdarzają się usterki w tym układzie.
    Z zenerką nie przesadzaj - zobacz może z 8,2V.

    0
  • #10 18 Mar 2008 17:43
    DamianRTV
    Poziom 27  

    Dozgonne dzięki Mirku Z. :P

    Na katodzie w stanie "standby" mam 10,8V i w miarę jest to stabilne ( 10.5 / 10.9 )

    Ale w tej (Toschibie) https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=839197&highlight=
    miałem 6.2V a u mnie 9.1V a znowu w tamtej co się tak męczyłem miałem 11Voltową diodę - to jak to jest :?:

    Bez rezultatów jak wymieniłem na tą co mi napisałeś - to to cykanie to już chyba taki urok tych przetwornic - ale jak już jeden w poście podobnego problemu pisał że wymiana zehner-ki mu pomogła a z kolei drugi wspominał że to już jest sygnał że się coś psuje - ale "szukaj igły w stogu siana" :(

    0
  • #11 22 Mar 2008 15:32
    DamianRTV
    Poziom 27  

    No więc zostawiłem to cykanie na tym standbaju - nadal nie wiem co i gdzie szukać i kiedy się popsuje to też nie wiem - wymieniłem na nowe elektrolity i oddałem TV - powiedziałem żeby nie wyłączać na standby :)

    Jeżeli ma ktoś coś do napisanie w tej sprawie to bardzo gorąco proszę a ewentualnie tak po świętach zamknę temat.

    0