Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Omega B 3.0, po umyciu silnika umarła klima i wentylatory

patryk.zabrze 12 Kwi 2008 12:15 8311 5
  • #1 12 Kwi 2008 12:15
    patryk.zabrze
    Poziom 11  

    Omega B '98 3.0 V6 klimatronik
    Witam. Postanowiłem umyć silnik bo dość mocno był zakurzony. Myślałem, że to bezpieczne, bo już nie raz tak robiłem w różnych autach. W tym też. Jednak tym razem okazało się inaczej. Myłem myjką ciśnieniową, starając się omijać elektryczne elementy. Silnik i klima były włączone. Po myciu stwierdziłem, że klima nie działa(sprężarka się nie włącza), mimo, że na panelu klimatronika wszystko wygląda ok(panel przełącza się z trybu ECO w AUTO, steruje nawiewami). Nie włącza się również żaden z wentylatorów (dwa na chłodnicy klimy, jeden na chłodnicy silnika) oraz elektryczna pompka wspomagająca, nawet jeśli silnik osiąga wysoką temperature.
    Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki o których wiem. Zamieniałem miejscami przekźniki-wydają się być ok.
    Sprawdziłem wtyczki-wszystkie suche i wyglądają w porządku.
    Odpiąłem wtyczki włączników termicznych(są dwa-na górze chłodnicy i na dole). Po zmostkowaniu pinów w nich, wiatraki włączają się jak gdyby nic, zarówna na I jak i II bieg. Oznaczało by to uszkodzenie czujników termicznych-czy jest jednak możliwe, żeby obydwa uszkodziły się wraz? Przy zmostkowanych pinach, na pracujących wentylatorach, sprężarka dalej się nie uruchamia.
    Zmostkowałem jeden czujnik klimy(ten dwu pinowy na rurce)-zero reakcji. Nie mostkowałem presostatu, bo nie wiedziałem który pin za co odpowiada.
    Otwarłem przekaźnik włączający sprężarkę i po ręcznym złączeniu styków sprężarka zaskakuje, razem z wentylatorami klimy. Po puszczeniu wyłącza się.

    Jeśli ktoś ma jakieś sugestie, co jeszcze moge sprawdzić, albo poratować schematem to będe bardzo wdzięczny. Ręce mi już opadają i nie wiem co dalej. Piszcie-wszystkie wskazówki są cenne dla mnie. Dzięki i pozdrawiam.

    0 5
  • #2 14 Kwi 2008 10:14
    technolo
    Poziom 14  

    więc sam sobie odpowiedziałeś
    albo walnięty przekaźnik albo leć po kablach co idą na cewkę przekaźnika i szukaj problemu.
    Prawdopodobnie gdzieś niema masy (możesz mu podać masę na cewkę przekaźnika i zobaczysz czy będzie działać - może tylko wsuwka z przekaźnika zaśniedziała

    Ps. oj ziomal ziomal - silników sie nie myje no chyba że ręcznie (powodzenia)
    woda, piasek i części elektryczne czy mechaniczne to nie jest za dobre połączenie (szczególnie pod ciśnieniem)

    0
  • #3 16 Kwi 2008 20:07
    patryk.zabrze
    Poziom 11  

    Dzięki za odpowiedź. Wiem, wiem, że nie powinno się, ale wiesz jak to czasem bywa-jak sam się nie przekonam...A tymbardziej, że wiele razy tak robiłem w różnych autach i było ok. Aż w końcu się nadziałem :( A ja chciałem go tylko z kurzu opłukać. Ale nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem, się już nie wróci.
    Póki co wymieniłem górny włącznik wentylatorów-i wiatraki się włączają. Czyli dwa dwustopniowe włączniki poszły w jednym czasie.
    Jak znajdę trochę czasu to szukam dalej.
    Dzięki za zainteresowanie i pozdrawiam.

    0
  • #4 28 Kwi 2008 14:43
    kalarepa
    Poziom 1  

    witam - mam podobny problem z klimą - nie chce się włączać, mam pytanie który przekaźnik jest od sprężarki i gdzie są czujniki w klimatyzacji.

    0
  • #5 07 Maj 2008 21:40
    patryk.zabrze
    Poziom 11  

    Witam Cię. Nie miałem jak Ci wcześniej odpisać, mam nadzieję jednak, że to Ci się jeszcze przyda.
    Poniżej załączam fotkę mojej skrzynki Oma 98 3.0 anglik
    Omega B 3.0, po umyciu silnika umarła klima i wentylatory

    Co do czujników klimy, to jeśli spojrzysz na rurki idące od sprężarki, to gdzieś między wentylatorem chłodnicy wody, a blokiem silnika (bardziej od strony akumulatora, czyli w prawej części komory patrząc od zderzaka) zobaczysz na jednej z rurek mniejszy czujnik z wtyczką dwupinową skierowaną do góry i zaraz obok niego większy czujnik wkręcony od dołu-z czteropinową wtyczka skierowaną ku dołowi. W tej wtyczce u mnie jak spiąłem dwa lewe piny, to startował wentylator na pełny gaz, jak spiąłem dwa prawe piny, sprężarka się włączała. Najlepszy dostęp do niego uzyskasz podnosząc nieco przód auta i odkręcając osłonę silnika. Z góry marne szanse. Natomiast do tego pierwszego można sięgnąć ręką od góry, aczkolwiek łatwo nie ma.
    Omega B 3.0, po umyciu silnika umarła klima i wentylatory

    Mam nadzieje, że pomogłem choć troszkę.
    Pozdrawiam

    0
  • #6 21 Lis 2009 21:39
    Aroag
    Poziom 12  

    Witam.
    Odświeżam nieco stary temat, ale może komuś sie info przyda.
    Ten dwupinowy czujnik to chwc - bez niego klima działa! (być może jest od niskiego ciśnienia, czyli układ pusty lub nie nadający sie do załączenia) czteropinowy to presostat dwa styki: jedne NO - włączają wentylatory, drugie NC od sprężarki. Jeżeli ciśnienie w układzie za bardzo wzrośnie, co jest przyczyną np. słabego chłodzenia, NO włączają wentylatory na prędkość MAX, i w tym samym czasie następuje wyłączenie sprężarki. Poza tym od klimy jest jeszcze jeden ważny czujnik, a raczej przełącznik termiczny i znajduje się na chłodnicy układu chłodzenia silnika - działa na zasadzie jak presostat tylko reaguje na przegrzanie silnika, znajduje się w dolnej części chłodnicy po tej samej stronie co włącznik termiczny wentylatorów.
    Mam nadzieję, że te info się komuś przyda.
    Pozdrawiam.

    1