Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Antena samochodowa vw/seat - zasilanie

MacArtur 20 Kwi 2008 00:30 23864 10
  • #1 20 Kwi 2008 00:30
    MacArtur
    Poziom 9  

    Witajcie. Szukałem dość długo w archiwum, ale chyba takiego tematu nie znalazłem. Od niedawna mam problemy z odbiorem FM na fabrycznym radiu w seacie ibiza '01 (przejściówka). Odbiór zanika tam, gdzie zawsze był; również najsilniejsze stacje za miastem. Zacząłem od wymiany bacika na dachu, bo moja ibi jest po dachowaniu i może się złamał. Bez zmian. Rozkręciłem antenę dachową - jest w niej wzmacniacz. Było dużo wilgoci i śniedzi - usunąłem i zabezpieczyłem wazeliną techn - bez zmian. Przy okazji sprawdziłem rezystancję przewodu od złącza na dachu do radia - bardzo niska = w porządku.
    Na allegro można kupić anteny dachowe, ponoć oryginalne, do vw/seat/skoda ze wzmacniaczem. Są wersje z dodatkowym przewodem zasilającym wzmacniacz, ale i bez niego. Ja u siebie w aucie nie mam dodatkowego przewodu. W związku z tym seria pytań do Szanownego Forum:

    1. W jaki sposób są takie wzmacniacze zasilane? Czy dobrze myślę, że 12V kablem antenowym z radioodbiornika? U mnie nie ma napięcia na kablu.

    2. Jeśli tak, to może mam uszk. radioodbiornik? Albo może napięcie pojawia się tam po spełnieniu dodatkowych warunków? Np. monitorowana rezystancja obciążenia na antenie? Albo włączona opcja "DX" w radiu - to akurat sprawdzałem u siebie - dalej nie ma napięcia.

    3. Czy jest prawdopodobne uszkodzenie samej płytki wzmacniacza? Pozostaje jednak problem jej zasilania...

    Pozdrawiam serdecznie.

    2 10
  • #2 20 Kwi 2008 01:21
    rema
    Poziom 27  

    Witam. Zasilanie tej anteny z wzmacniaczem polega na podaniu napiecia z radia, zazwyczaj to niebieski kabelek "+"- podający zasilanie po włączeniu radia(mase dostaje z budy i ekranu kabla antenowego). Przy takiej antenie jest taki przewód do którego należy to napiecie podłączyć. A płytka w antenie może być uszkodzona. Więc polecam wymienić tą antene i założyć dobrą z wbudowanym wzmacniaczem. Pozdrawiam.

    0
  • #3 20 Kwi 2008 09:39
    sp7mfu
    Poziom 19  

    W moim Golfie '02 z radia po włączeniu środkową żyłką koncentryka idzie +12V na zasilanie wzmacniacza w podstawie anteny. Jeśli radio nie podawało 12V to dodawało się prosty układ rozgałęźnika z dławiczkiem i kondensatorem. Radio oddzielone było kondensatorem. Całość w metalowej obudowie. Działało w 100 % (pracowałem w serwisie VW). A jak płytka była zasniedziała - może brakować połączeń na druku - trzeba sprawdzić wszystkie elementy i połączenia. Albo nowa - jak napisał rema.

    2
  • #4 20 Kwi 2008 13:27
    MacArtur
    Poziom 9  

    Dziękuję Panowie.

    Rema - nie doczytałeś co napisałem:
    "Są wersje z dodatkowym przewodem zasilającym wzmacniacz, ale i bez niego. Ja u siebie w aucie nie mam dodatkowego przewodu."

    SP7MFU - właśnie miałem dzisiaj w rękach jednego vw polo '05 i zmierzyłem - ma 12V w koncentryku na dachu. U mnie tego napięcia brak, czyli przyczyny najpierw muszę szukać w radiu raczej niż w antenie. Podkreślę jeszcze raz, że mam radio oryginalne wbudowane seatowskie, więc skoro w antenie mam wzmacniacz, to tym bardziej radio powinno dawać +12V. Ciekawe co w nim mogło się zepsuć? Domyślam się, że o tych rozgałęźnikach i dławikach pisałeś pod kątem nieoryginalnych radioodbiorników klientów?

    0
  • Pomocny post
    #5 20 Kwi 2008 15:44
    lysy1980
    Poziom 30  

    Możesz rozebrać radio i sprawdzić co jest przyczyną braku napięcia na wyjściu antenowym - najprawdopodobniej przepalil sie dlawik - jesli nie chcesz grzebać, możesz zastosować separator antenowy - w linku masz gotowe na aukcji.

    http://www.swistak.pl/aukcje/1984991,SEPARATOR-ANTENOWY-AUDI-OPEL-SKODA-SEAT-VW.html

    Schemat japrostszego separatora.
    Antena samochodowa vw/seat - zasilanie

    Przykladowe elementy:
    kondensator ceramiczny 10nF
    dławik 10µH

    1
  • #6 20 Kwi 2008 16:27
    MacArtur
    Poziom 9  

    Spoko. Co prawda to nie mój obecny fach podstawowy, ale najprostsze uszkodzenia m.in. w radiach samochodowych naprawić potrafiłem. Więc może dam radę. Ale dzięki za trop i za ew. antidotum uniwersalne! Poinformuję o wynikach.

    0
  • #7 20 Kwi 2008 21:46
    rema
    Poziom 27  

    Witam. Ok "MacArtur" przeoczylem. "Lysy1980" ma dobry schemacik. Jestem za.

    0
  • #8 21 Kwi 2008 23:35
    sp7mfu
    Poziom 19  

    Taki schemacik opisywałem - rzeczywiście dodawało się go wtedy gdy montowane było radio bez wyjscia 12V. Nie musisz specjalnie grzebac w radiu. Zród taki układ osobno - i po bólu.

    4
  • #9 22 Kwi 2008 00:04
    rema
    Poziom 27  

    Witam. Ja zamontowłem w obwód płytkę z anteny szerokopasmowej(z siatkowej), telewizyjnej i podziałało rewelacyjnie. Pozdrawiam.

    0
  • #10 25 Kwi 2008 22:55
    MacArtur
    Poziom 9  

    Zrobiłem obfite badania. Oto wyniki. Samo radio wydaje się być dobre:
    Antena samochodowa vw/seat - zasilanie
    Zbadałem dławiki oba i tranzystor i diodę Zenera, wszystko ok.
    Okazuje się, że radio podaje napięcie na wyjście i testuje obecność anteny i jeśli coś mu się nie spodoba, to wyłącza to napięcie (sygnały ANT-ON i ANT-CHECK idą z oraz do procesora). Teraz tak: włączenie żaróweczki 1,2W powoduje tylko jej 2 krotne błyśnięcie i wyłączenie napięcia (za duże obciążenie). Podłączenie rezystora 330 Ohm zamiast anteny (prąd 30 mA) powoduje, że napięcie jest OK non stop. Podłączenie rezystora 2k2 (prąd 5 mA) powoduje, że napięcie na antenie jest przez kilkanaście sekund, a potem się wyłącza. Zastanawiam się ile zatem prądu powinien pobierać prawidłowo działający wzmacniacz na dachu samochodu? Nie potrafię rozkminić do końca układu testującego obecność anteny na schemacie (schemat wzięty z biblioteki schematów pod nazwą SEAT IBIZA.pdf). Podejrzewam, że z wartości elementów o niskiej tolerancji szło by wywnioskować dopuszczalny przedział prądów obciążenia. Trochę jednak tam tych tranzystorów wrzucili :)
    Poszedłem do samochodu i podałem +12V na żyłę środkową kabla antenowego. Pobór prądu początkowo 250...270 mA po kilku sekundach stabilizuje się na poziomie 200 mA. Za dużo? Coś zwarte zatem we wzmacniaczu? Kupić nowy wzmacniacz? Jestem tego prawie pewien, aczkolwiek nie spodziewałem się takich mądrości ze strony radia i anteny :-)
    Wszelkie komentarze i sugestie mile widziane...
    Pozdrawiam!

    0
  • #11 12 Kwi 2017 18:26
    mariano8304
    Poziom 12  

    Panowie u mnie sytuacja troszeczkę z innej beczki radio daje napięcie 12V na antenę ale niestety wzmacniacz antenowy jest uszkodzony więc postanowiłem kupić inną antenę wewnętrzna wbudowanym wzmacniaczem do którego podłączam napięcie 12V. I teraz nasuwa się pytanie czy nie ma konfliktów z dodatkowym zasilaniem i zasilaniem z radio bo odbiornik mimo to nie działa podłączyłem też inne sprawne radio i też bez zmian. Przetestowałem też dwie anteny jest wbudowanym wzmacniaczem.

    0
  Szukaj w 5mln produktów