Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Ibiza 1992 - jak działa ten sterownik wycieraczek

kuhnro2 29 Lip 2008 22:24 6093 18
  • #2 29 Lip 2008 23:58
    Jozef199
    Poziom 19  

    Na blaszkę bimetalu nawinięta jest cewka z drutu oporowego Gdy płynie prąd drut się nagrzewa wyginna blaszkę i rozłacza zestyk Blaszka stygnie wraca i zwiera zestyk i silnik rusza

    0
  • #3 07 Lis 2010 21:27
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Odgrzewam temat (nie wiem czemu temat przegapiłem).

    Powyższe jak rozumiem opisuje element nr 71.

    A jaka jest rola zacisków F i C silniczka wycieraczek (element nr 154) i co oznacza przerywana kreska pomiedzy silniczkiem a zaznaczonymi stykami?

    Zacisk D to "podwójna prędkość wycieraczek"?

    0
  • Pomocny post
    #4 07 Lis 2010 21:43
    Zico63
    Poziom 37  

    Styk F to styk hamowania ramion na dole szyby;
    Styk C to doprowadzenie prądu do silniczka tak długo, pomimo "wyłączenia" wycieraczek dźwignią przełącznika, by ramiona doszły w położenie spoczynkowe. W tej chwili krzywka na przekładni (to właśnie oznacza linia przerywana na rysunku, mechaniczne przełączanie sobie styków przez silniczek) przełącza uzwojenia od zasilania do masy by natychmiast ale na dole szyby - się zatrzymały.
    I styk D - to tak zwana szczotka wysunięta ze strefy neutralnej pola magnetycznego, co daje zwiększoną prędkość silniczka.

    0
  • #5 07 Lis 2010 23:00
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Bardzo dziękuję za konkret wyjaśnienie

    Przez chwilę myślałem dlaczego zacisk F wycieraczek nie jest na stałe podłączony do masy, ale jak rozumiem, hamowanie jest tylko realizowane w pracy przerywanej (przez bimetal) i przy wyłączaniu wycieraczek.
    Przy pracy ciągłej i przy zwiększonej prędkości hamowanie jest zbędne.

    I jeszcze jedno: Jakbym chciał dodać układ sterowania wycieraczek z regulowaną częstotliwością zamiast pozycji "praca przerywana" to układ ten należy włączyć pod linię, która idzie na + przełącznika bimetalicznego (91) a wyjście tego układu miałoby być na wejście int?
    Czy należy w takim układzie zastosować diodę separującą na wyjściu z tego dodanego układu?

    0
  • #6 07 Lis 2010 23:17
    Zico63
    Poziom 37  

    Gdyby chcieć zastosować przerywacz regulowany, musimy cyklicznie (w wymaganych interwałach) jednocześnie podawać plus z bezpiecznika na zacisk (pin) C i przerywać linię z pinu F - odpiąć masę, gdyż inaczej na tą sekundę pojawiałoby się zwarcie - tak musi być do czasu ruszenia wycieraczek i otwarcia przez krzywkę styku F; potem układ sam sobie poradzi.
    Ponieważ ten układ, z wyjątkiem drugiej szybkości, to system z Fiata 126p, wstawiam swe rysuneczki z lat gdy takie "Cóś" dosiadałem i sam wykonałem taki układzik; potem pojawiły się gotowe w handlu. Być może jeszcze gdzieś na złomach w Maluchu można to znaleźć.
    Może te rysunki pomogą Koledze, naprowadzą...
    Tak więc układ "600" to wersja standardowa, "650S" to wersja gdy musimy wykonać układ a przełącznik na kierownicy nie oferuje trzech położeń a tylko włącz/wyłącz, i na końcu "650K" to układ wykorzystujący przełącznik wyłącz/praca przerywana/praca stała.
    Seat Ibiza 1992 - jak działa ten sterownik wycieraczek
    Najbliższym do Ibizy jest tu układ "650K"
    Przepraszam za jakość: raz to mają one 29 lat a dwa ja miałem wówczas ...naście
    P.S. Rysunek wstawiłem w maksymalnym powiększeniu, może nie wygodnym w odczycie ale najbardziej czytelnym.

    0
  • #7 08 Lis 2010 20:24
    kuhnro2
    Poziom 14  

    dziękuję bardzo za podane schematy, ja zamierzałem wykorzystać układ na timerkach 555 (jak widać na tym schamacie nie uwzględnione obwodu hamowania)
    Seat Ibiza 1992 - jak działa ten sterownik wycieraczek


    Odwołując się do pierwotnego schematu z samochodu - jak to działa po kolei od momentu uruchomienia wycieraczki w trybie przerywanym (czyli wciśnięcia potrójnego przełącznika jedną pozycję w dól)?

    a) jak rozumiem druga sekcja potrojnego przełacznika podaje +12V na wejscie plus elementu 91, przez który (poprzez wyjście INT) napięcie to idzie na silniczek.

    b) Rozumiem, że wtedy na wyjściu F z elementu 91 NIE może być masy bo by było zwarcie. Pytanie kiedy ta masa się tam pojawia i na jakiej zasadzie?

    Proszę o podanie całej sekwencji zmian napięć

    0
  • #8 08 Lis 2010 21:25
    Zico63
    Poziom 37  

    Pokolorowałem oryginalny rysunek, by pokazać rozpływ napięć w poszczególnych położeniach. Gdy coś będzie niejasne - wyłumaczę
    Seat Ibiza 1992 - jak działa ten sterownik wycieraczek

    a) zgadza się;
    b) też się zgadza a realizuje to człon pierwszy, górny przełącznika.
    Pomijamy przycisk na samej górze elementu 11, to włącznik spryskiwacza.

    0
  • #9 08 Lis 2010 22:04
    kuhnro2
    Poziom 14  

    b) Podążając żółtą ścieżką masy - od razu po przełączeniu na pracę przerywaną mamy masę na elemencie 71 (-), czyli na jego wyjściu F też - więc jak się to dzieje że nie ma zwarcia, skoro jednocześnie wyjście INT podaje +12V na silniczek, gdzie wejście INT silniczka jest zwarte z wejściem F?

    Układ, który załączyłem chciałem podpiąć, zabierając plus który idzie na element 71 (od 71 odciąć plus), a wyjście nowego układu wrzucić przez diodę na wejście INT
    Czy to wystarczy?

    0
  • #10 08 Lis 2010 22:35
    Zico63
    Poziom 37  

    Bo w elemencie 71 prąd idzie przez uzwojenie oporowe, grzejące bimetal; nie zwykły kawałek drutu robiący zwarcie.
    Moje "kolorowanie przysłania oryginalny rysunek uzwojeń, stad zapewne wątpliwość.
    Natomiast tak, istotą systemu jest podanie plusa na INT. Jeśli do dyspozycji mamy tak rozbudowany przełącznik, realizujący odłączanie masy w położeniu "praca przerywana" - można tak spokojnie zrobić.

    0
  • #11 09 Lis 2010 11:45
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Co do masy wychodzącej z el. 71 - w takim razie skoro idzie to przez uzwojenie oporowe (faktycznie jak się przyjrzymy to tak widać) to jak to się dzieje, że w momencie hamowania wycieraczki na wyjściu F (wejściu F silniczka) następuje hamowanie - bo ze schematu nie widać żeby tam pojawiała się "czysta" masa.

    Mam pytanie jeszcze do przełączającego układu mechanicznego w silniczku wycieraczek - rozumiem że przełaczanie nastepuje cyklicznie C-F F-C C-F itd tak?
    Chodzi mi o to czy impuls wyzwalający wycieraczkę możę być krótszy niż faktyczny czas ruchu wycieraczki.

    0
  • #12 09 Lis 2010 13:07
    Zico63
    Poziom 37  

    I w tej sprawie ma Kolega 101% racji! Fiat zrobił fuszerkę, co prawda sporo zależy od oporu tego uzwojenia, ale i tak lipa: albo jest spory chwilowy pobór gdy uzwojenie ma małą rezystancję, albo mogą się zdarzać niezatrzymania wycieraczki na dole szyby, szczególnie w sporym deszczu (gdy szyba bardzo jest wilgotna, i pióra mają małe opory ruchu i może się zdarzyć że przełączniki "minie" punkt zatrzymania i ponownie, tym razem już sam, załączy sobie napięcie - często tak mi robiło się w Maluchu gdy krzywka była już mocna wyrobiona i styk był tylko na bardzo małym odcinku ruchu ramion).
    Impuls wyzwalający jest krótszy, sporo krótszy niż czas "okrążenia" przekładni i krzywki przełączającej, ok. 2÷3 sekundy. W wycieraczkach jest to tak dobrane, że już po ok 20 cm ruchu ramion w górę szyby następuje przełączenie z F na C. Prosta próba: Na dosłownie ułamek sekundy włączamy wycieraczkę na bieg pierwszy stały i od razu wyłączamy dźwignię. Gdy wycieraczka idzie dalej - znaczy, że już zeszła krzywka ze styków, już wykonano przełączenie i radzi sobie sama. Gdy się zatrzyma - znaczy, że jeszcze krzywka nie zdążyła z powrotem przerzucić styku w położenie spoczynkowe.

    0
  • #13 10 Lis 2010 22:15
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Mam jeszcze takie pytanie co do działania spryskiwacza i szybkiego działania wycieraczki:
    Jak pociągnę gałkę wycieraczki do siebie to zaczyna działać spryskiwacz (co wynika ze schematu), natomiast nie wiem jak to się dzieje wg schematu, że wycieraczka zaczyna działać przez parę sekund w trybie "normalnej prędkości" po czym się się zatrzumuje.

    Przy tej okazji jeszcze napiszę, że mam taki problem, że jak właczam spryskiwacz przedni, włącza się przednia wycieraczka ale czasem też błędnie tylna. Co to może być?

    0
  • Pomocny post
    #16 10 Lis 2010 23:27
    Zico63
    Poziom 37  

    Procedura włączania się przedniej wycieraczki ze zmywaczem zależy od układu połączeń i tego omawianego przekaźnika/przerywacza - element 71 na rysunku.
    Natomiast niezamierzone włączanie się wycieraczki tylnej, czy w ogóle niezamierzone włączenia - to uszkodzenie manetki.
    Manetka z kolei, to gwarowe określenie przełącznika na kolumnie kierownicy.

    0
  • #17 10 Lis 2010 23:40
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Bardzo dziękuję, w szczególności Zico63 za kawał wiedzy.

    Generalnie temat uważam za zakończony poza jedną wątpliwością :)

    Czy ingerencja z wstawieniem nowego układu do pracy przerywanej nie zakłóci wyzwalania wycieraczki gdy załączamy spryskiwacz

    0
  • #18 10 Lis 2010 23:42
    Zico63
    Poziom 37  

    Dzięki za uznanie; dodam tylko że te kilka pierwszych ruchów wycieraczki, to czas na rozgrzanie się do pierwszego otwarcia tego uzwojenia z bimetalem.
    Pozdrawiam i dużo zadowolenia z autka!

    0
  • #19 12 Lis 2010 00:14
    Zico63
    Poziom 37  

    kuhnro2 napisał:


    Generalnie temat uważam za zakończony poza jedną wątpliwością :)

    Czy ingerencja z wstawieniem nowego układu do pracy przerywanej nie zakłóci wyzwalania wycieraczki gdy załączamy spryskiwacz

    Nie zakłóci, jeśli zachowamy połączenia spoczynkowe takie jak w oryginalnym elemencie 71 (przerywacz czasowy). Oczywiście czynny w układzie musi być tylko jeden przerywacz - można je zamienić czy też wykonać zamiennik ale nie dodać.
    P.S. Jakoś "przeoczyłem" dopisek Kolegi, nie odpowiedziałem od razu, przepraszam.

    1