Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PCB dwustronne - a wy jak to robicie ?

roobert 29 Oct 2002 23:07 12404 13
  • #1
    roobert
    Level 14  
    Bo ja tak.
    Mam do tego zrobione "urz康zenie" tj. dwie p造tki z plexy #4mm a w rogach cztery otwory .W jednej z p造tek w otwory wklei貫m "bolce" o 鈔ednicy takiej jak otwory.Teraz obie p造tki mo積a z這篡 i nie przesuwaj si wzgl璠em siebie.
    Nast瘼nie do wew. powierzchni jednej z p造tek przyklejam ta鄉 jedn klisz a do drugiej drug tak aby by造 idealnie "zgrane".Teraz ju tylko wystarczy w這篡 w 鈔odek p造tk z positivem i na鈍ietli najpierw jedn a potem drug stron.
    Jako 穋鏚豉 鈍iat豉 u篡wam lampy rt璚iowo-瘸rowej OSRAM 150 W z odleg這軼i 30cm wystarczy 8min.Plusem tej lampy jest to 瞠 nie potrzebuje d豉wika ( zast瘼uje go 瘸rnik ) ma zwyk造 gwint kosztuje ok 20z i nie ma efektu "rozgrzewania".Trzeba niestety po jednym na鈍ietleniu zrobi ok 2min. przerwy bo nie zajarzy.
    Co do klisz to najlepsze wychodz z atrament闚ki ( mam HP 720C ) z這穎ne podw鎩nie ( czli w sumie cztery wydruki na p造tk dwustronn.Kontrast lepszy ni negatyw cz.b. foto.
    A i jeszcze POSITIV nak豉dam i od razu susz suszark do w這s闚 z odleg這軼i ok. 4cm tak aby przy okazji mocno nagrza p造tk.Zostawiam na 5 min. do wystygni璚ia i na鈍ietlam. Zauwa篡貫m 瞠 to "wygrzewanie " jest wa積e ( bardzo 豉two ropuszcza si wtedy na鈍ietlona emulsja w wodorotlenku.
  • #2
    Andrzej Raty雟ki
    Level 12  
    Robi tak samo. co do tego suszenia suszark to czy nie rozp造wa ci si ta emulsja jak suszarka dmucha z odleg這軼i 4 cm?
  • #3
    zyraf
    Level 26  
    A ja niestety (a moze na szczescie:)) nie musze robic plytek 2 stronnych...
  • #4
    Jarema
    User under supervision
    Witam.
    Ja te na鈍ietlam tylko, 瞠 kwarc闚k a klisze robie na HP 6P.
    Plytki wychodz pi瘯ne .Brakuje im maski ale w pokoju raczej nie zmie軼i by si piec...

    Tak na koniec ma豉 sugestia:
    Czy nie mo積a by by這 zrobi drukarki do kt鏎ej wk豉da這 by si laminat i na nim drukowa這?
    Powodzenia w drukowaniu p造tek.
  • #5
    tadzioor
    Level 15  
    Jarema wrote:
    Tak na koniec ma豉 sugestia:
    Czy nie mo積a by by這 zrobi drukarki do kt鏎ej wk豉da這 by si laminat i na nim drukowa這?
    Powodzenia w drukowaniu p造tek.


    S takie specjalne frezarki, wk豉da si laminat, a frez usuwa niepotrzebn mied. Tylko niestety s "troch" dro窺ze od drukarek :(
    ------------------------
    A jak robicie p騧niej po陰czenia mi璠zy warstwami? S dost瘼ne jakie amatorskie metody metalizacji czy spraw za豉twia lutowanie z dw鏂h stron?

    Posty scalono<Acula>
  • #6
    Jarema
    User under supervision
    Najcz窷ciej za metalizacj robi wyprowadzenia element闚 lecz tam gdzie ich nie ma czasem -i tu cytat z Radioelektronika-"stosuje si cieniutkie druciki".W warunkach domowych metalizowanie techniczne jak i z這cenie jest "raczej" nieop豉calne.
  • #7
    gretzky
    Level 21  
    te tak robie to chyba najlepszy spos鏏.
    Pozdrawiam i mi貫j pracy rodacy :lol:
  • #8
    nico45
    Level 15  
    Ja robie wydruki laserem Panasonic KX-P6300 na kalce technicznej [folie do ksero nie nadaj sie poniewa niekt鏎e podd wp造wem temp. ulegaj deformacji - wprawdzie niewielkiej ale przy p造tkach dwustronnych czasami s problemy].
    Naswietlanie wykonuj podobnie jak >roobert< tyle 瞠 pomiedzy dwoma [oprawionymi we frezowane z textolitu ramki]szybami ze szk豉 kwarcowego 3mm [lepiej przepuszczaj UV ni zwyk貫 szk這 sodowe]. Na鈍ietlane s obydwie strony na raz przy pomocy 瘸rnik闚 z lamp kwarcowych PHILIPS [lub 鈍ietl闚ek UV 鈍ie瘸 konstrukcja ma貫j gabarytowo naswietlarki dwustronnej w trakcie testow rozm. laminatu max. 270x200mm].
    Suszenie Positivu w piecu w豉snej konstrukcji w temp 60 stopni C z wymuszonym obiegiem wewn徠rz.
    Odno郾ie przelotek sa dost瘼ne specjalne nity rurkowe wraz z narzedziami np. w Elfie ale do celow amatorskich w zupe軟o軼i wystarczaj po陰czenia poprzez wyprowadzenia elementow lub wykonane kynarem.
  • #9
    darkwap
    Level 11  
    a ja lubie hard core i rysuje p造tki recznie tak jak jednostronne ale to tylko dlatego ze nie robie ich zbyt wiele:):)
  • #10
    arnie
    Level 17  
    Ja si staram robi po陰czenia mi璠zy warstwami w miejscu dziury na n騜k elementu i lutuje z dw鏂h stron. Przy scalakach w podstawkach niestety jest wi瘯szy problem, ale te si da przy odrobinie wprawy i cienkim grocie. :)
  • #11
    midas78
    Level 19  
    Blizej sedna.
    Drukuje normalnie na papierze dwie strony plytki. Dodatkowo stawiam w projekcie po rogach punkty odniesienia.
    Potem wierce dokladnie otwory w plytce przez te punkty odniesienia.
    Wkladam wiertla w te otwory i nadziewam papier (ze zrobionymi juz otworami odniesienia) na wiertla. Przyklejam potem Butaprenem i z drugiej strony to samo.

    Najczesciej uzyskuje przesuniecia mniejsze od wielkosci otworu.
  • #12
    wojtek999
    Level 16  
    Ja trawi najpierw jedn stron potem wierc otwory(przynajmniej kilka znacznie oddalonych od siebie) , a nast瘼nie dopasowuje foli ze 軼ie磬ami po drugiej stronia i jad 瞠lazkiem. P造tki wychodz zadowalaj帷e :)
  • #13
    candle
    Monitors specialist
    ja drukuje na folii na drukarce panasonic kx6500 no i niestety - zwykle dostaje folia deformacji - albo drukarka po prostu nie trzyma pionu (wydruki na kartkach potrafia tez byc krzywe)
    robie na 2 etapy - jedna strona, naswietlanie, wywolanie, trawienie (druga strona zaklejona tasma), wiercenie, rozpraszanie bledow (tak zeby wszystkie dziurki mniej wiecej sie pokryly) i znowu naswietlanie i trawienie - zygac sie chce...
    sproboje z kalka :) - czy uzywasz do tego preparatu transparent, czy wystarcza przezroczystosc kalki?
    o metalizacji otworow bez wiertarki cyfrowej mozna zapomiec - no chyba ze ktos chce metalizowac plytke sciezka po sciezce...
  • #14
    remiorn
    Level 18  
    Poniewa w 豉zience (robi za ciemnie) mam go貫 rury od gor帷ej wody susze p造tke na nich. Dwustronne wykonuje nast瘼uj帷o:
    obie folie na atrament闚ce u kolegi (bo ma lepsz),
    ale projekty przygotowane tak, 瞠 w 4 rogach oko這 3 cm od krawedzi p造tki punkty do kalibracji po這瞠nia folii wzgl璠em siebie,
    wk豉dam wysuszon p造tk mi璠zy folie,
    nak豉dam punkty na siebie i blokuje klamerkami,
    nast瘼nie kontroluje po這瞠nie laminatu i... te klamerki
    ostatnie kontrole po這瞠nia obu folii i p造tki (ewentualne korekty)
    p騧niej na鈍ietlanie star NRD-owsk lamp do opalania i gotowe