Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH12, automat i-shift- pomocy

coralgol1976 06 Lip 2009 23:30 64375 44
  • #1 06 Lip 2009 23:30
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Proszę o pomoc.
    Niewiele można w internecie znaleźć o skrzyni i-shift Volvo, więc temat ogólny -bez szczegółow. Jak sądzę wielu użytkownikom takiej skrzyni przydadzą się wszystkie informacje zebrane w jeden temat.
    Volvo Fh12, 2003r, przebieg 850tys km.

    Mam problem ze wspomnianą skrzynią biegów i-shift.
    Objawy:
    1. leniwe (długo trwające) przełączanie biegów od pewnego czasu
    2. problem z wyborem biegu do ruszenia w trybie "A" (załadowany rusza z 6tki, potem z hukiem zrzuca na 4, lub niżej i analogicznie, po wypięciu naczepy rusza z 2, lub 4 jak mu pasuje)
    3. "brak reakcji" na pedał gazu przy ruszaniu co jakiś czas
    4. przy hamowaniu nie rozłącza napędu, aż do zatrzymania. wtedy albo zgaśnie, albo rozłącza z hukiem.

    ad. 1. -przyczyna nieustalona, dn. 02.04.2011 wymiana / naprawa siłownika sprzęgła
    ad. 2. -czujnik obciążenia pojazdu (zamontowany do poduszki powietrznej 2 oś, prawa strona) -wymienić
    ad. 3. -pedał gazu (wymiana), natomiast jeśli jest reakcja na pedał gazu, ale do obrotów 600-800 nie jest to wina pedału - to objaw wysprzęglenia i oczekiwania na zmianę biegu, ograniczenie obrotów ma zapobiec przegrzaniu tarczy sprzęgła, a problem jest w czymś innym
    ad. 4. -przyczyna nieustalona dotychczas dn. 02.04.2011 wymiana / naprawa siłownika sprzęgła

    Proszę o pomoc przy usunięciu usterek pozycji 1 i 4.
    Dodam, że nie ma żadnych błędów na serwisowym kompie, dzisiaj przeprowadzona kalibracja (po wymianie sprzęgła).
    Czyżby to wina elektronicznego siłownika sprzęgła ???


    PS.
    Dzisiaj przejechałem 80km bez zarzutu, potem po wyborze biegu zarówno w trybie A jak i M brak reakcji skrzyni na zmienę biegu (wyświetlacz pokazuje zmianę i numer biegu), obroty przy wciśnietym gazie dochodzą do 700, a auto stoi. Po zgaszeniu, odczekaniu i ponownym uruchomieniu da się jechać, a po kilku km już nie chce przerzucić biegu, zachowuje się jakby siłownik wcisnął sprzęgło, komputer ograniczył obroty do zmiany biegu, a zmiana nie następuje.....
    Nie wiem już gdzie szukać....

    PPS. Ma ktoś może schemat skrzyni biegów i-shift ?? Bardzo proszę.[/b]

    -1 29
  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #2 06 Lip 2009 23:41
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    To co opisujesz wskazuje mi na przycinanie się płyty sterującej na wskutek "zaszlamienia". Przy okazji demontażu płyty sterującej proszę zmienić filtr oleju. Proszę spisać z metryczki producenta skrzyni /Allison może ZF/.

    2
  • #3 06 Lip 2009 23:47
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Czyli płyta górna skrzyni biegów do przeczyszczenia ? 1 czy druga warstwa? zresztą rozbiorę obydwie. Tyle pieniędzy wydane, a filtr oleju i olej nie zmienione przez jakieś 400tys km :cry:. Czy brudny filtr może powodować przegrzewanie się skrzyni (elektroniki) i takie chece ? Czy brudny filtr ogranicza smarowanie skrzyni ??

    PS. Jutro rozbieram, czyszczę i wymieniam filtr (olej). O tym czy pomogło poinformuję, bo wiem jak trudno coś znaleźć.

    3
  • Arrow Multisolution Day
  • #4 07 Lip 2009 10:32
    coralgol1976
    Poziom 16  

    romuald-f napisał:
    To co opisujesz wskazuje mi na przycinanie się płyty sterującej na wskutek "zaszlamienia". Przy okazji demontażu płyty sterującej proszę zmienić filtr oleju. Proszę spisać z metryczki producenta skrzyni /Allison może ZF/.

    Skrzynia biegów:
    Volvo VT2412B

    Witam. Po zdjęciu pokrywy okazało się, że olej czyściutki, zaszlamienia nie ma, ale:

    Z jednych widełek z kamieniami wsiąkł jeden kamień - odnaleziony na dnie skrzyni.
    Volvo FH12, automat i-shift- pomocy
    Oglądając choinkę w skrzyni okazało się, że dwie przesuwki z trzech pozbawione są kamieni ze sprężynkami - są bardzo luźne.
    Volvo FH12, automat i-shift- pomocy

    Panowie, masa pieniędzy w serwisie i "niepotrzebne" części...... polecam zawsze zaczynać od rozwiązań najtańszych !!! Jak zdobędę części i zamontujemy skrzynię dam znać jak autko jeździ. (serwis chciał wymienić siłownik sprzęgła za 5tys i płytę sterującą za 9tys +2,5tys program)

    0
  • #5 08 Lip 2009 02:08
    coralgol1976
    Poziom 16  

    coralgol1976 napisał:

    Objawy:
    1. leniwe (długo trwające) przełączanie biegów od pewnego czasu
    4. przy hamowaniu nie rozłącza napędu, aż do zatrzymania. wtedy albo zgaśnie, albo rozłącza z hukiem.


    ad.1 i 2 -uszkodzone widełki i przesuwki, co powodowało drugotrwałą zmianę biegów, lub jej zblokowanie

    2
  • #6 15 Lip 2009 22:19
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Witam,

    Cytat:
    Tyle pieniędzy wydane, a filtr oleju i olej nie zmienione przez jakieś 400tys km :cry:.


    W tych skrzyniach fabryczny olej wymienia się po 3 latach lub 400 000 km. Możesz powiedzieć w którym serwisie diagnozowali ci tę skrzynię? Na jakim etapie jest teraz naprawa? Te "kamienie" można dostać jako zestaw naprawczy. Ta skrzynia, z tego co wiem, to oryginał VOLVO więc poza serwisami dowiesz sie niewiele.

    0
  • #7 18 Lip 2009 11:06
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Witam ponownie. Trochę czasu minęło do momentu rozebrania całej skrzyni ze względu na nieprzewidziany przestój warsztatu. Okazuje się, że nominalnie tylko jedna przesuwka ma kamienie ze sprężynkami. Pozostałe dwie powinny być luźne. Jak się okazuje winnym blokowaniu się skrzyni jest brak kamienia na widełkach biegu 1-2 i 7-8 wg wyświetlacza licząc kolejno od 1 do 12. Komplet nowych kamieni w serwisie 197zł netto. Za moment wybieram się po kamienie. Myślę, że w poniedziałek skrzynia będzie zmontowana. Nie omieszkam poinformować o końcowych efektach. Pzdr

    0
  • #8 26 Lip 2009 00:12
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    ->coralgol1976 udało sie naprawić? Autko jeździ?

    0
  • #9 29 Lip 2009 15:35
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Niestety, kamienie zmienione, a auto po przejechaniu ok 100km z załadowaną naczepą odmówiło jazdy spod świateł ze skrzyżowania .....
    Rozkładam ręce - jestem załamany....

    MACIEK_M czy Ty masz jakieś sugestie ? Może podejmiesz się naprawy ?
    Nie wiem czy stawiać na mechanikę, czy elektronikę....

    0
  • #10 29 Lip 2009 22:07
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Właśnie wróciłem z podmianki ciągników. Dojechałem na bazę 111km bez problemów, aczkolwiek zauważyłem, że im bliżej domu tym dłużej trwa zmiana biegów tj od momentu zmiany cyfry na blacie do zmiany biegu i zasprzęglenia. Na samej bazie, kiedy chciałem wycofać na blacie zaświeciło się R1, ale auto mówi nie teraz.... auto zaczęło się toczyć, czyli napęd został wysprzęglony... Postanowiłem ruszyć do przodu - ponownie bez efektu, po ok minucie ciągnik zerwał gwałtownie w przód, jednak każda zmiana biegu powodowała wysprzęglenie i nic poza tym (również nie wchodzi na obroty). Chciałem zatrzymać auto, patrzę a on rwie w przód. Zahamowałem do zatrzymania, auto stanęło ale tylna oś kopała dalej.
    Zauważyłem, że góra skrzyni jest wg mnie za ciepła tzn gorąca, wg mnie auto spisuje się bardzo dobrze dopóki skrzynia jest zimna, potem coraz gorzej, aż do momentu kiedy wogóle nie zmienia biegów...

    Dodano po 7 [minuty]:

    MACIEK_M napisał:
    Ta skrzynia, z tego co wiem, to oryginał VOLVO więc poza serwisami dowiesz sie niewiele.


    ODRADZAM serwis NIJHOF w Nowej Wsi, na niczym się nie znają - wymieniają części na oko, nie ponoszą odpowiedzialności jeśli nie trafią. Ostatnio wskazali "pedał gazu". Zapytałem czy na pewno to jest to. Odparli, że dowiem się jak wymienią, więc mówię wymieniajcie, ale nie najpierw musiałem podpisać, że za moją zgodą i na moją odpowiedzialność - żenada !!! I to jest servis ??

    0
  • #11 01 Sie 2009 23:10
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    ->coralgol1976 Info poszło na priv

    Moderowany przez Błażej:

    Wprawdzie wiadomość nie nowa, ale może powiesz mi, co tak ważnego wniosła na forum? Oprócz tego, że potrafisz wysłać PW? Ostrzeżenie za zaśmiecanie forum postami bez treści merytorycznej.

    0
  • #12 03 Sie 2009 10:49
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Po naprawie skrzyni przejechałeś 100 km z naczepą, czy wszystko było normalnie czy były jakieś nienormalne zachowania w tym czasie? Piszesz że odmówiło zjazdu ze skrzyżowania, rozumiem, że nie chciała wrzucic biegu i nie było gazu. Czy były inormacje o błe-ędach. Odczytaj kody błędów z wyświetlacza. Diagnostyka - diagnostyka błędów, i podaj kody błędów numerycznie: MID PID SID - wszytkie i zaznacz Active czy Inactive, to zobaczymy. Wyjnowałeś skrzynię, czy sprawdziłeś luz na widełkach siłownika sprzegła - łożysko wachliwe?
    >
    > --
    > Przez pierwsze 100km było normalnie i bez uwag. Tak jak opisujesz, auto nie wrzucilo biegu, bez reakcji na pedal gazu. Problem w tym, że błedów nie ma....
    Wczoraj tj w sobote wyjęliśmy skrzynię - dzisiaj rozebraliśmy, po czym złożyliśmy. Luzu na widełkach sprzęgła nie ma, bo przy wymianie sprzęgła zostały wymienione całe widełki na nowe.
    Poddałem analizie wszystkie zachowania auta i teraz stawiam na elektroniczny siłownik sprzęgła, reszta jest praktycznie wykluczona (chyba że sterownik skrzyni lub komputer wysyłaja błędne dane). Ręce opadają, jestem urobiony i ... taki miałem weekend - w kanale...
    Zamierzam przełożyć siłownik z drugiego identycznego vovlo, bo mamy akrat dwa takie same, bo nie mam już pomysłów.

    0
  • #13 03 Sie 2009 18:04
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Sama zamiana siłownika sprzęgła niewiele da, musisz skalibrować siłownik, skalibruj też skrzynię biegów po demontażu/montażu. Chyba musisz się przeprosić z Nową Wsią - lub inny serwis VOLVO - Kutno, Poznań, potrzebny komputer dignostyczny i wprawny diagnosta.

    0
  • #14 04 Sie 2009 00:45
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Sama skrzynia była kalibrowana już 3 razy, bez efektu. Mówiono mi, że a actrosie pomogło ponowne wczytanie oprogramowania wybieraka biegów........

    1
  • #15 13 Sie 2009 21:11
    JULEKk8
    Poziom 2  

    Witam mam podobny problem ze skrzynią przy zmianie biegów na górną długo myśli który bieg włożyć gdy tylko zredukuje na niższy to odrazu pedał gazu nie działa trzeba zatrzymać auto i znowu biegi się pokazują. Zmieniłem łożysko oporowe , łożyska na widełkach mechanik powiedział , że to jest przyczyna. Po złożeniu działało ok przez 10 km i przy próbie zatrzymania koła mieliły dalej i problem wrucił. Dałem do sprawdzenia wysprzęglik i jest ok , elektryk powiedział że skrzynia daje wysyła stały impuls na dwóch przewodach a muszą być przerywane jutro szuka przyczyny jeżeli się uda napisze co zrobił.

    0
  • #16 24 Sie 2009 15:59
    macaroni1
    Poziom 12  

    Chyba kolega Maciek M ma rację, powinieneś zaprzyjażnić się z serwisem, miałem podobny problem ze skrzynię lecz problem rozwiązał serwis nijhof wassink w Rzgowie pod łódźią i to za pierwszym razem. pozdrawiam

    1
  • #17 01 Wrz 2009 23:17
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Witam po urlopie,

    -> JULEKk8 jakie wyniki oględzin elektryka? Znalazł przyczynę? Moim zdaniem to usterka mechaniczna i skrzynia do demontażu.

    -> coralgol1976 Jak tam twoje autko? Jeździ? Udało się usunąć usterkę? Co mu było? Nie wszystkie kody da sie odczytać z wyświetlacza, dlatego mówiłem o diagnostyce i kalibracji w serwisie VOLVO, z tego co wiem to tylko oni mają sprzęt który dogaduje się z tymi sterownikami ( skrzyni i manetki zmiany biegów ).

    0
  • #18 14 Wrz 2009 21:50
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Maciek_M, niestety autko nie jeździ, ale jutro mam zamiar zaprowadzić je do Siedlc do Pana znachora :)

    Dzisiaj odczytałem błędy, proszę o pomoc w ich odczytaniu:

    1. Łącze danych SAE J1939, MID 136 usterka mechaniczna lub elektryczna
    -aktywna
    MID 130 PSID 204 FMI 8,

    2. Czujnik prędkości koła ABS, oś 2, lewa strona
    -błąd danych -aktywna
    MID 136 SID 3 FMI 2

    3. Oś 2 prawa strona elektrozawór, usterka mechaniczna
    -aktywna
    MID 150 SID 3 FMI 7
    Dodatkowo, gdy dzisiaj przeprowadzałem volvusia na bazę wyświetliło ciężarówkę ze strzałką przed kabina z kierunkiem jazdy, oraz znak "X" pomiędzy. Instrukcja mówi, że to oznacza: zawieszenie pneumatyczne nie jest w położeniu do jazdy.... a BYŁO.

    1
  • #19 14 Wrz 2009 22:55
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    -> coralgol1976 o znachorze z Siedlec jeszcze nie nie słyszałem, musi być "dobry" od niedawna. Pytałem czy są kody błędów, pisałeś że nie, MID 130 PSID 204 FMI 8 - to ograniczona funkcjonalność zmiany biegów i trudne operowanie pojazdem, czyli to co opisywałeś. Reszta kodów to elektryka i ABS - powiązane z usterką. Nie prowadź auta do znachora, zaprowadź go do dobrego serwisu, ( np VOLVO Rzgów pod Łodzią ) - to robota dla dobrego diagnosty, najpierw usuń kody, potem zajmij się skrzynią, inaczej stracisz czas i pieniądze.

    1
  • #20 14 Wrz 2009 23:02
    Hose Y Ramon
    Poziom 10  

    W Rzgowie naprawiali pompe adblu koledze, wszyscy chcieli wymieniać a oni naprawili i to niedrogo śmiga do dziś.

    1
  • #21 15 Wrz 2009 00:11
    coralgol1976
    Poziom 16  

    =>>Maciek_M, a niech to - zaprowadzę do volvo Rzgów moją ślicznotkę.
    Jak tylko dowiem się co ją boli dam znać
    .

    PS. O kodach błędów wcześniej nie pisałem, bo ich (sic!) nie było ! :D
    Dzisiaj zabrałem autko od kolegi, a stało tam od połowy sierpnia w pokrzywach za karę.
    (jak widać w nagrodę vovluś zdradził nam jakieś tajemnice=błędy)

    1
  • #22 15 Wrz 2009 17:58
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Poproszę jeszcze o opis poniższych błędów:

    1. MID 136 PSID 24 FMI 7, oraz

    2. MID 130 PID 177 FMI 5.

    1
  • #23 15 Wrz 2009 18:38
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    1. MID 136 PSID 24 FMI 7 - ABS/EBS problem, prawdopodobnie powiązany z MID 130 PSID 204 FMI 8 o którym pisałeś wyżej.
    2. MID 130 PID 177 FMI 5 - usterka czujnika temp. . oleju w skrzyni biegów - może uszkodzona wiązka przy demontażu skrzyni?

    1
  • #24 15 Wrz 2009 19:03
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Wogóle podejrzewam wiązki kabli i od jutra je będę sprawdzał, dlatego że błędy się pojawiają chwilowo i orazu stają się nieaktywne. Wyobraź sobie, że wczorajszych błędów dzisiaj nie ma, a są nowe które podałem powyżej. Myślę, że wiązki są poprzecierane. Przed oddaniem auta do serwisu chcę usunąć jak najwięcej sam..."tymi ręcami"
    Dziękuję za interpretację błędów

    1
  • #25 25 Wrz 2009 12:30
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    -> coralgol1976 , jak tam ślicznotka chodzi, napisz co było? Chyaba, że i w Rzgowie nie dali jej rady?

    0
  • #26 15 Paź 2009 19:02
    waldy73
    Poziom 9  

    witam posiadam program diagnostyczny do Volvo truck (vcads pro) mam też oryginalny interfejs oraz dużą wiedzę na temat Volvo.Sam program mogę sprzedać za 1.5 tyś.Program wraz z kompletnymi schematami oraz z impact (wszystko czym dysponuje serwis Volvo) za2.5 tyś. Wszelkie zapytania waldy73(malpa)op.pl lub 691223010

    0
  • #27 30 Lis 2009 18:25
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Witam, minęło trochę czasu, a ja jestem winien wam kilka faktów.
    Ponieważ zajmuję się transportem bardziej z umiłowania do ciężarówek postanowiłem jeszcze przez chwilę poleczyć volviankę sam.
    Dzięki programowi vcads zebrałem wyświetlane kody błędów w jedną całość...i jak pisałem skupiłem się na wiązkach kabli. Nie wykryłem żadnych usterek z kablami, ale..... czasem pojawiał się błąd czujnika ABS tylne koło lewa strona usterka elektryczna i mechaniczna... Wymieniłem czujnik, pozostał błąd usterki mechanicznej. Okazuje się, że bardzo silnie zabrudzona (niemalże smołą) tarcza ABS-u zarówno z prawej jak i lewej strony mogły wywoływać błędne dane do obliczeń skrzyni i doboru biegów. Vcads wykazał, że systemy czytają prędkość wszystkich kół do obliczeń, jednak sama skrzynia czyta tylko tylną oś (sic!). Zatem jeśli uszkodzi się czujnik koła to system pomija go w obliczeniach i sprawa jasna-pozostają dane z jednego koła... jednak kiedy te dane są błędne z uwagi na korozję i totalny syf to skrzynia potrafi zgłupieć...
    Dwa tygodnie temu autko testowo przemierzyło po kraju 700km bez zastrzeżeń, kolejna próba to dystans 1500km (PL-D-PL) i wszystko ok. Do dzisiaj volvianeczka prześmigała 6tys ok i skrzynia pracuje idealnie :D

    Przychodzi mi jednak jeszcze jedna myśl, a mianowicie przegrzewanie się elektroniki skrzyni latem i przy wyższych temperaturach, ale ...póki co idzie zima, a tym będę martwił się na wiosnę :D
    Ślicznotka leniła się przez 4,5miesiąca, teraz musi zapracować na siebie -darmozjadek jeden :P
    Pozdrawiam i dziękuję za wszystkie rady.

    0
  • #28 30 Sty 2010 11:19
    gulden_1
    Poziom 1  

    witam, chce sie podzielić info o wspomnianej skrzyni
    jest to dobra kasta dla kierowcy lecz na samą myśl o niej przechodzą ciarki mamy w firmie 5 volvek z tą skrzynią i podam parę moich spostrzeżeń by one działały prawidłowo:
    1. Jeśli zmieniacie sprzęgło zmiencie widełki łożyska to boli cenowo ale warto
    2. Obowiązkowo kalibracja po wymianie sprzegła plus kalibracja skrzyni
    3. Nie żałujcie na wymiane oleju w serwisie nie ma tragedii koszt
    koszt około 700 netto,
    4. nie żałujcie i nie kombinujcie z powietrzem ta skrzynia nie lubi wahań ciśnienia powietrza, gdy są problemy z powietrzem tzn reg walnięty zaraz macie błędy
    5. jeśli skrzynia głośno przerzuca biegi to w 2 autach było to wyrobiona plastikowa zaślepka wodzika, serwis wymienił i skrzynie cicho pracują,
    6. uczulcie kierowców aby nie zostawiali na wolnych obrotach gdy auto stoi w położniu A

    te skrzynie są fajne ale może zawsze cos sie wydarzyć Pozdrawiam

    1
  • #29 08 Lut 2010 16:58
    przemtcz
    Poziom 10  

    Jak masz błędy z ABS to proponuje je naprawić.Bo skrzynia wspułpracuje z ABS, miałem taki przypadek że skrzynia, nie zmieniała biegów, a problem był w czujniku przedniego koła, jak go naprawiłem to wszystko zaczeło działać.

    1
  • #30 19 Lut 2010 19:32
    smok29
    Poziom 2  

    Proszę o opis tej usterki:
    MID 136 SDI 1 FMI 4

    2