Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

JAKI FALOWNIK DO PRACY Z ENKODEREM?

06 Cze 2004 11:26 3293 8
  • Poziom 16  
    Witam!

    Silnik ma napędzać mechanizm z prędkością odpowiednią do obrotów enkodera. Zakres obrotów enkodera to 40-300 impulsów na sek, i tylko w jednym kierunku.

    Jakiego wybrać producenta falownika? Do tej pory głównie kupowałem LENZE ale chciałbym porownać też innych producentów.

    Czy macie takie rozwiązania wypróbowane? Czy robiliście cos takiego?
  • Poziom 16  
    Czy mógłbyś rozwinąć temat ?
    - pozycjonowanie czy kontrolowanie prędkości
    - enkoder na silniku czy po przełożeniu
    - ilość impulsów na obrót
    - zakresy obrotów ukł. napędowego
    -zakładana dokładność
  • Poziom 16  
    -sterowanie prędkością bez jej kontroli (bez sprzężenia zwrotnego)
    -enkoder na przełożeniu (dwa kanały A i B)
    -ekodery mogą mieć 500 do 5000 impulsów na obrót (mam różne)
    -12x/min obróci się enkoder (średnio)
    -dokładność niespecjalna tak żeby mnie nie wyśmiali :wink:
    -silnik pracuje w zakresie 20-120herców.
  • Poziom 16  
    thalex napisał:
    -sterowanie prędkością bez jej kontroli (bez sprzężenia zwrotnego)


    Nie bardzo rozumiem...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    insz.talator napisał:
    thalex napisał:
    -sterowanie prędkością bez jej kontroli (bez sprzężenia zwrotnego)


    Nie bardzo rozumiem...

    No tylko zadawanie - jak silnik się śliźnie to kij
  • Poziom 16  
    Robiłem kiedyś linię do powlekania drutu ; tam są połączone 4 silniki z regulacją i szeregowo jeden po drugim sterowane (coś w rodzaju wału elektrycznego), ale zadajnikiem była prądniczka tacho i cała regulacja prędkością odbywa się poprzez we i wy analogowe falowników. Całość działa bez żadnego PLC w formacie 1-10V. Można przekonwertować częstotliwość na napięcie, tylko po co - tacho jest chyba tańsze od enkodera.
    Jeśli falownik ma wbudowany układ zależności f wyj od zadajnika częstatliwością, to jesteś w domu ale ja musiałbym sprawdzić w pracy, czy znane mi przetwornice mają taką możliwość.
  • Poziom 16  
    Ja mam za zadanie zadać drugiemu napędowi takie obroty jakie ma w danej chwili napęd pierwszy, zmiany są powolne. Napęd pierwszy ma już zabudowany enkoder, więc muszę tylko wymienić falownik w napędzie drugim bo ten drugi falownik nie ma wejścia enkoderowego.
    Wiem, że takie wejścia mają falowniki lenze typy 9300 a nie mają np. lenze serii 8200.

    Sterowanie analogowe (np.0-10V) jest niedokładne no bo w końcu analogowe.

    Co do tacho - ile może kosztować i ewentualnie dajcie mi namiary na producenta. Dobry enkoder kosztuje ok. 600zł a tacho? - chyba sporo drożej?
  • Poziom 16  
    To, że analogowe - nie oznacza niedokladne. Są przecież precyzyjne przetworniki położenia zbudowane jako dzielnik napięcia, a co powiesz na pomiar temperatury, przepływu itp ?; sprzężenie analogowe jest często stosowane, jeśli trzeba zapewnić stabilność obrotów.
    A próbowałeś podłączyć wy analog pierwszego z we analog drugiego ? można to zestroić odpowiednio skalując we i wy. Może nie trzeba będzie wymieniać przetwornicy ?
    Przetwornice z we enkoderowym ma na pewno Allen-Bradley, Stoeber i inne szanujące się firmy.


    tacho:
    http://www.monster.pl/sklep/index.html?idg=7201&idt=047SI&kolor=niebieski&PHPSESSID=ec5cc7861708e19907f271fbdba531d5 :wink:

    http://www.elcar.com.pl/tacho.html