Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

Artek_łódź 12 Lis 2009 11:46 6071 37
  • #1 12 Lis 2009 11:46
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dzień dobry!
    Jestem nowy na Forum, chciałbym wszystkich powitać i od razu przedstawić swój problem.
    Otóż posiadam samochodzik terenowy sterowany radiowo, który miał zamontowane cztery migające diodki, podświetlające koła. Rozkręciłem zabawkę i postanowiłem, że pozamieniam miejscami obecne diodki ale także dodam przełącznik, którym mógłbym wyłączać światła na czas dłuższej jazdy i tym samym zaoszczędzić energię akumulatorka. Wszystko było ok., do czasu, gdy dodałem dwie nowe diodki, świecące jasnym, białym światłem. Musiałem coś za mocno podlutować, bo teraz gdy tylko wyłączę światła, jeden z tranzystorów (na zdjęciu w czerwonym kwadracie) bardzo się grzeje. Początkowo nie widziałem, co się dzieje, bo samochodzik jeździł, ale nagle czuć było zapach palonej elektryki. Odlutowałem wszystko i stwierdziłem, że winę za takie grzanie się układu ponosi właśnie ten przełącznik – bez niego wszystko działa poprawnie. Wymieniłem przełącznik, ale na wszystkich jakimi dysponuję, dzieje się tak samo. Czy mogłem coś spalić lub przez nieuwagę połączyć określone elementy stopem lutowniczym?
    Do swojego problemu załączam fotki, które mam nadzieję pomogą.

    Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko) Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko) Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

    PS Jeśli temat został umieszony w nieodpowiednim dziale – przepraszam i proszę o jego poprawne ulokowanie.

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • #2 12 Lis 2009 11:58
    Krzyś33
    Poziom 25  

    Witam. To najprawdopodobniej wina tych dodanych przez ciebie diodek . diody superjasne pobierają dość znaczny prąd i przeciążają tranzystor sterujący nimi . A i w czerwonym kwadracie masz rezystor , a nie tranzystor , ale przyczyna grzania jak wyzej.Pozdrawiam.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 12 Lis 2009 13:32
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Z ciekawości sprawdziłem raz jeszcze i odlutowałem to dodatkowe oświetlenie - niestety dzieje się tak samo. Mało tego - nawet bez świateł a po podłączniu przełącznika tranzystor grzeje się bardzo szybko :(

    Teraz pojawił się kolejny problem: Nie działa skręcanie kół w prawo. Wiem, które połączenia odpowiadają za skręt, nic nie grzebałem w nich a mimo to, kręcanie w jedną stronę przestało działać. Czemu?

    0
  • #4 12 Lis 2009 17:05
    superhero1235
    Poziom 15  

    To teraz już się zgubiłem bo w czerwonej ramce masz rezystor a kolejny raz mówisz tranzystor. Spróbuj wymienić ten tranzystor/rezystor i przylutować diody tak jak były na początku zanim włożyłeś tam swoje paluchy. Jeśli będzie działać to jeszcze raz spróbuj przestawić diody, a czy są one takie same? być moze tym grzaniem się tego elementu uszkodziłeś inny.

    0
  • #5 13 Lis 2009 09:14
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Sorka za mylenie pojęć/
    Odnośnie diodek, to te, które podczepiłem pochodziły z takiej małej latarki zasilanej bateriami AAA (3 szt.). Już je odczepiłem ale akurat oświetlenie to jedyna rzecz, która działa bez zarzutu.
    Teraz jest jeszcze gorzej, bo siadło sterowanie - autko jeździ do tyłu, ale do przodu, w lewo, w prawo już nie. Jedyne co robiłem to próbowałem oczyścić jedno miejsce z nadmiernej ilości cyny, ale na pewno nie zahaczyłem o nic innego.
    Zastanawiam się, czy odpowiedzialność za taki stan rzeczy może mieć to, że w miejscu, gdzie na płytce widnieje literka R (skręt w prawo) podczas lutowania złączyłem to miejsce z innym. Ale przecież wtedy nie byłoby od razu możliwości skrętu prawda? Czym można wyczyścić taką płytkę? Widzę że w niektórych miejscach są pozostałości po kalafonii. Na każdym z silniczków znajduje się (opornik?) pomarańczowy, oznaczony numerem 104. Te też wymienić? Zastanawia mnie to, że przecież jakbym coś spalił na układzie, to wszystko by poszło, a jest tak, że działa jeden kierunek ruchu i oświetlenie. Może lepiej dać sobie z tym spokój i podjechać do elektryka?

    0
  • #6 13 Lis 2009 09:27
    cirrostrato
    Poziom 36  

    Artek_łódź napisał:
    Jedyne co robiłem to próbowałem oczyścić jedno miejsce z nadmiernej ilości cyny, ale na pewno nie zahaczyłem o nic innego.
    Zastanawiam się, czy odpowiedzialność za taki stan rzeczy może mieć to, że w miejscu, gdzie na płytce widnieje literka R (skręt w prawo) podczas lutowania złączyłem to miejsce z innym.
    Naprawiając telewizory (dawne czasy) wiem z doświadczenia, że ,,zaawansowany amator" jak wyjął i włożył lampę w TV w tę samą podstawkę to odbiornik przestawał działać, układy półprzewodnikowe (zwłaszcza małej mocy) mają przykrą właściwość: jak się zrobi zwarcie to padają nie dając żadnych objawów zewnętrznych (huk, błysk, skwierczenie, swąd spalenizny...), wystarczyło, że grzebałeś z włączonym zasilaniem...

    0
  • #7 13 Lis 2009 12:01
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    cirrostrato napisał:
    wystarczyło, że grzebałeś z włączonym zasilaniem...

    No właśnie, tak się robiło... :|



    Byłem u elektryka i oto co wiem na chwilę obecną:

    1. Płytka elektroniczna jest ok,
    2. Silniczki są ok,
    3. Pilot jest ok,
    4. Prawdopodobnie spaleniu uległa większość tranzystorów/tyrystorów czarnych o oznaczeniu: D8 F C8050, C945 oraz opornik/rezystor SC 1815.
    Najgorsze w tym wszystkim jest to, że koszt naprawy będzie znacznie wyższy od ceny zabawki, ale do zabawki mam spory sentyment :( Muszę poszukać tych części ale nie wiem jak będzie z ich dostępnością. Czy mogą występować jakieś zamienniki wspomnianych wyżej tranzystorów?

    Załączam fotki ze spisem tych tranzystorów.

    Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko) Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

    Te na niebiesko są w porządku, te na czerwono do wymiany. Jak uważacie, kupić u wymienić także te, które są ok?

    0
  • Pomocny post
    #8 13 Lis 2009 17:40
    bartek0518
    Poziom 20  

    C945 jest to tranzystor NPN 60V 0,15A można zastąpić np. 2SC3198,2SC1815 cena ok. 50gr za sztukę, tylko trzeba porównać wyprowadzenia. Natomiast C8050 to tranzystor NPN 40V 1,5A można zastąpić BD135 też trzeba zwrócić uwagę na kolejność wyprowadzeń, cena ok 50gr za sztukę.

    0
  • #9 13 Lis 2009 17:45
    Quarz
    Poziom 43  

    bartek0518 napisał:
    C945 jest to tranzystor NPN 60V 0,15A można zastąpić np. 2SC3198,2SC1815 cena ok. 50gr za sztukę, tylko trzeba porównać wyprowadzenia. Natomiast C8050 to tranzystor NPN 40V 1,5A można zastąpić BD135 też trzeba zwrócić uwagę na kolejność wyprowadzeń, cena ok 50gr za sztukę.
    Wylutowanych i sprawnych tranzystorów typu C945 mam sporo, jak autor tematu chce kilka, to proszę - via PW - podać adres wysyłkowy.

    0
  • #10 13 Lis 2009 18:03
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dziękuję za pomoc.
    Poszukam tych tranzystorów w sklepach bo w Internecie nie mogę wszystkiego odnaleźć.
    Mam jeszcze dwa pytanka:
    1. Co kryje się pod tym "porównaniem wyprowadzeń"? Chodzi o sposób montażu (nową część zamontować tak jak było od początku - Emiter, Baza itd.) czy to już coś bardziej skomplikowanego jak np. pomiary mocy?
    2. W swoim pierwszym poście, zamieściłem trzy fotografie. W środkowej, w czerwonej ramce zaznaczyłem taki osmolony rezystor. Czy jego też należy wymienić? Dodam, że gdy zabawka była włączona byl lekko ciepły, ale jak dodałem oświetlenie to już bardzo mocno, ale nic szkodliwego się nie działo - tzn. nic się nie dymiło ani nie topiło. Czy takie rozgrzanie świadcyz po porstu o pracy tego elementu czy też również należy go wymienić? Jak tak, to jakie może być oznaczenie tej drobnostki?

    Quarz - dziękuję za propozycję wysłania tych tranzystorów. Najpierw poszukam w sklepach, gdyż nie chcę niepotrzebnie zawracać głowy i wystawiać na koszta wysyłki - jeśli jednak nie odnajdę ich to zwrócę się do Pana w tej sprawie :D

    0
  • #11 13 Lis 2009 18:12
    bartek0518
    Poziom 20  

    Należy porównać czy baza, emiter i kolektor są w te samej kolejności. W tme na pewno odnajdziesz te tranzystory, w Łodzi na pewno są też inne sklepy. Rezystor mógł zmienić rezystancje pod wpływem przegrzania należy go wylutować i sprawdzić rezystancję.

    0
  • #12 13 Lis 2009 18:27
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Na stronie TME już odnalazłem te tranzystory, więc jak nie znajdę w sklepach na mieście, zamówię je tu :) - dzięki.

    Chyba w domu bez odpowiedniej aparatury, nie jestem w stanie sprawdzić tej rezystancji rezystora? Czy istnieje więc możliwość jego dokupienia? Bo chyba możliwość przelutowania go z innego układu odpada... ;]

    0
  • #13 13 Lis 2009 18:53
    karol57
    Poziom 14  

    Tak istnieje(ps. też na TME). Jak jeszcze widać kolory pasków na rezystorze to po prostu wejdź na wikipedie -> opornik i tam masz odczytywanie rezystencji... Rezystory są tanie więc lepiej kupić.

    Nie wiem jakie są na nim kolory pasków ale mi to wygląda na brązowy, czarny, zielony?, złoty. Wtedy wychodzi ok. 1MΩ(megaoma). Rezystencje możesz sprawdzić multimetrem, ale ja bym nawet nie sprawdzał. Tylko od razu wymienił. Moc? 1/2W, może 1W, kup 2W będziesz miał zapas i pewność, bo to na pewno jest słabszy(pamiętaj, że 2W jest większy i może być problem z montowaniem). Tolerancja ±5%

    Jak się gdzieś machnąłem w kolorach to mnie popraw.
    P.S. Zielonego koloru nie jestem pewien xd

    @DOWN: no nie pomyślałem xD, zajalem się opornikem, a nie problemem.
    @TOPIC: Ten opornik na 100% nie ma 1MΩ. Jak nie poradzisz sobie z odczytywaniem to podaj kolory pasków.

    0
  • #14 13 Lis 2009 21:52
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Jak by to był 1MΩ to by był cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale, gdyby się tak zgrzał przy zasilaniu bateryjnym ;)

    0
  • #15 13 Lis 2009 23:31
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Co prawda sprawdzam kolory w nocy, ale wydaje mi się, że są to: brązowy, czarny, czarny, złoty. Przy drugim kolorze (licząc od brązowego) na powiększeniu wyraźnie widać ubytek w rezystorze. Możliwe, że jest to inny kolor, ale tam jest tak osmolone, że nie da sie ustalić :(

    0
  • #16 13 Lis 2009 23:34
    Quarz
    Poziom 43  

    Artek_łódź napisał:
    Co prawda sprawdzam kolory w nocy, ale wydaje mi się, że są to: brązowy, czarny, czarny, złoty.
    => 10Ω ±5%, a o tak małej rezystancji rezystor to mógł 'przykopcić się' przy bateryjnym zasilaniu.

    0
  • #17 14 Lis 2009 10:12
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Czyli muszę znaleźć rezystor 1/2W 10R 5%?

    Poniżej zamieszczam jeszcze raz największe powiększenie, jakie udało mi się osiągnąć.

    Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

    0
  • #18 14 Lis 2009 14:43
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Jak byś jeszcze zrobił zdjęcie od strony ścieżek tego fragmentu z zaznaczeniem gdzie co jest podłączone i z odgarniętymi kabelkami (i przy okazji opisem gdzie który idzie) to może by się dało ustalić do czego jest ten rezystor.

    0
  • #19 15 Lis 2009 10:58
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Zamieszczam trzy fotki:

    Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko) Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko) Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

    Na zdjęciu pierwszym, żółty kwadrat wskazuje ścieżki, do których dolutowane były kabelki odpowiedzialne za świecenie diodek (6 sztuk, po 6 kabelków na każdy z tych dwóch kwadratów).

    Na zdjęciu drugim, wskazałem to samo (z jednej strony układu, kable dolutowane były do osmolonego rezystora a z drugiej do dwóch "obiektów", które widać w powiększeniu na zdjęciu 3).

    Na zdjęciu trzecim wspomniane (rezystory?). Dodam jeszcze, że tutaj cyna łączyła jedną nóżkę tego okrągłego czarnego "obiektu" z nóżką tego szklanego, ceglanego "obiektu" z czarnym paskiem.

    Poczatkowo myślałem, że rezystor wskazany na zdjęciu pierwszym grzał się, gdyż właśnie cyna łączyła te dwa układy ale tak było od początku.

    0
  • #20 15 Lis 2009 14:10
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Ceglasty walec z paskiem to dioda: zwykła albo Zenera (stabilizująca napięcie)

    Pytanie czy te oryginalne diody oświetlające koła to migały cały czas i jak często ?

    KIedy one migały, w czasie jazdy w przód czy cały czas od włączenia zasilania ?

    Jakie jest napięcie pomiędzy tym plackiem od rezystora (a lepiej pomiędzy drugą końcówką tego upieczonego rezystora i tym drugim plackiem z lewej (drugi przewód od diod) ??

    0
  • #21 15 Lis 2009 15:06
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Diody od nowości migały zaraz po włączeniu zabawki, w częstotliwości szybszej niż sekunda, każda z nich najpierw rozświetla się kolorem czerwonym a za chwilę niebieskim i tak w kółko. Dodam, że do każdej z diod dolutowane są takie pomarańczowe, okrągłe (kondensatory?) o oznaczeniu 104. Ja do tego wszystkiego dodałem jeszcze dwie diody świecące światłem białym (od latarki, wielkością identyczne jak te oryginalne), i one również jakby lekko mrugają (ale ogólnie efekt jest super).

    Czy lepiej w ogóle z nich zrezygnować? Bardzo zależy mi, aby były te dodatkowe. Czy lepiej kupić nowe w sklepie i te pomarańczowe „kondensatory” też kupić? Zależy mi, aby te dwie nie mrugały, gdyż mają imitować światła przednie w samochodzie, ale jak będzie to bezpieczniejsze dla układu, mogą sobie mrugać.

    Niestety napięcia nie mam jak sprawdzić :(

    0
  • #22 15 Lis 2009 19:43
    superhero1235
    Poziom 15  

    Kondensatory możesz kupić , filtruja one napięcie ale bez nich układ też będzie działał.

    Dodano po 22 [sekundy]:

    Są to kondensatory 100nF

    0
  • #23 15 Lis 2009 20:38
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dzięki.
    Więc jutro idę do sklepu i szukam:

    Tranzystorów C8050 D8F (NPN 40 V 1,5 A) lub ich zamienników BD135,

    Tranzystorów C945 P331 (NPN 60 V 0,15 A) lub ich zamienników 2SC3198/2SC1815,

    Tranzystorów 2SC1815 (NPN 60 V, 0,15 A),

    Kondensatorów CCH 100 K (100 nF) lub ich zamienników CCH 100K -9.5

    Rezystora 1/2W 10R 5%

    Proszę poprawcie mnie, jeśli coś dobrałem niewłaściwie. Zastanawiam się, bo tranzystor C8050 ma we właściowściach 40 V a pozostałe 60, czy to nie problem?

    Mam też pytanie odnośnie diod - jakie wybrać, aby świeciły białym światłem, bo te co mam obecnie, mają bardzo krótkie nóżki i kabelki ledwo co się na nich trzymają ;]

    0
  • #24 15 Lis 2009 21:09
    superhero1235
    Poziom 15  

    Żeby białym światłem to białe. zwykły kondensator 100nf, bez tych znaków, bo w sklepie wyjdziesz na pajaca :D Jak coś to ceramiczny. Pozdrawiam.

    0
  • #25 15 Lis 2009 21:44
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Diody białe powinny mieć szeregowe rezystory gdzieś z 330 do 470 omów każda.

    Układ tam pewnie jest taki:

    Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

    Diody migające przeważnie nie wymagają rezystora szeregowego (wbudowany układ migacza sam ogranicza prąd). Ten rezystor 10Ω i kondensatory mogą robić za układ sprzężenia pomiędzy diodami, żeby migały w sposób bardziej przypadkowy (ale do końca nie jestem tego pewny).

    Kondensatory do białych diod nie są potrzebne.

    Napięcie zasilające układ możesz w przybliżeniu oszacować mnożąc ilość ogniw zasilających przez 1.5V jeżeli to są paluszki.

    Rezystor do białej diody dobierasz ze znanego wzoru:

    $$R=\frac{Ubat-Uled}{Iled}$$

    Ubat - napięcie baterii

    Uled - przyjmij 3.3V

    Iled - przyjmij z zakresu od 5 do 10 mA (0.005A do 0.01A)

    Przyjmując graniczne wartości to rezystor liczysz mnożąc napięcie baterii pomniejszone o 3,3V przez 200 (dla prądu 5mA) lub 100 (dla prądu 10mA). Dobierasz rezystor o wartości z szerego 5% (pewnie to będzie jeden z rezystorów: 220, 240, 270, 300, 330, 360, 390, 430, 470, 510 lub 560Ω).

    Rezystor spalił się dlatego, że puściłeś przez niego prąd 2 diod (lekko licząc ponad 200 mA)

    0
  • #26 15 Lis 2009 21:53
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Zabawka zasilana jest akumulatorkiem 5-cio ogniwowym, NI-CD 900 MAh, 6.0 V.

    Czyli winę za spalenie ponoszą te dwie diodki. Co więc zrobić, aby podłączyć je bez problemów i dlaczego już po spaleniu się rezystora wszystkie nadal działają?

    0
  • #27 16 Lis 2009 04:26
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Rezystor może być przegrzany ale nie ma jeszcze przerwy.

    Włącz te diody przez rezystory np. 330Ω, co ograniczy prąd każdej diody do ok, 8 mA, powinien ten prąd wystarczyć do jasnego świecenia tych diod (można i dać 130Ω na diodę wtedy będzie płynął prąd ok. 20 mA na diodę ale szkoda rozładowywać akumulatora prądem 40 mA (2 diody),

    A ten rezystor 10Ω wymień na nowy.

    0
  • #28 16 Lis 2009 15:49
    superhero1235
    Poziom 15  

    Tylko kup gdzieś 1-2W

    0
  • #29 16 Lis 2009 17:39
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Ok, byłem w sklepie i mam to co potrzeba. Ale niestety niektórych oryginalnych nie mieli, więc wziąłem zamienniki. Wszystko prezentuję na fotce.

    Problem z grzaniem się opornika w autku (i nie tylko)

    - Zamiast SC8050 - S8050,
    - C945 mieli tylko dwie sztuki więc wziąłem jeszcze kilka C1815 (bo to ich zamiennik, prawda?).
    - Odnośnie rezystora to nie mieli 1/2 W ale polecili wziąć 2 W - tylko teraz pytanie czy się zmieści na układzie ;>

    Jak widać diodki i kondensatory też zakupiłem, ale proszę napiszcie mi, czy podłączenie ich może grozić podobną usterką (przegrzanie).

    Co teraz polecacie - odlutować wszystkie tranzystory, ten rezystor i przylutować nowe, czy może zostawić ten osmolony rezystor a wymienić tranzystory?

    I co najważniejsze - jak dokonać wymiany: wszystko odlutować i potem dolutować po kolei nowe, czy wymieniać po jednym i sprawdzać czy coś działa?

    0
  • #30 16 Lis 2009 20:48
    superhero1235
    Poziom 15  

    Ten rezystor też zamień bo skoro jest osmolony to pewno zmienił swoją rezystację. Można po jednym elemencie ale co to da jeśli np. zepsuty będzie ostatni tranzystor który wymienisz. A jak wymienić jedną część i włączysz układ to przez resztę zepsutych może spalić się ta część jeszcze raz więc polecam wszystko naraz.

    0