Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Soldermaska -pytanie na temat procesu nakładania

Jogesh 09 Jul 2004 11:46 17678 24
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Jogesh
    Level 28  
    Po raz kolejny chciałem poruszyć temat soldermaski. Chciałem ją wykonać w swoich płytkach. Nie chodzi mi bynajmniej o to żeby lutować je maszynowo, ale, żeby ładnie wyglądały. Jeżeli chciałbym zrobić płytkę dwustronną, to bez soldermaski bardzo nieładnie wygląda. Zdobyłem specjalna farbę do tego celu, utwardzacz i rozpuszczalnik. Ponieważ się bardzo spieszyłem, to nie miałem czasu zapytać się w sklepie jak to się robi. Powiedział mi tylko sprzedawca, że trzeba zmieszać utwardzacz z farbą i drukować. Co do drukowania, to wiem jak to zrobić. Nie wiem tylko jak to się wypala, bo wspomniał sprzedawca, o tym, że trzeba to wypiec. W jakiej temperaturze? Jak długo. Może jest na forum ktoś kto zajmuje się produkcją płytek i mógłby mi opisać jak to się robi? W jakich proporcjach miesza się farbę z utwardzaczem?
    Pozdr.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Wat
    Level 13  
    Witam!

    Jako były technolog na wydziale płytek drukowanych odpowiadam:
    Soldermaskę którą kupiłeś wydaje mi się że można nakładać metodą sitodruku. W tym celu musisz najpierw zrobić odpowiednie fotoszablony (klisze). Protel wygeneruje Ci odpowiednie pliki postscriptowe dla maski - muszą to być negatywy, czyli pola na ktorych ma nie być maski są przezroczyste. Z plikami tymi udasz się do firmy, która dysponuje naświetlarką - jest ich teraz wiele. Tam wykonają ci klisze. Potem znajdziesz firmę zajmującą się sitodrukiem, która wykona Ci sito i położy soldermaskę. Całość będzie cię kosztowała ok 300 PLN.

    pozdrawiam
    Wat
  • #3
    Jogesh
    Level 28  
    Co do sitodruku, to ja właśnie ta metodą robię płytki. Sam se nanoszę. Na razie daję sito do zaznajomionej firmy i mi tanio naświetla, ale już sam próbowałem. Mam emulsję i inne potrzebne chemikalia. Nie martwi mnie naniesienie tego na płytkę.
    Nie wiem tylko jak się miesza. Na jednej puszce jest napisane „Solder resist Darg greek”, a na drógiej „Catalyst for solder resist inks” Nie wiem jak to się miesza. Sklepikarz coś napomknął o tym, żeby mieszać 2 do 1 i drukować. Następnie chyba się utwardza w piecu. Czy się nie mylę? Jeżeli się wypieka, to ile czasu? W jakiej temperaturze?
    Dzięki za odpowiedz.
    Pozdr.
    :)
  • Altium Designer Computer Controls
  • #4
    Wat
    Level 13  
    Witam!

    Przepraszam, że źle Cię oceniłem. Sitodruk to półprofesjonalna metoda produkcji płytek, a jeśli sam w ten sposób robisz obwody - to po prostu jesteś dobry.
    Co do farby - wejdź na stronę internetową producenta i zobacz czy są tam odpowiednie informacje. jeśli nie, to podaj mi dokładnie symbole maski i utwardzacza oraz producenta i zobaczymy czy ktoś je stosuje. Można również je zmieszać w proporcjach: 2-4 części wagowych maski i jedna część utwardzacza. Większa ilość utwardzacza powodować może bardzo szybkie związanie farby nawet na sicie - dlatego dodaje się czasem opóźniacza (retarder). Najlepiej sporządź 3 niewielkie próbki farby w proprcjach 4:1, 3:1, 2:1 i nanieś je na laminat, wygrzej przez godzinę w temp. ok 100 stopni C i zobacz, która proporcja jest najlepsza.
    Czasami producenci dają maskę i utwardzacz w takich opakowaniach, że jest zachowana odpowiednia proporcja - można je otworzyć i zmieszać bez zwracania uwagi na ilości.
    Jeszcze jedna uwaga - o ile do mozaiki stosuje się gęste sita o numerach powyżej 100, to do maski najczęściej 60.

    pozdrawiam
    Wat
  • #5
    Jogesh
    Level 28  
    Farba soldermaski pochodzi z firmy Coates Lorilleux. Kod farby CS1476. Kod utrwalacza CS1080/C. Chyba masz rację do opakowań. Są w proporcjach odpowiednich do mieszania razem. Jest jeszcze płyn do rozcieńczania. Jak się zmiesza oba składniki, to trzeba chyba dosyć szybko zużyć inaczej się zeschnie. Czy się mylę?
    Wielkie dzięki.
    Pozdr.
  • #7
    GrzesGrz71
    Level 18  
    Witajcie

    Może ktoś podpowiedzieć gdzie to można dostać w ilościach "detalicznych" ?

    pozdrawiam
  • #8
    czarutek
    Level 34  
    kociątko wrote:
    ...Zdobyłem specjalna farbę do tego celu, utwardzacz i rozpuszczalnik ...

    Powiedz mi gdzie to kupić, przetestuję. Jeśli działa, to w zamian powiem Ci jak nałożyć w 10 minut.
  • #10
    Speedi
    Level 12  
    Witam
    Kociątko możesz zdradzić gdzie zdobyłeś ten specyfik?
    Pozdro Speedi
  • #12
    Speedi
    Level 12  
    Wielkie dzięki za szybką odpowiedź, szkoda tylko że taką :(.
    A może zna ktoś nazyw, symbole farb które nadają się na soldermaski i są dostępne w Polsce.
    Pozdro
  • #14
    czarutek
    Level 34  
    Najprościej będzie białym tonerem na czarnym papierze.
  • #16
    MakroSerwis
    Moderator of Cars
    Pytanie jak najbardziej na miejscu, ponieważ bardzo często zachodzi potrzeba naprawy uszkodzonych ścieżek na płytkach, więc gdyby można było fachowo pokryć soldermaską naprawione ścieżki, miałbym znacznie większą satysfakcję z tak przeprowadzonej naprawy. Do tej pory, jeżeli zachodzi potrzeba zabezpieczenia takiego obszaru przed wilgocią (wysokie napięcia), używam żywicy epoksydowej lub emalii RF04.
  • #20
    djpeterek
    Level 23  
    Witam
    Kociątko a nadruki elementów w jaki sposób robisz mógłbyś opisać tą metode?
    pozdrawiam
  • #22
    sarnask8
    Level 16  
    Ja to myslalem zeby robic nadruki elementow takim samym sposobem jak metodą termotransferu tylko czy to wytrzyma?
  • #23
    czarutek
    Level 34  
    sarnask8 wrote:
    Ja to myslalem, zeby robic nadruki elementow takim samym sposobem, jak metodą termotransferu, tylko czy to wytrzyma?

    Wytrzyma, ale trzeba potem polakierować. Najtaniej żywicą. Najszybciej poliestrową, a najtrwalej epoksydową.
    Przy dostępie do laserówki kolorowej... Hohoho... :)