Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Corsa B, 1994r licznik na linkę a prędkość na TID....bład 24

pawcio1979 28 Jun 2010 01:23 9642 16
NDN
  • #1
    pawcio1979
    Level 16  
    Witam.
    Posiadam Corse B 1.2 C12NZ z 1994 roku z zamontowanym licznikiem na linkę (literka W).
    Podczas trybu testowego TID-a (wciskamy oba przyciski na kilka sekund) prędkość pokazuje na 0km/h choć jadę wtedy ~30km/h. I tu moje pytanie skąd TID oraz komputer pobierają dane o prędkości pojazdu (we wtyczce TID-a pin 12 niebiesko-czerwony kabelek opisany jako "czujnik prędkości - impulsator") z prędkościomierza za kierownicą?
    Swoją drogą zastanawiam się po co wpinana jest 3-pinowa wtyczka w prędkościomierz, na rysunku zaznaczone na zielono. Czyż by impulsator był wbudowany w prędkościomierz? Czy na schemacie element o symbolu P21 to impulsator?

    I tu spieszę z informacją, że prędkościomierz i liczniki kilometrów działają prawidłowo więc linka jest sprawna.

    Podczas jazdy zaświeca się kontrolka check engine i z kodów błyskowych odczytuję błąd 24 czyli "Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód". Nie muszę chyba wspominać że silnik C12NZ "wariuje" gdy komputer nie dostaje danych o prędkości pojazdu.


    Co panowie proponujecie, gdzie jest "awaria" ?

    Odpowiedni fragment schematu elektrycznego poniżej.
  • NDN
  • #2
    SP8JZ
    Level 33  
    24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
    Czego potrzebujesz schematu? Impulsator to jest to pudełko, a w środku na osi linki zamontowana tarcza i przetwornik optyczny. Na Twoim schemacie jest zaznaczony pin nr. 25 a wyjście jest najprawdopodobniej typu otwarty kolektor z tego, co pamiętam. Próbnik LED do plusa i powinien migać.
  • NDN
  • #3
    pawcio1979
    Level 16  
    SP8JZ wrote:
    24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
    Czego potrzebujesz schematu? Impulsator to jest to pudełko, a w środku na osi linki zamontowana tarcza i przetwornik optyczny. Na Twoim schemacie jest zaznaczony pin nr. 25 a wyjście jest najprawdopodobniej typu otwarty kolektor z tego, co pamiętam. Próbnik LED do plusa i powinien migać.


    Czyli wychodzi na to że dobrze to wymyśliłem ;)
    Sam czujnik zapewne jest nierozbieralny i jest integralna częścią licznika :/ więc czeka mnie wymiana prędkościomierza? Chyba że można sam czujnik kupić ?
  • #4
    SP8JZ
    Level 33  
    Istnieje spore ryzyko uszkodzenia wyjścia poprzez pojawienie się na nim napięcia np. przez jakieś nieprawidłowości na złączu TID lub radia, bo wyjście jest typu otwarty kolektor(bezpośrednio) i prąd maksymalny wyjścia jest regulowany przez urządzenia odbiorcze. Jeśli coś padło to stawiam na to jest to BC547, impulsator jest tak skonstruowany, że w żaden sposób nie da się go uszkodzić napięciem zasilania a tak wogóle problem nr. 24 wcale nie musi oznaczać uszkodzenie tego czujnika i wpierw szuka się przyczyny w okablowaniu i czy na zaciskach jest masa i zasilanie jakby co taki impulsator naprawia się w 5 minut nie ma mowy o wymianie zegarów
  • #5
    pawcio1979
    Level 16  
    Ok jeśli tylko natrafię na tranzystor to zacznę od jego wymiany i zobaczymy co będzie dalej.
    Poprzedni właściciel mówił że TID nie działa od momentu gdy ktoś mu zakładał radio. Okazało się że TID miał wyrwane piny z gniazda i być może coś gdzieś zwarło.
  • #6
    ociz
    Moderator of Cars
    Sygnał prędkości idzie też do radia więc najpierw go od niego odłącz i wtedy sprawdź. Co do impulsatora to jest on w pełni rozbieralny i naprawialny.
  • #7
    pawcio1979
    Level 16  
    Szukam rozpiski wtyczki X24 czyli Oplowskiego ISO i zobacze co i jak tam jest popodpinane.
    Chyba że wiesz ociz na który pin w ISO podawany jest sygnał z prędkościomierza?
  • #8
    ociz
    Moderator of Cars
    1 - ?
    2 - plus po stacyjce
    3 - podświetlenie
    4 - masa
    5 - sygnał prędkości
    6 - ?
    7 - antena el.
    8 - stały plus
    W nowszych radiach 2 i 8 odwrotnie.
  • #9
    pawcio1979
    Level 16  
    ociz wrote:
    1 - ?
    2 - plus po stacyjce
    3 - podświetlenie
    4 - masa
    5 - sygnał prędkości
    6 - ?
    7 - antena el.
    8 - stały plus
    W nowszych radiach 2 i 8 odwrotnie.


    5- sygnał prędkości..... według Opla na tym pinie jest sterowanie anteną automatyczną
    U mnie na tym pinie w oplowskiej wtyczce łącza się dwa kabelki (czerwono-biały i czarno-biały) i dalej nie idą na radio.
    Przecięcie jednego z kabelków nic nie zmienia (na TID prędkość 0,00km/h)

    Tak jak pisałem 5 pin od sterowania anteną a 1-szy pin jak wyczytałem SDV (Speed Dependent Volume) czyli nasz sygnał prędkości.
  • #10
    ociz
    Moderator of Cars
    No tak, to numeracja ze schematu, na obrazku poniżej jest inna i wg niej będzie:
    1 - sygnał prędkości
    2 - ?
    3 - ?
    4 - plus po stacyjce
    5 - antena el.
    6 - podświetlenie
    7 - stały plus
    8 - masa
    Corsa B, 1994r licznik na linkę a prędkość na TID....bład 24
    Niektóre radia mają np na pinach 1, 2, 3 sterowanie zmieniarką CD więc się z oplami nie dogadują.
  • #11
    pawcio1979
    Level 16  
    Jutro skoro świt (myślę że koło 9 ;) ) złącze kabelek który przedtem odciąłem i odepnę tym razem kabelek z pinu nr 1.
    Po powrocie zdam relację ;)

    Dodano po 3 [minuty]:

    ociz wrote:

    Niektóre radia mają np na pinach 1, 2, 3 sterowanie zmieniarką CD więc się z oplami nie dogadują.


    Sterowanie zmieniarką i owszem ale we wtyczce w części "C" chyba :?:
  • #12
    SP8JZ
    Level 33  
    O Jezu ale się rozpisujecie, na stronie Leszka wszystko jest. Jakie masz radyjo kolego, zapewne TID nic nie wyświetla poza datą? Jest taka fajna zabawka, która wykorzystuje TIDa do wyświetlania zużycia łoliwy jezdnej zrobiłem sobie, fajny bajer.
    http://elektron.pol.lublin.pl/users/djlj24/studio24/kable/opeldisp.htm
    http://www.eelkevisser.nl/fuel.htm

    Dobrze ociz gada - Usuń wpierw przyczynę, później rób impulsator, bo w kółko będziesz go naprawiał a przyczynę już znasz

    od kiedy istnieje przycisk Pomógł warto go używać
  • #13
    pawcio1979
    Level 16  
    Radio Pioneer DEH-1700 ale dla mnie to nie istotne gdyż nie potrzebuje wyświetlania informacji z radia na TID. Na samym tid wyświetla mi godzinę, datę i temperaturę.

    Jak pisałem wyżej najpierw pójdę odpiąć sygnał SDV od radia i zobaczymy co i jak.

    Co do bajeru na TID ze strony http://www.eelkevisser.nl/fuel.htm kiedyś znalazłem ciekawsze rozwiązanie łącznie z obrotomierzem i podawaniem prędkości w pełnym zakresie a nie tylko do 53km/h.
    http://czarnik.neostrada.pl/minikompopel.html

    Przy radiu na 1 pinie jest przewód niebiesko-czerwony czyli nasz nieszczęsny sygnł prędkości. Taki sam kabelek wchodzi na 12 pin w TID i służy temu samemu. Zapewne ten sam kabelek wchodzi na pin A10 w komputerze (silnik C12NZ).

    Skoro na żadne z powyższych nie dochodzi sygnał prędkości czyli padł albo tranzystor albo impulsator?

    Ps. Da się "przesłuchać" impulsator miernikiem diod? Jeśli tak to w jaki sposób.
  • #14
    SP8JZ
    Level 33  
    Jeśli już masz multimetr (ale fajnie), to podłączasz zasilanie po zdjęciu wtyczki powinny być narysowane + i masa. Odwrotnie podłączyć się nie da. Pomiędzy masą, a wyjściem obracając tarczą jakieś 8 razy/obrót omomierz powinien pokazywać coś w przedziale kilka MΩ/kilkadziesiąt Ω. Wyjście jest typu "przycisk do masy" tylko, że przewodzi w jedną stronę i sam impulsator nic nie generuje. Nie wiem jak Ci to prościej wytłumaczyć. Tester diod też pipczy między masą, a wyjściem a Ty kolego bierz się do roboty zamiast tyle pisać, bo się wszyscy wkurzają.

    Jeśli będziesz to rozbierał trzeba najpierw zdemontować odsysaczem transoptor, bo po zdjęciu płytki zostanie w obudowie, urwałem w jednym nóżki i tego nie kupisz. Wymień tranzystor bo już mi się nie chce więcej gadać a tak wogóle nie wqrzaj mnie bo już pisałem że samego układu nie da się uszkodzić bo ma zabezpieczenia chyba, że zimny lut jakiś jest w co wątpię.

    od kiedy istnieje przycisk Pomógł warto go używać
  • #15
    pawcio1979
    Level 16  
    SP8JZ wrote:
    ...a tak wogóle nie wqrzaj mnie...


    Słuchaj, łaski nie robisz że odpowiadasz na ten post ale ty tez od razu wszystkiego nie wiedziałeś, tez się uczyłeś na czyiś podpowiedziach.
    Doceniam że podpowiadasz ale nie w ten sposób.

    Myślę że najbezpieczniej (dla twoich nerwów) będzie jak wymienię wkład prędkościomierza na sprawny.
    Pozdrawiam


    Rozkręciłem całość na części pierwsze, poruszałem, oczyściłem jeszcze raz styki i załapało.
    Prędkość na TID pokazuje poprawnie, nie wywala błędu 24 i jak na razie jest ok.
    Czas pokaże na ile moje zabiegi podziałały.

    Temat do zamknięcia.
  • #16
    SP8JZ
    Level 33  
    Na pewno zimne luty?. Kolego życie jest piękne trzeba się wyluzować :D
  • #17
    pawcio1979
    Level 16  
    Wymieniłem liczniki na wersje z obrotomierzem i problem ustał tak więc wina leżała po jego stronie.