Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Siłownik centralnego zamka

30 Cze 2010 14:18 5437 13
  • Poziom 11  
    Witam
    Postanowiłem zastosować taki siłownik w włączaniu i wyłączaniu gaźnika w samochodzie (stary polonez). Jednak 5 przewodowy siłownik (zasilanie i 3 pozycyjne) działa wg. schematu:

    http://quasarelectronics.pl/files/attachments/products/fa442fcc-CDU-2_IM_080529_CK.pdf

    Czy ktoś orientuje się, jak go podłączyć bez stosowania mikrokontrolerów lub innych sterowników, aby działał na przełączniku ON-OFF?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 24  
    Na przełączniku ON-OFF-ON dwurzędowym, realizując prostą zamianę biegunowości zasilania silnika (kable niebieski i zielony).
    Podłącz tam 12V z jakiegoś zasilacza i sprawdź reakcję.
    Jednak trzeba by podpiąć pozostałe, aby nie zniszczyć czegoś przy końcowych pozycjach.
    Siłownik centralnego zamka
    Przekaźnik na 12V, styk normalnie zwarty.
    Gdyby nie działała blokada końcowych pozycji, należy zamienić miejscami przewody z czujnika (biały z brązowym).

    Zapomniałem dorysować dwóch kresek styków w przełączniku biegunowości.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    Z tym to podobnie wymyslilem (zastosowanie przełącznika chwilowego do podnoszenia szyb). Siłownik działa właśnie na zasadzie zmiany biegunowości zielonego i niebieskiego, ale pozostałe kable działają jako przełącznik, tj. jak siłownik jest na górze to kable biały i czarny są zwarte i analogicznie w druga strone wg. schematu z linku. Jednak chciałem zastosować przełącznik ON-OFF. Jakieś pomysły?
    A co do blokady końcowych pozycji to jest wogole cos takiego? Przydaloby sie bo jezeli za krótki podam impuls to tłoczek się odbije i chowa ;)
  • Poziom 24  
    Ta blokada to te krańcówki w siłowniku. Jak przedobrzysz to jeden z dwóch styków się zewrze i poprzez przekaźnik wyłączy silnik. Jak zmienisz biegunowość to automatycznie silnik zostanie podłączony z powrotem (wyłączenie przekaźnika).
    Można dołożyć jakąś sygnalizację dojścia do końca (dioda z rezystorem, czy buczek), równolegle do przekaźnika blokady. Po dojściu do założonej pozycji, masz sygnalizację i przełączasz przełącznik biegunowości w środkowe położenie (OFF). Prościej się nie da.
    Chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamiast przełącznika był dodatkowy przekaźnik z dwiema parami styków przełączalnych, a sam przekaźnik łączony ON-OFF.
  • Poziom 11  
    Acha, no ale teraz nie kumam za bardzo tego Twojego schematu. Które tam są te przewody krańcowe? Mógłbyś jakoś go opisać na przykładzie np kolorów lub podpisów?
  • Poziom 24  
    Po środku jest przełącznik krańcowy, czarny przewód jest przyłączony do przekaźnika, biały i brązowy do tych punktów lutowniczych (czarne kropki).
  • Poziom 11  
    Czyli analizując Twój rysunek, to schemat podłączenia wyglądał by następująco:

    Siłownik centralnego zamka

    Z analizy podejrzewam, że będzie chodziło, tylko przekaźnik musi być normalnie wyłączony, a przełącznik będzie musiał być chwilowy.
    A jak tu jeszcze bez stosowania kontaktronu zastosować żaróweczkę, która będzie mnie informowała o wysuniętym tłoku siłownika? :)
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Wskaźnik równolegle do cewki przekaźnika.
    Tak, jak pisałem styk przekaźnika normalnie zwarty (właczony). Gdy przekaźnik zostanie załączony (krańcówka), to rozwiera styk i odłącza silnik.
    A przełącznik dźwigniowy trój-pozycyjny, załatwi sprawę.
    Ale mam pytanie dotyczące tego siłownika:
    Jak załączysz mu zasilanie i dojedzie do końca, to jak odłączysz zasilanie, to samoczynnie powraca? Bo jak tak to trzeba nad tym jeszcze pomyśleć.
  • Poziom 11  
    Co do przekaźnika chyba się nie rozumiemy. Moze myslimy o tym samym ale inaczej to tlumaczymy. Wg Twojego schematu tłumaczę to tak: Ten przełącznik po środku nie może być w takiej pozycji jak narysowales, bo jest albo po lewej albo po prawej. Zalozmy ze włączam do góry przełącznik hebelkowy (ten zasilający), a ten "przelacznik po srodku" jest na lewej stronie. Wtedy przekaźnik zwiera masę i silniczek działa. Po dojściu do końca "środkowy przełącznik" odpada na prawo tym samym wyłączając przekaźnik i masę do silniczka.
    Co do samego siłownika to pozostaje on w tej samej pozycji co po odłączeniu zasilania (nie ma w srodku zadnej sprezynki). Jednak jeżeli za szybko wyskoczy, a dotknie się na ułamek sekundy do zasilania to potrafi się odbić od krańcowej pozycji. Jednak w tym przypadku podejrzewam ze ten "srodkowy przelacznik" uchroni przed nieplanowanym "powrotem". W sklepie kupilem przelacznik 2 pozycyjny, wiec albo bedzie wlaczony albo wylaczony. Fakt, ze przekaznik lub sam silniczek beda pod napieciem, ale sadze ze na 1 - 2h (bo tyle bedzie pracowal gaznik) to wystarczy :) Jak cos bedzie dzialalo to dam znac:)
  • Poziom 24  
    W takim razie, faktycznie przekaźnik normalnie rozwarty.
    Styk normalnie zwarty, gdyby były dwie osobne astabilne krańcówki.
    Siłownik będzie tylko chwilę pracował po zmianie biegunowości.
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Własnie zmontowałem układ. Jednak nie spodziewalem sie tego problemu. Wszystko działa elektrycznie jak należy, jednak sprawa komplikuje sie z siłownikiem:
    Siłownik centralnego zamka
    Przy wysunięciu siłownik skacze przez chwilę i się stabilizuje na poziomie delty górnej, a przy schowanym, zakres ruchu delty dolnej. Wynika z tego, że przełącznik "środkowy" nie jest krańcowym, a jedynie środkowym :(
    W takim przypadku nie wiem czy zadziała to w praktyce, no ale wyjdzie w praniu...
    Jeszcze raz dzieki deksta za pomoc !!
  • Poziom 11  
    Zobaczyłem dopiero na allegro, że istnieje rozróżnienie pomiędzy siłownikami master i slave, a ja niestety kupiłem master. Orientuje się ktoś, czy wykorzystując siłownik typu slave, nie miałbym potrzeby stosowania przekaźnika?
    Na jakiej zasadzie działa taki siłownik?
  • Poziom 26  
    Siłowniki master posiadają sterownik w postaci wewnętrznego przełącznika który steruje sterownikiem centralnego zamka. To znaczy że w przypadku otwierania drzwi kluczykami następuje wyzwolenie sterownika centralnego zamka by otworzył pozostałe drzwi w samochodzie.
    Do wyzwolenia sterownika zazwyczaj jest potrzebny tylko impuls o potencjale masy dlatego przełącznik nie potrzebuje mieć trwałego stanu zwarcia do potencjału masy. Wynika to również z działania siłownika bo nie zawsze jest potrzebny taki duży skok ramienia siłownika do zamknięcia czy otwarcia drzwi.
    Siłownik slave ma tylko silniczek i jest bez wewnętrzengo przełącznika.
  • Poziom 11  
    Niestety moje rozwiązanie teoretyczne jest nieużyteczne. Dopiero teraz miałem dostęp do silnika w którym miałem to zamontować i jezeli chciałbym włączyć ssanie to siłownik musiałby zostać w tym stanie w którym się wysunął. Czyli jedyne rozwiązanie to serwomechanizm, ale narazie będę korzystał z lata i pływał motorówką bez ssania ;)
    Temat zamykam i dzieki za pomoc :)