Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

21 Sty 2011 22:14 3542 12
  • Poziom 9  
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
    Witam.
    Problem polega na tym, że zasilacz po dłuższym odłączeniu od prądu nie zaskakuje od razu tylko trzeba zaczekać ~20 minut. Wcześniej nawet wentylatory nie ruszają.

    Napięcia wyglądają następująco:
    1. Kabelek fioletowy: 5,14V (przy probie włączenia mignie dioda kontrolna na płycie głównej i w tym momencie napięcie na chwilę spada do 4,2V)
    2. Kabelek zielony: 5,07V (w momencie włączenia na chwilę spada do 3,4V, czasem do 2,9V)

    Kiedy komputer jest już włączony:
    filetowy: 5,1V
    zielony: 0,04V.

    Linia +12V (mierzone z podłączonego wtyku EPS 8-pin):
    idle +12,08V, stress (OCCT power supply) +12,09V.
    Z tego co pamiętam na mocniejszych konfiguracjach napięcie spadało poniżej +12V, ale nie drastycznie.

    Konfiguracja:
    Procesor PDC E5200 (ust. fabrycznie), 2x1GB, Asus P5K WS, Radeon HD3650, dysk HDD i napęd DVD

    Zdjęcia.
    Pierwotna:
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

    Wtórna:
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

    To co zauważyłem to do wymiany dwa kondensatory elektrolityczne (jeden wylany) 3300µF/16V, ale czy to na pewno wszystko? Czy ten spuchnięty kondensator elektrolityczny może odpowiadać za problemy przy starcie komputera? Wspomnę jeszcze, że zasilacz kiedy jest obciążony tylko dyskiem twardym HDD odpala od razu.

    Zasilacza ma ponad pięć lat, ale nie ukrywam, ze jeśli istnieje jakaś możliwość przedłużenia żywota tej konstrukcji to z chęcią się tego podejmę jeśli tylko nie przerośnie to moich nie dużych umiejętności w tej dziedzinie:wink:
    Z lutowaniem dam radę, gorzej ze wskazaniem konkretnych elementów, które należałoby wymienić dlatego proszę o porady szanowne grono forumowe :D
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Szafy Rack
  • Poziom 28  
    Wymień te kondensatory elektrolityczne i zobacz czy pomogło.
  • Szafy Rack
  • Poziom 9  
    Obecnie zasilacz pracuje cały czas w komputerze, także jeśli go będę rozkręcał to chciałbym już wymienić wszystko co może powodować anomalie w działaniu :wink:

    Nikt już nic nie doradzi?:|
  • Moderator
    Witam.
    Szanowny kolego luk4sxyz jeśli chcesz to zrobić raz i za jednym zamachem, a zarazem mieć spokój na jakiś dłuższy czas wymieniasz wszystkie („prawie”) kondensatory elektrolityczne po pierwotnej stronie i wtórnej...

    Poczytaj w dziale inne tematy traktujące ten temat dogłębniej (jakich firm i o jakich parametrach).

    Poprawiasz wszelkie lutowania mniej poprawne, a zarazem rozbierasz wentylator i czyścisz go ze starego smaru i kurzu, a potem dajesz nowy. Dokręcasz równocześnie wszelkie elementy umieszczone na radiatorach, a możesz je dodatkowo zabezpieczyć. :D
  • Poziom 9  
    TONI_2003 napisał:
    Witam.
    Szanowny kolego luk4sxyz jeśli chcesz to zrobić raz i za jednym zamachem, a zarazem mieć spokój na jakiś dłuższy czas wymieniasz wszystkie („prawie”) kondensatory elektrolityczne po pierwotnej stronie i wtórnej...

    Te pozostałe to które? Ten żółty na AC? Chciałbym uniknąć wymiany tych dwóch dużych, bo obecnie są ciężko dostępne.
    Generalnie chodziło mi o wymianę wszystkiego co może się sypać w takim przypadku, ale niekoniecznie absolutnie wszystko :wink:
    TONI_2003 napisał:

    a zarazem rozbierasz wentylator i czyścisz go ze starego smaru i kurzu, a potem dajesz nowy.

    Co do wentylatorów to już nad tym myślałem. Są na ślizgowych łożyskach, które zaczęły niezbyt głośno szurać. Zauważyłem to ostatnio gdy uruchomiłem zasilacz poza obudową. Lepiej przesmarować póki nie zrobi się gorzej.

    Wklejam jeszcze zdjęcia, które wcześniej pominąłem.
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
    Co to za element zaznaczony na czerwono na zdjęciu powyżej?

    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem. Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
    Jaka to firma tego zaznaczonego (to jest właśnie ten uszkodzony) na czerwono?
  • Poziom 33  
    To jest dławik i zostaw go w spokoju, a wentylator zacznie się kręcić jak radiator z prostownikami się zagrzeje. Wymień kondensatory elektrolity w tej płytce co jest z wierzchu przykręcana i powinno być po problemie.

    W ubiegłą sobotę trzy takie zasilacze ćwiczyłem, i musisz mieć odpowiednie sztuczne obciążenie dla takiej mocy, aby sprawdzić jak przy mocy 350-400W zasilacz się zachowuje!
    Pozdrawiam!
  • Poziom 9  
    dipol napisał:
    To jest dławik i zostaw go w spokoju.Wentylator zacznie sie kręcić jak radiator z prostownikami się zagrzeje. Wymień elektrolity w tej płytce co jest z wierzchu przykręcana i powinno być po problemie.

    Chodzi o ten układ?
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
    To jest to całe APFC, tak?
    Zapytam jeszcze z ciekawości o wytrzymałość tego żółtego kondensatora chyba poliestrowego? To jest coś co również się zużywa czy raczej element, który można wyciągać jako sprawny ze "złomu"? Nie chodzi o to, ze chcę go wymienić, no ale jak już jesteśmy w temacie to dobrze byłoby się czegoś więcej dowiedzieć :wink:
    dipol napisał:

    No musisz mieć odpowiednie sztuczne obciążenie dla takiej mocy i sprawdzić jak przy mocy 350-400W zasilacz się zachowuje!

    Swego czasu zasilacz dostał nieźle w kość ostro kręconym Athlonem X2 90nm oraz "podvolotowaną" kartą Radeon 2900XT. Wtedy pod obciążeniem OCCT poczułem lekko gorzkawy zapach z zasilacza. Pewnie to był moment wylania kondensatora elektrolitycznego 3300µF/16V, ale nic się nie wyłączyło ani zresetowało czyli chyba kondensator elektrolityczny mógł wylać z powodu słabej jakości bądź wyschnięcia, a nie przeciążenia zasilacza :?: Co do sztucznego obciążenia to chodzi o żarówki halogenowe na 12V?
  • Poziom 33  
    Tu akurat widzę dwa tranzystory w moich naprawianych zasilaczach były po jednym. Jeden mam nie odebrany to zajrzę jeszcze raz tam. Niestety żeby zasilacz sprawdzić po naprawie zawsze używam sztucznego obciążenia i to daje odpowiedź czy naprawa została wykonana prawidłowo.

    Sztuczne obciążenie jest opublikowane w moich postach wykonane w obudowie zasilacza komputerowego. Ono symuluje obciążenie płyty komputerowej wszystkie napięcia. Żarówkę uważam za nieporozumienie, ale można stosować zmienia się rezystancja włókna.
    Szczególnie przy naprawie zasilaczy z siłowni telekomunikacyjnych, które serwisuję jest niedopuszczalne, ale tu odbiegamy od tematu i mogę być skarcony.

    Ta płytka przykręcana z góry ma być perfekcyjnie sprawdzona bo od niej zależy praca całego zasilacza (kondensatory elektrolityczne!). Jeżeli chodzi o kondensator poliestrowy to rzadko się uszkadzają najwięcej w OTV, ale jak w życiu wszystko się może popsuć
    Pozdrawiam!
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    dipol napisał:
    Ta płytka przykręcana z góry ma być perfekcyjnie sprawdzona bo od niej zależy praca całego zasilacza (kondensatory elektrolityczne !!).

    Można ją sobie perfekcyjnie sprawdzić ale skąd pomysł, że od niej zależy praca 'całego zasilacza'? - to autonomiczny moduł aPFC, który można na czas napraw zastąpić Mostkiem Graetza i zasilacz też powinien działać.

    Z pierwszego postu widać, że coś nie jest tak z +5VSTB - i tu można powiedzieć, że od tej przetwornicy zależy praca całego zasilacza...

    :arrow: Topower model: TOP 526P6 uszkodzona przetwornica stand-by.

    Zatem od razu można się zająć kondensatorem elektrolitem w okolicy tej pionowej PCB; oraz po stronie wtórnej conajmniej tymi co się zwą Fuhjyyu (złote Teapo bym sobie odpuścił).
    Żółty osiowy kondensator zostaw w spokoju.
  • Poziom 9  
    Czytając podobne tematy na forum przypomniało mi się o pewnym pomiarze. Otóż napięcie na fioletowym kabelku spada prawie natychmiast do zera po odłączeniu zasilacza od sieci przełącznikiem na obudowie. Czy to dobrze?

    Edit: 03 Lut 2011 21:21
    Pomogła wymiana kondensatorów przetwornicy stand-by. Teraz komputer włącza się od razu.
    Strona pierwotna:
    CA1 - 47µF/35V, wymieniony na 50V, ponieważ innego nie było, ale przecież na wyższe napięcie może być.

    Strona wtórna:
    C18 - 1000µF/10V
    C27 - 470µF/16V

    Serdeczne dzięki za pomocne sugestie.
  • Poziom 9  
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
    Kolejna edycja tematu naprawy tego zasilacza, a upłynęło trzy lata
    - ostatni post był z dnia: 27 Sty 2011 20:37


    Zdemontowałem i wlutowałem obydwa radiatory z elementami i zwarcie na liniach +12V i +5V wciąż się utrzymuje. Czy naprawdę nikt nie wie jak z tym ruszyć? :(

    Dodane: 20.03.2014
    Przez braku odzewu postanowiłem trochę więcej poszukać na temat tego typu usterek i okazało się, że prawdopodobnie mam zwarcie na liniach zasilających.Wyniki pomiarów omomierzem przedstawiają się następująco:

    - kabelek żółty z czarnym: 34Ω, buzzer piszczy,
    - czerwony z czarnym: 80Ω, piszczy,
    - pomarańczowy z czarnym: 78Ω, piszczy,
    - fioletowy z czarnym: 156Ω.

    Tylko co powoduje to zwarcie, jakie elementy pomierzyć?
    Witam.
    Jakiś czas temu komputer przestał się włączać. Po próbie uruchomienia poprzez połączenie przewodu zielonego z czarnym pod obciążeniem w postaci napędu i jednego wentylatora zasilacz również nie reagował.

    Wymieniłem więc wszystkie kondensatory elektrolityczne (dwie sztuki 3300µF/16V były wylane i napuchnięte) prócz tych na wysokie napięcie. Niestety wymiana nie pomogła, jedyne co się zmieniło to to, że przy próbie uruchomienia przez zwarcie przewodów zielonego z czarnym wentylatory włączają się na ułamek sekundy. Do komputera zasilacza nie podłączałem.

    Napięcia wyglądają następująco:
    1. Kabelek fioletowy: 5,12V
    2. Kabelek zielony: 3,64V po dłuższym czasie w stanie czuwania napięcie rośnie do ~4,4V
    Kiedyś gdy wymieniałem kondensatory elektrolityczne w przetwornicy stand-by napięcie na zielonym kabelku przekraczało +5V, więc teraz jest za mało.

    Zauważyłem również, że zasilacz w stanie czuwania przestał "terkotać", a ten model od nowości wydawał taki charakterystyczny chichy dźwięk. Przed wymianą kondensatorów elektrolitycznych zaraz po awarii również zauważyłem brak tego dźwięku. Dodam jeszcze, że jakiś czas temu przed awarią z zasilacza zaczął dochodzić dźwięk w rodzaju jednostajnego ciągłego piszczenia, ale to tylko gdy komputer był włączony.

    Zasilacz przez długi czas działał z jednym wylanym kondensatorem elektrolitycznym 3300µF/16V, po awarii okazało się, że drugi też się "wylał" więc zastanawiam się czy te elementy nie doprowadziły do poważniejszej awarii.

    Niżej zamieszczam kilka zdjęć i proszę o jakieś sugestie co może być nie tak, ale z góry zaznaczam, że nie jestem obyty w temacie, więc pisanie w stylu krok po kroku mile widziane :)

    Strona pierwotna.
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.

    Strona wtórna.
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem. Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem. Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem. Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem. Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
  • Poziom 29  
    Opisywane rezystancje na liniach wyjściowych to nie zwarcie - każda przetwornica impulsowa posiada (powinna) rezystor obciążający. W przypadku linii 12V, w której rezystancja jest najniższa prąd płynący przez rezystor to w przybliżeniu 0,4 A a więc nie powoduje on opisywanych usterek - z tabliczki znamionowej prąd maksymalny dla linii 12V wynosi 30A .
    Cytat:
    Kiedyś gdy wymieniałem kondensatory elektrolityczne w przetwornicy stand-by napięcie na zielonym kabelku przekraczało +5V, więc teraz jest za mało.

    Które kondensatory wymieniałeś, tylko te wylane?
    Na zdjęciach widać wymienione kondensatory o różnej trwałości od zwykłych Jamicon TK do low ESR. Wymieniałeś je sprawdzając stare uszkodzone miernikiem ESR czy tylko na oko? Szczególnie po małych kondensatorach nie widać uszkodzenia, wycieków - na oko wyglądają na sprawne a mogą być przyczyną usterki.

    Ile razy zasilacz był już naprawiany? Włącz zasilacz i staraj się w tym czasie pomierzyć czy pojawia się napięcie na liniach +3,3V, +5 i +12V.

    Naprawę rozpocząłbym od sprawdzenia czy po odłączeniu zasilania od 230V napięcie równomiernie opada na kondensatorach elektrolitycznych 680µF/200V. Jeśli na jednym opada zbyt szybko lub w ogóle znika to obydwa do wymiany.
    Następnie jeśli nie posiadasz miernika do wymiany wszystkie kondensatory elektrolityczn z przedziału 1- 100µF na napięcie do 63V. Następnie wymiana w celach diagnostycznych przynajmniej elektrolitów znajdujących się przed dławikami na każdej z linii bliżej stabilizatorów na radiatorze typu 3300µF na każdej z linii.

    Terkotanie w tym zasilaczu to sprawka dodatkowej płytki z PFC podpinanej na wtyczce 4 pinowej. To sporadyczne piszczenie ciężko wyeliminować możliwe, że parametry stracił kondensator/rezystor na płytce lub trzeba poprawić fabrykę i coś zmienić w wartości elementów (ewentualnie jeśli sprawia problemy odłączyć je).
  • Poziom 9  
    Zacytuję post pod postem, bo tak będzie łatwiej.
    foldback napisał:
    Opisywane rezystancje na liniach wyjściowych to nie zwarcie - każda przetwornica impulsowa posiada (powinna) rezystor obciążający. W przypadku linii 12V, w której rezystancja jest najniższa prąd płynący przez rezystor to w przybliżeniu 0,4 A a więc nie powoduje on opisywanych usterek - z tabliczki znamionowej prąd maksymalny dla linii 12V wynosi 30A

    Sugerowałem się zasilaczem firmy DELL, który na tych liniach posiada opory od kilkuset do ponad tysiąca Ohm'ów.

    foldback napisał:

    Które kondensatory elektrolityczne wymieniałeś, tylko te wylane? Na zdjęciach widać wymienione kondensatory elektrolityczne o różnej trwałości od zwykłych Jamicon, TK do low ESR. Wymieniałeś je sprawdzając stare uszkodzone miernikiem ESR czy tylko na oko? Szczególnie po małych kondensatorach elektrolitycznych nie widać uszkodzenia, wycieków - na oko wyglądają na sprawne, a mogą być przyczyną usterki. Ile razy zasilacz był już naprawiany? Włącz zasilacz i staraj się w tym czasie pomierzyć czy pojawia się napięcie na liniach +3,3V, +5 i +12V.

    Kilka lat temu był naprawiany pierwszy raz, a była to wymiana trzech kondensatorów elektrolitycznych przy przetwornicy stand-by (tak mi doradzono i to się sprawdziło, a problem był z opóźnionym startem).

    Wylany był tylko jeden kondensator elektrolityczny 3300µF/16V na linii 12V, który zostawiłem. Natomiast teraz kiedy zasilacz przestał działać wymieniłem wszystkie prócz tych na wysokie napięcie (1x10µF/400V oraz 2x680µF/200V).

    Po prostu teraz mam nowe uszkodzenie, a temat został scalony przez moderatora z tym starym sprzed trzech lat :wink:

    Po włączeniu zasilacza napięcia na poszczególnych liniach się pojawiają, ale zasilacz wyłącza się natychmiast, więc odczyt nie zdąży nawet dojść do odpowiednich wartości. Oczywiście przy pozostawieniu zwartego kabelka zielonego z czarnym zasilacz nieustannie próbuje się włączyć po czym wyłącza i tak w kółko. Jednak robiłem tak tylko przez chwilę.
    foldback napisał:

    Naprawę rozpocząłbym od sprawdzenia czy po odłączeniu zasilania od 230V napięcie równomiernie opada na kondensatorach elektrolitycznych 680µF/200V. Jeśli na jednym opada zbyt szybko lub w ogóle znika to obydwa do wymiany.
    Następnie jeśli nie posiadasz miernika do wymiany wszystkie kondensatory elektrolityczne z przedziału 1 - 100µF na napięcie do 63V. Następnie wymiana w celach diagnostycznych przynajmniej elektrolitów znajdujących się przed dławikami na każdej z linii bliżej stabilizatorów na radiatorze typu 3300µF na każdej z linii.

    Terkotanie w tym zasilaczu to sprawka dodatkowej płytki z PFC podpinanej na wtyczce 4 pin. To sporadyczne piszczenie ciężko wyeliminować możliwe, że parametry stracił kondensator/rezystor na płytce lub trzeba poprawić fabrykę i coś zmienić w wartości elementów (ewentualnie jeśli sprawia problemy odłączyć je).

    Napięcie opadało na tych kondensatorach elektrolitycznych równomiernie, a nie natychmiastowo. Zasilacz terkotał od nowości, przestał dopiero po tegorocznej awarii kiedy przestał się włączać. Piszczeć zaczął kilka miesięcy przed tą awarią po czym padł.

    Po zdjęciu górnej obudowy okazało się, że drugi kondensator elektrolityczny 3300µF/16V też jest wylany, reszta była nie tknięta, ale wymieniłem profilaktycznie wszystkie. Te trzy sztuki w przetwornicy stand-by również pomimo, że robiłem to przy pierwszej naprawie.
    Edit: 14 Maj 2014 19:37
    Postanowiłem odświeżyć temat i napisać jak sprawa wygląda na obecną chwilę. Otóż od dłuższego czasu zasilacz leży w szafie i czeka na lepsze czasy, ale wcześniej pomierzyłem większość elementów w tym tranzystory i diody, które wykazują prawidłową zasadę działania (pomiar miernikiem elektronicznym popularnymi sposobami).

    W związku z tym moje podejrzenie padło na układ scalony nadzorujący pracę zasilacza tj. AAT1015 , bo to od niego wychodzi napięcie PS-ON, które u mnie jest za niskie. Układ scalony i jego odpowiedniki są ciężko dostępne więc jak uda mi się go zdobyć to napiszę co z tego wyszło.
    Topower model: TOP 526 P6 420W włącza się z dużym opóznieniem.
    Poprawiłem TONI_2003.