Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Remont instalacji c.o. Czy te rozwiazania się sprawdzą?

johnny07 21 Feb 2011 22:31 1983 3
Bosch
  • #1
    johnny07
    Level 9  
    Witam.
    Przymierzam się do remontu instalacji c.o. w domku jednorodzinnym i oczywiście mam kilka pytań dotyczących instalacji. Nakreśliłem również wstępnie projekty, które chce poddać Waszej ocenie i oczywiście zebrać jak najwięcej opinii, co do możliwości i sensu zastosowania tych rozwiązań. Zacznę od tego, że budynek podzielony jest na 2 mieszkania. W ich skład wchodzą po 2 pokoje, kuchnia i łazienka. Pierwsze piętro zamieszkują 2 osoby dorosłe i dwoje dzieci, parter 2 osoby dorosłe. Jest jeszcze piwnica. Budynek nie jest ocieplony, a okna są z PCV.
    Plan jest taki: remont będzie obejmował wymianę pieca na piec z podajnikiem retortowym na eko-groszek o mocy 15kw (pleszewski), wymiana grzejników na aluminiowe z głowicą termostatyczną i dołożenie jednego bojlera w celu przygotowania większej ilości wody (w tej chwili jest zasobnik 150l i nie wystarcza). Wymieniona będzie cała instalacja doprowadzająca wodę z wodociągu i od ciepłej wody. Rury c.o. chce pozostawić, co prawda mają już swoje lata, ale są w dobrym stanie jak to określił fachowiec no i liczą się oczywiście koszty ponieważ instalacja składa się z 3 pionów zbudowanych z rur 1,5 cala wyjścia na kaloryfery to ¾ cala. W załączonym schemacie nr 1 przedstawiłem instalacje bez zaworu czterodrożnego z tego względu, że nie jestem pewien, co do słuszności montażu. Przeczytałem na forum, że takie rozwiązanie się sprawdza przy podłogówce. Umyśliłem sobie to w ten sposób, że jeśli na piecu mam temperaturę zadaną w granicach 55-60 st. (punkt rosy) to wystarczą mi regulatory termostatyczne przy grzejnikach w celu uzyskania pożądanej temperatury w pomieszczeniach. Dzięki temu, że rury są dość znacznych rozmiarów (pozostałość systemu grawitacyjnego) myślę, że nie będzie potrzeby stosowania regulatorów ciśnienia. Kolejna sprawa to podłączenie bojlerów (wymienników c.w.u) przedstawione na schemacie, czy zda egzamin bez pomp tzn. wystarczy tyko grawitacja i takie połączenie?
    Jestem ciekaw Waszych opinii i oczywiście sugestii, co do przedstawionych rozwiązań.
  • Bosch
  • #2
    greczka
    Level 2  
    Mam podobny problem ,muszę wymienić instalację wodną w mieszkaniu, mam bojler z kotła c.o i zamierzam zrobić obwód zamknięty ciepłej wody bez pompy,- czy to wystarczy.proszę o doradzenie.dziękuję
  • Bosch
  • #3
    johnny07
    Level 9  
    Witam
    Jak zauważyłeś mój temat nie wzbudził zainteresowania. Sam mam kilka pytań na, które szukam odpowiedzi na tym forum i nie tylko.
    Jeśli chodzi o twoje pytanie to na dzień dzisiejszy mam podłączony bojler do pieca i w okresie letnim grzeje wodę bez pompki w obiegu zamkniętym. Jest to rozwiązanie dość niebezpieczne ponieważ jest to mały obieg i szybko może dojść do niekontrolowanego wzrostu temperatury na piecu (piec zasypowy 24h sterownik+dmuchawa), a w skrajnych wypadkach zagotowania. I wtedy mamy booom. U mnie fachowiec założył zawór bezpieczeństwa i możliwość szybkiego i bezpośredniego dolania zimnej wody do pieca. Wiem, że stosuje się jeszcze takie rozwiązanie, że dodaje się jeden lub dwa grzejniki do tego obiegu (np w łazienkach żeby było ciepło po kąpieli), co zwiększa jego pojemność. Jednocześnie staram się palić tylko niewielkie ilości opału, a przede wszystkim różnego rodzaju śmieci trochę drewna i kilka łopat węgla, aby temperatura nie podeszła wyżej niż 65 st.
  • #4
    aniołek
    Level 12  
    Witam
    Na wstępie informuję, że nie jestem zawodowcem w tym temacie, ale pół roku temu stanąłem przed podobnym dylematem, i przez ten czas moja wiedza w zakresie CO i CWU zdecydowanie się powiększyła :) ..

    Po pierwsze - schemat 1 jest zdecydowanie lepszy z tego powodu, że między piecem a wzbiorczym nie ma zaworu różnicowego (montowanie czegokolwiek między piecem a wzbiorczym jest zabronione, gdyż może zakłucić lub wręcz zablokować cyrkulację wody w przypadku jej zagotowania, a to jest prosta droga do katastrofy..). Ponadto - zawór bezpieczeństwa tuż nad piecem jest niepotrzebny, bo jego rolę pełni naczynie wzbiorcze..
    Po drugie - zamiast pompki (tej nad zaworem 4d) powinien być zamontowany zawór różnicowy, a pompka - równolegle do niego),
    Po trzecie - zamieszczam szkic poglądowy wykonania instalacji znaleziony kiedyś na necie (mam nadzieję, że nie naruszam praw autorskich - jeśli tak, to po otrzymaniu informacji natychmiast go usunę) Remont instalacji c.o. Czy te rozwiazania się sprawdzą?
    Po czwarte - tu z kolei masz schemat podłączenia wzbiorczego Remont instalacji c.o. Czy te rozwiazania się sprawdzą?

    Moim skromnym zdaniem - pierwszy szkic może być doskonałym punktem wyjścia do rozbudowania swojej instalacji, co zresztą było i moim przypadku. Obecnie stoję przed dylematem sterownika do zaworu 4d, ale to inna historia - w każdym bądź razie dłuuuugo się naszukałem, duuuużo stronek i innych forów przejrzałem, duuuuża się naczytałem - ale jestem na 100% pewny poprawności tych szkiców, jak i kilku innych informacji.. :)

    Żeby nie było zbyt różowo - o wymiennikach (bo na prawo od pieca to chyba wymienniki) nie powiem ani słowa, bo niewiele wiem.. :(

    Pozdrawiam - a jakbyco to możemy się spotkać na piwie i pogadać więcej, bom też (jeszcze) z Pleszewa ;)

    P.S.
    - zalewanie wodą pieca w momencie zagotowania wody to też krok w kierunku katastrofy - wzrost ciśnienia z powodu pary wodnej nie jest zbyt zdrowe dla pieca!! O wiele lepsze jest zasypanie paleniska piaskiem..
    - przy piecach na węgiel nie powinno się stosować zaworów termoregulacyjnych na grzejnikach, bo mogą one całkowicie zamknąć przepływ wody przez układ!! Jeśli już, to powinno ich być jak najmniej!!

    greczka - co prawda można już tworzyć instalacje z obiegiem zamkniętym przy używaniu piecy na węgiel, ale piec MUSI być do niej dostosowany! Jeśli to stary piec - instalacja TYLKO w układzie otwartym. Ponadto - skoro bez pompy, to musi pracować w grawitacji, czyli - zachowane spadki, średnice rur.. Nie powiem Ci za dużo bo niewiele wiem, ale wpisz w google "grawitacyjne CO" lub coś podobnego - jest tego trochę, ale o ile wiem - takie instalacje są trudniejsze i wymagające więcej wiedzy niż instalacje pompowe.

    Pozdrawiam