Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak sprawdzić diody alternatora?

07 Lis 2004 18:45 68914 19
  • Poziom 10  
    Odlutowałem diody od stojana. Jest ich 6 jak je sprawdzić na akumulatorze. Bardzo proszę o prosty sposób i pewny czy są dobre. Chodzi o Alternator VALEO Renault 19
  • Poziom 24  
    Dokladne sprawdzenie jest możliwe tylko omomierzem cyfrowym, diody w kierunku przewodzenia mają około 1000 omów, a w drugą stronę - nieskończoność, Diody jednej grupy powinny mieć bardzo zbliżoną rezystancję.

    Sprawdzenie w obwodzie: akumulator-dioda-żarówka (połączone szeregowo) pozwala tylko stwierdzić, czy dioda nie jest zwarta lub przepalona (pomiar wykonuje się w dwie strony).
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 24  
    elektrit napisał:

    Sprawdź żarówką i bateryjka płaską.W jedną stronę świeci,w drugą nie.


    I tu się można oszukać, bo dioda może świecić, ale być niesprawna.
    Jak dobierać diody przy pomocy żarówki, aby miały zbliżone parametry?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Mnie wiem czy powinienem się wtrącać, ale moim zdaniem to sposób na żarówkę jest wystarczający do sprawdzenia diod prostowniczych alternatora, ale jeśli chodzi o diody wzbudzenia to miernik jest konieczny.
  • Poziom 38  
    jedne i drugie sprawdzam żarówką, tyle tylko że wzbudzenia najwyżej zarówką 5W. Właśnie diody wzbudzenia czasem miernik pokazywał mi że są dobre a żarówka np świeciła w obie strony, natomiast jak "prostownicze były "dead" wg testu z żarówką to miernik pokazywał to samo.
  • Poziom 25  
    Ciekawa sprawa, gdyby każdy elektronik sprawdzał diodę żarówką....
    Od tego ma miernik. A w nim opcja sprawdzania półprzewodników (nie mylić z omomierzem).
  • Poziom 13  
    Ojojoj!
    Każdy doświadczony elektronik pewnie zawiodł sie na swoim multimetrze gdy mierzył tranzystor czy diodę i stwierdzał że dobra, a w układzie lipa.
    Pomiar miernikiem nie zawsze jest miarodajny.
    A diody z alternatora trzeba mierzyć pod obciążeniem.
    Ponadto z własnego doświadczenia wiem że wymiana uszkodzonej diody w mostku alternatora nie wystarcza na długo i szybko trzeba wymieniać następną.
    Proponuję kupować nowe mostki lub wymieniać diody w komplecie.
  • Poziom 26  
    WITKU!

    Mierzyłem kilka alternatorów i nie spotkałem się z tym, żeby pod moim multimetrem (może nie takim za 30 zł, bo mam lepszejszy) diody były dobre jeśli tak nie było!

    W mierzeniu tranzystorów TEŻ SIĘ NIE ZAWIODŁEM, ale nie mierzę tranzystorów TYLKO jako 2 diody...
  • Poziom 13  
    Dziękuję za uwagi ale powiem tak:
    Ja też naprawiałem alternatory i mierzyłem diody. Owszem, pomiary ujawniały uszkodzone diody, ale zdarzyło się, że po wtłoczeniu sprawnej alternator wracał z uszkodzoną inną diodą (alternator Magneti Marelli-Ford Sierra, Ford Escort).
    Pomagała wymiana całego prostownika.
    Opisałem ten przypadek bo chcę zaoszczędzić wielu osobom rozczarowań związanych z wielokrotnym wymontowywaniem alternatora w krótkim czasie. Często lepiej wydać 100 zł niż sie niepotrzebnie męczyć.
    A co do pomiarów półprzewodników to kiedyś spece mierzyli LAVO 3 i mieli sukcesy. Nie cena miernika jest miarą.
    Dla przykładu dioda zenera sprawna, ale napięcie zenera spadło z 16 woltów do 6, ciekawe? jak to zmierzyć multimetrem na teście diód? Takich przykładów mogę podać wiele.
    Przepraszam kolegów że odbiegłem od tamatu ale czułem się w obowiązku wyjaśnić moje wątpliwości.
    Pozdrawiam wszystkich zaangażowanych.
  • Poziom 26  
    diód zenera nie zmierzysz SAMYM miernikiem. Jeśli jest niskoprądowy zasilacz regulowany dopiero zmierzysz...

    Ale ogólnie, żeby pomiary były właściwe trzeba: rozumieć co się mierzy i mieć wyobraźnię.
  • Poziom 22  
    Podzielę się ciekawym opisem mierzenia diod w alternatorze zaobserwowanym przeze mnie w warsztacie samochodowym.
    Pan fachowiec na moich oczach nie urzywając multimetru ani żarówki samym prostownikiem do ładowania sprawdzał diody - w jedną przewodzi (zwarcie) w drugą nie (oczywiście krótkotrwałe podłaczenie diody) Potem odpowiedż diody prostownicze sprawne, a te trzy małe to wymieniam zawsze dla pewności (wzbudzające) powiedział. Cewki stojanu i wirnika równierz sprawdzał prostownikiem(napięciem 12v) na przejścia i przebicia do wirnika i stojanu. Po całym zabiegu alternator był sprawny i śmiga do dziś.
    Trochę śmieszne ale prawdziwe i skuteczne- no oczywiście zanim przepalimy dobrą diodę bądz cały mostek własnoręcznie.
  • Poziom 21  
    Witam.
    sądzę,że od sprawdzania diod zaróweczką lepszy będzie jakiś mikrosilniczek na prąd stały np 12volt.Niepotrzebny bedzie również zaden miernik.
    Wtedy badaną diodę łaczymy szeregowo z silniczkiem i przykładamy do takiego układu transformatorek z napięciem zmiennym 12 wolt. Gdy dioda badzie sprawna, silniczek bedzie sie obracał.
  • Poziom 26  
    JAFO napisał:
    Ciekawa sprawa, gdyby każdy elektronik sprawdzał diodę żarówką....
    Od tego ma miernik. A w nim opcja sprawdzania półprzewodników (nie mylić z omomierzem).


    Masz pełną racje - jak tylko ktos ma ODPOWIEDNI miernik do mierzenia diód pod dużym prądem to tak. Ale zazwyczaj ...

    Najlepiej jest poprostu pomyśleć. :) Tak sądze

    A z ciekawostek - dioda świecąca. Jak jest zapalona to świeci też dioda obok niej. Jak zgaszona to ta obok nie świeci. Sprawdzam zwarcia. Nic. Wylutowywuje. Teraz jest ok - dioda z boku nie zapala sie jak jest napeicie na tej. No ale tej nie ma. Podłączam inną. Jest ok. Podłączam tą. Znowu to samo. Diode pomierzyłem - parametry w normie - nie skrajne. Mierzylem tylko ch-ke U od I. Pozostałe z serii miały podobnie.

    Pytanie jaka ptzyczyna?

    Odpowiedz - nie wiem. Przypadek trafił do archiwum X. To bylo niedawno i ni bylo kiedy sprawdzic. Objaw bardzo powtarzalny. Sterowal nia mikrokontroler. Jak bede mial chwile czasu to az z ciekawosci wloze do innego urzadzenia - identycznego z tym samym uC (z tej samej serii) i z tym samym softem. Kiedys mialem przypadek, ze wytworzyl sie generator - i byla poprzez pojemnosci ... efekt podobny.

    A wiec nie zawsze mozna poprostu zmierzyc i jak wyjdzie ok to twierdzic, ze jest napewno dobrze. Moze w 99.99% przypadkow tak. Ale moze nawet nie az tak czesto. :)) Tym bardziej, ze co zmierzysz samym miernikim (o ile nie jest to bardzo odjechany miernik) - jakie napiecie przewodzenia (przy niewielim pradzie?) - zazwyczaj to starczy.. ale...
  • Poziom 15  
    Witam, mógłby ktoś napisać jak sprawdzić elementy alternatora (wirnik, stojan, regulator, mostek) tak krok po kroku, chodzi mi o to gdzie co podłączyć i co mierzyć.
    Alternator z vectry A delphi, kontrolka nie działa ale prawdopodobnie się przepaliła podczas uszkodzenia, podłączyłem kontrolkę bezpośrednio w alternator i świeci ale ładowania nie ma, nie chciałbym pakować kasy w sprawne części bo na szrotach altek kosztuje 100-150zł a każda pomyłka to praktycznie pół alternatora, podejrzewam regulator lub mostek ale nie wiem jak to prawidłowo sprawdzić
  • spec od auto-elektro
    Jak już masz spaloną kontrolkę to przy szczęściu masz spalony tylko mostek prostowniczy, przy pechu dobry zostaje tylko stojan i obudowa.P
  • Poziom 42  
    Sprawdzenie diod masz napisane , regulatora napięcia miernikiem nie sprawdzisz. Uzwojenie wirnika na przebicie do masy można miernikiem/omomierzem/ , uzwojenie stojana ten miernikiem , ale to są pomiary nie miarodajne. Optycznie pierścienie na wirniku - widać jak są wyrobione.
  • Poziom 14  
    Pozdrawiam

    Ja sprawdzam diody w mostku miernikiem cyfrowym na zakresie do pomiaru półprzewodników i ta metoda jeszcze mnie nie zawiodła