Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 22 kW grzeje się po naprawie.

ShanKan 24 Maj 2011 12:08 3952 26
  • #1 24 Maj 2011 12:08
    ShanKan
    Poziom 8  

    Witam mam ogromny problem mój silnik 22 kW 2940 ob/min grzeje się i nie potrafię ustalić przyczyny. Silnik został przewinięty i zostały wymienione w nim łożyska (40 zl/szt z symbolem c3). Problem obrazuje się następująco po włączeniu silnika beż obciążenia (goły wałek) w pozycji poziomej po dwóch minutach zaczyna się grzać tylne łożysko, wtedy przerywam prace i zdejmuję tylną pokrywę wałek wirnika wyraźnie jest rozgrzany od strony łożyska i temperatura wędruje dalej w głąb wirnika (uzwojenie zimne). Co może być przyczyną? Z góry dziękuję za pomoc w razie jakichkolwiek wątpliwości mogę zamieścić więcej informacji

    Proszę o zachowywanie zasad poprawnej polszczyzny i właściwej pisowni jednostek, symboli i nazw technicznych.
    Proszę poprawić post.
    [retrofood]

    0 26
  • #2 24 Maj 2011 12:13
    jacekko0
    Poziom 31  

    Sam sobie odpowiedziałeś, pradopodobnie wadliwe łożysko.

    0
  • #3 24 Maj 2011 12:16
    k.i.
    Poziom 15  

    Symbol c3 przy opisie łożyska oznacza luz większy niż normalny (c2 - luz mniejszy niż normalny , brak symbolu - luz normalny ) . Może za bardzo spasowane łożysko .

    0
  • #4 24 Maj 2011 12:43
    ShanKan
    Poziom 8  

    Opisany silnik o mocy znamionowej 22 kW poddałem pomiarom przez osobę innej niż ta która przewijała silnik i okazało się że silnik przy rozruchu pobiera 3A natomiast na pracy 10A (bez obciążenia). Czy są to prawidłowe wyniki dla takiego silnika?

    0
  • #6 24 Maj 2011 18:57
    12robert12
    Poziom 28  

    Normalnie powinien pobierać ok. 20A na biegu jałowym, pomiar w gwieździe czy trójkącie.
    1) jakie były łożyska orginalnie ? bez luzu?
    2) czy łożyska są RS ( kryte plasikiem) i włożone simeringi?
    3) czy łożyska, pokrywy są zamontowane prawidłowo, wszystko lekko się obraca jak kręci się ręcznie? uszczelnienia nie są uszkodzone?
    4) czy łożysko nie obraca się w oprawie?


    Pozdrawiam.

    0
  • #7 24 Maj 2011 20:15
    kaz
    Specjalista - spawarki

    Od strony walu, zamontować lożysko rolkowe a nie kulkowe i problem prawdopodobnie zniknie.

    0
  • #8 24 Maj 2011 20:28
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Myślę że problem leży w złym zmontowaniu silnika. Przy tych obrotach powinno być jednak łożysko C3, prawdopodobnie łożysko wirnika nie ma możliwości przesunięcia się w zdłóż osi wału, normalnie łożysko przednie jest mocowane bez możliwości przesuwania się, a tylne gniazdo ma specjalną falowaną podkładkę umożliwiającą przesuw łożyska. Nic Pan nie pisze czy gniazdo łożyska nie było regenerowane.
    Jerzy

    0
  • #9 25 Maj 2011 08:20
    ShanKan
    Poziom 8  

    Witam i dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    Łożysko po włożeniu do gniazda obracało się w nim, myślę że zacznę od wyeliminowania tego problemu dziś zawiozę pokrywę do tokarza i zobaczymy co z tego wyjdzie. Czy mam na coś zwrócić uwagę tokarza przy wstawianiu tulei?

    0
  • #10 31 Maj 2011 09:00
    ShanKan
    Poziom 8  

    Witam! Łoże łożyska zostało zregenerowane po złożeniu wszystkiego i uruchomieniu silnika po upływie 2 min zaczyna dziać się ta sama sytuacja na biegu jałowym wałek zrobił się gorący. Opisuje łożyska stare( małe-6309Z angielskie, duże-6311DU japońskie) nowe (małe-63092RSC3 polskie, duże-63112RS polskie). Proszę o porady bo nie mam pojęcia jak zresztą wszyscy który oglądali silnik co jest przyczyną.

    0
  • #11 31 Maj 2011 09:32
    jerry1960
    Poziom 34  

    Zobacz czy wirnik silnika lekko się kręci,Spróbuj ręka go obrócić. Jeżeli ciężko to sprawdź czy nie ociera uzwojenie stojana o wirnik ,np. jest za dużo lakieru . Silnik powinien pobierać na biegu jałowym około 30A pradu.

    0
  • #12 31 Maj 2011 10:09
    k.i.
    Poziom 15  

    Łożyska są kryte , a jak wygląda sprawa ze smarowaniem . Miałem kiedyś taki przypadek , że mechanik nakładał za dużo smaru na wałek , który obracał się z prędkością kilku tysięcy obr/min. ( mocowany był na nim frez ) i łożyska rozsypywały się po kilkudziesięciu minutach pracy . Nie pamiętam dokładnie ale on bodajże wyjmował osłony z łożysk i "dodatkowo je smarował" , gdy zaprzestał poprawiania tego co dobre wszystko wróciło do normy .

    0
  • #13 31 Maj 2011 11:33
    ShanKan
    Poziom 8  

    Wirnik kręci się lekko nie ma mowy o ocieraniu, łożyska oryginalne kryte bez kombinowania ze smarem, nie ma żadnej podkładki w tylnym łożu. Najbardziej przerażające jest to że prawdę mówiąc cała konstrukcja silnika to 2 łożyska stojan, wirnik i pokrywy a jak pojawia się problem to nagle ta konstrukcja w oczach specjalistów których mam w okolicy urasta do miana promu kosmicznego. Myślę że po prostu założę go do pracy i trudno jak się spali, załapałem już miesięczny przestój i na dłuższy nie mogę sobie pozwolić. Może ktoś z forum zdecydował by się obejrzeć tą padlinę jeśli jest z okolic Torunia?

    Dodano po 53 [sekundy]:

    Podaje moje gg 12949981

    0
  • #14 31 Maj 2011 13:22
    e2rd.o
    Poziom 19  

    Przyczyna może być jeszcze taka, że za ciasno jest nabite łożysko na oś wirnika.

    0
  • #15 31 Maj 2011 13:32
    jerry1960
    Poziom 34  

    Jak się nagrzeje to też wirnik obraca się lekko. Może łożyska nie są współosiowo ustawione . Tak jak pisał kolega Jerzy Bartnicki powinna być tam podkładka która umożliwi rozszerzenie się elementów w przypadku wzrostu temperatury. Podaj producenta lub typ silnika.

    0
  • #16 31 Maj 2011 13:52
    ShanKan
    Poziom 8  

    Jako kompletny laik zadam pytanie. Czy jest możliwe aby przyczyną grzania się łożyska mogła być skrzywiona oś wirnika i ewentualne bicie?

    0
  • #17 31 Maj 2011 14:15
    jerry1960
    Poziom 34  

    Tak jest to jak najbardziej prawdopodobne,wirnik na tokarkę i sprawdź bicie.

    0
  • #18 31 Maj 2011 14:49
    elpomp
    Poziom 1  

    Wystarczył jeden dobry specjalista,nie znam producenta silnika lecz w większości jeżeli stosują łożyska c3 są one wklejane zarówno na wał silnika jak i w tarczę łożyskową .Pisze kolega o regeneracji łoża łożyska jedno wielkie nieporozumienie,regenerowałeś niepotrzebnie czop wału pod łożyskiem i najprawdopodobniej gniazdo w tarczy łożyskowej. Większość producentów "zachodnich"silników stosuje luzy zarówno na wale jak i w tarczy łożyskowej są one niezbędne do zastosowania klei anarobowych. Bez kleju łożysko lekko wchodzi na wał i do tarczy łożyskowej.następnie łożyska ,jakiej firmy,polskie to mogą również być importowane przez polską firmę,z tymi mam przykre doświadczenia

    Dodano po 26 [minuty]:

    Moja rada ,jeżeli w tarczy łożyskowej niema widocznych ubytków nie tulejuj jest to luz na klej .2 W dobrej tokarce bez bicia uchwytu ,najczęściej robi się w kłach sprawdz bicie wału w miejscu regenerowanym.jeżeli występuje .ponownie zregenerować .pod klej pasowanie 3-5 setnych na minusie

    0
  • #19 31 Maj 2011 18:43
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Moim zdaniem jest źle złożony silnik. Rdzeń wirnika musi idealnie pokrywać się z rdzeniem stojana, nie może być przesunięć. Jeżeli są przesunięcia potrzeba to wyregulować podkładkami. Przy przesunięciach grzeje się zawsze wirnik. Powodzenia.

    0
  • #20 31 Maj 2011 20:11
    12robert12
    Poziom 28  

    kolego -> elpomp

    Nie opowiadaj głupot! Jak tuleja zewnętrzna łożyska obracała się w oprawie i było widać,czuć "rant" w oprawie to napewno należało przetaczać, klej by tu nic nie dał.
    Co do przetaczania to tokarz musi sobie wykonać bazę, aby wykonać centrycznie tuleję.
    Złożenie silnika jest proste, nie ma co nad tym się rozpisywać.

    Łożysko z RS może się bardziej grzać, jak nie masz pewności co do łożyska załóż kryte blaszką ZZ.

    Łożyska z luzem normalnym i C3 mają czasami inne wymiary i może być brak możliwości ich zamienienia.

    0
  • #21 03 Cze 2011 12:39
    ShanKan
    Poziom 8  

    Witam! Wirnik był u tokarza ani śladu nagięcia wszystko w porządku, wyszlifowane i zregenerowane zostały czopy łożysk i zakupione 2 łożyska FAG z luzem c3. Po złożeniu sytuacja taka sama, robi się ciepły. Moje pytanie jaka może być najwyższa dopuszczalna temperatura takiego silnika podczas pracy?

    0
  • #22 03 Cze 2011 12:59
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Cz zwracałeś uwagę przy składaniu na pokrywanie się rdzenia wirnika z rdzeniem stojana ? Czyli początki i końce muszą się bardzo dokładnie pokrywać. Pozdrawiam.

    0
  • #23 03 Cze 2011 22:23
    12robert12
    Poziom 28  

    -> Kazimierzbrejta zwrócił uwagę na ważną rzecz, zrób zdjęcie złożonego silnika, oraz zdjęcie wewnątrz stojana z przodu i z tyłu.

    Być może powodem jest włożony stojan,wirnik na odwrót i po włączeniu pole elektromagnetyczne przesuwa wirnik pod stojan?
    Zrób zdjęcia.

    0
  • #24 03 Cze 2011 23:33
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Tutaj nie musi nic ocierać wystarczy, że wirnik jest przesunięty względem stojana rzędu 2 do 3 mm i już następuje grzanie się wirnika. Po naprawie bardzo często to się zdarza. No myślę, że takie usterki jak zwarcia, do obudowy i zwojowe to przez uzwajacza zostały sprawdzone.

    1
  • #25 03 Cze 2011 23:57
    zenon1967
    Poziom 14  

    Jak jesteś pewny wymiarów wałka i dekli [i łożysk c3 FAG].Zmontuj całość i uruchom na kilka godzin na biegu jałowym.Może być praca w gwiazdę.Nie ma reguły ale czasami pomaga.

    0
  • #26 04 Cze 2011 23:00
    TJordan
    Poziom 13  

    Witam
    No cóż, sytuacja jest dziwna, wracając do tych 3 Amperów . Sugeruje to na padnięty wirnik. Miałem taki przypadek kiedyś że silnik 2,2 kW zamiast brać 5,1A pobierał zaledwie 2A , po kilku godzinach pracy stopił sie plastykowy wentylator chłodzący. Silnik na gwarancji zawieźliśmy do producenta w B.Białej i po oględzinach (wirnik był z fioletowo-żółtymi przebarwieniami) stwierdzono przerwy w klatkach wirnika. Niby niemożliwe, ale jednak :).

    0
  • #27 12 Cze 2011 21:03
    marbucz
    Poziom 1  

    Uszkodzenie wirnika nie jest żadną rzadkością. Spotykałem się z tym już wielokrotnie, zwłaszcza jeżeli były uszkodzone łożyska. Często widać nawet uszkodzone (przesunięte)
    blachy wirnika. Czasami zdarza się również przesunięcie wirnika na wałku, co powoduje, że
    winik nie jest w polu i również się grzeje

    0