Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik jednofazowy z kondensatorem

hardtmuth 11 Nov 2004 13:47 9540 13
  • #1
    hardtmuth
    Level 20  
    Witam,

    Odgrzebalem szlifierke stolowa (chyba tak sie to nazywa) jednofazowa.

    jej parametry Typ Sz-270/150A 220V/50Hz, 270W, 1,8A, 2800obr/min.

    Zastalem ja rozebrana z wymontowanym wlacznikiem, podlaczylem nowy wlacznik, lecz po wlaczeniu szlifierki tylko zaczyna buczec i walek nawet nie drgnie. Walek sie luzno obraca nie ma zadnych oporow. Co moze byc tego przyczyna? Uszkodzone uzwojenie czy kondesator? Od czego zaczac?

    Pozdrawiam
  • #3
    hardtmuth
    Level 20  
    To duzo kombinacji mi pozostaje :).

    Ale poradze sobie ide poszukac w starych postach, chociaz juz to robilem...
  • #4
    DonRomano
    Level 34  
    Może być jeszcze jedno, miałem tak u siebie w szlifierce SZ 120/125.
    Mianowicie stojan obluzował się w obudowie i po włączeniu niejako przyciągał sie do wirnika i w efekcie wirnik się blokował.
    Rozwiązałem to tak, że owinołem stojan papierem i luzy znikły.
    Szlifierka działa już ze sześc lat i nic się nie dzieje.
    Sprubój może akurat.
    Powodzenia w naprawie.
  • #5
    hardtmuth
    Level 20  
    OK, dalsze postepy, a raczej ich brak :(.

    Zaczalem dalej sie przy niej bawic, wszystko rozlaczylem, pomierzylem rezystancje. Jedno uzwojenie ma kolo 17R, drugie ma troszke ponad 9R. Gdy podlaczylem jedno uzwojenie do zasilania, a drugie kablem zalaczalem osobno to silnik nieraz tylko drgnal, a nieraz pokrecil sie powoli z pol obrotu i znowu stawal buczac. Podlaczajac z kondesatorem to samo bylo. Wychodzi ze chyba tylko cos z uzwojeniem moze byc nie tak, albo... cos hamuje walek, ktory i tak sie w miare lekko obraca. Aha jak pokrece recznie walek gdy sa podlaczone oba uzwojenia to tez pokreci sie max pol obrotu i staje, a najczesniej zatrzymuje sie od razu jak przestane mu pomagac.

    Co z nim dalej mozna poczac? Rozbierac i zobaczyc jak wyglada wirnik i reszta?
  • #6
    HenryK3
    Level 29  
    Wirnik będzie dobry.
    Uzwojenie o większym oporze to pomocnicze (rozruchowe).
    Spróbuj jeszcze przy załączonym uzwojeniu roboczym do sieci mocno wprowadzić w ruch wirnik. Lekkie kręcenie nic nie da bo to silnik na 2800 obr.
    Tylko rób to ostrożnie!
    Jeżeli ruszy i nie będzie się mocno nagrzewał to uzwojenie główne jest sprawne.
    Najlepiej byłoby sprawdzić czy uzwojenie nie mają zwarcia zwojowego ale pewnie nie masz czym tego zrobić.
  • #7
    hardtmuth
    Level 20  
    Jutro sie wybiore znowu do garazu i pomecze sie dalej. Nie mam jak sprawdzic czy jest zwarcie miedzyzwojowe

    Dzieki za pomoc w stwierdzeniu ktore jest rozruchowe.
  • #8
    grzewo1
    Level 10  
    Witam
    Mam podobny problem ze szlifierką. Po włączeniu silnik działał ale tak jakby na wolnych obrotach. Po kilkunastu sek. wchodził na właściwe obroty lecz bardzo się nagrzewał. Po rozebraniu okazało się ,że część uzwojenia jest przykopcona. Widać gdzie była wysoka temp. bo aż nitki się stopiły. Teraz już nie chce ruszyć tylko buczy po włączeniu i tak jakby blokował się wirnik. Bez napięcia wirnik kręci się bez wyczuwanych oporów. Luzów na łożyskach też nie ma.Co to może być? Szkoda mi jej wyrzucać bo fajnie dawała sobie radę nie tylko z ostrzeniem noży. Dołączam kilka zdjęć.
    PS Może ktoś się orientuje czy można gdzieś dokupić tą część lub przewinąć?
  • #10
    grzewo1
    Level 10  
    Dzięki za podpowiedź. A może ktoś wie gdzie w Lublinie lub okolicach zrobią to porządnie. I ile to może kosztować?
  • #11
    grzewo1
    Level 10  
    Po dokładnym obejrzeniu tego stojana wygląda na to, że tylko jedna sekcja jest uszkodzona, a dwie pozostałe wyglądają zdrowo. :) Czy można wymienić tylko tą stopioną część? Z wymiana tych zwojów myślę, że nie byłoby problemu, a ceny jakie usłyszałem za przezwojenie tego stojana zwalają z nóg. cyt. "myślę, że w 280 zł się zmieścimy" :)
  • #12
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Spalona jest połowa uzwojenia roboczego. żeby tą część przezwoić to trzeba usunąć uzwojenie pomocnicze, w silniku zostałaby tylko połowa uzwojenia roboczego. Tak więc nie warto tego zostawiać, zbyt duże ryzyko, a oszczędności żadne. W takim przypadku przezwaja się całość.
    Co do ceny nie chciałbym się wypowiadać bo mam zbyt mało danych o silniku ale mam wrażenie, że trochę przesadzili. Po za tym różne warsztaty, różne ceny, różna jakość itp. Jakie są wymiary rdzenia stojana?
  • #14
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Silnik malutki, rozumiem że jak w każdym silniku jest trochę pracy i poniżej pewnej ceny zejść nie nie da ale można to zrobić nieco taniej. Ja osobiście gdybym takie ceny miał to mógłbym zapomnieć o klientach.