Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes W124 - przekaźnik klimatyzacji

pshemek 17 Jun 2011 17:07 13678 8
  • #1
    pshemek
    Level 11  
    Witam

    Mam nie lada zagadkę, nad którą siedzę już jakiś czas, niestety bez zadowalających efektów.

    W W124 nie działa sprężarka klimatyzacji, na krótko elektromagnes łapie. Problem polega na sterowaniu jej za pomocą przekaźnika widocznego na zdjęciach



    Po przytrzymaniu palcem styku widocznego na przekaźniku elektromagnes łapie. Problem jest tylko w znalezieniu jakie dokładnie sygnały mają ten styk zwierać. Może ma ktoś jakiś schemat tego ustrojstwa ????

    Mercedes W124 - przekaźnik klimatyzacji

    Mercedes W124 - przekaźnik klimatyzacji

    Mercedes W124 - przekaźnik klimatyzacji

    Zacisk 2 to TD - sygnał m.in o prędkości obrotowej dla obrotomierza

    Mercedes W124 - przekaźnik klimatyzacji

    Poniżej schematy klimy z tego samochodu

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/1994/E320/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/4918.pdf

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/1994/E320/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/4919.pdf

    przekaźnik jest na schemacie z drugiego linka - jako A/C COMPRESSOR CONTROL MODULE
  • #2
    brzostek_bez_kostek
    Level 10  
    Witaj
    Ten moduł klimy w moim 124 (2,0e 95r) ma więcej częsci i jeden bolec (konektor) więcej , problem identyczny - niby wszystko ok ale nie steruje sprężarką klimy .
    Pin nr 10 który szeregowo podłączony jest przez czujnik ciśnienia , ma cały czas zasilanie 12v czy przycisk klimy włączony czy nie ( jak jest czynnik w układzie bo inaczej czujnik rozłącza).
    Nie bardzo rozumiem gdzie do tego czarnego modułu sterującego sprężarką przychodzi sygnał z czujnika temperatury parownika.
    Pozdrawiam
  • #3
    lopat84
    Level 12  
    Witam Rysiu
    Rozwiązałeś problem?
  • #4
    Gerri
    Mercedes specialist
    Wersje tego przekaźnika są różne, ale zadanie proste: porównać sygnał prędkości obrotowej silnika TD z sygnałem przychodzącym z cewki na wałku kompresora klimatyzacji (styki 9 i 11 na poprzednim zdjęciu przekaźnika i na schemacie). Jeżeli jest różnica - to znaczy, że z jakiegoś powodu jest poślizg na pasku wieloklinowym. Jeżeli jest poślizg - to przekaźnik natychmiast wyłącza kompresor żeby zapewnić bezpieczne dojechanie do celu (wspomaganie kierownicy i alternator). Druga, mniej istotna funkcja to chwilowe wyłączenie kompresora w momencie gdy zapodajemy kick-down (np. w czasie wyprzedzania) gdy jest potrzebna pełna moc silnika. To w zasadzie wszystko - nie doszukujcie się więc jakichś połączeń z czujnikami temperatury bo to się odbywa w panelu sterującym na konsoli w kabinie.
  • #5
    Makxio
    Level 18  
    Panowie,

    Nieco odgrzeje temat,moje auto to E124 Cabrio e320, 93R, mam identyczny problem jak autor tematu, po lekturze postów w tym wątku , już wiem, ze muszę zweryfikować połączenia do moduly sterującego kompresorem tj pin 2 TD czyli sygnał prędkości od strony silnika kontra impulsy z czujnika z kompresora. Jak pisze jeden z kolegów , jest to kluczowe do działania i załączenia sprzągla w sprężarce, samo sprzęgło po recznym wyzwoleniu załącza sie i chłodek zaczyna wiać z kratek wentylacyjnych

    Sam moduł na stole podliczany do zasilania pobiera ok 5-6 mA, w środku z 12 robi sie 5 na stabilizatorze , zwarć brak

    Mam jeszcze pytanie o samo sterowania i diagnozowanie automatycznego panelu klimatyzacji, tj:


    - w jaki sposob jest regulowana temperatura w srodku, tj na zewnatrz jest 25 C, wsiadam, ustawiam pokretlo na 18, zalaczm klime, zaczyna wiac zimno, schladza sie do 18 i co sie dzieje dalej, tj kompresor jest wylaczany, temperatora narasta i przy np 19 znów sie załącza ? Jaka role pełnia zawory (łącznie 6 sztuk) sterowane bezposrednio przez sterownik klimatyzacji ? Czy sprezarka klimy dziala caly czas niezależnie od tego do temp zadanej i rzeczywistej ?

    - czy można w jakiś prostu sposób (nie posiadając przyrządów diagnostycznych) odczytać kody błyskowe od sterownika klimatyzacji (pin 7 gniazda diagnostycznego) W ESI znalazłem tylko informacje, ze kody błyskowe można odczytać tylko za pomocą dedykowanego testera
    - czy czujnik opisany jako "Low level preuser switch" w normalnych warunkach (klima nabita) powinien byc zwarty czy rozwarty, u mnie jest zwarty (łączy pin 10 sterownika kompresora z pin 7 sterownika klimatyzacji, zdaje sie wtyczka lewa, nie pamiętam dokładnie)

    - czy wiatrak , który jest zamontowany na podszybiu a dmucha powietrze do środka powinien reagować na wciśnięte przyciski w sterowniku klimatyzacji ? U mnie czy to ustawiony na min czy max czy auto cały czas wieje tak samo. Czy na powyższych schematach jest to blower motor czy in-car temperature sensor aspirator (jaka klapa ?)


    Pozdrawiam
    M.
  • #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    Makxio wrote:
    - czy można w jakiś prostu sposób (nie posiadając przyrządów diagnostycznych) odczytać kody błyskowe od sterownika klimatyzacji

    Z modułu ASD można kody odczytać przy pomocy samodzielnie wykonanego przyrządu złożonego z przycisku/wyłącznika i diody LED. Prawdopodobnie to urządzenie zadziała również przy klimie. Nie sprawdzałem - nie miałem takiej konieczności.
    Makxio wrote:
    in-car temperature sensor aspirator

    Jest to wentylatorek wymuszający przepływ powietrza przez czujnik temperatury umieszczony nad lusterkiem wewnetrznym.
    W poniższym załączniku masz trochę do poczytania.
  • #7
    Makxio
    Level 18  
    Gerri,

    Wielkie dzięki za załącznik, duza porcja wiedzy, dziękuje :)))

    M.
  • #8
    Makxio
    Level 18  
    Hi,

    Jestem po lektutrze, po sprawdzeniu i wniosku nastepujace:

    - impulsu z czujnika prędkości (pin 2 opisany jako TD) przychodzą do sterownika kompresora
    - impusly z czujnika obrotow od kompresora pojawiaja sie (tylko wtedy gdy recznie wysteruje przekaznik) klima sama z siebie nie startuje

    A kompresor nie startuje, bo na pin 10 steronika kompresora mam 12 V (sterownik klimy łączy sie ze sterownikiem kompresora szeregowo przez czujnik opisany jako Low Presure Sensor) a stanem normalnym jest stan niski tj masa, ta masa jest wystawiana przez sterownik klimatyzacji.

    Udało mi sie zrobić "przyrząd" diagnostyczny do sprawdzenia kodów blyskowo od klimy, wymigalo 1 impuls czyli wg tabeli bledow brak bledow, tak samo sterownik zachowuje sie na stole, kiedy ma tylko podłączone zasilanie i nic wiecej, wtedy powinien wyrzucić tych błędów kilkanaście. Sam sterownik był wczesnej grzebany, bo była spalona ścieżka do jednego z okładów (wzmacniacz operacyjny robil zwarcie ) zostal wymieniony ale teraz sterownik klimy reaguje tylko na przyciski od klap (te w rzędzie) nie reaguje w ogóle na zmianę prędkości obrotowej (min, max , auto) na pinie sterującym w strunę regulatora silnika nawiewu cały czas ok 1V niezalezienie od ilości wciśniętych przycisków.

    Czy macie koledzy jakis pomyl jak jeszcze można zweryfikować działanie sterownika klimatyzacji ? podejrzewam, ze uszkodzony jest jednak procek, oczywiście sprawa nienaprawialna, pozostaje tylko szukać i kupic używkę


    M.
  • #9
    Makxio
    Level 18  
    Panowie,

    Ze sterownikiem juz sobie poradziłem, działa , jednak mam 3 mignięcia kodu czyli przerwa w czujniku temp wewnetrznej.
    Sam czujnik jest pośrodku górnej konsoli ze światełkami od oswietlenia kabiny razem z takim mały silniczkiem, niestety nie mam przejścia pomiędzy pin 2 sterownika klimy a tym czujnikiem.

    Czy ktoś może podpowiedzieć którędy ida kable i czy jest gdzieś po drodze jakaś złączka, bo kabel wychodzący z pin 2 sterownika ma inny kolor niz ten, który dochodzi do czujnika temp wew.

    M