Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie sygnału ze sryeny alarmowej samochodu

Pajczi 07 Lis 2011 19:15 2678 12
  • #1 07 Lis 2011 19:15
    Pajczi
    Poziom 14  

    Chciałbym podpiąć się pod sygnał sterujący między centralką alarmową a syreną.
    Z tego co się zorientowałem to są dwa rodzaje syren - jedne sterowane stanem niskim (0V) i drugie sterowane stanem wysokim (+12V) (Impuls trwa tak długo jak ma "wyć" syrena, ale jest to mój domysł).
    Na elektrodzie znalazłem takie rozwiązanie jeżeli chodzi o stan wysoki (wejście jest chyba na bazie a kolektor do uP) :

    Podłączenie sygnału ze sryeny alarmowej samochodu.

    Ta dioda zenera 9,1V jest po to by układ nie włączał się np. na dotknięcie palca. Moje pytanie jest jakiej mocy ma być ta dioda i czy musi ona być w takim systemie samochodowym (zakłócenia na liniach zasilania itp).
    Proszę o jakieś proste rozwiązania i dyskusję na ten temat z uwzględnieniem rozwiązań na stan niski i wysoki.

    0 12
  • SterControl
  • #2 07 Lis 2011 19:35
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Większość nowych centralek autoalarmów steruje syreną za pomocą stanu wysokiego (+12V) pojawiającego przez cały okres wzbudzenia alarmu (max.30s).
    Obciążalność wyjścia syrenki wynosi zazwyczaj 2A.
    Przykładowe dane techniczne:Link

    0
  • SterControl
  • #3 07 Lis 2011 20:11
    Pajczi
    Poziom 14  

    Dziękuję za odpowiedź. 2A obciążalności czy to oznacza, że są syreny sterowane bezpośrednio z wyjścia centralki (24 W)? Ile Watów maksymalnie mają takie syreny samochodowe ? A co Kolega sądzi o tym schemacie podłączenia do uP ?

    0
  • #4 08 Lis 2011 19:56
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Syrenki mają zazwyczaj 10W, 15W, 20W.
    Widziałem tylko jeden model 25W.

    Po co utrudniać sobie życie?
    Do sterowania dodatkowymi obwodami równolegle z działaniem syrenki używa się zwykłego przekaźnika (samochodowego).

    0
  • #5 08 Lis 2011 21:42
    Pajczi
    Poziom 14  

    Ale ja sygnałem ze syreny chcę aktywować moduł GSM, który powiadomi mnie o alarmie, dlatego pytam o te obwody wejściowe do uP.

    0
  • #6 08 Lis 2011 21:58
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Sygnałem syreny, wysteruj mały przekaźnik.
    Masz wtedy do dyspozycji styki robocze - galwanicznie odizolowane od centralki alarmowej, którymi możesz bezpiecznie sterować co tylko sobie wymyślisz.

    0
  • #7 09 Lis 2011 10:48
    Pajczi
    Poziom 14  

    No jest to jakieś rozwiązanie, ale w centralkach alarmowych jako wejścia widziałem na ogół tranzystory, co do galwanicznej izolacji to może jednak lepiej dać transoptor ?. Mi nie chodzi o sterowanie urządzeniem w sensie włącz wyłącz tylko o detekcję takiego sygnału, i na tej podstawie odpowiednie działanie np. wysłanie sms'a o załączonym alarmie itp.

    0
  • #8 09 Lis 2011 11:11
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Zastosuj więc transoptor w celu galwanicznej separacji układów.
    Jeżeli sterownik jest dopiero projektowany, to może w celu monitorowania stanu alarmu (uzbrojony/rozbrojony) włączyć diodę transoptora "równolegle" z diodą LED alarmu i analizować jej "mruganie" ?

    0
  • #10 09 Lis 2011 14:44
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Dlatego ja proponuję przekaźnik, który załatwia wszystkie problemy.
    Jeżeli system ma pracować w samochodzie, to musi zostać zaprojektowany i wykonany z dużą dbałością o wszelkie zabezpieczenia, filtry, itp.

    0
  • #11 09 Lis 2011 19:33
    Pajczi
    Poziom 14  

    A czemu zener na 15V jako zabezpieczenie przed pojawieniem się większego napięcia od napięcia alternatora 14,4 V ? Czyli mam rozumieć, że podane rozwiązanie z tranzystorem w pierwszym poście jest błędne jeżeli chodzi o samochód ? Jeżeli przekaźnik to co będzie gdy syrena będzie sterowana stanem niskim ? Dziękuje za podpowiedzi.

    0
  • Pomocny post
    #12 09 Lis 2011 19:37
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Pajczi napisał:
    Jeżeli przekaźnik to co będzie gdy syrena będzie sterowana stanem niskim

    Przecież to nie ma znaczenia, bo cewkę przekaźnika podłączasz równolegle z syrenką i nie ma znaczenia, czy centrala steruje masą czy plusem.

    Nie bardzo potrafię zrozumieć czego oczekujesz?
    Projektujesz urządzenie dedykowane do jednej konkretnej centrali alarmowej, czy uniwersalne?
    Podłączenie sygnału ze sryeny alarmowej samochodu

    0
  • Pomocny post
    #13 10 Lis 2011 13:41
    poorchava
    Poziom 18  

    Cytat:
    A czemu zener na 15V jako zabezpieczenie przed pojawieniem się większego napięcia od napięcia alternatora 14,4 V ?


    A temu, że zenerka w sot-23 kosztuje jakieś 12 groszy, a może uchronić przed jakimś losowym fu.ck-upem MOSFET za 5 zł. Tak przykładowo awaria regulatora napięcia w alternatorze może poskutkować przebiciem bramki mosfeta.

    Rozbierz sobie kiedyś jakikolwiek MARKOWY (Bosch, Siemens, Knorr, Wabco itp.)sterownik elektroniczny z samochodu albo ciężarówki to zobaczysz, że większość tranzystorów polowych ma zabezpieczenia przed przebiciem bramki zbyt wysokim napięciem

    0
  Szukaj w 5mln produktów